Úvodem
Dlouho jsme se na našem serveru nevěnovali skutečně praktickým radám pro tuning. Dnes to napravíme, protože vás přece nemůžeme nechat tápat. Redakce se ovšem zříká veřejně jakékoli odpovědnosti, pokud se někdo rozhodně naše rady aplikovat, jakkoli jsou ověřené a vědecky podložené.
Vyleštění sacího a výfukového potrubí
Rada se týká všech atmosférických benzínových motorů, odlišnosti přeplňovaných uvedeme v textu. Účelem této úpravy je vyleštit mnohdy nedokonale hladké sací a výfukové potrubí, aby nasávaná směs mohla efektivněji přicházet a spaliny opouštět motor. Podle našeho návodu to zvládne každý jen trochu zručný tuner, protože je náš postup ve srovnání s dřívějšími podstatně jednodušší. Dříve bylo potřeba v podstatě celé příslušenství motoru rozebrat a namáhavě ručně nebo za pomoci vrtačky leštit.Přípravné práce spočívají v odstranění jakékoli překážky před sacím potrubím, všechny filtry apod. musí pryč. Materiál potřebný provedení této akce: pytlík látkový nebo jakýkoli podobný vzduch propouštějící o rozměrech 30x40 cm, 1 kg křemičitého písku jemnozrnného, 1-2m gumy, rozprašovač s 1 l destilované vody. Nám se nejlépe osvědčil tento postup: Do připraveného pytlíku vsypeme písek, který jsme předtím zbavili všech mechanických nečistot větších rozměrů a organických látek. Pytlík následně pomocí gumy připevníme k sacímu potrubí a volně jej položíme tak, aby nasávaný vzduch spolu s vibracemi automaticky optimálně dávkovaly brusný materiál. Je vhodné pytlík zajistit proti posunu háčky z drátu, aby nedošlo k jeho nasátí do motoru, což by mělo katastrofální následky.Nyní se přesuneme do vozu, nastartujeme a motor udržujeme ve vysokých otáčkách, aby proces probíhal co nejoptimálněji. Pozor u výfukovou turbínou přeplňovaných motorů. Nesmí dojít k roztočení turba, které by mohlo nasát částečky brusného materiálu, a tím se poškodit. U turbomotorů proto držíme motor v otáčkách spíše nižších. Jestliže se chod motoru začne projevovat neklidně, nebojte se, to právě probíhá leštění vašeho potrubí, které vám poté zaručí až o 15% vyšší výkon motoru. Princip celého procesu je velmi jednoduchý. Nasávaný vzduch se smísí s křemičitým pískem, který proudíc sacím potrubím toto naprosto precizně vyhlazuje lépe, než jak byste to kdy dokázali vrtačkou. Jakmile směs opustí motor, dochází k témuž ve výfukovém potrubí, čili se obě potrubí vyleští najednou! To je další zjednodušení oproti starším postupům.Tato fáze trvá přibližně 30 minut. Poté motor zastavíme, odstraníme pytlík se zbylým pískem, pečlivě ometeme okraj sacího potrubí a znovu motor nastartujeme, poprosíme spolupracovníka, aby udržoval motor v otáčkách a rozprašovačem stříkáme po dobu 2 minut do sacího potrubí destilovanou vodu, aby došlo k odstranění posledních kovových pilin, které zbyly po leštění. Následně vrátíme filtr na místo a máme hotovo. Zbývá jen testovací jízda. Pokud motor nyní neposkytuje požadovaný výkon a nedrží volnoběh, je to proto, že řídící jednotka se ještě nestačila zkalibrovat na nové vysoce propustné sací potrubí. Máte-li karburátor, přidejte mírně na bohatosti směsi. Zajíždění probíhá z důvodu korektní kalibrace řídící jednotky tak, že ujedeme bez zastávky 128 km na první rychlostí stupeň a pak se pro kontrolu vrátíme po stejné trase do výchozího bodu na zpětný chod. Pak motor vypneme a necháme 24 hodin odpočinout, neměl lehký den.Pročištění palivového systémuPoté, co jsme vyleštili sací a výfukové potrubí, je ještě třeba uvést do 100% stavu palivový systém. Ihned po dokončení předchozí úpravy vsypeme do nádrže 1-2 Kg běžně dostupného cukru krystal nebo krupice. Zcela nevhodný je cukr moučka, ten by mohl způsobit nevratné poškození celého systému. Během denního odpočinku motoru se stačí detergenční emulze dokonale promísit, aby plně splnila očekávání na ní kladená. Až druhý den budete startovat, nesmí vás zarazit jemná vůně karamelu linoucí se z výfuku a chvilková neochota motoru dále pracovat, to právě značí, že emulze dokonale plní svůj úkol.
Stane-li se, že se funkce motoru neobnoví ani po týdnu, jednalo se zřejmě o silně znečištěný exemplář a je třeba nechat směs pracovat ještě další týden. Případně je vhodné preventivně vyměnit pružiny vracející v každém motoru písty do horní polohy, můžou být unavené. Nepředbíhejme však událostem.
Tuning chladicí soustavy
Je veřejným tajemstvím, že trh s nemrznoucími chladicími kapalinami ovládají naprosto nesmyslně přípravky jako "Fridex", ačkoliv jsou nehezky barevné a smrdí. Mnohem vhodnější je použití sloučeniny "2NOCH 2 CH(ONO 2 )CH 2 ONO 2", známější pod názvem Nitroglycerol. Pokud se vás bude někdo snažit přesvědčit, že teplota kapalnění 13C není pro nemrznoucí tekutinu nejvhodnější, jedná se pravděpodobně o břídila, který netuší, že v pevném skupenství se chladicí kapalina běžně nevyrábí jen kvůli neschopnosti výrobců a jejich neochotě investovat do výzkumu. Zpět k NG. Tato nažloutlá olejovitá kapalina má při použití v chladicí soustavě vozu opravdu nečekané účinky.
Je ale nanejvýš vhodné svěřit dolévání kapaliny odbornému servisu nebo tuto operaci provádět v opuštěném pískovém lomu. Pro své výjimečné vlastnosti je NG vhodný také jako náplň převodovek. Věčně přehánějící Američané v novinářských testech označili zážitky z řazení ve voze, kde byla převodovka naplněna touto substancí, doslova jako "výbušné".
Vzhled vozu reprezentuje majitele
Zatímco jsme si dokonale připravili pohonnou jednotku na zítřejší start do nového života, je čas se věnovat zanedbanému exteriéru vozu. Exhalace, smog, posolené silnice, to vše způsobuje, že lak se stává matným a jistě jste si také všimli těch ostudně orezlých kotoučů, když auto chvíli stojí. Snadná pomoc. Budeme potřebovat cca ¼ litru syntetického motorového oleje a 3 litry brzdové kapaliny, levná stačí, ovšem nutností je dodržení alespoň normy DOT3. Sundáme postupně všechna kola a pečlivě hadříkem potřeme všechny kotouče kvalitním olejem, uvidíte, jak vám budou všichni sousedi závidět, když ani po několikadenním stání neztratí vaše brzdová soustava lesk jako blesk.
Přejděme k laku, který se již těší na péči, kterou mu budete věnovat. Nejprve příprava směsi. Rádi bychom vás upozornili, že tuto recepturu naši špioni s nasazením vlastního života odcizili z laboratoří nejmenované nadnárodní společnosti, dodávající předražené prostředky na protekci laku a vykořisťující tak motoristy, protože rozdíl mezi enormní cenou a minimálními náklady na výrobu plyne na jejich tučná konta. Vzepřeme se globalizaci a smíchejme si přípravek stejné kvality doma. Stačí jen vsypat zbytek křemičitého písku do připravené nádoby (poslouží jako abrazivo pro odstranění zoxidovaného laku) a smíchat s třemi litry brzdové kapaliny.
Získáme ideální prostředek, který jemně odstraní vrstvičku starého laku a výsledkem tedy nemůže být nic jiného, než dokonalý lesk laku, jenž bude vypadat jako na voze právě opustivším fabriku. Před každým namočením mycí houby dokonale promícháme obsah nádoby pro rovnoměrné rozložení abraziva. Zůstává-li na houbě jemný nádech v barvě vozu, vidíme, že přípravek funguje na jedničku. Může se v naprosto ojedinělých případech stát, že se pročistíte až na plech, ale pak nezbývá než konstatovat, že lak již byl za zenitem své životnosti a byl zralý na obnovu.
Pneumatiky
K čemu nám je nyní dokonale vyladěný motor, když bychom všechnu sílu nepřenesli na vozovku. Výběru pneumatik proto věnujeme největší pozornost. Aby nám dlouho vydržely, je vhodné natřít je před nasazením na vůz vazelínou smíchanou se syntetickým motorovým olejem a nátěr pak každý týden obnovovat. Uvidíte, jak každý padne na pozadí z vašich dokonale černých, pohledných pneumatik, jaké nemá nikdo jiný v ulici.
Důležité je samozřejmě správné huštění. Nafukovat v jedenadvacátém století gumy vzduchem je, jak každý uzná, naprosto nemoderní. Stačí malé poškození a další cesta se jeví zhola nemožnou. Mnohem vhodnější je dnes plnit pneumatiky tekutým kaučukem, který má všechny kladné vlastnosti vzduchu a žádnou jeho nectnost. Tekutý kaučuk bílé barvy, prodávaný pod obchodním názvem "Herkules" plníme zvláštní pumpičkou a pak si jen užíváme jeho pozitivního vlivu na jízdní vlastnosti.
Světla
Tuningu světel je třeba věnovat kapitolku z nejdůležitějších, protože "vidět a být viděn" je poučka, kterou do nás soušky učitelky (později pančelky) hustily už od prvních našich školních dnů a společných třídních vycházek. Volba žárovek není jednoduchá. Rozhodně se vyhněte obyčejnému bílému světlu jaké má každý. Ideální jsou žárovky modré, nebo žluté, takzvané all-season, bezpodmínečné použití tuningových "šprcek" přes žárovky parkovaček snad ani nemusím připomínat. Pakliže chcete být skutečně originální, volte každou z těchto 4 žárovek v jiné barvě. Není tajemstvím, že Greenpeace vyhlásila soutěž Mr. Rainbowman a vy se tímto stanete horkým kandidátem na vítěze.
Závěrem
Věříme, že všechny tyto rady vašemu vozu nanejvýše prospějí a že budeme na srazech častěji a častěji vídat vozy upravené podle našeho návodu. Jejich majitele si dovolíme prosit, aby do komplexu léčiv, které berou, nezapomněli započítat valium a naproti tomu střelné zbraně, baseballové pálky či řemdichy, cepy nebo šavle zanechali doma. Přejeme vám mnoho šťastných kilometrů a nezapomeňte, kolikátého dnes je
Všechny tyto rady se zakládají na vlastní fantasii, internetových fórech a Cimrmanově "Velké knize úprav automobilů", kterou mistr sepsal již v roce 1890. Bohužel trpí tím, že většina rad je pohříchu teoretických neb automobily v té době prakticky neexistovaly. Mistr natolik předběhl dobu, že o vydání knihy se uvažuje až nyní, kdy se technika pomalu dostává na Cimrmanovu úroveň. P.S. Za odbornou chemickou konzultaci děkuji Maybemu.