Vyhledat témata bez odpovědí | Zobrazit aktivní témata Právě je 25.11.24, 00:08



Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 48 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další
 Zadní stabilizátor z Felície? 
Autor Zpráva
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7662
Bydliště: Praha východ
Příspěvek Zadní stabilizátor z Felície?
Pro ty, kdo netuší, co to je, je to taková tyčka, co se přišroubuje k zadní torzní nápravě, a zvýší právě tu torzní pevnost. Zajímá mě, jestli to někdo má a jak se to chová, jestli se pak nezvedá vnitřní zadní kolo, nebo tak :)
Měření viz http://www3.fs.cvut.cz/web/fileadmin/do ... dvorak.pdf

_________________
"Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"


2.6.08, 10:24
Profil ICQ
Pspvek Reklama

   
Uživatelský avatar

Příspěvky: 658
Příspěvek 
Dovolim si nekolik drobnych citaci :)

Citace:
Q::Je to asi hodně blbej dotaz, ale k čemu jsou ty stabilizátory náprav dobrý? Nejsem v tom tak zběhlý tak by mě to zajímalo.

A::Je to doplněk pružin pérování.
Mají tu výhodu, že když propruží současně obě kola, tak pérování neztvrdne, jako kdybys dal tvrdší pružiny.
Pokud přidáš stabilizátor na předek, bude auto nedotáčivější, pokud na zadek, bude míň nedotáčivé.

Q::Hm, ja zas jinde cetl, ze stabilizator vepredu zpusobuje naopak pretacivost auta, proto se na soutezich nepouziva.

A:Tak se přestaň na pružiny a jejich doplněk - stabilizátory - dívat jako na prvky komfortu a začni se na ně dívat jako na prvky nastavení jízdních vlastností auta.

Všechno je to o váze, jejím rozložení a její distribuci v zatáčkách.

Pokud dám místo pérování tyčky - vyřadím pérování z provozu - a přijedu do zatáčky - nebudu akcelerovat ani zpomalovat, začne distibuce váhy z jedné strany na druhou.

Pokud mám hodně váhy na předku, mám už tak hodně zatížené vnější přední kolo a ješte ho začnu navíc zatěžovat dynamicky.

I za předpokladu, že mám stejné gumy a správně nastavenou geometrii (to mimochodem o geometrii přední nápravy u Felicie neplatí) kolem dokola auta, přejdou do smyku přední kola dřív, než zadní.

Mám nedotáčivé auto.

Pokud to chci změnit, musím dát tak měkké pružiny, jak to jde, na předek a tak tvrdé, jak to jde, na zadek.

(Vepředu to nesmím přehnat, protože distribuce váhy nastává i při akceleraci a brždění.
Takže moc měkká péra vpředu a při ostrém brždění půjde přední náprava na dorazy, tím se pérování vyřadí z činnosti a jsem venku ze silnice...)

Pak, když přijedu do zatáčky, nastane ve předu napřed pohyb karoserie a až pak se začne přenášet váha.
Vzadu malý pohyb karosérie a zadní kolo se začne dotěžovat dynamicky daleko víc, než předtím.

Mám podstatně méně nedotáčivé auto, než jak bylo původně.

Dokonce to můžu v zatáčce měnit plynovým pedálem - přidám a je nedotáčivější, uberu a dávám kontra, aby mě nepředběhl zadek.

No a ideálně použiju trochu měkčí péra vpředu i vzadu, než jak je to třeba a doplním je vpředu i vzadu stabilizátorem.

Pak mám ideálně nastavené auto na suchu a když jedu na mokru (kde k tak velké distribuci váhy nedochází a docházet nemůže), stabilizátory odpojím.

No a zase mám dokonale nastavené auto na mokru.

No a k tomu je třeba vhodně zvolit tlumiče.

Jak je vidět nahoře, péra a stabilizátory jsou o váze a její distribuci a tlumiče jsou zase o pérech.
Podle per je třeba nastavit tlumiče.

Jak vidíš, tak přidat stabilizátor vpředu (na jakémkoliv autě, třeba u Porsche, to je jedno) vede vždycky ke zvýšení nedotáčivosti (nebo snížení přetáčivosti u toho Porsche) a nikdy jinak.

Na soutěžích se stabilizátory používají.

Ne u všech aut a ne vždycky (viz mokro), ale používají.

Jde jen o to, z jakých se vychází per.
Pokud jsou tvrdá tak akorát, nikdo už stabilizátor nepřidá, to je jasné.

EDIT:

Pokud mám Felicii se sériovými péry a tlumiči (tzn příliš měkkými) a chci vyřešit to, že když vezmu za volant, tak se auto nakloní, že se bojím, abych si neodřel práh,
tak samozřejmě přidání předního stabilizátoru naklánění auta zmenší.
Měl bych ale vědět, že je to za cenu zvýšení nedotáčivosti již tak nedotáčivého auta a počítat s tím.


Tolik ke stabilizatorum. Je to sice na Felicii a neni to striktne o zadnim, ale je to i tak zajimave cteni, tak me snad neukousnete.
Autorem je Tonda-B.


2.6.08, 11:53
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7662
Bydliště: Praha východ
Příspěvek 
Takže když tam přidám zadní, bude to míň nedotáčivý jo?

_________________
"Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"


2.6.08, 12:35
Profil ICQ
Hluchoň

Příspěvky: 11873
Příspěvek 
tak o to bych snad nestál, mám spíš problém s přetáčivostí než nedotáčivostí


2.6.08, 12:56
Profil ICQ
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6765
Bydliště: Česká Třebová
Příspěvek Re: Zadní stabilizátor z Felície?
Nepér píše:
Pro ty, kdo netuší, co to je, je to taková tyčka, co se přišroubuje k zadní torzní nápravě, a zvýší právě tu torzní pevnost. Zajímá mě, jestli to někdo má a jak se to chová, jestli se pak nezvedá vnitřní zadní kolo, nebo tak :)
Měření viz http://www3.fs.cvut.cz/web/fileadmin/do ... dvorak.pdf


Tatík ho měl na fávu a tlumiče H/P i s pružinama, a bylo to znát je to asi jako když máš fávo bez vzpěry na motoru a pak ji tam dáš. A míň se to naklání a má to menší snahu uskakovat, na feldě to máme taky

_________________
JM AUTO-MOTO

Tak jsem všechno prodal a koupil jsem si ojetou P306 a XJ 900 Div :-D


2.6.08, 13:30
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7662
Bydliště: Praha východ
Příspěvek 
Já jen když jedu zatáčku pod plynem, že to má snahu jet rovně, dokud neuberu, tak jestli by mi to pomohlo :)

_________________
"Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"


2.6.08, 13:35
Profil ICQ
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6765
Bydliště: Česká Třebová
Příspěvek 
Nepér píše:
Já jen když jedu zatáčku pod plynem, že to má snahu jet rovně, dokud neuberu, tak jestli by mi to pomohlo :)


částečně

_________________
JM AUTO-MOTO

Tak jsem všechno prodal a koupil jsem si ojetou P306 a XJ 900 Div :-D


2.6.08, 14:13
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 19159
Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
Příspěvek 
:lol: :oops: :lol:

_________________
Škoda Favorit 135(136)(G)Lx 93 LPG klima červeň
Nie je všetko tak ako vyzerá - rozdiel je v technike...
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=3336


2.6.08, 14:29
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7662
Bydliště: Praha východ
Příspěvek 
michalkatka píše:
:lol: :oops: :lol:
co se tlemíš, přední tam cpát nechci...

_________________
"Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"


2.6.08, 15:58
Profil ICQ
Hliník navždy.
Uživatelský avatar

Příspěvky: 17651
Bydliště: Praha západ
Příspěvek 
Nepér píše:
michalkatka píše:
:lol: :oops: :lol:
co se tlemíš, přední tam cpát nechci...


To ne, to nesmis dat predni i zadni pac by ti to pak nezatacelo, viz
Citace:
Pokud přidáš stabilizátor na předek, bude auto nedotáčivější, pokud na zadek, bude míň nedotáčivé

_________________
Zbrane zabijeji!

Liga za čisté silnice: pumpičkářům pumpičkou přes koule.


2.6.08, 16:07
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 658
Příspěvek 
Matthes: mylna interpretace, mne z toho vychazi, ze to bude stejne nedotacive jako uplne bez stabiku, jen to nebude pri zataceni drhnout prahem o asfalt 8)


2.6.08, 16:14
Profil
Hliník navždy.
Uživatelský avatar

Příspěvky: 17651
Bydliště: Praha západ
Příspěvek 
bitmap píše:
Matthes: mylna interpretace, mne z toho vychazi, ze to bude stejne nedotacive jako uplne bez stabiku, jen to nebude pri zataceni drhnout prahem o asfalt 8)


Vim ne, si delam srandu 8)

_________________
Zbrane zabijeji!

Liga za čisté silnice: pumpičkářům pumpičkou přes koule.


2.6.08, 16:16
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 658
Příspěvek 
*smajlik mlatici se do hlavy* :oops: :lol:
EDIT: vlastne blbost, tys tam zapomnel dat smajlika, takze ja jsem v tom nevinne :D


2.6.08, 16:17
Profil
Hliník navždy.
Uživatelský avatar

Příspěvky: 17651
Bydliště: Praha západ
Příspěvek 
bitmap píše:
*smajlik mlatici se do hlavy* :oops: :lol:
EDIT: vlastne blbost, tys tam zapomnel dat smajlika, takze ja jsem v tom nevinne :D


I prd, musis se naucit chapat mezi radky na TW :)

_________________
Zbrane zabijeji!

Liga za čisté silnice: pumpičkářům pumpičkou přes koule.


2.6.08, 16:35
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 19159
Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
Příspěvek 
Matthes píše:
To ne, to nesmis dat predni i zadni pac by ti to pak nezatacelo, viz


:shock: tak ja neviem, mám to vpredu aj v zadu, a auto zatáča lepšie, sedí lepšie, aj volant sa mi zdá že sa točí ľahšie :oops: :roll:

_________________
Škoda Favorit 135(136)(G)Lx 93 LPG klima červeň
Nie je všetko tak ako vyzerá - rozdiel je v technike...
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=3336


2.6.08, 18:35
Profil
Pspvek Reklama

   
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odpovědět na téma   [ Příspěvků: 48 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Český překlad – phpBB.cz