Škoda TechWeb
https://skoda-techweb.cz/forum/

Momenty na utažení hlavy
https://skoda-techweb.cz/forum/viewtopic.php?f=6&t=199
Stránka 1 z 1

Autor:  Návštěvník [ 16.2.06, 13:45 ]
Předmět příspěvku:  Momenty na utažení hlavy

Zdravím odborníky od škody,
chtěl bych se zeptat na zkušenosti s utahovacími momenty hlavy Š 742. 2 x jsem měnil těsnění pod hlavou a utahoval hlavu momentovým klíčem na hodnotu dle Andrta a pokaždé po cca 10000 km těsnění "fouklo". Teď naposled jsem to dotáh bez moment. klíče "na krev", a mám asi 30000 km klid.Myslíte, že na tom může něco být? Pozn. hlavu jsem pečlivě přetahoval po cca 800 km.

Autor:  michalkatka [ 16.2.06, 15:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Momenty na utažení hlavy

neoverená informácia... pri montáži utiahnuť hlavu, na 80Nm a po cca 500 km dotiahnuť na 100Nm ( robil som to s poriadnou pákou, cez momentový klúč a mal som pocit že ešte trocha a tie skrutky utrhnem ) takže čo je na krv? s obyčajnou golou, alebo ešte aj kusom trubky, alebo lepšie dve proti sebe... a myslím že nie je na škodu pri tom vymeniť aj skrutky...

Autor:  Návštěvník [ 20.2.06, 07:46 ]
Předmět příspěvku: 

Ted jsem ověřoval co to je na krev, a s pomocí momentového klíče je to cca 120 Nm. Jinak jsem to dělal cca 0,5m trubkou přes gola páku, co jsem utáh. Zajímalo by mě, kolik vydrží ty šrouby, ale asi dost, protože jsem ještě nikdy žádnej neutrh.

Autor:  Bukaj [ 22.2.06, 20:54 ]
Předmět příspěvku: 

Anonymous píše:
Zajímalo by mě, kolik vydrží ty šrouby, ale asi dost, protože jsem ještě nikdy žádnej neutrh.


Já jo :lol: , ten poslední :evil:, no, pakárna :!:

...naštěstí šel zbytek šroubu z bloku dobrovolně :D

Autor:  Jiří Čech [ 25.2.06, 19:25 ]
Předmět příspěvku: 

Víš, předepsaný moment je 55 Nm, pokud odchází těsnění pod hlavou, je vhodné hlavu srovnat, protože každá hlava se provozem zkřiví (to ví každý začínající automechanik) :-). Utahovat na 100 Nm je koledování si o vytržení závitů z bloku... A nemáš utopené vložky, nebo zkroucený blok? Ale to je zbytečná otázka, že jo...;-)

Autor:  Viky [ 25.2.06, 22:26 ]
Předmět příspěvku: 

Jiří Čech píše:
Víš, předepsaný moment je 55 Nm, pokud odchází těsnění pod hlavou, je vhodné hlavu srovnat, protože každá hlava se provozem zkřiví (to ví každý začínající automechanik) :-). Utahovat na 100 Nm je koledování si o vytržení závitů z bloku... A nemáš utopené vložky, nebo zkroucený blok? Ale to je zbytečná otázka, že jo...;-)
Ono je to vlastne jedno, kdyz se utahuje "na krev" tak se ten blok casem zkrouti tak jako tak, ale kdo by to resil, ze jo? po 30 tis. km se to beztak meni i s motorem. Zkrouceny a pretazeny to jede docela dobre, rozhodne lip nez s ufouklym tesnenenim. :-) A to je praxe nasich dnu. Jinak by se musely vlozky pokazdy znova usadit a hlava prebrousit... ale proc to delat, kdyz zbytek motoru to taky nevydrzi dyl... Mozna timhle nekoho nastvu a nekdo si uvedomi, co dela blbje, ale je to fakt, takhle se to dela.

Autor:  michalkatka [ 25.2.06, 22:44 ]
Předmět příspěvku: 

Jiří Čech píše:
Víš, předepsaný moment je 55 Nm, pokud odchází těsnění pod hlavou, je vhodné hlavu srovnat, protože každá hlava se provozem zkřiví (to ví každý začínající automechanik) :-). Utahovat na 100 Nm je koledování si o vytržení závitů z bloku... A nemáš utopené vložky, nebo zkroucený blok? Ale to je zbytečná otázka, že jo...;-)


Šrouby dotahujeme v poradí podle schématu, zásadne jen momentovým klíčem a to na moment 17 až 20 Nm. Dále ( již bez momentového klíče ) otočíme všechny šrouby dle schématu) o 90°. Potom následuje tretí dotažení, opet o 90°. Nakonec dotáhneme matice a šroub na spodní prírube hlavy válcu momentem 20 až 26 Nm. Šrouby hlavy válcu již nesmíme dotahovat a to ani v dalším provozu automobilu!

to je citát z knihy " Opravy automobilú Škoda Favorit, Forman, Pick-up od Jiri R. Mach ( druhé prepracované vydanie ) a obsah knihy autorizovala Škoda auto a. s.

Autor:  Jiří Čech [ 25.2.06, 22:53 ]
Předmět příspěvku: 

michalkatka píše:
Jiří Čech píše:
Víš, předepsaný moment je 55 Nm, pokud odchází těsnění pod hlavou, je vhodné hlavu srovnat, protože každá hlava se provozem zkřiví (to ví každý začínající automechanik) :-). Utahovat na 100 Nm je koledování si o vytržení závitů z bloku... A nemáš utopené vložky, nebo zkroucený blok? Ale to je zbytečná otázka, že jo...;-)


Šrouby dotahujeme v poradí podle schématu, zásadne jen momentovým klíčem a to na moment 17 až 20 Nm. Dále ( již bez momentového klíče ) otočíme všechny šrouby dle schématu) o 90°. Potom následuje tretí dotažení, opet o 90°. Nakonec dotáhneme matice a šroub na spodní prírube hlavy válcu momentem 20 až 26 Nm. Šrouby hlavy válcu již nesmíme dotahovat a to ani v dalším provozu automobilu!

to je citát z knihy " Opravy automobilú Škoda Favorit, Forman, Pick-up od Jiri R. Mach ( druhé prepracované vydanie ) a obsah knihy autorizovala Škoda auto a. s.


Toto je citát, platný pro motory 781, řeč je o 742... Takže je to nepoužitelné, šrouby prasknou... a v citátu je chyba, úhel nemusí být přesně 90°, ale celkový úhel v součtu musí být 175 - 185°...

Autor:  michalkatka [ 25.2.06, 22:59 ]
Předmět příspěvku: 

Jiří Čech píše:
michalkatka píše:
Jiří Čech píše:
Víš, předepsaný moment je 55 Nm, pokud odchází těsnění pod hlavou, je vhodné hlavu srovnat, protože každá hlava se provozem zkřiví (to ví každý začínající automechanik) :-). Utahovat na 100 Nm je koledování si o vytržení závitů z bloku... A nemáš utopené vložky, nebo zkroucený blok? Ale to je zbytečná otázka, že jo...;-)


Šrouby dotahujeme v poradí podle schématu, zásadne jen momentovým klíčem a to na moment 17 až 20 Nm. Dále ( již bez momentového klíče ) otočíme všechny šrouby dle schématu) o 90°. Potom následuje tretí dotažení, opet o 90°. Nakonec dotáhneme matice a šroub na spodní prírube hlavy válcu momentem 20 až 26 Nm. Šrouby hlavy válcu již nesmíme dotahovat a to ani v dalším provozu automobilu!

to je citát z knihy " Opravy automobilú Škoda Favorit, Forman, Pick-up od Jiri R. Mach ( druhé prepracované vydanie ) a obsah knihy autorizovala Škoda auto a. s.


Toto je citát, platný pro motory 781, řeč je o 742... Takže je to nepoužitelné, šrouby prasknou... a v citátu je chyba, úhel nemusí být přesně 90°, ale celkový úhel v součtu musí být 175 - 185°...


neviem presne aký je rozdiel medzi motormi 781 a 742 tie číselné označenia mi nič nehovoria... Favority nemali hlavy rovnaké?

Autor:  Jiří Čech [ 25.2.06, 23:04 ]
Předmět příspěvku: 

V prvé řadě je Favorit (781) osmikanál a navíc z hliníku, 742 (Š 1000 - 120 a 743=130) má hlavu pětikanálovou a z litiny, nejsou zaměnitelné rozměrově a umístěním šroubů. Takže než někam něco napíšeš, zjisti si přesné informace...

Autor:  michalkatka [ 25.2.06, 23:07 ]
Předmět příspěvku: 

Jiří Čech píše:
V prvé řadě je Favorit (781) osmikanál a navíc z hliníku, 742 (Š 1000 - 120 a 743=130) má hlavu pětikanálovou a z litiny, nejsou zaměnitelné rozměrově a umístěním šroubů. Takže než někam něco napíšeš, zjisti si přesné informace...


tá kniha je zameraná iba na Favority

" Opravy automobilú Škoda Favorit, Forman, Pick-up od Jiri R. Mach ( druhé prepracované vydanie ) a obsah knihy autorizovala Škoda auto a. s.

PS: ano, vidím to... pozrel som si pôvodný príspevok....

Autor:  Viky [ 26.2.06, 10:23 ]
Předmět příspěvku: 

Jiří Čech píše:
V prvé řadě je Favorit (781) osmikanál a navíc z hliníku, 742 (Š 1000 - 120 a 743=130) má hlavu pětikanálovou a z litiny, nejsou zaměnitelné rozměrově a umístěním šroubů. Takže než někam něco napíšeš, zjisti si přesné informace...

Pardon... 743=130? Ja myslel ze 130 je 742.13...Co je 743? Rapid?

Autor:  Jiří Čech [ 26.2.06, 10:30 ]
Předmět příspěvku: 

Rapid...

Autor:  patrik-hp [ 25.6.06, 13:38 ]
Předmět příspěvku: 

Přikláním se zde k Panu Čechovi.Dodržujte ty momenty a neničte ty šrouby,hlavy a bloky motorů jako nějaký dřevorubci.Ty momenty jsou fabrický,vyzkoušený a ověřený a to ještě na těsnění,které v té době nebylo tak adhézní a trvanlivé jako například dnešní Temac.Ty hlavy by se měli po každý delší demontáži líznout a přerovnat!pokud vám to těsnění odejde.Kontrolujte přesahy vložek a rovinnost a porušenost(vyžranost díky agres.prostředí) dosedacích plochy hlav.Když je budete sundávat v krátkých intervalech např.z důvodu úprav,což se běžně dělá a budete dodržovat predepsané momenty,tu hlavu rovnat nemusíte,je to ověřené.Ale pokud jí takhle prasácky utáhnete,jako šrouby na kolech Š.Octávia tak tu hlavu už kroutíte tím jak jí tam na to nové těsnění dotahujete.Staňte se na chvíli strojaři a né zedníky.Jen pro zajímavost.komprese 11:1 na fávu,což je hranice pro sériové těsnění Temac utahujte pouze a max.do 75-80 Nm.Stačí to bohatě a nic nepodfoukne.A ten hlavový šroub je pořád v pružném stavu a malé odchylky vyrovnává.Proč se musí třeba měnit po každé na TDIčkách.Právě z tohoto pružného důvodu.Jestli ještě někdo nezjistil kvalitu ve šroubovym spoji,tak by si měl někde přečíst,proč tu hlavu tam nenanejtovali.Proč ...Dyť dříve hlava byla odlévaná v celku s blokem??!....tak proč né nýty???Japonci se na to chystají.Prý budou časem vyrábět motory,co budou mít místo šroubů nýty.Viz levnější výroba...Chudáci

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/