Vyhledat témata bez odpovědí | Zobrazit aktivní témata Právě je 17.11.24, 00:41



Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 40 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
 Výrobní vada škoda 105-130 na chladícím systemu 
Autor Zpráva

Příspěvky: 5
Příspěvek Výrobní vada škoda 105-130 na chladícím systemu
Ahoj jsem tu nový,tak hned přispěji jedním poznatkem.
Možná je vám to všem známe,ale nikde jsem to nenašel.
Na Škodovkách 105 až 130 se vyskytuje jedna obrovská vada na systemu chlazení motoru. A to ta, že přívod ohřáté chladící kapaliny do chladiče je ze spoda a sání vodní pumpy je ze zhora chladiče. Což už jen vzhledem k termosifonu je nepřípustné. Teplá chladící kapalina chladičem projde jen bokem a jednou horní přepážkou. Tudíž účinost chlazení se dost blíží k nule.
Dále je dost podstatné to,že pumpa saje z horní části chladiče. Stačí minimální úbytek chladící kapaliny a už vaříte. A to jen kvůli to mu že pumpa prostě nemá vodu.

Na mém voze (125l) jsem jednoduchou úpravu systemu, tento nešvar odstranil. Jednoduše jsem přehodil přívod a odvod vody z chladiče. Zajistil jsem ,že pumpa má nyní vždycky dostatek chladící kapaliny, tudíž nevadí ani mírné úbytky (které prostě můžou nastat). Touto úpravou se dokonce i změnila charakteristiky průběhu teploty motoru. Motor se rychleji zahřívá,drží vždycky (opravdu vždycky) přesných 80°C. Na místě si teplota krásně pohupuje mezi 80 a 90 °C. Nehledě na to ,že nyní hladinu chladící kapaliny už nemusím kontrolovat. Mrkl jsem po půl roce do motorového prostoru a zjistil,že v nádobce nemám vodu,celkem chyběly 2l a na chlazení se to vůbec neprojevovalo.
Opravdu je to jen díky tomu,že pumpa má stále co sát a i to minum vody je schopná prohnat motorem až dochladiče.
Tuto úpravu mám již 3roky a nemůžu si ji vynachválit.
Pokud budete mít někdo zájem o fotky.Tak rád je sem dodám.
S pozdravem Adam.


24.8.11, 09:59
Profil
Pspvek Reklama

   
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6585
Bydliště: Kosice
Příspěvek Re: Výrobní vada škoda 105-130 na chladícím systemu
nuz, neviem, co k tomu takto narychlo napisat... pre zaciatok asi zacnem tym, ze to vase kolisanie medzi 80 a 90 na volnobehu bude sposobene tym, ze pri revertovanom chode kvapaliny chladicom mate ako dosledok prakticky neucinne cidlo spustania vetraku chladica, pretoze to reaguje az od nejakych snad 90 stupnov, kolko voda prejdena cez chladic aj pri stati uz mat nebude. resp. ak bude uz bude na nejake dochladzovanie pomerne dost neskoro. podruhe "otoceny" chod kvapaliny chladicom bude zrejme prave kvoli tomu, aby sa chladic nezavzdusnoval, totizto ak aj bude mat cerpadlo dost sily na to, aby pretlacilo vodu chladicom tak, ze so sebou nejaku tu vzduchovu bublinu zobere, ta bublina preplava motorom do banky termostatu, kadial sa pomocou dobre vyspadovanej hadice odvedie do expanzky. koniec koncov si nemyslim, ze by si v otazke umiestnenia hadic v skodovke hodili mincou. na aute, ktore ma chladenie v poriadku, nema ho plne vodneho kamena a je tesne chladenie prakticky za akychkolvek okolnosti funguje spolahlivo a motor sa zasadne neprehrieva.

podalsie, uniky chladiacej kvapaliny proste nemozu a nemaju co nastat. na spravne fungujucom motore s tesnym chladiacim systemom (hoc to bude aj 105L) sa chladiaci system nema co samovolne zavzdusnovat. mimo ine je pretlakovy, takze k zavzdusneniu ani vinou uniku kvapaliny by dojst nemalo.

a bol by som zvedavy, co by ste povedali na konstrukciu chladenia u koncernovych vozov napr. s motormi 1.8T alebo 2.3E, ktore maju chladenie otocene tak, ze voda do motora vstupuje HORE do hlavy, vystupuje hnana cerpadlom DOLE z bloku, vstupuje do chladica DOLE a vystupuje z neho HORE.

_________________
This is Linux land, on silent nights you can hear Windows machines rebooting.
(--)))o-») Skoda Rapid 136 r.v.1989 biely
OOOO Audi 80 2.3E r.v. 1993 - Vopruz durch Technik
[H] Honda HR-V 4x4 r.v. 2000 - mula
Skoda 742 Forever Team


24.8.11, 11:16
Profil Zobrazit autorovy stránky
rejpal

Příspěvky: 18266
Příspěvek Re: Výrobní vada škoda 105-130 na chladícím systemu
Rozdíl je hlavně v tom, že motor při běžném zapojení tlačí směrem k odvzdušňovacímu kohoutu, při opačném zapojení táhne od kohoutu... Zajímalo by mě, zda se to dá vůbec odvzdušnit... :roll:


24.8.11, 12:21
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6585
Bydliště: Kosice
Příspěvek Re: Výrobní vada škoda 105-130 na chladícím systemu
mozno by sa to odvzdusnilo aj tak, predsalen cerpadlo by sice tahalo, ale pretlak v systeme by mal byt tak, ci tak

_________________
This is Linux land, on silent nights you can hear Windows machines rebooting.
(--)))o-») Skoda Rapid 136 r.v.1989 biely
OOOO Audi 80 2.3E r.v. 1993 - Vopruz durch Technik
[H] Honda HR-V 4x4 r.v. 2000 - mula
Skoda 742 Forever Team


24.8.11, 12:30
Profil Zobrazit autorovy stránky
rejpal

Příspěvky: 18266
Příspěvek Re: Výrobní vada škoda 105-130 na chladícím systemu
Já teda při odvzdušňování přetlak nemám, protože dozadu dolívám...


24.8.11, 12:33
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky

Příspěvky: 5
Příspěvek Re: Výrobní vada škoda 105-130 na chladícím systemu
Pánové věřte či nevěřte,tak jak to mám zpojené já je stokrát lepší,než tak jak to má škodovka originál.
Odvzdušňování probíhá zcela normálně.
Při doplňování chladící kapaliny otevřu odvzdušňovací ventil. Po doplňění odvzdušňovák zavřu a je to. žádně odvzdušňování při nastartovaném motoru není třeba.Spousta lidí má naučenou nějakou tupou poučku odvzdušňování a bohužel nechápou to,že jsou to pořád jen dvě spojené nádoby a nic víc(co se týče odvzdušňění)
To že čidlo na chladiči je tim pádem na výstupu vím,ale to už mě moc netrápí.
Já mám auto zcela v pořádku,jen mi odešlo víčko expanzní nádobky a v případě seriového zapojení by se to už dávno přehřálo.
Ke zmíňce k Vw motorům : To jak ženu vodu je volba co se týče rovnoměrnosti chlazení a prohřátí motoru. V každém případě je sání chl.kapaliny z chladiče vždy dole.
Nepopisuji to jako závadu,ale jako radu.
S pozdravem Adam


24.8.11, 13:11
Profil

Příspěvky: 5
Příspěvek Re: Výrobní vada škoda 105-130 na chladícím systemu
fatal píše:
Rozdíl je hlavně v tom, že motor při běžném zapojení tlačí směrem k odvzdušňovacímu kohoutu, při opačném zapojení táhne od kohoutu... Zajímalo by mě, zda se to dá vůbec odvzdušnit... :roll:

Zajímavá poznámka! :-D :-))
:-))) V chladiči je tlak či tak či onak....:-))))


24.8.11, 13:15
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 5194
Bydliště: Pééétržka a Horne Saliby
Příspěvek Re: Výrobní vada škoda 105-130 na chladícím systemu
Favo sice ma chladenie riesene podobne ako tu Adam nacrtava, ale tvrdit ze konstrukteri Aznp 30 rokov vyvijali auto co ma nezmyselne navrhnuty chladiaci okruh sa mi zda ruhanim :lol:

_________________
Forman 135Le
Volvo 855 TDI
0949126151


24.8.11, 13:32
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6585
Bydliště: Kosice
Příspěvek Re: Výrobní vada škoda 105-130 na chladícím systemu
on sa ten odvzdusnovak otvara obvykle preto, aby sa odvzdusnenie systemu urychlilo. je to ako s odvzdusnovanim brzd. da sa to spravit tak, ze sa brzdy nechaju postupne pol hodiny krvacat a odvzdusni sa to. niekto nema na to cas, tak to odvzdusni pri nastartovanom motore, ked ma v systeme pretlak, otvoreny termostat a vzduch sa mu na najvyssich miestach zastavi (vzadu je najvyssim miestom systemu expanzka, vpredu odvzdusnovacia hadica, ktora spaja radiator kurenia s chladicom - ale oba su na vytlacnej strane cerpadla, takze tou hadicou nic nikam neprudi) a pretlak od cerpadla ho vytlaci.

celkovo na tomto mechanizme odvzdusnovania predku chladenia tato "oprava" nic nezmenila. je to akurat pocitove...

co sa tyka toho vicka, zdrojom vzduchu / par v systeme je motor, takze aj v pripade zavady vicka na expanzke bubliny nemaju co v chladici hladat, pokial nie je deravy. bublina totizto nema schopnost v tak sirokej hadici cestovat smerom dole. navyse je na najvyssom mieste domceka termostatu hadica veduca do expanzky, ktora plne samocinne odvzdusnuje motor. nutnou podmienkou jej funkcie ale je, ze je vyspadovana a nie je prevesena. mate to tak? ak nie, samozrejme ze sa vam bude pri pochramanom chladeni auto zavzdusnovat. za takych okolnosti sa nema ako bublina ani dostat, ani vzniknut v chladici (ak ano, je to zavada), tudiz sa nema ako stat, ze by cerpadlo nemalo co cerpat (inu ani keby nemalo, to nebude take horuce, pretoze cerpadlo by prestalo plnit svoju funkciu az v case, ked by hladina kvapaliny v chladici klesla tak nizko, ze by cerpadlo nevladalo hladinu pretlacit, vobec sa nejedna o to, ze cerpadlo nema co sat. na to je tam expanzka, aby tento rozdiel doplnila a preto je prave v tejto vetve a nie inej). cela funkcia zlepsovaku tymto pre mna straca zmysel, ucel aj pointu.

k tomu chladicu audi. nie sanie z chladica nie je dole, je hore. a ak to nepopisujete ako zavadu, tak preco sa tema velkolepo vola "vyrobni vada" ? :))

_________________
This is Linux land, on silent nights you can hear Windows machines rebooting.
(--)))o-») Skoda Rapid 136 r.v.1989 biely
OOOO Audi 80 2.3E r.v. 1993 - Vopruz durch Technik
[H] Honda HR-V 4x4 r.v. 2000 - mula
Skoda 742 Forever Team


24.8.11, 13:37
Profil Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 10232
Bydliště: kósek vod Jevička
Příspěvek Re: Výrobní vada škoda 105-130 na chladícím systemu
Adamstast píše:
...Teplá chladící kapalina chladičem projde jen bokem a jednou horní přepážkou....


hh tak to chci vidět ty litry za minutu jak protečou tak tenoučkou trubičkou :D
kdyby to byla taková výrobní vada, tak si to kutilové předávají s ostatníma domácíma tuningama jako tenisáky do pružin, přidávání relé na světla, brzdový světla (pokud je vlek), domácí udělátory na seřizování sbíhavosti a další dodo. I s poměrně zarostlým chladičem zatím chladím mimo extrémní situace úplně normálně a to co vy vnímáte jako detail (čidlo spínání větráku ve studené vodě za chladičem) bych naopak já vnímal jako velkou nevýhodu, obzvlášť ve pro 742 slabé disciplíně - kolony. Ona totiž ta voda může před chladičem vařit a za ním už ne...

_________________
"Now Kato, warm up the silver hornet!" | crowack@jabber.org


24.8.11, 15:58
Profil
rejpal

Příspěvky: 18266
Příspěvek Re: Výrobní vada škoda 105-130 na chladícím systemu
Adamstast píše:
Pánové věřte či nevěřte,tak jak to mám zpojené já je stokrát lepší,než tak jak to má škodovka originál.

Moc ti nevěřím, protože já to mám originálně zapojené, víčko mám bez těsnění, takže systém bez tlaku, teplota jde nahoru okamžitě a pak drží na 80°C. Tak mi vysvětli, kde je to stonásobné zlepšení.


24.8.11, 20:08
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 10232
Bydliště: kósek vod Jevička
Příspěvek Re: Výrobní vada škoda 105-130 na chladícím systemu
Fatal: No přece v tom že si to sám vymyslel :D

_________________
"Now Kato, warm up the silver hornet!" | crowack@jabber.org


24.8.11, 20:56
Profil
Hliník navždy.
Uživatelský avatar

Příspěvky: 17651
Bydliště: Praha západ
Příspěvek Re: Výrobní vada škoda 105-130 na chladícím systemu
Ja bych sel jinou cestou. Dal bych do kupy motor a chlazeni. Pak neni s nicim problem...
Voda me neubejva, drzi to teplotu i v kolone, zadnej problem. Teplota stale 88°C.

_________________
Zbrane zabijeji!

Liga za čisté silnice: pumpičkářům pumpičkou přes koule.


24.8.11, 21:42
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky

Příspěvky: 15104
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Výrobní vada škoda 105-130 na chladícím systemu
Mě se to nejeví býti jako upgrade, spíše down. Zejména kvůli čidlu.

Ať už jsem měl ve škodovce jakkýkoliv motor, od vylágrované 120 přes 136 s extrémně špatnou směsí po celkem ucházející 1.4, nikdy nebyl s chlazením sebemenší problém. Pravda, automatiku větráku jsem lehce upravil (čidlo 85°C a relé), ale tak či onak o chlazení jsem se pak už nestaral, i v kolonách si to naprosto vystačilo samo, teplota nikdy nešla přes 88°C těsně před sepnutím větráku. Mohlo se stát, rvát to na plný kotel a vždy v pohodě - 742 dle mého názoru nemá chladicí systém vyřešen špatně.

_________________
ŠKODA 742 FOREVER TEAM


24.8.11, 21:49
Profil
Moderátor
Uživatelský avatar

Příspěvky: 10557
Bydliště: Strupčice-Chomutovsko
Příspěvek Re: Výrobní vada škoda 105-130 na chladícím systemu
ja si taky myslim, ze prehazovani hadic neni spravnej krok..kdyby to melo mit prinos, objevilo by se to v motorsportu..misto toho vyndavali termostaty, davali jen clonky pred chladic, delali diry do kapoty a posouvali chladicovku v kufru...proc je asi nenapadlo prehazovat hadice..
dobry zlepseni jsem nasel po Semikovi na brutalu, tam je spinac sahary primo na hlave termostatu, cili sahara zareaguje rychlejs..

_________________
742 8ti modelů,2 Rapidy, Feliciaq, TAZ 1500, škoda ForMan,Felicia
Š 742 Forever Team, htp never team,Zakladajici clen Klubu ostrych motoru
Kdyz do sveta,tak s litinou..
http://kachnis.techsajt.cz


24.8.11, 21:53
Profil ICQ YIM Zobrazit autorovy stránky
Pspvek Reklama

   
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odpovědět na téma   [ Příspěvků: 40 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 66 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Český překlad – phpBB.cz