|
24. září 20011000 mil českých II.aneb 600 mil někdy stačí...Čtvrtek 6.9.2001
Po obědě vyrážím z Prahy směr Lanškroun. Po cestě nakládám Víťana a
tankujeme plnou. Do Lanškrounu už cestu známe. Jen přesně nevíme, kde je
sraz, zapomněli jsme si doma propozice závodu. Matně si pamatuju, že není
sraz u AMK jako loni, ale v nějakém kempu, jehož jméno jsem zapomněl. Přijeli
jsme do Lanškrounu k AMK, nikde nikdo. Tady sraz opravdu není, jedem hledat
kemp. Naštěstí zde mají dobrý informační systém a tabulka na křižovatce
nám ukazuje cestu. Přijíždíme k místnímu rybníku, kempů je tu hned několik,
objíždíme všechny, ten náš je samozřejmě až ten poslední. Přijíždíme mezi
prvními, dozvídáme se, že posádek má být kolem 30-ti. Následuje přejímka
vozidel, dostáváme startovní číslo 18, na naše auto se vrhá skupinka pořadatelů
a polepují ho reklamou a startovními čísly. Po aplikaci samolepek se z
civilní Felicie stal nabroušený závodní vůz...
Jdeme se ubytovat. Letošní závod se nepojede jako loni kolem republiky,
ale každý den vyrazíme na "výlet", abychom se vrátili večer zpět do Lanškrounu,
kde budeme spát. Stále přijíždějí další závodníci. Některé známe z loňského
závodu. Dorazili i Marek s Danem, kteří s námi jeli v červnu AOS v Roudnici
nad Labem.
Startovní pole je velmi pestré, Felicie, Favoriti, Fabie, Octavie, Renaulty
zastupuje Laguna a to hned 4x, Megan a R19. Dále tu máme Ford Ka
a Sierru, Toyoty jsou dvě, Celica GT a RAV4. Z ostatních značek je
tu Seat Cordoba, Fiat Brava, Citrón Xsara, taky 205-tka, Corsa, Wartburg
a VAZ.
Čas pokročil směrem k večeru a my se vydáváme do jídelny na večeři.
V jídelně se kromě večeře taky věnujeme propozicím závodu a dalším materiálům
od pořadatelů. Ještě dnes večer se totiž jedou první dvě etapy a jedna
jízda zručnosti na zahřátí.
Etapa Čt 1
Po 21. hodině začínají vyjíždět první posádky na trať první etapy, zjišťujeme,
že venku je mnohem větší tma než v jídelně... Ještě že máme v autě nové
světlo. První etapa z Lanškrounu do Svitav se zdá, aspoň podle itineráře,
velmi jednoduchá. Přesto jsme nepotkali několik průjezdních kontrol. Tma
je tma.
Jízda zručnosti
Tma jak v pr... a my pojedeme jízdu zručnosti. Plánek jízdy zručnosti
jsme dostali předem, trasu si pamatuju. Domlouvám se s navigátorem na povelech
pro případ, že bych přece jen chtěl jet jinak než se má. Bylo by škoda
zbytečně nasbírat trestné body za špatný průjezd. Jízdu zručnosti zvládáme
bez problémů a bez trestných bodů s časem lepším než naši přátelé s Mazdou...
Natřeli jsme to i těm, kterým jsme potom na silnici nestačili.
Etapa Čt 2
Druhá noční etapa je ze Svitav zpět do Lanškrounu. Trochu jsme se ztratili
v mapě, takže nejkratší cestu podle mapy volíme špatně. Stojí nás to samozřejmě
trestné body. Do časové kontroly přijíždíme podezřele brzo, mezi prvními.
Je to zvláštní, startovali jsme poměrně vzadu...
Pátek 7.9.2001
Etapa Pá 1
Po včerejšku jsme na 16. místě, stejné je i naše startovní pořadí pro
dnešek. Jedeme z Lanškrounu do Nechanic (okr. HK). Včerejší etapy byly
opravdu zahřívací. Dnešní itinerář je mnohem složitější, etapa měří 185
km. Na trase je i čerpací stanice Shell Hradec Králové, kde po předložení
jízdního výkazu dostáváme od sponzora občerstvení. Spolkneme nanuky a zbytek
si necháváme na potom - závod je závod.
Etapa Pá 2
Střídáme se za volantem, řídí Víťan. Z Nechanic do Městce Králové je
to asi 25 km, přesto etapa měří 182 km. Bereme to "zkratkou" přes Hořice,
Jičín a spoustu dalších měst a vesnic. Podle itineráře máme projíždět dvakrát
obcí Radim, první průjezd se nám stává osudným, v zatáčce před obcí se
proti nám vyřítí Liazka prostředkem silnice, moc místa nám tam nenechala....
... Felda se zapíchla do měkkého a hluboko, vlastní silou nevyjede.
Soupeři v rámci fair-play zastavují. Přemýšlíme jak auto vytáhnout. Okolo
jede Tatra. S její pomocí je vyproštění dílem okamžiku. Tatra vytáhne Feldu
ze škarpy jako dětskou hračku. Auto i posádka je v pohodě - pokračujeme
v závodě.
"Majitel vozu prohlásil škodu asi tak 12,50 za odřenou podlahu. Škoda
byla ihned na místě uhrazena." (pozn. Víťan)
"Co kecáš! Na žádnou úhradu škody si nepamatuju!" (pozn. BigBen)
Etapa Pá 3
Opět střídání za volantem. Z Městce Králové zpět do Lanškrounu, tentokrát
bez havárie :-)
"Jedeš jako prase!", komentuje moji jízdu Víťan.
Navigátorovi se dělá lehce špatně, musí koukat do mapy a ještě správně
určit cestu kudy kam... (pozn. Víťan)
Na několika místech potkáváme místní mládež v roli diváků. Přinášíme
jim trochu zábavy a vyrušujeme je z nudy pátečního odpoledne. Pokud to
jde, projíždím zatáčky s pískáním pneumatik a sklízíme tak potlesk. Naše
ostrá jízda způsobí, že před dojezdem do cíle máme náskok asi půl hodiny.
Nevíme jestli je povolen předčasný příjezd a tak si dáváme pauzu a do cíle
dojíždíme přesně načas.
"Čas si ovšem někdo hodně špatně spočítal, takže jsme stejně přijeli
pozdě!!! Trestný body jsou trestný body..." (pozn. Víťan)
"To chceš jako říct, že neumím počítat...?" (pozn. BigBen)
Sobota 7.9.2001
Etapa So 1
Chčije a chčije... Neprší, kdyby pršelo, tak řeknu, že prší. Ale ono
neprší, ono chčije. Etapa vede z Lanškrounu do Lešné v okrese Zlín. Jedeme
pomalu, počasí závodění vyloženě nepřeje. Možná i vlivem špatného počasí
odpadá ze závodu první ze soupeřů - posádka Fordu Ka.
Tenhle vůz dopadl K.O. - v překladu naší posádky: Ká Off... (pozn. Víťan)
Skok do pole Káčku neprospěl. Pomuchlané plechy by mohly vyprávět, posádka
je ale v pohodě. Doufáme že nedopadneme jako oni, už jsme jednu škarpu
viděli a to nám stačí, že Vítečku? Ironií osudu je, že se Víťanovi jako
navigátorovi stává osudným městečko Vítkov, kde jsme se hledáním správné
trasy spolu s dalšími posádkami zdrželi asi půl hodiny. Do cíle etapy dojíždíme
mezi posledními.
Etapa So 2
Jsme po obědě, dali jsme si hodně rychlou svíčkovou. Střídáme se za
volantem. Řídí Víťan.
Etapa končí v Rouchovanech. Zatím nevíme, kde to je a ani to nezjistíme.
Pár kilometrů za Uherským Brodem vjíždíme do městečka Hluk, všude je podezřelé
ticho... Víťan vyšlápne spojku a ta zůstává na podlaze. Zastavujeme a snažíme
se najít příčinu závady. Soupeři zastavují a snaží se nám pomoci. Jedno
je nám jasné, spojka je na konci svých sil. Mezitím Víťan získává od vrátného
z nedalekého závodu telefonní číslo na automechanika, který náhodou dělá
ve Škoda servisu, vzdáleného od nás náhodou jen 4 km a náhodou je zrovna
v sobotu v práci a náhodou má čas. Po krátké telefonické domluvě startujeme
a pedál spojky se možná naposledy zvedá z podlahy, řadím za 3 a dojíždím
na jednu rychlost do servisu ve Vlčnově.
Automechanik zkušeně prohlíží vůz a zkouší spojku a jednoznačně diagnostikuje
závadu:
"To je přítlačák a ložisko bude taky špatné."
"Dá se to nějak opravit?", ptám se blbě.
"Ano, převodovka musí ven a oprava vyjde asi na 4000,-"
"Převodovka ven? To je pěkný, takže to jsme dozávodili...", vidím jak
se Vítek začíná kysele tvářit. Mě taky není do smíchu.
"Koukám, že máte nějaké polepené auto a už má taky dost najeto", kouká
technik na tachometr, je tam údaj 207 768 km. "Ta vaše spojka vydržela
hodně, já bych vám to hned opravil, ale v sobotu nemám přístup do skladu
dílů. Nechajte ho tu do pondělí a opravíme ho."
"A jak by jsme se pak dostali do Prahy...," nadnesl jsem řečnickou otázku.
"Kókám že máte pražskó značku, škoda že jste nepřijeli včera, to jsem
tu měl jedno náhradní vozidlo, mohli by jste pokračovat, jen přelepit čísla."
"Tak to asi budeme muset pokračovat s tímto i bez spojky."
"Nebo jestli chcete, tak já vám obudím prodejca a tohle tu nechajte
na protiúčet a kúpite si nové."
"To je sice dobrý nápad, ale zase takový frajeři nejsme, budeme muset
jet s tímhle. Kolik myslíte že ještě ta spojka vydrží?", zeptal jsem se
a očekával optimistickou odpověď.
"Možná 100 km, možná 1000 km, podle toho jak budete často řadit."
"Takže to znamená, zařadit za 5 a jet až domu", navrhnul jsem řešení.
"To je asi jediné co můžete dělat", komentoval situaci automechanik.
A tak jsme taky udělali. Závod pro nás skončil, vzali jsme to nejjednodušší
cestou k dálnici a po dálnici na Prahu. Řadil jsem minimálně, spojka sice
fungovala, ale nestandardní chování pedálu a vrzání závislé na otáčkách
motoru dávalo tušit že se blíží konec. Zavolali jsme řediteli závodu, že
končíme a jeli jsme domů. Nikdy bych nevěřil, že vzdálenost přes 300 km,
lze ujel na méně než deset sešlápnutí spojky. Do Prahy jsem vjel na 5-ku
a jednou podřadil na 3-ku, u baráku spojka řekla ADIOS, hned naproti vratům
do Škoda servisu :-)
Co říci závěrem? Byl to dobrý závod, celkem se nám dařilo, pohybovali
jsme se v polovině průběžných výsledků. O to víc nám to zkazilo náladu.
Cestou domů se v autě ozývaly výkřiky typu: "kurva", "do prdele", "to je
v hajzlu". A co bude příští rok? No, příští rok pojedeme samozřejmě znova!
Statistika:
Autor článku: BigBen (Ben Rothbauer)
|
|
|||||||||||||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|