Re: Please HELP with translation CZ-GB
The webpage charset is set incorrectly - in the html tag is information about CP-1250 charset, but the page uses UTF-8 unicode charset - if you set it manually in browser (to UTF-8), the page is displayed correctly including diacritics.
The text about chiptuning:
CZ píše:
Čip tuning. Jak je zmíněno v některých odstavcích, procesor ECU pracuje s daty uloženými v paměti (EPROM) zde je například uloženo dávkování paliva v jednotlivých režimech, předstih v jednotlivých režimech, maximální otáčky (normálně nastavené na 5800) a volnoběžné otáčky. Při čip tuningu se mění tato paměť za paměť s jinými údaji, takto lze získat výkon motoru "navíc". Tato změna je však vykoupena většinou něčím jiným, zvýšením spotřeby paliva, zhoršením emisí apod. V některých případech může mít změna naprogramování i negativní vliv na životnost motoru. Samotná změna jednotky však není příliš účinná, proto se většinou používá společně s úpravou motoru, v případě takovéto mechanické úpravy (vačka, hlava) je úprava dat v epromce nutností. Jinak ceny čip tuningu v našich krajích jsou značně nadneseny, cena samotného čipu a jeho naprogramování je pár desítek korun, jeho výměna je záležitostí jedné hodiny a průměrně zdatného elektronika. V cenách je tedy zohledněn především vývoj a zkoušení, což nejsou nijak laciné záležitosti. Ovšem ceny více jak 5tis. Kč jsou zcela přehnané a neodpovídající.
EN píše:
Chip tuning:
As mentioned in some paragraphs, the ECU processor works with data stored in memory (EPROM) - here is for example stored dispensing of fuel for each engine mode, pre-ignition, for each engine mode, maximum revs (by default set to 5 800 r/min) and idling revolutions. For chiptuning, it is necessary to change this memory for memory with different data - by this operation it is possible to gain some "extra power". This change is usually bartered for change of other engine characteristics - fuel consumption, worse emissions etc. In some cases can also change of "programming" also negatively affect the durability of engine. But the change of only ECU is unfortunately not very efective, so usually this change is connected along with engine modification - in case of mechanical modifications like modified camshaft and cylinder head, the modified data in EEPROM are necessary. The prices of "chiptuning" in our country are usually exaggerated, price of chip alone and it's programming is question of few €, it's change takes only app. one hour and averagely skilled electromechanic is required. Thus, in these prices are experiences and testing taken into account, which is nothing cheap. But prices of 200€ and so are indeed disproportional.
I'm sorry for my English, as don't usually use this language to communicate about automotive