Problémy s termostatem patří k těm jednoduše diagnostikovatelným, většinou lehce řešitelnými ale zároveň častým.
Diagnostika problému:Zřídkakdy se stává, že termostat neotevírá po dosažení předepsané teploty. V takovém případě dochází k přehřívání až vyvaření chladící kapaliny (cca do 5 minut od nastartování). Chladič přitom zůstává studený. Jedná se ale o vzácný jev, většinou je na vině
vadné těsnění pod hlavou.
Nejčastější závadou je, že termostat (domek termostatu - na obrázku zakroužkován červeně) zůstane trvale otevřen (u vozů s plastovým domkem se může termostat uvolnit z tělesa). V takovém případě voda proudí chladičem i u studeného motoru. Motoru trvá neúměrně dlouho, než se ohřeje na provozní teplotu a jízdou z kopce teplota může opět klesat. Přes léto se toto dá kolikrát přehlédnout (zvlášť u vozů s menším objemem chladící kapaliny). V zimě pozorujeme pak dlouhý náběh topení spojený s nízkým topným výkonem a vysokou spotřebou paliva.
Diagnostika problému je jednoduchá. Prakticky u jakéhokoliv vozu lze tento problém snadno odhalit. Stačí otevřít kapotu a vyhledat dvě věci. Chladič (to většinou nebývá problém), hadici vedoucí od motoru do něj (na obr. světle zelená) a hadici vedoucí z motoru k topení (tmavě zelená). Ta většinou míří někam do interiéru vozu či do nějaké "krabice" mezi motorovým prostorem a kabinou. Nyní nastartujem studený motor a rukou chytnem hadici vedoucí do chladiče a druhou rukou hadici vedoucí do topení. Při správné funkci termostatu by se měla jako první zahřívat hadice vedoucí k topení a až při teplotě, kdy se na ni dá stěží udržet ruka by se měla najednou začít ohřívat i hadice vedoucí k chladiči. Pokud se hadice ohřívají zhruba stejně rychle, je termostat stále otevřen a je tedy vadný.
Řešení problému:Pozor, na trhu existují termostaty sice stejných rozměrů, ale různých hodnot. Je třeba si v literatuře nebo jinde zjistit, při kolika °C má otevírat a podle toho nakupovat.
Pro představu:
Favorit/Felicia - 88 °C.
Výměna bývá u starších vozů jednoduchá a patří k pracem, které zvládne i amatér. Se snižujícím se věkem vozidla (a zvláště rostoucím objemu motoru) z toho může být i zapeklitá gynekologická operace. Já popíšu výměnu termostatu u vozů Favorit - Felicia 1.3.
Výměna sestává z odpuštění chladící kapaliny ze systému (u Fa/Fe stačí odmontovat expanzku a položit ji na převodovku bez povolování hadic). Já většinou povolím tu nejtenčí hadičku z expanzky, strčím ji do pet lahve, na expanzku nasadím druhou hadičku, do které pak foukám. Až naplním pet flašku, hadičky vrátím.
Pak stačí rozebrat domek termostatu (na obrázku vyznačen červeně). Drží jej pohromadě 3 šrouby. Starý termostat pak můžem vytáhnout, vyčistit dosedací plochy domku i víka termostatu od starého těsnění, nasadit nový termostat - pružinou vždy směrem k motoru a odvzdušňovací dírkou nahoru (pokud na termostatu je). Nové těsnění potřít vazelínou či silikonem a víko termostatu přišroubovat zpět k domku. U Felicie Mpi je domek plastový, nerozebíratelný. Tady nezbyde nic jiného, než jej odšroubovat od hlavy motoru a nahradit novým tělesem i s novým těsněním.
Přesvědčíme se, že jsou všechny povolované hadice a části řádně utažené a dolejeme do expanzky chladící kapalinu po rysku max. Do auta s sebou vezmem chladící kapalinu (či jen destilovanou vodu), zapneme topení naplno a vydáme se na kontrolní projížďku. Může se stát, že se během výměny systém zavzdušnil. Odvzdušnění probíhá u těchto vozů automaticky. Během 10 - 15 km začne topení topit (systém se odvzdušnil). Nyní doporučuju zastavit na vhodné místě a zkontrolovat hladinu chladící kapaliny - většinou je třeba dolít. Po návratu z projížďky nechat motor zchladnout a opět zkontrolovat stav chladící kapaliny. Po další jízdě ještě pro jistotu překontrolovat hladinu a funkčnost termostatu (nový nemusí znamenat funkční - hlavně u levných značek).
Ještě pro představu přidávám obrázek nového termostatu s označením při kolika stupních se začíná otevírat.