Re: Výsledky laboratorních testů
PetrVTR píše:
Se zajmem jsem precetl zpravu zverejnenou na url
http://avt.inel.gov/obp.shtmlVysledky jsou mimoradne zajimave. V pripade tam uvedenych vznetovych motoru byl zaznamenan nejdelsi probeh na olejovou napln pozoruhodnych 129 140 mil (pak vymena z duvodu nizke TBN, take havarie motoru - ventil propadly do spalovaciho prostoru - udajne nesouvisi s instalaci bypassoveho filtru), ale take nejkratsi 35336 mil (vymena z duvodu vysoke oxidace a nitrace oleje). Povazoval bych za samozrejme volit za interval vymeny naplne tu nepriznivou hodnotu (alespon ja chci mit vzdy v motoru olej ktery splnuje predepsane vlastnosti). Pritom vyrobce predepisuje u daneho motoru (Detroit Diesel Series 60) vymenu oleje pri 30 000 milich, takze ja zde vidim podstatne mensi prinos aplikace tohoto zarizeni nez uvadi europecon (pri 35336 mil byl olej nevyhovujici - predpokladam, ze vyrobce volil interval vymeny tak, aby s urcitou rezervou splnovala napln pozadovane vlastnosti po celou dobu do vymeny a prihledl k ruznym provoznim podminkam motoru ktere mohou zivotnost naplne vyrazne zkratit).
A co benzinove motory?
Nejvice 29251 mil (TBN) a nejmene 12642 mil (take TBN) coz je podstatne vic nez predepisuje vyrobce (pouhych 3000 mil nebo 3 mesice!). Cekal bych opak, protoze zazehovy motor obvykle zatezuje oxidacne olej podstatne vic nez motor vznetovy, tady asi vyrobce olej podcenil.
Zajimave je ekonomicke srovnani: Zatimco u autobusu se zacne instalace rentovat po ujeti 133-144000 mil, u chevyho po 66-69000 mil. Je dobry si uvedomit, ze takovych dlouhych intervalu vymen bylo mozno dosahnout jen diky soustavnym laboratornim testovanim oleje, pricemz ve zprave je uvedeno ze laboratorni testy nejsou zapocitane v nakladech, to by asi s cenou pekne zacvicilo.
Jo v tom mas pravdu, na druhou stranu jestli jsem to spravne pochopil tak europecon nabizi mikrofiltry co filtruji jeste jemneji a ono taky asi neni mikrofiltr jako mikrofiltr.
Náklady na podrobý laboratorní rozbor jsou asi vysoké, je ale vidět že vývoj jde dál. Dnes už jsou různé přístroje které ukazují stav opotřebení MO (dříve se dělaly jen takové neforemní které měřily vysokonapěťový průraz)
Pro praktické pravidelné použití asi budou stačit, no a samozřejmě jednou za čas pak stačí udělat podrobný laboratorní rozbor.
Nakonec podle si to "jednodušší" měření
http://automotive.europecon.net/cs/analyza-a-laboratorni-rozbory-oleju/rychla-analyza-opotrebeni-motoroveho-oleje.html vlastně může dovolit dneska asi každý ...
Bylo by zajímavý si tam u nich nechat změřit olej za 360,- a pak to porovnat s výsledkem laboratorního rozboru
Jestli to správně chápu tak dnes se obtokove mikrofiltry instalují pouze jako přídavné zařízení a nenahrazují plnoprůtokový filtr, který tím pořád plní svou funkci i když se pak tolik nezanáší (asi z důvodu záruky)
Jedno je ale jasný že prodejci motorových olejů ani automechanici žádný takový obtokový filtr ani měřák moc v lásce mít nebudou, když jim to sebere kšefty