Škoda TechWeb https://skoda-techweb.cz/forum/ |
|
Aky motorovy olej pouzit? https://skoda-techweb.cz/forum/viewtopic.php?f=49&t=26206 |
Stránka 1 z 1 |
Autor: | darklord [ 16.4.11, 13:39 ] |
Předmět příspěvku: | Aky motorovy olej pouzit? |
Prehlad poziadavkov na motorovy olej urcenych vyrobcom auta Škoda 1000MB Vyrobcom uvadzane poziadavky na olej: SAE 40, SAE 30, SAE 20W/20, SAE 10W Interval vymeny: 5000km alebo 1 rok Škoda 100/110 Vyrobcom uvadzane poziadavky na olej: SAE 40, SAE 30, SAE 20W/20, SAE 10W Interval vymeny: 5000km alebo 1 rok Škoda 105/120 do 07/1984 (s obtokovou filtraciou oleja) Vyrobcom uvadzane poziadavky na olej: SAE 50, SAE 40, SAE 30, SAE 20W/20, SAE 10W Interval vymeny: 5000km alebo 1 rok Škoda 105/120/130 od 08/1984 (s plnoprietokovou filtraciou oleja) Vyrobcom uvadzane poziadavky na olej: SAE 50, SAE 40, SAE 30, SAE 20W/20, SAE 10W Interval vymeny: 10000km alebo 1 rok Škoda Favorit Specifikace motorového oleje pro vozidla s pevnými servisními intervaly (QG0) Vyrobcom uvadzane poziadavky na olej: API SF/SG, CCMC-G2/G4, VW 501.01, VW 500.00 Vyrobca neodporuca pouzivanie olejov so specifikaciou SAE pod 10W. Interval vymeny: 15 000km alebo 1 rok Škoda Felicia Specifikace motorového oleje pro vozidla s pevnými servisními intervaly (QG0) Benzinove (zazihove) motory: VW 500.00, VW 501.01, VW 502.00 Naftove (vznetove) motory: VW 505.00 Interval vymeny: 15 000km (benzin) / 7500km (diesel) alebo 1 rok Škoda Octavia I Specifikace motorového oleje pro vozidla s pevnými servisními intervaly (QG0, QG2) Benzinove (zazihove) motory: VW 501.01, VW 502.00, VW 504.00 Naftove (vznetove) motory: VW 505.01 (bez DPF), VW 507.00 (s DPF) Interval vymeny: 15 000km alebo 1 rok Specifikace motorového oleje pro vozidla s proměnlivými servisními intervaly (QG1) Benzinove (zazihove) motory: VW 503.00, VW 504.00 Naftove (vznetove) motory: VW 506.01 (bez DPF), VW 507.00 Škoda Fabia I Specifikace motorového oleje pro vozidla s pevnými servisními intervaly (QG0, QG2) Benzinove (zazihove) motory: VW 501.01, VW 502.00, VW 504.00 Naftove (vznetove) motory: VW 505.01 (pre PD), VW 505.00, VW 507.00 Interval vymeny: 15 000km alebo 1 rok Specifikace motorového oleje pro vozidla s proměnlivými servisními intervaly (QG1) Benzinove (zazihove) motory: VW 504.00, VW 503.00 Naftove (vznetove) motory: VW 507.00, VW 506.01 Škoda Superb I Specifikace motorového oleje pro vozidla s pevnými servisními intervaly (QG2) Benzinove (zazihove) motory: VW 501.01 VW 502.00 VW 504.00 Naftove (vznetove) motory: VW 505.00 (nie PD, bez DPF), VW 505.01 (bez DPF), VW 507.00 (nie PD) Interval vymeny: 15 000km alebo 1 rok Specifikace motorového oleje pro vozidla s proměnlivými servisními intervaly (QG1) Benzinove (zazihove) motory: VW 503.00, VW 504.00 Naftove (vznetove) motory: VW 506.01 (bez DPF), VW 507.00 Motorove oleje odporucane uzivatelmi fora Škoda 1000MB, 100/110, 105/120 do 07/1984 (s obtokovou filtraciou oleja) API SF, SAE 15W40 Trysk Stabil M7ADX 15W/40 Škoda 105/120/130 od 08/1984 (s plnoprietokovou filtraciou oleja) API SG, SAE 10W40, SAE 15W40 Mogul Felicia 15W/40 Škoda Favorit Mogul Felicia 15W/40 Škoda Felicia Mogul Extreme 10W/40 Popri kladeni dorazu na kvalitu motoroveho oleja sa obcas pozabuda tiez na nemenej dolezity prvok mazacej sustavy motoru a tym je olejovy filter. S kazdou vymenou oleja sa meni aj olejovy filter, ktory okrem hlavnej ulohy ktorou je zachytavanie necistot z oleja musi plnit aj dalsie nemenej dolezite funkcie. V prvom rade musi filter obsahovat obtokovy (pretlakovy) ventil ktory v pripade nadmerneho zanesenia filtracneho materialu filtra prepusta motorovy olej a tym zabranuje poklesu mazacieho tlaku. Dalsou nutnou sucastou je ventil spatny, ktory zabranuje stekaniu oleja z mazacich kanalov po zastaveni motoru a tym skracuje cas potrebny na dopravu oleja na mazacie miesta po starte. Odporucani vyrobcovia olejovych filtrov s kvalitnymi vlastnostami (nielen filtracnymi) su: MANN, ... Najcastejsie otazky spojene s vymenou oleja Aky olej mam pouzit do svojho auta? V zasade plati ze treba pouzivat olej splnujuci poziadavky dane vyrobcom auta. Druhe pravidlo vymeny oleja je - najlepsie je pouzit olej rovnaky aky bol v motore pred vymenou (zhodny olej od rovnakeho vyrobcu). Co mam robit v pripade, ak neviem aky olej bol v motore pred vymenou? Pouzit olej splnujuci poziadavky vyrobcu, pripadne niektory z vyssie uvedenych odporucanych olejov. Toto je zavisle hlavne na celkovom stave motoru (cistota, opotrebenie) a zmyslanom buducom vyuzivani auta. Mam v skrini olej XY, mozem ho pouzit do svojho auta? Olej nieje drahsi ako motor auta, preto v pripade ze nesplnuje (alebo nieje uvedena) specifikaciu vyrobcu neodporucam pouzit olej do auta. Co znamena norma SAE? Jedna sa o charakteristiku viskozitnych vlastnosti olejov podle Society of Automotive Engineers (SAE). Pre klasifikaciu olejov pouziva 6 zimnych tried oznacenych xxW a 5 letnych tried oznacenych cislom.(Zimne 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W; Letne 20, 30, 40, 50, 60; Cize napriklad 10W40 - 10W zimna + 40 letna). Obecne plati cim vyssie je dane cislo tym je olej pri rovnakej teplote hustejsi. Co znamena norma API? (American Petroleum Institute) Norma rozdeluje oleje do dvoch hlavnych skupin (benzinove, naftove) a tie nasledne deli podla vykonnostnych parametrov - oxidacnej stabilite, antikorozivnej ochrane, tvorbe usad a kalov, ochrane proti opotrebeniu,... Oznacenie API ma tvar Sx/Cy kde x je trieda pre benzinove motory a y trieda pre naftove motory. Obecne plati cim vyssie pismeno abecedy tym je olej lepsi z pohladu API normy. Mozem pouzit olej s novsimi specifikaciami? Vzhladom na neustaly vyvoj motorovych olejov a poziadavkov na ne sa postupom casu menia normy olejov dodavane predajcami. Tak isto sa meni aj sposob pouzivania automobilov (jazdenie na kratsie trasy, viac startov, celorocne pouzivanie atd.) a z toho plynuce naroky na motorovy olej. Vhodnost pouzitia oleja vyssej specifikacie je velmi individualna a zavisla v prvom rade na stave motoru - jeho cistote a opotrebeniu. Vseobecne sa neodporuca razovy prechod na olej novsej specifikacie o viac ako jeden stupen (tj napr z API SE na SL moze sposobit problem) z jednoducheho dovodu - oleje novsej specifikacie obsahuju ine aditiva sposobujuce rozklad usadenin v mazacom okruhu (a z toho vyplyvajuce riziko upchania mazacich kanalov uvolnenymi usadami). Pri nutnosti prechodu na novsiu spoecifikaciu sa odporuca skratit interval medzi vymenami a prechadzat na novsi olej vzdy o stupen lepsi ako predchodzi. Tak isto prechod na 'mensiu' viskozitnu specifikaciu (SAE 15W40 na 10W40 moze sposobit problem) moze sposobovat problem s mazacim tlakom sustavy, kedy vole sposobene vyrobnymi toleranciami a opotrebenim vyzaduju olej s vyssou viskozitou pre zachovanie ucinnosti mazania. Zdroje informacii o olejoch a ich vlastnostiach - http://www.petroleum.cz/vyrobky/oleje-motorove-specifikace.aspx |
Autor: | Vít [ 17.4.11, 08:24 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Aky motorovy olej pouzit? |
toho favorita budeme muset upresnit, stare modely mely doporucene horsi api plus kratsi vymenu |
Autor: | Martin 007 [ 17.4.11, 08:35 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Aky motorovy olej pouzit? |
A s doporučováním konktrétních olejů bych byl opatrný. Napsal bych běžně používané v současnosti. |
Autor: | krejcjri [ 6.11.13, 20:08 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Aky motorovy olej pouzit? |
Zdravím, můžete mi někdo prosím říct, podle níže uvedených údajů, zda má toto auto filtr pevných částic - případně poradit přímo normu oleje? Vím, že podle přítomnosti filtru jsou potom v olejích rozdíly. Předem díky Škoda Fabia Modelový rok 2006 1.4Tdi 51KW VIN: TMBGJ26Y964546124 |
Autor: | Dallen [ 6.11.13, 22:20 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Aky motorovy olej pouzit? |
Nemá |
Autor: | Lamač [ 7.11.13, 13:13 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Aky motorovy olej pouzit? |
A prečo sa to pýtaš v častých dotazoch?Najprv si pozri štruktúru fóra. |
Autor: | trady [ 11.1.16, 15:00 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Aky motorovy olej pouzit? |
Dlouhodobě neměněn olej! |
Stránka 1 z 1 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |