Vyhledat témata bez odpovědí | Zobrazit aktivní témata Právě je 29.11.24, 00:51



Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 
 Seřízení sbíhavosti v amatérských podmínkách 
Autor Zpráva
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7662
Bydliště: Praha východ
Příspěvek Seřízení sbíhavosti v amatérských podmínkách
Tak jsem si na fáčku povyměňoval čepy (všechny), materiál mě vyšel asi na 800 (orig. čepy do původních ramen, orig. čepy řízení, silentbloky), no a potřeboval bych srovnat sbíhavost. Jenomže v servisech většinou dělají cosi jako kompletní měření geometrie kol a účtují si okolo 700,-. Vzhledem k tomu, že jediným seříditelným prvkem na přední nápravě je délka řídících tyčí, zdá se mi to za seřízení sbíhavosti trochu moc... No a tak mě napadlo následující: seřídit sbíhavost kol přední nápravy pomocí 2ks laserových ukazovátek z tržnice, porovnávací metodou, představoval bych si to asi tak, že nějakým způsobem připevním 2ks ukazovátek na poklice, tak aby svítila obě dopředu, do zhruba stejné výšky, potom na vodorovné ploše v garáži změřit vzdálenost mezi "tečkami" na zdi před autem, poté couvnout s autem o tolik, aby se kola otočila o 180° dozadu a znovu odečíst vzdálenost, tentokrát na vratech garáže za autem. Porovnáním výsledných hodnot (pro sbíhavost 0 mm by měly být stejné) bych zjistil sbíhavost, pro předepsanou 0-2 mm to stačí podle vzdálenosti středu kol od zdi pres pythagorovu větu přepočítat a je to ne? Je to moc velká kravina? Zkoušel to někdo? Jo ještě je samozřejmě třeba aby to bylo symetrický, toho bych dosáhnul tak, že zkontroluju, jestli je volant rovně, když to jede rovně (před výměnou byl).

_________________
"Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"


10.4.06, 20:38
Profil ICQ
Pspvek Reklama

   
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1467
Bydliště: Košice
Příspěvek 
Ja som robil S120 normalnym metrom - zmerias vpredu aj vzadu a ked urobis viac merani tak sa urcite trafis. Musis to ale robit pri roznych polohach kolies aby si eliminoval pripadne drobne poskodenia diskov. Inak v servise mi robia felcku za 500 SKK. http://sweb.cz/PeterCermak/auto/Felicia%20geometria.gif


10.4.06, 21:39
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 4747
Bydliště: Černíky
Příspěvek Re: Seřízení sbíhavosti v amatérských podmínkách
Nepér píše:
Tak jsem si na fáčku povyměňoval čepy (všechny), materiál mě vyšel asi na 800 (orig. čepy do původních ramen, orig. čepy řízení, silentbloky), no a potřeboval bych srovnat sbíhavost. Jenomže v servisech většinou dělají cosi jako kompletní měření geometrie kol a účtují si okolo 700,-. Vzhledem k tomu, že jediným seříditelným prvkem na přední nápravě je délka řídících tyčí, zdá se mi to za seřízení sbíhavosti trochu moc... No a tak mě napadlo následující: seřídit sbíhavost kol přední nápravy pomocí 2ks laserových ukazovátek z tržnice, porovnávací metodou, představoval bych si to asi tak, že nějakým způsobem připevním 2ks ukazovátek na poklice, tak aby svítila obě dopředu, do zhruba stejné výšky, potom na vodorovné ploše v garáži změřit vzdálenost mezi "tečkami" na zdi před autem, poté couvnout s autem o tolik, aby se kola otočila o 180° dozadu a znovu odečíst vzdálenost, tentokrát na vratech garáže za autem. Porovnáním výsledných hodnot (pro sbíhavost 0 mm by měly být stejné) bych zjistil sbíhavost, pro předepsanou 0-2 mm to stačí podle vzdálenosti středu kol od zdi pres pythagorovu větu přepočítat a je to ne? Je to moc velká kravina? Zkoušel to někdo? Jo ještě je samozřejmě třeba aby to bylo symetrický, toho bych dosáhnul tak, že zkontroluju, jestli je volant rovně, když to jede rovně (před výměnou byl).


No, já jsem řešil celkem nedávno stejný problém po výměně přední nápravy ve stodváce:
V servisech chtěli (jenom) za změření geometrie 1000-1500Kč :!: :evil: , a když viděli, čím jsem přijel, tak nějak divně koukali... :P
Pak jsem přemýšlel o svépomocném změření pomocí provázku, ale tomu jsem pak nedůvěřoval, neboť praxe je o něco složitější, než teorie :?
Nakonec jsem zajel do Barumu na Nádražní v Praze 5, kde za změření účtujou jenom 300Kč a 100Kč za čtvrthodinu práce, ale byl tam nějakej mladší servisman, kterej škodovku nikdy nedělal ("a jak se vlastně mění odklon kola?"), tak jsem si to nastavil sám, a on mi to naúčtoval (bez dokladu) za 300Kč komplet :)
Pak jsem tam byl se svou stotřícou, poté, co jsem měnil ramena zadní nápravy, byl tam ten samej týpek, pokecali jsme (pamatoval si mě - nikdo jiný tam se škodárnou nikdy nebyl :wink: ) a za 500Kč (a to jsem mu to pomalu musel vnutit) jsem si udělal geometrii přední i zadní nápravy ("ono se u toho seřizuje i zadek?") a ještě mi mezitím obul na ráfky 3 pneumatiky.
Ostatním zaměstnancům tohoto pneuservisu jsem byl atrakcí (přecejen, zákazníci si v servise auto většinou sami neopravují :) ) a fandili mi :lol:
Takže na geometrii budu škodovky vozit tam :D
Tímto pozdravuji Davida, který mi geometrii "seřizoval". Slušní lidé ještě nevymřeli :!:

_________________
Å 130 L 86 - cestovní limuzína
Levandulka 1000 MBG De Luxe 67 - v renovaci
Felda Combi GLXi - 1,3 MPi 97 - k užitku tátovi
130LPG 130L 86 - denní vůz
1000MB MB 69, 1.8.68
Ať mi nikdo neříká, že něco nejde... ;)
Škoda 742 Forever Team


11.4.06, 19:31
Profil ICQ
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7662
Bydliště: Praha východ
Příspěvek 
No, já už to zkouším s těmi ukazovátky, ale zjistil jsem, že vzdálenost před i za nápravou, ve které se měří rozteč těch teček musí být stejná, aby se eliminovala chyba měření v nedefinovatelné poloze ukazovátek na kole.

_________________
"Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"


11.4.06, 19:35
Profil ICQ
Pan Kapitán
Uživatelský avatar

Příspěvky: 12138
Bydliště: Tynec n.L.
Příspěvek 
Nepér píše:
No, já už to zkouším s těmi ukazovátky, ale zjistil jsem, že vzdálenost před i za nápravou, ve které se měří rozteč těch teček musí být stejná, aby se eliminovala chyba měření v nedefinovatelné poloze ukazovátek na kole.
Nejlepsi je pouzit "historickou" metodu, staci na to jeden takovej forichtung: tycka s nejak stelovatelnou delkou (napriklad v trubicce navarena matka a zavitova tyc se na obou koncich opatri zahnutymi silnymi draty (6mm napriklad) tak, aby to vypadalo cele asi takhle(znak minusu myslete ze je nahore): -\______/- Postup: auto se zvedne a daji se na nej nejlip disky bez pneu, na obou diskach se udela carka (merici bod). Meri se s mericim bodem otocenym do krajnich poloh (uplne vpredu a uplne vzadu). Rozdil by mel byt asi takovy: vzdalenost mezi mericimi body vpredu o 1-2mm mensi nez vzdalenost v zadni poloze. Meli jsme takovy forichtung doma jeste ze stare octavie, byla to trubicka s pruzinkou a tyckou vevnitr. Poloha (vzdalenost) se malovala na tycku.

Nevyhoda byla, ze se musely dat disky bez pneu a naprava se musela ustavit do "pracovni" polohy, neboli, prinejmensim se muselo auto podlozit pod svislymi cepy.

Sakrys... zase jeden slozitej popis. :-)

Mimochodem, zadni napravu jsem s oblibou delal pomoci svinovaciho metru: posuzoval jsem polohu roviny bubnu a prahu (je to nepresny) na sbihavost a na spravny smer jsem meril vzdalenost stredu kola od uchytu na hever.


11.4.06, 20:11
Profil ICQ YIM
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1471
Bydliště: Karviná / přes týden Zábřeh na Moravě
Příspěvek 
no ja jezdim na geometrii do sve byvale skoly. domluvim se s mistrem a zaci mi to tam pod dohledem udelaji(jen to trochu trva protoze se to vazne uci) mistri byvaji vetsinou pristupni, kdyz zjisti o jake auto jde a ti kluci si to zkusi na jinem aute nez skolnich sluzebnich feldach... za symbolickou krabku cigaret - neni co resit.
takze jestli vam do toho muzu kecat-zajdete prozkouset maldsi generaci na nejblizsim ucilisti :D

_________________
Škoda 110R r.v. 1972, rallye červená / - šlo do světa
Škoda RAPID 130 r.v. 1987 - rallye červená, Apolla /
Coupé club TW


11.4.06, 20:33
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 4747
Bydliště: Černíky
Příspěvek 
Viky píše:
Nepér píše:
No, já už to zkouším s těmi ukazovátky, ale zjistil jsem, že vzdálenost před i za nápravou, ve které se měří rozteč těch teček musí být stejná, aby se eliminovala chyba měření v nedefinovatelné poloze ukazovátek na kole.
Nejlepsi je pouzit "historickou" metodu, staci na to jeden takovej forichtung: tycka s nejak stelovatelnou delkou (napriklad v trubicce navarena matka a zavitova tyc se na obou koncich opatri zahnutymi silnymi draty (6mm napriklad) tak, aby to vypadalo cele asi takhle(znak minusu myslete ze je nahore): -\______/- Postup: auto se zvedne a daji se na nej nejlip disky bez pneu, na obou diskach se udela carka (merici bod). Meri se s mericim bodem otocenym do krajnich poloh (uplne vpredu a uplne vzadu). Rozdil by mel byt asi takovy: vzdalenost mezi mericimi body vpredu o 1-2mm mensi nez vzdalenost v zadni poloze. Meli jsme takovy forichtung doma jeste ze stare octavie, byla to trubicka s pruzinkou a tyckou vevnitr. Poloha (vzdalenost) se malovala na tycku.

Nevyhoda byla, ze se musely dat disky bez pneu a naprava se musela ustavit do "pracovni" polohy, neboli, prinejmensim se muselo auto podlozit pod svislymi cepy.

Sakrys... zase jeden slozitej popis. :-)

Mimochodem, zadni napravu jsem s oblibou delal pomoci svinovaciho metru: posuzoval jsem polohu roviny bubnu a prahu (je to nepresny) na sbihavost a na spravny smer jsem meril vzdalenost stredu kola od uchytu na hever.


Tyto metody jsou mi známy, ale nedisponuji ani seřizovacím soutyčím, ani svářečkou, abych si ho vyrobil, a navíc vynaložená námaha není úměrná přesnosti nastavení.
Teda, je sice pravdou, že po letošní zimě můžu na geometrii jít znovu - spojení ramen zadní nápravy přes gumové podložky není zrovna nejšťastnější řešení - moc to nedrží a mám podezření, že se mi to zase rozhodilo (lidské oko je dost citlivé a pozná i drobnou odchylku), ale snad né moc :?
A vařit to k sobě na pevno nehodlám...

_________________
Å 130 L 86 - cestovní limuzína
Levandulka 1000 MBG De Luxe 67 - v renovaci
Felda Combi GLXi - 1,3 MPi 97 - k užitku tátovi
130LPG 130L 86 - denní vůz
1000MB MB 69, 1.8.68
Ať mi nikdo neříká, že něco nejde... ;)
Škoda 742 Forever Team


11.4.06, 22:04
Profil ICQ
Pan Kapitán
Uživatelský avatar

Příspěvky: 12138
Bydliště: Tynec n.L.
Příspěvek 
Bukaj píše:
Tyto metody jsou mi známy, ale nedisponuji ani seřizovacím soutyčím, ani svářečkou, abych si ho vyrobil, a navíc vynaložená námaha není úměrná přesnosti nastavení.
Teda, je sice pravdou, že po letošní zimě můžu na geometrii jít znovu - spojení ramen zadní nápravy přes gumové podložky není zrovna nejšťastnější řešení - moc to nedrží a mám podezření, že se mi to zase rozhodilo (lidské oko je dost citlivé a pozná i drobnou odchylku), ale snad né moc :?
A vařit to k sobě na pevno nehodlám...


Dal jsem tam plast misto gumy podle 130L/A a maximalni spokojenost.


12.4.06, 11:50
Profil ICQ YIM
Pspvek Reklama

   
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odpovědět na téma   [ Příspěvků: 8 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Český překlad – phpBB.cz