Vyhledat témata bez odpovědí | Zobrazit aktivní témata Právě je 21.11.24, 20:41



Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 16 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
 Taky maly projekt na dlhe zimne (Corona)vecery - rozdelovac 
Autor Zpráva
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6586
Bydliště: Kosice
Příspěvek Taky maly projekt na dlhe zimne (Corona)vecery - rozdelovac
Uz som sa nemal kde v garazi pohnut, tak som poodnasal nejake veci na povalu a vtedy som si uvedomil, ze mam nejako vela rozdelovacov na 742 / Favo. Zaroven mam s tym mojim originalnym rozdelovacom typicky problem - pruzinky vytahane, predstih v prdeli. Vzdy pri preradeni je pocut, ako motor zaklepe. Pruzinky nezohnatelne, problem je riesitelny prihnutim cohosi v rozdelovaci.

Majuc tento problem a prebytok inych rozdelovacov a zaroven profesiou vyvojar automobilovych riadiacich jednotiek, dostal som taku ideu. Samozrejme je to strestene, zbytocne komplikovane, nepresne, ale aspon to bude zabava :)

Nahodenim rozdelovaca z Fava viem ziskat bezkontaktne zapalovanie a stav, ktory dnesny technik STK nema sancu odlisit od originalu (teda az na to, ze na ETZ moc nejde namerat uhol zopnutia kontaktov), ale ten rozdelovac je podobne stary a pruzinky v nom budu podobne vytahane. Navyse nemale mnozstvo tychto rozdelovacov ma problemy s volami inde v mechanizme, takze su dost nepresne.

Moja idea je Favo rozdelovac vykuchat. Demontovat odstredivu a podtlakovu regulaciu a vsetko zafixovat. Idealne tak, aby to od ozubenia nahonu po palec bol jeden kus, ale to asi z praktickych dovodov nepojde. Alternativou k tomuto rieseniu, ktoru som nasiel na Virt-e je zohnat rozdelovac z velmi starych motorov VW 1.8, ktore ide osustruzit tak, aby sa vosli do skodovackeho kominka rozdelovaca. Taky som ale za par mesiacov nebol schopny zohnat.

Signal z rozdelovaca by som potom pouzival iba ako "zakladny" predstih a regulaciu riesil v riadiacej jednotke. Ako druhy vstup by sa pouzil signal o tlaku v sani.

Potial jednoduche, mozem si kupit akykolvek system racingoveho zapalovania a proste to tam primontovat a po nejakom case to asi zacne fungovat.

Mojim cielom ale je, aby to podla moznosti aj po takejto modifikacii vyzeralo ako standardne Favo ETZ. Snimac tlaku v sania teda bude musiet byvat v podtlakovej hube na rozdelovaci a snimanie polohy kluky na zotrvacniku je vylucene. Zvysok kabelaze by nemal byt problem. Dalsia poziadavka je, aby to bolo jednoducho vymontovatelne a nahraditelne klasickym rozdelovacom.

Snimanie bodu zopnutia na rozdelovaci je nepresnejsie, nez na kluke. Ale s pevnym nerozviklanym rozdelovacom to bude stale presnejsie, nez pri kladivku / beznom ETZ. Vyhoda je, ze taketo riesenie nepotrebuje urcovat, ktory valec pali, alebo nie je nevyhnutna montaz wasted-spark systemu (a-la Felicia MPI), pretoze o distribuciu iskry sa postara rozdelovac.

Takze, klucova otazka pre ludi, co uz mali tu cest rozkuchavat rozdelovac: Je nejaka sanca, ze by som celu osku v rozdelovaci zafixoval? Predpokladam, ze osku v rozdelovaci za nieco ine len tak vymenit nepojde, pretoze musi byt z dost tvrdeho materialu. Jedina moznost je asi to cele vybrat a zvarit do jedneho kusu, ze?

_________________
This is Linux land, on silent nights you can hear Windows machines rebooting.
(--)))o-») Skoda Rapid 136 r.v.1989 biely
OOOO Audi 80 2.3E r.v. 1993 - Vopruz durch Technik
[H] Honda HR-V 4x4 r.v. 2000 - mula
Skoda 742 Forever Team


29.11.20, 13:53
Profil Zobrazit autorovy stránky
Pspvek Reklama

   
Pan Kapitán
Uživatelský avatar

Příspěvky: 12129
Bydliště: Tynec n.L.
Příspěvek Re: Taky maly projekt na dlhe zimne (Corona)vecery - rozdelo
Tyjo, tomu rikam plan! Rozdelovac od ETZ jsem mel rozmontovany jednou v zivote.
Ale az budu potrebovat neco do Rapida (az ho ovsem vykucham a cekej povarim) tak se urcite ozvu. ;-)

_________________
Forman 1994 Million Edition "Frankie"
Rapid 120/1985 "Eda" - BAZ 120R
Škoda 742 Forever TeamObrázek

Cvokárium: Youtube Instagram


29.11.20, 14:28
Profil ICQ YIM
Uživatelský avatar

Příspěvky: 12494
Příspěvek Re: Taky maly projekt na dlhe zimne (Corona)vecery - rozdelo
Zafixovat dosku rozdelovaca nie je najmensi problem. Ale asi uz som stary na taketo hovadiny, snimanie na zotrvaku mi pride ako najlepsie riesenie - a nikto sa ani na stk tak hlboko do motora nediva. Rozdelovac potom plni len funkciu aby rozhadzoval iskru na spravny valec, tam si mozes dat rozdelovac v klude aj kontaktny. Nudzovy rollback je jednoduchy, len miesto jednotky zapojis rozdelovac na cievku a hotove. Jednotku das napr do kapsy ku blatniku, za sedacky, atd... Podtlak v sani je vraj zbytocne riesit, teda neviem ako u serioveho motora, ale u mojej konfiguracie ma od toho odhovarali nezavisle traja ludia od fachu, takze na to som sa vysral, aj tak to jazdi len s pedalom na podlahe :)

_________________
"You only really learn by doing it, I believe." Ayrton Senna


29.11.20, 16:05
Profil Zobrazit autorovy stránky

Příspěvky: 14801
Bydliště: Havířov
Příspěvek Re: Taky maly projekt na dlhe zimne (Corona)vecery - rozdelo
ventYl: Jeden takový laický dotaz. Proč rozdělovač z VW 1,8? Nebyl by lepší z 1,6ky, nebo klasický z motoru 1,3BMM co býval v posledních fáčkách a prvních felinách? Ten 1,6 byl ve starých golfech III, octaviích I 1,6 55kW nebo i ve felíciích 1,6. Tak podle mě lepší na shánění, ne? Sice nevím jak to má uvnitř, ale typuju podobně jako fáčko nebo felina BMM.

_________________
Škoda Favorit r.v. 94 BMM, Solitaire, Motor-Excel tuning, LPG- Minulost
Golf IV 1,6 74kW Jazz Blue perleť
Golf VII, 1,4TSi 103kW, Night Blue


1.12.20, 10:21
Profil

Příspěvky: 15104
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Taky maly projekt na dlhe zimne (Corona)vecery - rozdelo
Rozdělovači velice, ale velice moc pomůže výměna bronzových pouzder osy. Bohužel už taky problém sehnat, byť ne ještě asi nesehnatelné. Další vůle je zpravidla ve spoji osa/unašeč a unašeč/komínek. První místo lze řešit větším čepem s odpovídající úpravou děr a druhé místo rozklepnutím zubů unašeče. Co se týče vnitřku rozdělovače, svařit jistě nebude problém.

_________________
ŠKODA 742 FOREVER TEAM


1.12.20, 19:33
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6586
Bydliště: Kosice
Příspěvek Re: Taky maly projekt na dlhe zimne (Corona)vecery - rozdelo
varok: starsie VW z prelomu 80. a 90. rokov mavali hallov snimac pre zapalovanie v rozdelovacoch. U tych motorov sa spravidla ziaden snimac na zotrvacniku nekonal ani v pripade, ze mal motor prislusne zuby. Konkretne ten snimac z motora 1.8 (VW Golf GTi alebo nieco podobne) je specificky tym, ze uz ma hallov snimac, uz *nema* podtlakovu regulaciu predstihu ani odstredivu regulaciu (aj take veci sa u VW montovali) a zaroven je nahon rieseny tak, ze ide sparovat s kominkom rozdelovaca zo skodovky po osustruzeni. Je mi ale jasne, ze sustruzenie telesa rozdelovaca by bola dost zazitkova skusenost. Rozdelovac z 1.6tky je namontovany na hlave priamo a bude montazne zlozite ak nie nemozne ho napasovat do kominka na skodovke. Rozdelovac BMM je zasa montazne zamenny, ale neobsahuje ani clonku ani hallov snimac. Je to fakt len blba tycka s palcom a vicko s kablami.

Darklord: no tebe som tento blby napad uz asi davnejsie spominal a cakal som, ze sa ozves :) Zvysok setupu je +- jedno, otazka len je, ci dam snimac do rozdelovaca, alebo na zotrvacnik. Viem, ze ten motor, co som vzal od teba uz ma Feldacky zotrvacnik. Okrem polohy kluky a otacok potrebujem (idealne) vediet este zatazenie motora. Na to mam v zasade dve (tri) moznosti: snimac tlaku v sani, snimac polohy skrtiacej klapky, alebo serioznu vahu vzduchu. Bez znalosti o zatazeni motora by to asi nejako jazdilo (ved ta podtlakova regulacia toci nejake 4 stupne, ci kolko), ale preco si zivot neskomplikovat, ked mozem.

Semik: Dik za info, o tom rozvrtavani otvoru na spoji hriadele som uz cital davnejsie. Dokonca, pokial si pamatam spravne sa ten cap odporucalo vyrobit zalomenim a zabrusenim vrtaka, alebo ineho podobne tvrdeho kusu ocele, nech sa nevymacka hned tak.

_________________
This is Linux land, on silent nights you can hear Windows machines rebooting.
(--)))o-») Skoda Rapid 136 r.v.1989 biely
OOOO Audi 80 2.3E r.v. 1993 - Vopruz durch Technik
[H] Honda HR-V 4x4 r.v. 2000 - mula
Skoda 742 Forever Team


4.12.20, 19:29
Profil Zobrazit autorovy stránky
Pan Kapitán
Uživatelský avatar

Příspěvky: 12129
Bydliště: Tynec n.L.
Příspěvek Re: Taky maly projekt na dlhe zimne (Corona)vecery - rozdelo
Mas moznost upravit pro halluv snimac remenici - tim si dost usetris praci. Sice ten snimac pak bude zranitelnejsi, ale ziskas jednoduchou prestavbu.

_________________
Forman 1994 Million Edition "Frankie"
Rapid 120/1985 "Eda" - BAZ 120R
Škoda 742 Forever TeamObrázek

Cvokárium: Youtube Instagram


5.12.20, 04:43
Profil ICQ YIM
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6331
Bydliště: Snina
Příspěvek Re: Taky maly projekt na dlhe zimne (Corona)vecery - rozdelo
Ventyl- vrták sa vymačká rovnako rýchlo, ako aj obyčajný klinec... To už radšej čap (kolík) z ložiska.

Podľa mňa to ale celé nemá tak nejak význam, stále tam časom bude tá vôľa v kolečkách náhonu olejového čerpadla od rozvodov. Fakt by som to dal na zotrvák.

_________________
Favo 135L,1990
http://jozo1009.rajce.idnes.cz/favo/
https://www.rajce.idnes.cz/jozo1009/album/favo-klima
http://www.sptech.sk/


6.12.20, 00:15
Profil Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6586
Bydliště: Kosice
Příspěvek Re: Taky maly projekt na dlhe zimne (Corona)vecery - rozdelo
Lamac: pointa je v tom, ze mas rozsah voli od prakticky ziadnej na kluke, ktora ale na realizaciu vyzaduje vymenu zotrvacnika a prakticky nevyhnutne vrtanie do prevodovky az po maximalnu s kladivkom, odstredivou regulaciou a rozbitym rozdelovacom. Toto riesenie bude postupne niekde dajme tomu na polceste medzi tymito dvoma rieseniami a ani v najhorsom moznom pripade, ze sa ten rozdelovac znova rozbije do stavu v ktorom je teraz, nedosiahne nepresnosti rozbiteho rozdelovaca ci uz s kladivkom, alebo ETZ. Ale nevyzaduje ziadne dodatocne zasahy do nicoho ineho v aute. Vzhladom k tomu, ze nezhuntovany rozdelovac funguje na tom motore celkom k spokojnosti a motor nema zazivacie tazkosti, nevidim najmensi dovod v snahe o co najpresnejsie hodenie iskry. Motory, ktore maju rozdelovace so snimacmi polohy kluky na ovela horsich miestach dosahuju presnosti +- 2 stupne aj na volnobehu.

Rozhodil som dnes jeden rozdelovac z Favorita, co sa mi tu valal. Teleso rozdelovaca bolo zapecene do kominka, nepomohol ani pripravok na uvolnovanie spojov. Pomohlo az teplo a hruba sila. Kazdopadne pozitivne zistenie je, ze horny koniec hriadele rozdelovaca je zjavne dvojity - spodok od unasaca je hriadel az takmer po vrch a na nom je nasadena presna trubka, ktora sa voci hriadelu otaca posobenim odstredivej regulacie. Tym padom bude trivialne jednoduche to zafixovat.

V tomto konkretnom kuse je najvacsim zdrom vole unasaci element na hriadeli rozdelovaca. Ozubenie na kominku uz zjavne niekto tuningoval, pretoze to drzi na fest.

_________________
This is Linux land, on silent nights you can hear Windows machines rebooting.
(--)))o-») Skoda Rapid 136 r.v.1989 biely
OOOO Audi 80 2.3E r.v. 1993 - Vopruz durch Technik
[H] Honda HR-V 4x4 r.v. 2000 - mula
Skoda 742 Forever Team


6.12.20, 00:30
Profil Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 12494
Příspěvek Re: Taky maly projekt na dlhe zimne (Corona)vecery - rozdelo
Tak ono zalezi na motivacii a na tom, co chces dosiahnut. Mne slo o to, aby som mal co najpresnejsi zapalovaci system s co najmensim vymyslanim. Takze mam dieru v prevodovke, snimac z felicie, ignitech jednotku, bmm rozdelovac a funguje to spolahlivo. Meranie "zataze" resp vaha vzduchu je primarne urcena pre system pripravy zmesi, a len velmi okrajovo pre zapalovanie (ked sa teda bavime o skodovkackom OHV v seriovom stave). To som nakoniec vobec neriesil, kedze komplexita systemu samotneho, ladenie a mizivy potencialny vysledok hovoria sami za seba.

Ak mas motivaciu len zabavu a cielom ma byt "hracka" s co najmensou "stopou" na originalite, tak by som siel formou upravy nahradnej remenice aby sa dala pridat snimacia doska, nejaky hall senzor na "nozicku" a k tomu zapalovacia jednotka. Samotny rozdelovac moze byt v klude original, ktory v pripade vypadku zapalovania sa len pripoji na cievku a ide sa dalej. Ale isto by som neobchadzal moznost mat co najpresnejsie snimanie, pretoze potom cela dalsia praca je naprd, a zlepsenie prinajlepsom diskutabilne voci originalnemu systemu. Co sa tyka merania zataze, to uz je na vkuse kazdeho sudruha, ako hracka dobre, ale necakal by som od toho nic.

_________________
"You only really learn by doing it, I believe." Ayrton Senna


9.12.20, 12:46
Profil Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6586
Bydliště: Kosice
Příspěvek Re: Taky maly projekt na dlhe zimne (Corona)vecery - rozdelo
Nejake poznamky:
- koncovy spinaci stupen nema zmysel vymyslat, obslehnem to, co je tu na Techwebe uvedene v clanku Optoelektronicke zapalovanie. Suciastky su stale dobre dostupne a toto je vyskusane zapojenie. Favoritiu cievku mam.
- ako pick-up bude sluzit povodny indukcny snimac z Favo rozdelovaca. Vsetky mechanicke komponenty regulacii sa z neho vyhadzu a vrch sa zvari / pospajkuje. Spodok by defakto tiez islo pospajkovat nejakou nie uplne makkou pajkou. Kolik by tam potom figuroval iba ako poistka a v teoretickej rovine by ten spoj potom bol este aj rozoberatelny. Problem je tam v tom, ze to asi musi byt ulozene pruzne.
- riadenie zabezpeci Atmega8, software aj s mapami by sa do nej mal vojst
- snimanie podtlaku bude, pretoze ho treba. Pre potreby bezneho motora na cestu staci snimanie povodnou cestou, ktore snima tlak "nad" klapkou. Vo vsetkych relevantnych rezimoch, kedy je potrebne podtlakovu regulaciu pouzivat, tam bude dostupny vhodny podtlak.
- ak chcem rozchodit regulaciu volnobeznych otacok predstihom, potrebujem snimac skrtiacej klapky. Ten by slo namontovat zozadu mechanicky relativne jednoducho. Ak ju nechcem, tak mi ho netreba.
- ponuka sa moznost do existujuceho otvoru v bloku vlozit cervika a nanho naimplantovat snimac klepania z Fa/Fe. Cervik na to asi bude treba vyrobit. Potom je mozne implementovat regulaciu predstihu az po dosiahnute klepania pre kazdy valec zvlast.

Nahodny nalez na internete, ktory je relevantny: Tlak pod a nad klapkou je po prekroceni cca 20% otvorenia plynoveho pedalu +- identicky.
Obrázek

_________________
This is Linux land, on silent nights you can hear Windows machines rebooting.
(--)))o-») Skoda Rapid 136 r.v.1989 biely
OOOO Audi 80 2.3E r.v. 1993 - Vopruz durch Technik
[H] Honda HR-V 4x4 r.v. 2000 - mula
Skoda 742 Forever Team


3.7.21, 18:33
Profil Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 12494
Příspěvek Re: Taky maly projekt na dlhe zimne (Corona)vecery - rozdelo
S tym klepanim rovno zabudni. To je uplne harakiri, kedze ten snimac je len piezo mikrofon, a popravde nie je v silach bezneho smrtelnika naladit k tomu filtre tak, aby si z toho vedel dostat nejake rozumne relevantne vstupy pre riadenie motora. Been there...
Co sa tyka tych podtlakov, napis na virte clenovi s nickom "COL", on sa v tom babre uz celkom dlho, mozno ma nejake poznatky o ktore sa podeli a nemusis laborovat.

_________________
"You only really learn by doing it, I believe." Ayrton Senna


3.7.21, 19:11
Profil Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6586
Bydliště: Kosice
Příspěvek Re: Taky maly projekt na dlhe zimne (Corona)vecery - rozdelo
No, prva implementacia softu pre regulaciu bude proste kopirovat krivky odstredivej a podtlakovej regulacie. Podla periodicity dobeznych hran spocitat otacky motora, z tabulky urcit predstih "odstredivej regulacie", zmerat podtlak, z tabulku urcit prispevok podtlakovej regulacie, spocitat a potom dufat, ze trafim spravny moment pre zaciatok nabijania cievky.

Ten graf hore beriem ako orientacny. Bod, kedy pri privierani skrtiacej klapky zacne merany podtlak klesat namiesto stupania bude zalezat od konkretnej polohy diery v karburatore, pri akom otvoreni klapky sa tak stane. Konkretne hodnoty ma nezaujimaju, dolezite je len to, ze "manifold vacuum" a "ported vacuum" maju priblizne rovnaky priebeh. Z Andrta som zistil, ze ten bypass skrtiacej klapky sluzi na odvetravanie klukovej skrine pocas statia a karburator ho k svojej cinnosti nepotrebuje, takze asi nebude super kriticke, ak ho docasne obsadi pomocny snimac podtlaku.

Nepredpokladam, ze to bude hracka, ale zasa viem, ze je to doable. Dost pomoze, ak kontrolu klepania robis v rezime snimacieho okna v dobe od hodenia iskry po predpokladane dohorenie zmesi. Ale cele to klepanie berem skor len ako bonusovu ficuru. Mechanicky tam ten snimac pripevnit je jednoduche a procesor ma vstupov dost.

_________________
This is Linux land, on silent nights you can hear Windows machines rebooting.
(--)))o-») Skoda Rapid 136 r.v.1989 biely
OOOO Audi 80 2.3E r.v. 1993 - Vopruz durch Technik
[H] Honda HR-V 4x4 r.v. 2000 - mula
Skoda 742 Forever Team


4.7.21, 09:01
Profil Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6331
Bydliště: Snina
Příspěvek Re: Taky maly projekt na dlhe zimne (Corona)vecery - rozdelo
Na nete nájdeš dosť obvodov, na pripevnenie toho snímača klepania, s tým, že sa dá regulovať/posúvať/odfiltrovať ten bod klepania. Takže smelo do toho.
Alebo rozobrať rj z feldy mpi a reverzne okopírovať vstupný obvod, ten je už vyladený.

_________________
Favo 135L,1990
http://jozo1009.rajce.idnes.cz/favo/
https://www.rajce.idnes.cz/jozo1009/album/favo-klima
http://www.sptech.sk/


4.7.21, 11:58
Profil Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6586
Bydliště: Kosice
Příspěvek Re: Taky maly projekt na dlhe zimne (Corona)vecery - rozdelo
Existuju dokonca aj bezne dostupne "riadiace jednotky snimaca klepania", ktore su v podstate prevodniky audio signalu na RMS (sila signalu). Vystupny signal z nich je potom "miera rachotu, ktory motor robi". Problem s nimi je, ze neviem, ako maju naladene filtre.

Ta filtracia by nemala byt raketova veda, treba band pass vyssieho radu, pretoze klepanie generuje signal v uzkom pasme frekvencii danych konstrukciou motora (co u Fako motora je tusim radovo okolo 3kHz) a potom staci merat intenzitu signalu a tu samplovat procesorom. Ak budem mat viac stastia ako rozumu, bude sa dat klepanie detegovat ako signal vyrazne prekracujuci nejaku prefiltrovanu hondotu toho RMS. Tunerske riadiace jednotky to maju vacsinou ako mapu "hluk" vs. RPM. Ak signal zo snimaca prekroci hodnotu v mape, ECU predpoklada, ze motor detonuje.

ECU z feldy rozoberat nebudem, tam je vysoka sanca, ze narazim na neoznacene integrace, ktore budu nezohnatelne a rovnako k nim budu nezohnatelne datasheety a obvod nebude analyzovatelny. Skor by som rozoberal nieco archaickejsie, kde je vysoka sanca, ze vstupne obvody su realizovane diskretnymi suciastkami.

_________________
This is Linux land, on silent nights you can hear Windows machines rebooting.
(--)))o-») Skoda Rapid 136 r.v.1989 biely
OOOO Audi 80 2.3E r.v. 1993 - Vopruz durch Technik
[H] Honda HR-V 4x4 r.v. 2000 - mula
Skoda 742 Forever Team


4.7.21, 14:24
Profil Zobrazit autorovy stránky
Pspvek Reklama

   
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odpovědět na téma   [ Příspěvků: 16 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 31 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Český překlad – phpBB.cz