|
9. listopadu 2000Jak jsem jezdil na Brněnském okruhu28. 10. 2000 na otevřených dveřích Masarykova okruhu
Původně jsem jaksi automaticky uvažoval, že okruh pojedu sám, ale pak mě
napadlo, proč by přítelkyně nemohla jet se mnou? Což se nakonec ukázalo
jako správná myšlenka. V 10:35 jsem se postavili do fronty k hladké asfaltové
řece, která se jako prstenec vinula okolo nás a v 10:45 jsme po nutném
zákazu ječení vyrazili na pit-lane. Předem poznamenávám, že pneumatiky
narozdíl od přítelkyně zákaz ječení nedodržely :-)
Pomalým
průjezdem boxy jsme se v řadě aut blížili k semaforu, který mě měl na půl
hodiny svěřit okruh do rukou. Tři... dva... adrenalin se koncentruje, krev
bublá... jedna... start! Na první pohled se dráha zdá až neskutečně široká,
motor vyje, vytáčím ho na maximum otáček, pak rychlé přeřazení a zároveň
zjištění, že podstatnější zdroj informací o dění na dráze než přední sklo
budou zpětná zrcátka, jejichž předchozí vyčištění jsem pak během celé půlhodiny
velmi oceňoval. A je tu první zatáčka. Jel jsem na okruh s tím, že zjistím,
kde jsou hranice mého auta, aby, až mi to zas klouzne na silnici, věděl,
co s tím. Překvapením bylo, že i zdánlivě táhlá zatáčka se nedá nedá jet
naplno, cítím, jak se auto vlní a držím ho stále pod plynem, abych byl
schopen držet relativně bezpečně stopu. Konec první zatáčky, trojka se
vytáčí až ke 100km/h, rychlé přeřazení za čtyři, chvilku dát plyn až na
podlahu a je tu další zatáčka. Rychle se ujistit, že okolo nikdo není,
prudce na brzdy, ale ne zas moc, neb mrholí, podřadit, ostře do zatáčky
a zadek se poroučí. Stodváca nemá řízení z nejrychlejších, takže než jsem
přeručkoval na druhou stranu, už jsem se točil... a najednou jsem stál
čumákem k trávě do vnitřní strany dráhy... Rychle nastartovat a jedeme
dál... jedna, dva, zatáčka, tři, čtyři, táhlý kopec dolů a prudká zatáčka,
cítím, jak se zadek touží opět utrhnout, ale protentokrát zůstal díky rychlé
korekci volantem pevně na silnici. Další tři zatáčky jsou v pohodě, čtvrtá
mě opět otáčí do hodin. Zkrátka mokro je mokro.
První průjezd
cílovou rovinkou je povznášející, dělám rychlou kontrolu teploty vody,
přece jen motor jede neustále ve velmi vysokých otáčkách. Nájezd do šikany
za rovinkou zvládám bez problému, teorie, že je třeba jít rovně ostře na
brzdy, pak rychle podřadit a zatáčku jet pod plynem se ukázala prakticky
správná. Za zatáčkou opět rychle přeřadit, teď už je provoz hustší, takže
tím, že jedu stále rovně a nesnažím se uhnout ke straně, usnadňuji předjíždění
rychlejším autům. Tedy skoro všem. Jediný, koho se stále držím, je stařičký
Renault snad 8, nejsem si jist.
V poslední fázi klesající táhlé rovinky zjišťuji, že okolo mě nikdo
není, takže zkouším najet do relativně prudké pravotočivé zatáčky asi 95
km/h. Brzdí mě jen vědomí, že loni na okruhu někdo otočil stodvacítku na
budku :-) Stalo se však, co se stát muselo, zadek chtěl jít napřed, takže
jsem fofrem ručkoval na kontra, což se mi povedlo. Co se mi nepovedlo,
rychle přeručkovat zpátky a zabránit smyku v opačném smyslu, takže jsem
se otočil o 270 stupňů a vzhledem k tomu, že jsem mezitím "vjel" na rovinku
a má trajektorie vedla při vnějším okraji dráhy, bál jsem se, abych neškrtl
o trávu, takže jsem dupnul na brzdy, zablokoval kola a posledních asi 20
metrů doklouzal za kvičení pneumatik bokem. Zvláštní pocit, když krajina
ubíhá bokem a ne vzad. Malou chviličku jsem se vzpamatovával a jakmile
se v zatáčce obejvili další jezdci, jsem bleskem přišláp jedničku až k
zemi, rychle dvojku a trojkou na půl plynu projet levotočivku. Protože
se začal provoz zahušťovat, tak jsem až do konce jel sice velmi rychle,
ale už bezpečně, pročež jsem se už neotočil, každý smyk se mi podařilo
bezpečně vybrat.
Možná
vás napadne, že půlhodinka na okruhu není nic moc, ale můžu vás ubezpečit,
že přestože jsem nenasyta, půlhodinka se mi zdála dostatečně dlouhá. Adrenalin
vřel v žilách a splynul jsem dokonale s autem, jel ostře, ale stále vědomý
kousíček od hranice smyku. Pozoroval jsem, jak se okolo mě projížděly nadupaný
a vypiplaný autíčka a bylo mi dobře.
Když jsem konečně vjel do poslední zatáčky a zařadil se do fronty aut na
výjezdu z okruhu, jsem se pomalu uvolňoval a cítil nádherný pocit štěstí,
vzrušení a omámení vyvolaný těmi nejčistčími přírodními drogami... endorfiny
a adrenalinem a bůhví, čím ještě, nejsem chemik ani biolog.
Shrnuto a podtrženo, za 100 Kč se dal pořídit maximální a neopakovatelný
zážitek na celý život :-)) Má přítelkyně byla z jízdy taky velmi nadšena
a průběžně ji fotodokumentovala. I když se mi přiznala, že se trochu bála,
zvlášť, když jsme se točili, neměnila by za pevnou zem. O statické části
celé akce si přečtěte v mém druhém článku.
Originál článku je umístěn na namodro. Autor článku: Tomáš Němec (Tomáš Němec)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|