Škoda TechWeb https://skoda-techweb.cz/forum/ |
|
klimatizace-teorie https://skoda-techweb.cz/forum/viewtopic.php?f=14&t=24800 |
Stránka 1 z 1 |
Autor: | breta1 [ 18.12.10, 18:18 ] |
Předmět příspěvku: | klimatizace-teorie |
Možná stupidní dotaz... Mám v OCT1 manuální klimatizaci. Dočetl jsem se, že regulace teploty (a to u všech manuálních klimatizací) se děje tak, že kompresor běží stále na plný výkon (maximálně chladí) a k tomu si podle potřeby žádané teploty přitápím teplem z topení. Sice mi to připadá energeticky stupidní- je to jako bych teplotu v ledničce reguloval občasným otvíráním dvířek- ale prostě to beru jako fakt. Chtěl bych věděl, jestli u automatických klimatizací jede také pořád kompresor naplno a automaticky se reguluje přitápění a regulace vzduchu, nebo dochází k občasnému vypínání klimatizace. Napadlo mě si vyrobit z manuální klimy automatickou jednoduše tak, že čidlem budu snímat nastavenou teplotu a pravidelným zapínáním/vypínáním klimy přes elektroniku udržovat teplotu. Střída zap/vyp by se měnila a byla by pomalá v řádech desítek sekund, příslušnou elektronikou bych zabezpečil též potřebnou teplotní hysterezi. Mám pouze obavu- nedostane klima zabrat (spojka klimy nebo kompresor), když se zhruba každou minutu zapne a vypne? |
Autor: | Jarda S. [ 18.12.10, 18:30 ] |
Předmět příspěvku: | Re: klimatizace-teorie |
odejde ti spojka na kompresoru |
Autor: | Karátek [ 18.12.10, 18:40 ] |
Předmět příspěvku: | Re: klimatizace-teorie |
Nemáš pravdu, u manuální klimatizace nejede kompresor stále, vypíná se a zapíná se automaticky, nepřitápí se vůbec. Kde jsi tenhle blábol četl? |
Autor: | kwiko [ 18.12.10, 18:56 ] |
Předmět příspěvku: | Re: klimatizace-teorie |
klima ako taka funguje ako pises, ale ma senzory vysokeho tlaku a termostat na vyparniku ktore sposobuju ze funguje prerusovane. vyparnik ma prevadzkovu teplotu kusok na nulov. Prietok vzduchu je regulovany ventilatorom... ked znzis prietok, vpodstate omedzis vykon. Ak je vonku napr. pod bodom mrazu, obmezdi sa jej vykon na nulu, a mozes tocit ovladacmi ako chces... A je jedno ci elektronicka, alebo manualna To co popisujes sa robi specialnym kompersorom s menitelnym vykonom. Postrehol som to u eko-BMW... ale jeho cena je zavratna, ovladane je to cez RJ |
Autor: | breta1 [ 18.12.10, 19:03 ] |
Předmět příspěvku: | Re: klimatizace-teorie |
Karátek píše: Nemáš pravdu, u manuální klimatizace nejede kompresor stále, vypíná se a zapíná se automaticky, nepřitápí se vůbec. Kde jsi tenhle blábol četl? Psal jsem o OCT1 - takže to nemyslíš vážně, že ne? |
Autor: | Karátek [ 18.12.10, 19:07 ] |
Předmět příspěvku: | Re: klimatizace-teorie |
Tak narovinu, měl jsem oct1 s manuální klima, tak vím o čem píši. Kompresor se spíná a rozpíná automaticky, nebo-li spojka v kompresoru. Je to i slyšet a cítit. |
Autor: | breta1 [ 18.12.10, 19:29 ] |
Předmět příspěvku: | Re: klimatizace-teorie |
No ale to zapínání a vypínání se děje ne kvůli regulaci teploty, ale kvůli ochraně klimatizace jako agregátu. Takže regulace teploty je přitápěním, rozumíme si? |
Autor: | Karátek [ 18.12.10, 19:41 ] |
Předmět příspěvku: | Re: klimatizace-teorie |
Myslíš, když nemáš nastavený max. výkon klimatizace? Pak se topení nezapíná, jen rozpíná a spíná. Pokud máš nastavený jiný stupeň, jde i současně teplota přes topení. |
Autor: | Jim [ 18.12.10, 19:59 ] |
Předmět příspěvku: | Re: klimatizace-teorie |
http://www.madoil.cz/userfiles/file/cla ... ozidle.pdf |
Autor: | breta1 [ 18.12.10, 20:04 ] |
Předmět příspěvku: | Re: klimatizace-teorie |
Takže jsem to pochopil správně. Teď jde jen o to, jestli by to zapnutí/vypnutí řekněme každé dvě či tři minuty tu spojku opravdu zničilo. Vyrobit patřičnou regulační a spínací elektroniku umím. |
Autor: | Jim [ 18.12.10, 20:09 ] |
Předmět příspěvku: | Re: klimatizace-teorie |
třeba ti pomuže toto http://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_ ... e_id=15590 našel jsem to jak jsem hledal ten rozdíl |
Autor: | kwiko [ 18.12.10, 20:47 ] |
Předmět příspěvku: | Re: klimatizace-teorie |
UTFG Termostat vo vyparniku reguluje prietok media vo vyparniku a udrzuje cca 4stup. celzia. Co je teplota pri ktorej este nezamrza vodna para na vyparniku a tak sa nezablokuje. Ventil je plne otvoreny len ked zapnete klimu a tak klima dokaze vyparnik zchladit za 5-10seund... ide na maximalny vykon, potom sa snazi len 4stup. teplotu udrzat. cim vpodstate zvysuje tlak medzi kompresorom preto je tam vlozeny aj zasobnik tlaku... Ak tlak stupne na 21bar kompresor sa vypne/zapne... udrzuje sysem natlakovany, ale klima chladi stale. Ako casto sa kompresor spina zalezi od toho ako rychlo sa znizuje tlak v systeme/ ako velmi je otvoreny expanzny ventil. Kedze vzduch za vyparnikom ma cca 8-15 stupnov ohrieva sa kurenim podla zelania ruky/ECU klimy. Uprava by bola mozna regulovatelnym termostatickym ventilom vyparniku zo 4stup na 10 alebo 15stupnov. Ale potom sa tam asi velmi dobre budu mnozit vseliake bakterie. Technicky dizajneri v autombilkach asi zase vedia co robia... |
Stránka 1 z 1 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |