Vyhledat témata bez odpovědí | Zobrazit aktivní témata Právě je 15.11.24, 10:36



Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 91 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
 Pežoťáci zas vymejšlí ptákoviny ... 
Autor Zpráva
rejpal

Příspěvky: 18265
Příspěvek 
ventYl píše:
Ano, starter to toci na odost nizsich otackach, to je sice pravda, ale tiez je pravda, ze napriklad taky bezny starter ma tusim od 1,2 do 2 kW vykonu, kdezto motor 135 pri volnobeznych otackach ma okolo 18 - 20 kW (aj keby sme brali stav, ze nie je zohriaty a ma polovicu, je to stale 5x viac) a ta prevodovka ho znatelne brzdi.

Neviem, cim mazes prevodovku, ale povedal by som, ze beznu prevodovku, ktora bola par rokov pouzivana, pri -20 st. C volnou rukou bez nejakeho nastroja rukou ani nepretocis (kazdopadne to mozem vyskusat, na zahrade mi jedna prevodovka z 1203jky lezi, staci pockat na prihodne pocasie).

Ked si to vezmes statisticky, ze by pri suchom starte bol pre ten axialny kruzok 100x vacsi zahul prenos sily, ako pri beznej jazde, tak je to stale jedno, pretoze pri beznej jazde v meste spojku vymacknes urcite aspon 100x (kazda jedna krizovatka = automaticky ~5 vyslapnuti spojky, pri brzdeni motorom ~8). Okrem toho, zotrvacna sila zotrvacnika pri roztocenom motore posobi nie len radialne, ale aj axialne, cize vsetky snahy hybat klukou mimo momentu jeho hybnosti sa snazi tlmit (na tomto principe funguje napriklad aj gyroskop).


18 - 20kW na volnoběhu? Takový motor bych chtěl. Při 20kW v otáčkách 800 by měl ten motor při 5000 otáčkách 125kW na čtvrt plynu, na plný knedlík by to mohlo být tak 500kW. :lol:
Převodovka motor opravdu brzdí znatelně, ale stejně znatelně ho brzdí i alternátor. Sundáváš před startováním řemen? :lol:

Určitě to otočení převodovky vyzkoušej, já tu možnost nemám, ale domnívám se, že to otočíš rukou v pohodě.

Pokud to vezmu statisticky, nemám ponětí, jaký je poměr mezi "promazaností" před startem a po nastartování, takže těžko srovnávat. Setrvačná síla setrvačníku ve směru osy klikovky ti nepomůže, protože i kdyby snížila přítlak při stlačení pedálu, zvýší přítlak při uvolnění pedálu, takže se to vynuluje. Mimochodem, gyroskop funguje trošku jinak, ve směru osy otáčení sebou hýbat nechá, ale klade odpor při pokusu o změnu osy otáčení.


2.12.07, 21:45
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky
Pspvek Reklama

   

Příspěvky: 3060
Bydliště: Olomouc
Příspěvek 
Nesnažím se ti vykládat vtipy, ale jen zkušenosti vyplývající z praxe, mám za sebou okolo stovky zgenerálkovaných motorů značek Avia, Liaz, Tatra, Škoda, Praga, Iveco, Renault... a o jejich mazání a funkci čerpadla vím svoje, pokud máš vše v OK stavu, tak čerpadlo ti udrží zalitý olejový kanálky minimálně 12 hodin a potom k dosažení tlaku min 1 atmosféry, která je pro bezchybný mazání motoru dostačující, stačí skutečně 3-4 otáčky motorem. To že ti kontrolka zhasne až po 2s svědčí o tom, že máš v motoru asi něco v nepořádku a nemůžeš o to opíraty svoje argumenty.

Ad 1) odpor je způsobenej viskozitou oleje, jak je známo, tak olej při nižších teplotách značně tuhne a jeho protékání mezi zubama převodovky je hodně ztíženo, obecně platí, že čím větší zuby, tím větší odpor.
Ad 2) Bohužel kvalitní odpojovače firmy PAL z československé produkce jsou už dobrých 10 let pryč z pultů a jejich ekvivalenty made in china stojí za howno.
Ad 3) Normální odběr startéru je okolo 200A, u studenýho motoru se pohybuje špičkovej odběr mezi 600-800A, podle teploty, a u neodpojené převodovky nejsou vyjímkou špičky okolo 1000-1200A

S názorem, že na opotřebení axiálů nemá start se spojkou nebo bez vliv naprosto souhlasím, že odpor převodovky je proti odporu motoru zanedbatelný je taky pravda, ale je to zátěž navíc, která při odpojení vyšetří elektriku místo třeba 15 pokusů nastartovat na 20 pokusů nastartovat, a když se ti na popatnácté nepodaří nastartovat a víš, že naposedumnácté už by to chytlo, ale baterka je hyn a musíš jet do práce sockou, tak to asi nasere.

_________________
Už tu nejsem, s fórem mi vlezte na hrb. Co jsem měl rozřešeno dořeště prosím přes drak@drakk.eu


2.12.07, 21:55
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky
Hluchoň

Příspěvky: 11873
Příspěvek 
videl jsem na vlastni oci v mraze natocit kluka favorita se spojkou, sotva chytil, jak mrzlo, sel hodne mizerne, sofer ho chtel nechat blafat, nez pojede, aby se to malinko ohralo a taky zatopilo, pri pusteni spojky (samozrejme bez kvaltu) to zdechlo, autak to byl v naprostym poradku


2.12.07, 23:06
Profil ICQ
Uživatelský avatar

Příspěvky: 10232
Bydliště: kósek vod Jevička
Příspěvek 
Vít Široký píše:
videl jsem na vlastni oci v mraze natocit kluka favorita se spojkou, sotva chytil, jak mrzlo, sel hodne mizerne, sofer ho chtel nechat blafat, nez pojede, aby se to malinko ohralo a taky zatopilo, pri pusteni spojky (samozrejme bez kvaltu) to zdechlo, autak to byl v naprostym poradku
To je normálka, mě studený auto zdechne úplně běžně, pokud hned po nastartování pustím spojku...ztuhlej olej má prostě odpor a tak ten motor zabrzdí...jediný auto u kterýho sem nešlapal spojku při startu byl trabant, u něj to psal i šlehofer v příručce, že sešláplý mechanismus spojky klade motoru větší odpor než studený olej v převodovce...

_________________
"Now Kato, warm up the silver hornet!" | crowack@jabber.org


2.12.07, 23:24
Profil
rejpal

Příspěvky: 18265
Příspěvek 
Drak píše:
Nesnažím se ti vykládat vtipy, ale jen zkušenosti vyplývající z praxe, mám za sebou okolo stovky zgenerálkovaných motorů značek Avia, Liaz, Tatra, Škoda, Praga, Iveco, Renault... a o jejich mazání a funkci čerpadla vím svoje, pokud máš vše v OK stavu, tak čerpadlo ti udrží zalitý olejový kanálky minimálně 12 hodin a potom k dosažení tlaku min 1 atmosféry, která je pro bezchybný mazání motoru dostačující, stačí skutečně 3-4 otáčky motorem. To že ti kontrolka zhasne až po 2s svědčí o tom, že máš v motoru asi něco v nepořádku a nemůžeš o to opíraty svoje argumenty.

Ad 1) odpor je způsobenej viskozitou oleje, jak je známo, tak olej při nižších teplotách značně tuhne a jeho protékání mezi zubama převodovky je hodně ztíženo, obecně platí, že čím větší zuby, tím větší odpor.
Ad 2) Bohužel kvalitní odpojovače firmy PAL z československé produkce jsou už dobrých 10 let pryč z pultů a jejich ekvivalenty made in china stojí za howno.
Ad 3) Normální odběr startéru je okolo 200A, u studenýho motoru se pohybuje špičkovej odběr mezi 600-800A, podle teploty, a u neodpojené převodovky nejsou vyjímkou špičky okolo 1000-1200A

S názorem, že na opotřebení axiálů nemá start se spojkou nebo bez vliv naprosto souhlasím, že odpor převodovky je proti odporu motoru zanedbatelný je taky pravda, ale je to zátěž navíc, která při odpojení vyšetří elektriku místo třeba 15 pokusů nastartovat na 20 pokusů nastartovat, a když se ti na popatnácté nepodaří nastartovat a víš, že naposedumnácté už by to chytlo, ale baterka je hyn a musíš jet do práce sockou, tak to asi nasere.


O mazání motorů Avia atd. moc nevím, takže se s tebou přít nebudu. Ale nevěřím, že u škodovky stačí při studeném startu jen dvě otáčky olejového čerpadla k promazání motoru. Pokud má motor v OK stavu udržet olej 12 hodin v kanálech, určitě bude obvyklá doba kratší, protože málokdo má motor OK. Můj motor v pořádku není, to vím, ale při dalším startu zhasne kontrolka okamžitě, takže určitou představu o rozdílu mezi studeným startem a teplým startem si z toho můžu udělat.

Ad 1) takže ten studený olej má takový odpor, že těch pár ozubených kol a ložisek klade startéru zhruba poloviční odpor ve srovnání s odporem motoru? Zkoušel jsi to?
Ad 2) no, pokud hoří čínské odpojovače, tak to není chyba nestlačení spojky, ale toho odpojovače.
Ad 3) to máš na mysli startéry náklaďáků, ne? 1200A u škodováckého startéru nehrozí. Pokud by platilo, cos napsal, potřebovala by převodovka k roztočení 5kW výkonu, což je více než pětinásobek výkonu škodováckého startéru!

Pokud se tedy shodneme na tom, že odpor převodovky je vůči motoru zanedbatelný, kde se bere těch tvých 400A (5kW) pro otáčení převodovkou ve srovnání s 800A (10kW) pro otáčení motorem? 5kW oproti 10kW není zanedbatelná ztráta... Pokud je motor v takovém stavu, že startuješ až na 15. pokus, není to chyba nestlačené spojky ale problému v motoru...


3.12.07, 06:19
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky
rejpal

Příspěvky: 18265
Příspěvek 
Vít Široký píše:
videl jsem na vlastni oci v mraze natocit kluka favorita se spojkou, sotva chytil, jak mrzlo, sel hodne mizerne, sofer ho chtel nechat blafat, nez pojede, aby se to malinko ohralo a taky zatopilo, pri pusteni spojky (samozrejme bez kvaltu) to zdechlo, autak to byl v naprostym poradku


...jak mrzlo, sel hodne mizerne... ...autak to byl v naprostym poradku...

Nevylučuje se to trochu?


3.12.07, 06:22
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky
rejpal

Příspěvky: 18265
Příspěvek 
CROWACK píše:
To je normálka, mě studený auto zdechne úplně běžně, pokud hned po nastartování pustím spojku...ztuhlej olej má prostě odpor a tak ten motor zabrzdí...jediný auto u kterýho sem nešlapal spojku při startu byl trabant, u něj to psal i šlehofer v příručce, že sešláplý mechanismus spojky klade motoru větší odpor než studený olej v převodovce...


Co tam máš za olej? Nebydlíš někde na Sibiři?
To se mi nikdy nestalo.


3.12.07, 06:24
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky

Příspěvky: 3060
Bydliště: Olomouc
Příspěvek 
Ty jaksi nechápeš pointu celé diskuze a ta je že je potřeba co nejvíc odlehčit startéru a vyloučit všechny možný odběry energie navíc, jak pohybové, tak elektrické, proto je třeba vyšlápnout spojku, ať má startér co nejmenší odpor, vypnout veškerý spotřebiče, ať má startér co největší možnost odběru energie.
Hodnoty proudů, který sem uváděl jsou jejich špičky, netvrdím, že takový odběr má starér pořád, čti pořádně. Možná by ses divil, ale třeba zrovna u škodovky u motoru s teplotou okolo -5°C se právě odběrová špička při roztáčení startéru pohybuje okolo 800A.
Mazání všech uvedených motorů je naprosto stejný, liší se akorát pohon čerpadla, některý jsou poháněný od kliky, některý od vačky, v principu jsou ale všechny stejný.
Pokud si myslíš, že motor v bezvadným stavu ti v -20°C chytne jak v létě, tak seš na omylu, benzín se v takové teplotě špatně odpařuje a směs pro start není dostatečně bohatá (u karburátorů, stříkačka si to jakštakš ošéfuje sama) a nafta je tak ztuhlá, že ucpe filtry, když si vzpomenu na předloňskou zimu, tak sme při těch mrazech, kdy bylo -30°C vůbec neotvírali dílnu a od rána do večera sme jezdili s propanbutanovým hořákem ohřívat auta, který absolutně nechtěly i přes svůj docela uspokojivej stav naskočit, i ten blbej hořák po deseti minutách venku začal stávkovat a odmítal hořet.

Z toho všeho plyne, že při startování se spojkou nedochází k nijakému extrémnímu opotřebení axiálů, ba naopak si snižuješ životnost všech silových spínačů a vedení, včetně spotřebičů, je sakra rozdíl, jestli stykač spíná 800A, nebo třeba jen 500A

_________________
Už tu nejsem, s fórem mi vlezte na hrb. Co jsem měl rozřešeno dořeště prosím přes drak@drakk.eu


3.12.07, 07:25
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky
Hliník navždy.
Uživatelský avatar

Příspěvky: 17651
Bydliště: Praha západ
Příspěvek 
Fatal: Videls nekdy rozebranou prevodovku? Ja ted mam tu cest ... Jestli si myslis ze se tam toci par kolecek tak jsi na omylu ... pri startu bez spojky toci starter zbytecne navic pul metrem hrideli s 5+1 koleckama (zde jsou dve kuzelikova loziska), potom tato hridel pohani 5 kol na hnane hrideli, kola se otaci kov na kovu - kluzna loziska. Pokud je ten oil ztuhly, tzn i teploty kolem 10°C, tak je to docela velka zatez. Ono ty si tou prevodovkou venku otocis rukou lehce ... ale rekni jak rychle ji tocis? Pul otacky za 3 sekundy? A kolik toci starter? 1000 otacek? Myslis ze to neni rozdil?

_________________
Zbrane zabijeji!

Liga za čisté silnice: pumpičkářům pumpičkou přes koule.


3.12.07, 10:16
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3198
Bydliště: Bánov (okr. Uh. Hradiště)
Příspěvek 
taky když teď auto nakopnu se sytičem který má za studena tak 1500ot. a pustím spojku tak motor zdechne...musím ho podpořit na rozjezd převodovky ještě plynovým pedálem. V létě nemusím nic...jen otočit klíčkem pokud je motor v klidu míň než 5 hodin...pokud více pak lehce zatáhnu za sytič a jedenkrát prošlápnu plyn. Za tepla naskočí na jednu točku aniž bych dělal cokoliv...jen otočím klíčkem.

_________________
Škoda 135 Rapid
Ford S-max TDCi
Volvo S60 AWDoff 2.4T
Škoda 742 Forever Team
Škoda TW Coupe Club


3.12.07, 12:43
Profil ICQ
Moderátor
Uživatelský avatar

Příspěvky: 10557
Bydliště: Strupčice-Chomutovsko
Příspěvek 
proste to shnme tim, ze v zime je LEPSI startovat se seslapnutou spojkou,protoze tim setrime elektrickou soustavu auta a navic kdyz prijedu,zaparkuju a loupnu tam jednicku nebo zpatecku podle toho,jak stojim...no kdybych neslapal spojku pri startovani, uz se vidim, jak bych po parkovisti hopsal na starter :)

_________________
742 8ti modelů,2 Rapidy, Feliciaq, TAZ 1500, škoda ForMan,Felicia
Š 742 Forever Team, htp never team,Zakladajici clen Klubu ostrych motoru
Kdyz do sveta,tak s litinou..
http://kachnis.techsajt.cz


3.12.07, 12:56
Profil ICQ YIM Zobrazit autorovy stránky

Příspěvky: 15104
Bydliště: Praha
Příspěvek 
No je to v manualu k obsluze auta ze se ma startovat s vyslapnutou spojkou :D

Prevodovka je velka zatez, kdyz po startu rano pustim spojku tak auto chce jet dopredu i bez kvaltu :D Nedokazu si predstavit ze bch startoval s pripojenou spojkou, chudak starter, chudak akumulator :?

_________________
ŠKODA 742 FOREVER TEAM


3.12.07, 18:39
Profil
Hliník navždy.
Uživatelský avatar

Příspěvky: 17651
Bydliště: Praha západ
Příspěvek 
Šemik píše:
Prevodovka je velka zatez, kdyz po startu rano pustim spojku tak auto chce jet dopredu i bez kvaltu :D Nedokazu si predstavit ze bch startoval s pripojenou spojkou, chudak starter, chudak akumulator :?



Tak dame este hustejsi oil a mame z toho automat :)

_________________
Zbrane zabijeji!

Liga za čisté silnice: pumpičkářům pumpičkou přes koule.


3.12.07, 18:48
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky

Příspěvky: 15104
Bydliště: Praha
Příspěvek 
Matthes píše:
Šemik píše:
Prevodovka je velka zatez, kdyz po startu rano pustim spojku tak auto chce jet dopredu i bez kvaltu :D Nedokazu si predstavit ze bch startoval s pripojenou spojkou, chudak starter, chudak akumulator :?



Tak dame este hustejsi oil a mame z toho automat :)


:lol: :lol: :lol:

_________________
ŠKODA 742 FOREVER TEAM


3.12.07, 18:58
Profil

Příspěvky: 3257
Bydliště: Brandýs nad Labem
Příspěvek 
Ano je pravda,že jeden axiál nese sílu tlačných pružin přítlačáku,hlavně při sešlápnutí spojky...Ale????????není to zas až tak markantní...Pokud má dostatečnou plochu...A není to totiž úplně nasucho a na dlouhou dobu...Ano,motor může být hlučný,časem,ale to už má 200000km a možná ten jejich Peugeot 50.000... Za další... Podnebí tu je takové,že tu je zima cca 5 měsícu v roce a převodový olej jakýkoliv tuhne a udává odpor motoru v převodovce. Za další jde o bezpečnost startování...necháš tam náhodou kvalt a ten před tebou co šel z odpadky má hnáty napadrť...tak že?!Zas chce být někdo důležitej...Ať si tedy startuje jak chce a kupuje aku se startérem každou chvíli.Někdo řeší něco na nějakym motoru co prostě nemá axiály tak dobrý jako má Škodovka....Konstrukce jižanů je naprosto odlišná,než-li evropanů...tak že ať si radí u moře se škeblí v hubě a nás nechá na pokoji....


3.12.07, 20:20
Profil
Pspvek Reklama

   
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odpovědět na téma   [ Příspěvků: 91 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 44 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Český překlad – phpBB.cz