Škoda TechWeb
https://skoda-techweb.cz/forum/

Zadní stabilizátor z Felície?
https://skoda-techweb.cz/forum/viewtopic.php?f=10&t=11262
Stránka 1 z 4

Autor:  Nepér [ 2.6.08, 10:24 ]
Předmět příspěvku:  Zadní stabilizátor z Felície?

Pro ty, kdo netuší, co to je, je to taková tyčka, co se přišroubuje k zadní torzní nápravě, a zvýší právě tu torzní pevnost. Zajímá mě, jestli to někdo má a jak se to chová, jestli se pak nezvedá vnitřní zadní kolo, nebo tak :)
Měření viz http://www3.fs.cvut.cz/web/fileadmin/do ... dvorak.pdf

Autor:  bitmap [ 2.6.08, 11:53 ]
Předmět příspěvku: 

Dovolim si nekolik drobnych citaci :)

Citace:
Q::Je to asi hodně blbej dotaz, ale k čemu jsou ty stabilizátory náprav dobrý? Nejsem v tom tak zběhlý tak by mě to zajímalo.

A::Je to doplněk pružin pérování.
Mají tu výhodu, že když propruží současně obě kola, tak pérování neztvrdne, jako kdybys dal tvrdší pružiny.
Pokud přidáš stabilizátor na předek, bude auto nedotáčivější, pokud na zadek, bude míň nedotáčivé.

Q::Hm, ja zas jinde cetl, ze stabilizator vepredu zpusobuje naopak pretacivost auta, proto se na soutezich nepouziva.

A:Tak se přestaň na pružiny a jejich doplněk - stabilizátory - dívat jako na prvky komfortu a začni se na ně dívat jako na prvky nastavení jízdních vlastností auta.

Všechno je to o váze, jejím rozložení a její distribuci v zatáčkách.

Pokud dám místo pérování tyčky - vyřadím pérování z provozu - a přijedu do zatáčky - nebudu akcelerovat ani zpomalovat, začne distibuce váhy z jedné strany na druhou.

Pokud mám hodně váhy na předku, mám už tak hodně zatížené vnější přední kolo a ješte ho začnu navíc zatěžovat dynamicky.

I za předpokladu, že mám stejné gumy a správně nastavenou geometrii (to mimochodem o geometrii přední nápravy u Felicie neplatí) kolem dokola auta, přejdou do smyku přední kola dřív, než zadní.

Mám nedotáčivé auto.

Pokud to chci změnit, musím dát tak měkké pružiny, jak to jde, na předek a tak tvrdé, jak to jde, na zadek.

(Vepředu to nesmím přehnat, protože distribuce váhy nastává i při akceleraci a brždění.
Takže moc měkká péra vpředu a při ostrém brždění půjde přední náprava na dorazy, tím se pérování vyřadí z činnosti a jsem venku ze silnice...)

Pak, když přijedu do zatáčky, nastane ve předu napřed pohyb karoserie a až pak se začne přenášet váha.
Vzadu malý pohyb karosérie a zadní kolo se začne dotěžovat dynamicky daleko víc, než předtím.

Mám podstatně méně nedotáčivé auto, než jak bylo původně.

Dokonce to můžu v zatáčce měnit plynovým pedálem - přidám a je nedotáčivější, uberu a dávám kontra, aby mě nepředběhl zadek.

No a ideálně použiju trochu měkčí péra vpředu i vzadu, než jak je to třeba a doplním je vpředu i vzadu stabilizátorem.

Pak mám ideálně nastavené auto na suchu a když jedu na mokru (kde k tak velké distribuci váhy nedochází a docházet nemůže), stabilizátory odpojím.

No a zase mám dokonale nastavené auto na mokru.

No a k tomu je třeba vhodně zvolit tlumiče.

Jak je vidět nahoře, péra a stabilizátory jsou o váze a její distribuci a tlumiče jsou zase o pérech.
Podle per je třeba nastavit tlumiče.

Jak vidíš, tak přidat stabilizátor vpředu (na jakémkoliv autě, třeba u Porsche, to je jedno) vede vždycky ke zvýšení nedotáčivosti (nebo snížení přetáčivosti u toho Porsche) a nikdy jinak.

Na soutěžích se stabilizátory používají.

Ne u všech aut a ne vždycky (viz mokro), ale používají.

Jde jen o to, z jakých se vychází per.
Pokud jsou tvrdá tak akorát, nikdo už stabilizátor nepřidá, to je jasné.

EDIT:

Pokud mám Felicii se sériovými péry a tlumiči (tzn příliš měkkými) a chci vyřešit to, že když vezmu za volant, tak se auto nakloní, že se bojím, abych si neodřel práh,
tak samozřejmě přidání předního stabilizátoru naklánění auta zmenší.
Měl bych ale vědět, že je to za cenu zvýšení nedotáčivosti již tak nedotáčivého auta a počítat s tím.


Tolik ke stabilizatorum. Je to sice na Felicii a neni to striktne o zadnim, ale je to i tak zajimave cteni, tak me snad neukousnete.
Autorem je Tonda-B.

Autor:  Nepér [ 2.6.08, 12:35 ]
Předmět příspěvku: 

Takže když tam přidám zadní, bude to míň nedotáčivý jo?

Autor:  Vít [ 2.6.08, 12:56 ]
Předmět příspěvku: 

tak o to bych snad nestál, mám spíš problém s přetáčivostí než nedotáčivostí

Autor:  Kristensen [ 2.6.08, 13:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zadní stabilizátor z Felície?

Nepér píše:
Pro ty, kdo netuší, co to je, je to taková tyčka, co se přišroubuje k zadní torzní nápravě, a zvýší právě tu torzní pevnost. Zajímá mě, jestli to někdo má a jak se to chová, jestli se pak nezvedá vnitřní zadní kolo, nebo tak :)
Měření viz http://www3.fs.cvut.cz/web/fileadmin/do ... dvorak.pdf


Tatík ho měl na fávu a tlumiče H/P i s pružinama, a bylo to znát je to asi jako když máš fávo bez vzpěry na motoru a pak ji tam dáš. A míň se to naklání a má to menší snahu uskakovat, na feldě to máme taky

Autor:  Nepér [ 2.6.08, 13:35 ]
Předmět příspěvku: 

Já jen když jedu zatáčku pod plynem, že to má snahu jet rovně, dokud neuberu, tak jestli by mi to pomohlo :)

Autor:  Kristensen [ 2.6.08, 14:13 ]
Předmět příspěvku: 

Nepér píše:
Já jen když jedu zatáčku pod plynem, že to má snahu jet rovně, dokud neuberu, tak jestli by mi to pomohlo :)


částečně

Autor:  michalkatka [ 2.6.08, 14:29 ]
Předmět příspěvku: 

:lol: :oops: :lol:

Autor:  Nepér [ 2.6.08, 15:58 ]
Předmět příspěvku: 

michalkatka píše:
:lol: :oops: :lol:
co se tlemíš, přední tam cpát nechci...

Autor:  Matthes [ 2.6.08, 16:07 ]
Předmět příspěvku: 

Nepér píše:
michalkatka píše:
:lol: :oops: :lol:
co se tlemíš, přední tam cpát nechci...


To ne, to nesmis dat predni i zadni pac by ti to pak nezatacelo, viz
Citace:
Pokud přidáš stabilizátor na předek, bude auto nedotáčivější, pokud na zadek, bude míň nedotáčivé

Autor:  bitmap [ 2.6.08, 16:14 ]
Předmět příspěvku: 

Matthes: mylna interpretace, mne z toho vychazi, ze to bude stejne nedotacive jako uplne bez stabiku, jen to nebude pri zataceni drhnout prahem o asfalt 8)

Autor:  Matthes [ 2.6.08, 16:16 ]
Předmět příspěvku: 

bitmap píše:
Matthes: mylna interpretace, mne z toho vychazi, ze to bude stejne nedotacive jako uplne bez stabiku, jen to nebude pri zataceni drhnout prahem o asfalt 8)


Vim ne, si delam srandu 8)

Autor:  bitmap [ 2.6.08, 16:17 ]
Předmět příspěvku: 

*smajlik mlatici se do hlavy* :oops: :lol:
EDIT: vlastne blbost, tys tam zapomnel dat smajlika, takze ja jsem v tom nevinne :D

Autor:  Matthes [ 2.6.08, 16:35 ]
Předmět příspěvku: 

bitmap píše:
*smajlik mlatici se do hlavy* :oops: :lol:
EDIT: vlastne blbost, tys tam zapomnel dat smajlika, takze ja jsem v tom nevinne :D


I prd, musis se naucit chapat mezi radky na TW :)

Autor:  michalkatka [ 2.6.08, 18:35 ]
Předmět příspěvku: 

Matthes píše:
To ne, to nesmis dat predni i zadni pac by ti to pak nezatacelo, viz


:shock: tak ja neviem, mám to vpredu aj v zadu, a auto zatáča lepšie, sedí lepšie, aj volant sa mi zdá že sa točí ľahšie :oops: :roll:

Stránka 1 z 4 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/