jízda na úsporu nebo likvidace motoru
Autor |
Zpráva |
Warman
Příspěvky: 136 Bydliště: Praha
|
Hm, no jasně, zelená - ekonomické otáčky, jak to psali v manuálu
No jasně, když jedu po rovině a chci si držet rychlost, tak přeřadím výš tak, abych na minimální plyn držel cca 2000 rpm a je to v pohodě, ale to jde jak kde a jak kdy.
A s tou jízdou s plynem na podlaze - respektive plně otevřenou škrtící klapkou - ... podle teorie motoru, která je tady na webu, tak je to jedna z možností nižší spotřeby, ale za určitých podmínek...myslím, že tam je psáno že v otáčkách při maximálním výkonu, takže to souvisí s těma zmiňovanejma 5000 ...
|
21.8.06, 18:58 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
Roman
Příspěvky: 466 Bydliště: Vrchlabí
|
ferrari píše: Roman píše: septim píše: Ja si myslim ze motoru neprospeje vytacanie, namahanie za studena, jazda v meste bla bla. Motoru neprospeje vsetko okrem GO... Nepomozu tuningove upravy a zvysovanie vykonu a robi sa to predsa. Otazkou je co je lepsie pre motor... To je na dlhu diskusiu... ...ale rozhodne motoru vic prospeje kdyz ho tocis kolem 3-4000 nez kdyz ho podtacis - to je pro motor uplne to nejhorsi - a jinak ty spotreby ktery si uvedl predtim udelam vpoho taky a to jezdim v rozmezi 2-3500 (ne nadarmo je toto spektrum na otackomeru zelene) - kazdy prece citi kdyz motor krasne jede, nebo kdyz se dusi a cuka se jak ve smrtelny kreci To zelené spektrum zodpovedá zhruba najvyššienu krútiacemu momentu a aj najnižšej mernej spotrebe - mernej, nie okamžitej. Najnižšia okamžitá spotreba = najnižší plyn, najvyšší prevodový stupeň (= najnižšie otáčky). Dobre si tam všimnite jeden bod "NAJNIŽŠÍ PLYN"... Tiež som zástancom toho, že zohriaty motor lepšie znesie 5000 ot ako 2000 ot na 5ke do kpca s plynom skoro na podlahe (pozor, netvrdím, že takto tu niekto jazdí - takto jazdí môj otec a nevie pochopiť moju teóriu)...je to predsa benzín...ale zasa sa nebránim ani 2000 ot s ľahučkou nohou...také loudanie sa...
no presne tak - klido brdo nizky otacky - pokud mam minimum plynu a motor za nim jde tak proc ne - ale presne jak tu pisete - tahlej kopec, noha na podlaze, motor klepe, duni, netahne dusi se - a prece to nekomu nevymluvite - takhle jezdi i muj otec a nencha si to vymluvit - stara skola nebo co - mysli si (ne on to VI na 100%) ze kdyz to trapi do kopce pri 60ti na 5ku s plnym plynem, tak ze mu to zere DALEKO min nez kdyby to trochu tocil - NO COMMENT
_________________ LPG a dlouha spajzka :-D:-D 92, orangee 93
|
21.8.06, 23:22 |
|
|
Warman
Příspěvky: 136 Bydliště: Praha
|
Bohuzel musim souhlasit s tim, ze tenhle styl jizdy je asi vice rozsiren mezi starsi generaci... Deda si nedavno koupil novy auto / Suzuki Grand Vitara 2.0 / a radi tam cca pri 2000rpm. Kdyz mi to pujcil prestal jsem to chapat, protoze to auto proste nejelo.Nehlede na to, ze akceleraci tak mel pomalinkou, že to člověk ani pořádně nestačil vnímat... :-/
Já osobně, když vidím před sebou větší kopec, tak si cestou k němu vyřadím z udržovací pětky, nechám rychlost trochu spadnout a na čtyřku se dá s Fa vyjet snad cokoliv, pokud se jede od 70kmh-1 cca do těch 90kmh-1...
|
22.8.06, 01:05 |
|
|
r
Příspěvky: 1
|
nikdy se nikomu nepokazil motor .kazí a ničí se všechny ostatní agregáty ale případů kdy někdo zadřel motor je opravdové minimum a to má vždy spíše souvislost s nedostatkem oleje nebo nějakou další chybou. z celého širokého okruhu známých znám pouze jeden případ kdy zadřel kolega ojniční ložisko a to spíše proto že předchozí majitel nalil do motoru nejaký ten "vylepšující!" prostředek a dírka co má mazat ojniční ložisko na favoritu byla ucpaná jinak znám lidi co mají načipovanou felicii a jezdí s ní pod otačkama na 1500 ot. do mírného táhlého kopce a libují si jakou nemají nízkou spotřebu!! kdo takto jezdí se nedá přesvědčit co řidič to jiný názor
chytrá kniha praví:
Mazání motoru tlak oleje:
MIN. ( u Felície při1500 ot./min u š120 při 2000 ot./min )350 kPa 3,5bar
Max 580 kPa
Denní tisk
Radí Gerhard Plattner několikanásobný rekordman v hospodárné jízdě:
Moderní benzínové vysoko obrátkové motory snášejí jízdu v otáčkách kolem 2000 až 3000
Za minutu. V tomto režimu mají také nejnižší spotřebu. Rozhodně jim neprospívá dotahování kopců kdy motor dodýchává v otáčkách blížících se volnoběhu je tedy jednoznačně lepší u BENZÍNOVÝCH motorů včas podřadit a vyjet stoupání s lehkou nohou na plynu a přiměřeně roztočeným motorem
|
24.8.06, 14:33 |
|
|
Rovano
Příspěvky: 40 Bydliště: Brno
|
RE
A co bezpečnost jízdy pánové? Když to budu dusit a budu potřebovat náhle přidat plyn, udusím to úplně.
_________________ Škoda Felicie 1.3L GLX 50kW 94'
|
3.9.06, 16:07 |
|
|
elegant
Příspěvky: 1954 Bydliště: Bratislava
|
Ako mne sa to vidí tak, že MOŽNO tie novšie vozy majú ideálnu spotrebu tak pri tých 2000 otáčkach. Rozhodne moja š120 nie. Je to hlavne vidieť, keď idem 60 a 80 km za hod. na 4 prevode. Pri 60 cítim, že motor sa ešte trocha dusí, ale pri 80 ide, ako by som ho vypustil z klietky von. Pekne pradie. Rozhodne je rozdiel, keď po meste jazdím len 60 alebo 80. Keď jazdím tých 80, tak spotreba ide dole. No neviem, ale nie som o tom presvedčený, že pomôže znížiť spotrebu tým, že budeme jazdiť na 2000 otáčkach
Rozhodne do tej autoškoly, či čo to tam je za podnik, čo vypúšťa takéto veci do éteru, by som nenaštívil, bo produkujú velmi nebezpečných vodičov. Keď ide na tých 2000 otáčkach, tak rozhodne nielenže dusí motor, ale ani nie je schopný flexibilne reagovať (nie vždy je riešením brzda). Nehovoriac o tom, že sa dosť pomaly rozbiehajú. Ten motor aj zadusí podľa mňa bezproblémov a nemusí sa to vstať zrovna na vhodnom mieste.
Napríklad nespomenuli, že pri vyššej rýchlosti by nemali byť dokorán otvorené okna, bo rastie spotreba.
A tých 100 kíl navyše nadobudnem už len pri naložení dvoch pasažierov (a to ešte dobre chudých). To nemám nikoho voziť?? Nehovoriac o tom, že ja vážim 93 kíl. To mám schudnúť kvoli tomu, aby malo moje auto optimálnu spotrebu.
A tie haluze, že máme sa vyhýbať jazdám na krátke vzdialenosti je čo?!? To mám po meste jazdiť autobusom len preto, že sa mi zdvihne spotreba o cca 1 až 2 litre na 100 km???
Sorry, ak už sa niečo z toho tu rozoberalo, ale nečítal som to všetko.
_________________ R.I.P. Škoda 120L, r.v. 1979; eMko so srdcom užovky (motor a napravy) R.I.P. BMW e39 530i r.v. 2000 Just because I'm paranoid doesn't mean they aren't out to get me! viewtopic.php?t=18421
|
3.9.06, 17:45 |
|
|
Warman
Příspěvky: 136 Bydliště: Praha
|
To Rovano: Bezpečnost jízdy je jasná, nikdo nemluví o tom, že bude motor dusit tak, aby nemohl plynule akcelerovat, když je potřeba, čili chci říct, že se bavíme více či méně o přímém rovnoměrném pohybu s dostatkem prostoru okolo, kdy se tyto "techniky" dají uplatnit. Aspoň já to tak aplikuji.
To elegant: Nejdřív k těm krátkejm jízdám... myslím, že budeš souhlasit, když řeknu, že jízdy velmi krátké / tj. pět, šest kilometrů / do vedlejší vsi na nákup, nebo do práce, či do školy, nebo jenom po městě kousek / znamenají zvýšenou spotřebu díky tomu, že se vesměs jedou se studeným motorem a většinu času i na sytič, což spotřebu zvyšuje. Dá se tu na foru najít i příspěvek o jízdách 3km do vedlejší vsi do práce a nebetyčné spotřebě. Už přesně nevím ale kde.
O aerodynamice a jejím vlivu na spotřebu je to na samostatné téma, ale i tak myslím, že tyhle "základní" znalosti mají snad všichni zde zúčastnění.
A k té jízdě na 2000rpm... nechci se hádat, ale u většiny současných aut začíná kousek za touto hranicí ,nebo přímo na ní, plošší průběh kroutícího momentu a strmější průběh výkonové křivky, takže když na to šlápnu na 2000rpm, tak to hooodně pojede. Ale neplatí to jen u nových aut, stejně se bude chovat Favo a co já vím, tak podobně by měla reagovat i 120, pokud je správně seřízená. Pokud se motor zanče dusit, tak není v pořádku...
|
3.9.06, 18:09 |
|
|
jarda11
Příspěvky: 89 Bydliště: Praha
|
Warman píše: To Rovano: Bezpečnost jízdy je jasná, nikdo nemluví o tom, že bude motor dusit tak, aby nemohl plynule akcelerovat, když je potřeba, čili chci říct, že se bavíme více či méně o přímém rovnoměrném pohybu s dostatkem prostoru okolo, kdy se tyto "techniky" dají uplatnit. Aspoň já to tak aplikuji.
To elegant: Nejdřív k těm krátkejm jízdám... myslím, že budeš souhlasit, když řeknu, že jízdy velmi krátké / tj. pět, šest kilometrů / do vedlejší vsi na nákup, nebo do práce, či do školy, nebo jenom po městě kousek / znamenají zvýšenou spotřebu díky tomu, že se vesměs jedou se studeným motorem a většinu času i na sytič, což spotřebu zvyšuje. Dá se tu na foru najít i příspěvek o jízdách 3km do vedlejší vsi do práce a nebetyčné spotřebě. Už přesně nevím ale kde.
O aerodynamice a jejím vlivu na spotřebu je to na samostatné téma, ale i tak myslím, že tyhle "základní" znalosti mají snad všichni zde zúčastnění.
A k té jízdě na 2000rpm... nechci se hádat, ale u většiny současných aut začíná kousek za touto hranicí ,nebo přímo na ní, plošší průběh kroutícího momentu a strmější průběh výkonové křivky, takže když na to šlápnu na 2000rpm, tak to hooodně pojede. Ale neplatí to jen u nových aut, stejně se bude chovat Favo a co já vím, tak podobně by měla reagovat i 120, pokud je správně seřízená. Pokud se motor zanče dusit, tak není v pořádku...
Ty "hundrti" měli motory stavěné na vyšší otáčky, takže v tomhle souhlasím spíš s elegantem. I můj Forman Ecotronic se na 2000 rpm začiná dusit (bo je mrcha líná, nemá-li otáčky blízké optimálnímu "krouťáku" - slabý motor vzhledem k hmotnosti a velikosti auta). Ohledně krátkých jízd máš pochopitelně pravdu.
|
3.9.06, 18:40 |
|
|
Warman
Příspěvky: 136 Bydliště: Praha
|
Jasně no, proto jsem psal, že podobně, ale u těch 781.136 / 135 motorů do Fa si myslím, že nad 1500rpm by teda měly fungovat všechny poměrně bez problémů, alespoň pokud je auto prázdný, když jde o toho Formana...
Ovšem to nic nemění na tom, že modernější auta, který se používají v autoškolách, tak fugnují, takže bych neviděl metodickou chybu ve výuce jezdit v zeleném poli otáčkoměru...
|
3.9.06, 18:46 |
|
|
elegant
Příspěvky: 1954 Bydliště: Bratislava
|
Ja nehovorím, že kvoli jazde na krátke vzdialenosti sa nezvýši, ale že kvoli tomu nebudem chodiť autobusom.
Rozhodne š120 a Favo nemá dobrý zvuk pri 2000 otáčok a keď sa motor dusí, tak nepredpokladám, že má nižšiu spotrebu. Možno niektoré autá majú nižšiu spotrebu pri 2000 otáčok, ale rozhodne š120 to nemá.
Povedzme to tak, že je lepšie preradiť podľa zvuku motora (u š120 tých cca 3000 otáčok).
Mimochodom, ja nemusím väčšinou štartovať so sýtičom. Stačí otočiť kľúčikom a hneď udržať prijateľne otáčky.
A chcel by som vidieť š120 alebo favo, ktorý vyštartuje pri 2000 otáčok, keď sa prudko pridá plyn.
_________________ R.I.P. Škoda 120L, r.v. 1979; eMko so srdcom užovky (motor a napravy) R.I.P. BMW e39 530i r.v. 2000 Just because I'm paranoid doesn't mean they aren't out to get me! viewtopic.php?t=18421
|
3.9.06, 18:59 |
|
|
Warman
Příspěvky: 136 Bydliště: Praha
|
Budiž no, ty 120 jsou takový, to souhlasím...
Favo pri 2000rpm je poměrně v pohodě.Je jasný, že se musí počítat s tím, jak je naložený a tak, ale když se jede v jednom, i ve dvou, tak mu to vůbec nic nedělá a motor se nedusí.
Jasné, řadit podle zvuku je to nejlepší, co může bejt, ale to se pořád bavíme o tom, když zrychluješ, ale když chceš držet rychlost / respektive otáčky; platí při jízdě po rovině /, tak je "cenově výhodnější" přeřadit vejš a držet otáčky kousek nad hranicí 2000 než nechat je točit se na nižším rychlostním stupni.Protože prostě a jednoduše na to , abys tu rychlost držel potřebuješ míň sešlápnutýho plynu.
A moje Fa bez problému akceleruje z 2000rpm ani nemrkne, neškubne, nebo vůbec něco...
No vidíš, to máš dobrý, že startuješ bez sytiče, já tam mám elektronickej, ale vesměs ho buď neaktivuju, nebo deaktivuju hned po nastartování.
A ještě k těm jízdám autobusem...tohle téma bylo více nebo méně založené na rady a zkušenosti s nižší spotřebou a tedy nižšími provozními náklady, takže tahle rada je na místě, když chce někdo ušetřit.
|
3.9.06, 19:13 |
|
|
elegant
Příspěvky: 1954 Bydliště: Bratislava
|
Tak pri udržani rýchlosti pri 2000 berem, že to môže byť dobré, ale určite nie pri akceleracii, bo ten článok, o ktorom sa bavíme, tak v ňom sa o tom hovorí.
Z článku:
Kdo nemá otáčkoměr, má na 3. stupeň řadit při rychlosti 25 až 30 km/h, 4. stupeň při 35 až 45 km/h a 5. stupeň při 50 až 55 km/h. Kromě spotřeby paliva jde i o hluk.
Auto jedoucí na 2. stupeň rychlostí 50 km/h vydává tolik hluku, kolik 20 aut při stejné rychlosti, ale se zařazeným 4. stupněm.
By mi žili trhalo, keby som to robil na mojej š120. Za studena by sa motor zadusil. Keby si toto robil na tvojom Fave, tak by ti jeho zvuky tiež asi žili trhalo.
A čo sa týka toho hluku, tak ja na 2. stupni idem určite len po 40 km/h. Ale dá sa na dvojke u mňa vybehnúť v poho na 60 km/h. Len toho hluku
_________________ R.I.P. Škoda 120L, r.v. 1979; eMko so srdcom užovky (motor a napravy) R.I.P. BMW e39 530i r.v. 2000 Just because I'm paranoid doesn't mean they aren't out to get me! viewtopic.php?t=18421
|
3.9.06, 20:00 |
|
|
Warman
Příspěvky: 136 Bydliště: Praha
|
Jen tak pro info, kterej článek máš na mysli?
Ale jo, to je jasný, prostě tyhle "finty" jsou použitelný jenom při zahřátým motoru a jízdě po rovině s dostatkem prostoru pro plynulou jízdu.
Tak jasně no, hluk je problém někde jinde...chce to nějak rozumně )
|
3.9.06, 20:14 |
|
|
jarda11
Příspěvky: 89 Bydliště: Praha
|
elegant píše: Z článku: Kdo nemá otáčkoměr, má na 3. stupeň řadit při rychlosti 25 až 30 km/h, 4. stupeň při 35 až 45 km/h a 5. stupeň při 50 až 55 km/h. Kromě spotřeby paliva jde i o hluk. Auto jedoucí na 2. stupeň rychlostí 50 km/h vydává tolik hluku, kolik 20 aut při stejné rychlosti, ale se zařazeným 4. stupněm. By mi žili trhalo, keby som to robil na mojej š120. Za studena by sa motor zadusil. Keby si toto robil na tvojom Fave, tak by ti jeho zvuky tiež asi žili trhalo. A čo sa týka toho hluku, tak ja na 2. stupni idem určite len po 40 km/h. Ale dá sa na dvojke u mňa vybehnúť v poho na 60 km/h. Len toho hluku
Ale nojo, to platí pro pro novější průměrná auta, ne pro Š120.
Nejjistější je poslouchat motor.
|
3.9.06, 20:17 |
|
|
ferrari
Příspěvky: 9235 Bydliště: Partizánske
|
Vidím že 100 ludí 200 názorov...nech si každý jazdí ako chce. Len niekoľko poznámok:
- 2 ELEGANT: keď som si prečítal tvoje príspevky, tak som nadobudol pocit, že nemáš dobre nastavený karburátor (vyššia spotreba v nízkych ot, netreba vždy používať sýtič)
- od 2000 ot motor vcelku dobre akceleruje (len treba ísť jemne na plyn), pokiaľ to nestačí, jednoducho podradiť...
- také ako krátke jazdy zvýšia spotrebu - pokiaľ je tá jazda nutná, tak prečo nie, zasa človek nesmie pozerať iba na spotrebu...ale vo všeobecnosti sa tu bavíme o čo možno najhospodárnejšej jazde, ale bez negatívnych dopadov na motor
- jasné je, že pre dynamiku jezdy by bolo najlepšie držať motor v otáčkach najvyššieho krúťaku...ale aj tak je to nemožné, to by sme museli mať prevodovku s variabilným prevodom...
_________________ Kilecko Zmenilo majiteľa... Embucha = moja 125ka znova žije Hybridka = R.I.P. Megane 1,9D AR 156 1,9 JTD; AR 159 SW 1,9 JTD; AR 146 1,6 Twin Spark 88kW, ´97
|
3.9.06, 20:20 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
|
|