Vyhledat témata bez odpovědí | Zobrazit aktivní témata Právě je 26.10.24, 12:41



Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2 ] 
 Základné poruchy elektriky... 
Autor Zpráva
Uživatelský avatar

Příspěvky: 19159
Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
Příspěvek Základné poruchy elektriky...
rôzne problémy:

rýchla kontrola elekrickej sústavy.

pri klasických olovených akumulátoroch

-baterka v kľude, lepšie baterku odpojiť, by mala mať napätie medzi 12,0 - 12,8V na meranie stačí aj lacnejší multimeter...
-auto naštartovať bez zapnutých spotrebičov, napatie by malo stúpniť o cca 2V, nemalo by prektročiť 14,5V, to znamená že alternátor dodáva energiu a budiaci obvod je v poriadku.

-auto naštartované na voľnobeh a zapnuté spotrebiče (svetlá, hmlovky, výhrev skla, ventilátor kúrenia), ideálne napätie by nemalo klesnúť pod 14V, vtedy je dobíjanie vo výbornom stave.
pokiaľ je napätie menšie ak 13V treba prekontrolovať/prečistiť ( to znamená rozobrať, očistiť, prípadne medzi očko a plech dať tzv. vejárovú podložku ktorá sa zaryje a zabezpečí dokonalý spoj ) všetky silové spoje kde patrí šroub + na aleternátore, ukostrenie motora, a u alternátorov Magneton aj silové spoje vo vnútri alternátora, niekedy stačí dotiahnuť 3x M5 ktorými je uchytený diónový usmerňovací blok mínusom o telo alternátora, ale istejšie je ho rozobrať a potoťahovať aj matičky a spoje aj vo vnútri, keď už je rozobraný tak prekontrolovať aj letovaný spoj vinutie/diódový blok.

- auto naštartované pri zvýšených otáčkach, sa napätie môže mierne zvýšiť, ale platí že nemalo by prekročiť tých 14,4V, treba si odsledovať či nekolíše intenzita svetiel, vdedy sú najskôr krátke uhlíky, prípadne zodraný komutátor, oprava výmena uhlíkov, prípadne zarovnanie komutátora na sústruhu, niekedy stačí prečistenie jemným brúsnym papierom, odporúčam používať sklenený ten nieje vodivý, nie karbidový aj keď u aleternátora v aute to nieje také háklivé ako u lamelových komutátoroch. kolísanie môže spôsobovať aj vadný spoj, prípadne prúdový záber pri veľkom elektrickom odbere ( vadný snímač natočenia volantu u Fabie s elektrickým servom ).

- pokiaľ sa napätie po naštartovaní nezvýši tak auto nedobíja, spravidla stačí vymeniť celý alternátor. často odchádza regulátor, u niekorých aut stačí vypálená kontrolka a alternátor nenabudí, prípadne nabudí až pri zvýšených otáčkach motora. vadný regulátor sa mení ako celok, u 742 je to samostatný elektronický ( pri veľmi starých je ešte mechanický ) prvok mimo alternátora. kontrola: pred štartovaním po zapnutí zapaľovania musí kontrolka svietiť, ak nie skontrolovať/vymeniť žiarovku kontrolky, vedenie k regulátoru/aletrnátoru, ak sa vodič priloží na kostru musí sa rozsvietiť, ak nie regulátor vymeniť. pokiaľ ostane po naštartovaní kontrolka svietiť, alebo presvitať (jemne svietiť, žhaviť) môže byť vadný regulátor, alebo vadná pomocná dióda v diódovom bloku. pri rozborke prekontrolovať diódy všetky, prieraz silovej diódy spôsobí nefunkčnosť celého alternátora (hrozí poškodenie akumulátora a elektroniky v aute), prepálenie zníží účinnosť alternátora, v prípadne vadnej silovej diódy odporúčam meniť celý blok, nakoľko silové diódy používaním menia svoje parametre usmerňovač je zladený celok.

- kľudový odber sa meria multimetrom pri vypnutých všetkých spotrebičoch. ešte pred odpojením sa vloží do obvodu multimeter na rozsahu napr. 2A a rozsah posupne znižovať, nakoľko pri priamom pripojení môže nárazový prúd skočiť aj na 10A čo merácí prístroj v rozsahu max 2A nemusí rozchodiť, v lepšom prípade odíde iba poistka.
čím menší prúd nameriame tým lepšie ale do 30mA je v poriadku aj na autách ktoré jazdia veľmi málo, do 100mA aj na autách ktoré jazdia dennodenne, väčší prúd spravidla znamená niekde chybu. najprv treba postupným odpájaním skontrolovať spotrebiče ktoré sú pod napätím stále, ako sú hodiny, rádio, alarm, centrál, rôzne teplomery a pod... ak nepomôže tak vyťahovať poistky a pri korej prúd klesne hľadať v obvode ďalej, častou príčinou býva zatečená a zaoxidovaná poistková skrinka.

zabudol som na niečo dôležité :?: pripíšem/prepíšem...

_________________
Škoda Favorit 135(136)(G)Lx 93 LPG klima červeň
Nie je všetko tak ako vyzerá - rozdiel je v technike...
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=3336


27.3.12, 13:58
Profil
Pspvek Reklama

   
Uživatelský avatar

Příspěvky: 11886
Bydliště: Český Těšín
Příspěvek 
Snad bych jen doplnil, že při měření klidového odběru je nutné povypínat všechny spotřebiče a hlavně zavřít dveře auta, aby zhaslo vnitřní osvětlení. U modernějších vozů a vozů s vyšší komfortní výbavou (tzn. centrál, el. okna, alarm, funkce coming/leaving home a různé další elektronické fičury běžící i po uzamčení a opuštění vozidla) může být ještě nějakou dobu elektronika vozidla (zvláště řídící jednotky) pod proudem.

Doporučuju otevřít kapotu, auto zavřít a uzamknout, odpojit kostřící kabel od baterie způsobem, kdy nedojde k rozpojení okruhu (tzn. přemostit jiným vodičem, který po připojení ampérmetru do okruhu odstraníme). Měření pak nejlépe provádět minimálně 10 minut od uzamčení vozidla, kdy už by měly všechny řídící jednotky "spát".

_________________
Favorit 135GLX, 1992, LPG - Fanouš Obrázek
Forman 136GLX, 1993, LPG - Miloš_Obrázek


28.3.12, 10:14
Profil
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odpovědět na téma   [ Příspěvků: 2 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Český překlad – phpBB.cz