Vyhledat témata bez odpovědí | Zobrazit aktivní témata Právě je 19.9.24, 02:58



Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 154 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Další
 tuningová dioda 
Autor Zpráva
Uživatelský avatar

Příspěvky: 17411
Bydliště: Stračov (u HK)
Příspěvek tuningová dioda
pořád se to tady řiká, ale mnozí, včetně mě, nevědí, o co vlastně jde...dal bych to jako oznámení, ať se na to může odkazovat :wink:

a teď k věci: o co vlastně jde? a má smysl si to udělat? :)

_________________
"clovek musi mit odvahu to zkurvit"


25.10.09, 19:15
Profil ICQ
Pspvek Reklama

   
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7662
Bydliště: Praha východ
Příspěvek 
http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=380

Devítidiodový alternátor:


(Alternátor mívá většinou deset diod, desátá slouží jako přepěťová ochrana výstupního tranzistoru v regulátoru a jinak se přímé funkce dobíjení neúčastní.)
Funkce je stejná jako u šestidiodového alternátoru. Odlišnost je v nižší rychlosti nabuzení, protože proud budícím vinutím je omezen kontrolní žárovkou dobíjení, zpočátku je výrazně nižší a tedy magnetické pole slabší. Pro řádné nabuzení potřebuje po spuštění motoru dosáhnout vyšších otáček než alternátor šestidiodový. Jakmile k nabuzení dojde, není v rychlosti regulace rozdíl, protože se objeví na pomocném usměrňovači plné napětí, ze kterého je poté buzení bez omezení napájeno. Výhodou devítidiodového alternátoru je velmi jednoduché připojení kontrolní žárovky dobíjení a minimální vybíjení akumulátoru při zapnutém klíčku zapalování a stojícím motoru. Jediný problém je rozdíl v úbytku napětí na hlavních diodách a diodách pomocného usměrňovače. (Pro laiky - při průchodu proudu diodou v propustném směru na ní vzniká úbytek napětí (přiložte multimetr přepnutý na měření stejnosměrného napětí na rozsahu 2 V na vývody diod pod napětím a můžete se přesvědčit), jeho velikost je daná druhem a technologií výroby. Křemíkové diody, které se výhradně používají v usměrňovačích alternátorů, mají úbytek v rozsahu cca 0,55 až 1,5 V podle výkonové zatížitelnosti a momentální velikosti proudu. O tuto hodnotu se sníží napětí, na které je dioda připojena. Proto i alternátor má vnitřní napětí o nějaký ten volt vyšší. Úbytek napětí vzniká u všech polovodičových součástek, jen jeho velikost se liší.) Úbytek na hlavním usměrňovači se silně mění s odběrem od cca 0,65 do 1,1 V, úbytek na usměrňovači pomocném se prakticky nemění a je na úrovni 0,6 V, protože odběr proudu přes něj je dán jen konstantním odporem budícího vinutí. Regulátor devítidiodového alternátoru měří napětí na pomocném usměrňovači a podle něj reguluje. Při malém odběru v řádu několika ampérů jsou úbytky obou usměrňovačů prakticky stejné. Pokud se odběr zvýší, vzroste rozdíl mezi usměrňovači a napětí na svorce B+ - které nás hlavně zajímá - o tento rozdíl poklesne. K tomu je zapotřebí připočítat ještě vliv rozdílného zvlnění dvoucestného usměrňovače hlavního a jednocestného u pomocného usměrňovače a rozdíl může dosáhnout i 0,6 V. Mít 14,0 V a nebo jen 13,4 V je pro dobíjení akumulátoru dost podstatný rozdíl. U kontaktních regulátorů je možné si přitažením pružiny nastavit napětí vyšší asi na 14,3 V, aby obě hodnoty byly v přijatelných mezích, u polovodičových regulátorů starší PALovácké konstrukce bylo možné proškrábnutím nastavovacích odporů udělat totéž, jenže nové hybridní a nebo úplně zalité nastavit nijak nelze. Pomůckou může být zapojení tříampérové diody v propustném směru (katodou k regulátoru, katoda je vždy na diodě nějak označena) mezi svorku R (D+) na alternátoru a tutéž svorku na regulátoru (úspěšně vyzkoušeno). Pokud by 0,6 V bylo moc, lze použít stejně dimenzovanou diodu Schottkyho, která má úbytek asi poloviční. (Nebo pořád jezdit se zapnutými světlomety.) Nejlepší řešení je, pokud to někdo umí, postavit regulátor nový, který bude mít o jeden kablík více, který připojí na svorku B+ a podle napětí na této svorce bude regulovat. Proud musí omezit na hodnotu okolo 1 mA, aby se příliš nevybíjel akumulátor a na druhé straně se do něj neindukovalo rušivé napětí (také vyzkoušeno, naměřen pokles při změně zátěže maximálně o 0,05 V). U vestavěných regulátorů nelze upravit vůbec nic, pokud nemají volně přístupné patřičné svorky. Ty lze najít jen u konstrukcí s regulátorem společným s držákem uhlíků, kde většinou bývá volný kablík s fastonem. Nové konstrukce vestavěných regulátorů jsou už řešené s ohledem na tento problém. Sice přesně nevím jak jsou vnitřně zapojeny, ale při měření jsem žádné odchylky při změně zátěže nezjistil. Některé jsem viděl s očkem nasunutým i na svorku B+, tam není nad čím přemýšlet. Jedním z řešení by bylo použití speciálního obvodu, který by podle napětí na pomocném usměrňovači a velikosti budícího proudu (ten je lehce spočitatelný podle poměru doby sepnutí proudu do budícího vinutí a podle určité závislosti odpovídá výstupnímu proudu) přičítal korekční hodnotu rozdílu úbytků napětí.

_________________
"Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"


25.10.09, 19:20
Profil ICQ
Uživatelský avatar

Příspěvky: 17411
Bydliště: Stračov (u HK)
Příspěvek 
dobře, a teď pro laiky, jako já (debily na elektriku)...co kam kde a jak zapojit, popájet...reps nevim, kde na altiku najdu kontakt R(D+)

_________________
"clovek musi mit odvahu to zkurvit"


25.10.09, 19:24
Profil ICQ
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7662
Bydliště: Praha východ
Příspěvek 
Když to nevíš, tak ho najdi :roll: . Moc jich tam není.

_________________
"Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"


25.10.09, 19:43
Profil ICQ

Příspěvky: 327
Příspěvek Re: tuningová dioda
Ondras83 píše:
pořád se to tady řiká, ale mnozí, včetně mě, nevědí, o co vlastně jde...dal bych to jako oznámení, ať se na to může odkazovat :wink:

a teď k věci: o co vlastně jde? a má smysl si to udělat? :)


Ondro, pomuzu ti. Pomoci te diody [zjednodusene] se do regulatoru dostane asi o 0,7V mensi napeti a ten se pomoci vnitrni regulace snazi tuto ztratu dohnat, takze na pomocnych diodach bude pak napeti vyssi a tim padem ale bude vyssi take i na hlavnich diodach, tudiz i na baterce a to je ucel. Te diode se vznesene rika tuningova.
Delaji se s tim nevim proc buhvijake tajnosti, ale ja to prasknu. Pro nazornost jsem to namaloval do schemat, ta dioda je namalovana cervene a uvedl jsem i vhodne typy diod, takze hura na to.

http://sklad.obrazku.cz/obr216110_reg.png


25.10.09, 20:52
Profil
Dřevák na focení, neumí ostřit
Uživatelský avatar

Příspěvky: 27222
Bydliště: Netolice největší prdel v republice
Příspěvek 
to nejni schéma na feldu :wink:

_________________
Passat 96kw
Golf III 1,9 tdi 66kw + bosch 764 => cca 95kw
Felda 1.3BMM combi LPG


25.10.09, 20:56
Profil ICQ
Uživatelský avatar

Příspěvky: 17411
Bydliště: Stračov (u HK)
Příspěvek Re: tuningová dioda
breta1 píše:

Ondro, pomuzu ti. Pomoci te diody [zjednodusene] se do regulatoru dostane asi o 0,7V mensi napeti a ten se pomoci vnitrni regulace snazi tuto ztratu dohnat, takze na pomocnych diodach bude pak napeti vyssi a tim padem ale bude vyssi take i na hlavnich diodach, tudiz i na baterce a to je ucel. Te diode se vznesene rika tuningova.
Delaji se s tim nevim proc buhvijake tajnosti, ale ja to prasknu. Pro nazornost jsem to namaloval do schemat, ta dioda je namalovana cervene a uvedl jsem i vhodne typy diod, takze hura na to.

http://sklad.obrazku.cz/obr216110_reg.png


hezky polopaticky řečeno a nakresleno, děkuju moc :wink: :)

_________________
"clovek musi mit odvahu to zkurvit"


25.10.09, 22:52
Profil ICQ
Moderátor
Uživatelský avatar

Příspěvky: 9916
Příspěvek 
breta1: To schéma je obecný nebo pro určitý auto? Ptám se na základě Sádrovo příspěvku...


26.10.09, 13:58
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 5194
Bydliště: Pééétržka a Horne Saliby
Příspěvek 
Vsetky (osobne) auta to maju rovnake, spameri :D

_________________
Forman 135Le
Volvo 855 TDI
0949126151


26.10.09, 14:19
Profil

Příspěvky: 327
Příspěvek 
To shema je obecnější.
Aby bylo úplně jasno pro feldu, namaloval jsem toto, jednodušeji to už fakt neumím.
http://sklad.obrazku.cz/obr216662_reguldioda.png
Ty diody (BY255, BY399) odhaduji, že zvednou napětí o 0,5 až 0,7V, u diody SB560 odhaduji zvýšení asi o 0,3V.


26.10.09, 14:21
Profil
Dřevák na focení, neumí ostřit
Uživatelský avatar

Příspěvky: 27222
Bydliště: Netolice největší prdel v republice
Příspěvek 
takhle se mi to líbí :wink: dík ted už jenom kde sehnat diodu :oops:

_________________
Passat 96kw
Golf III 1,9 tdi 66kw + bosch 764 => cca 95kw
Felda 1.3BMM combi LPG


26.10.09, 14:38
Profil ICQ

Příspěvky: 327
Příspěvek 
Například
www.ges.cz


26.10.09, 14:40
Profil
Dřevák na focení, neumí ostřit
Uživatelský avatar

Příspěvky: 27222
Bydliště: Netolice největší prdel v republice
Příspěvek 
v eshopu nejni problém ale nebudu objednávat jednu diodu :(

_________________
Passat 96kw
Golf III 1,9 tdi 66kw + bosch 764 => cca 95kw
Felda 1.3BMM combi LPG


26.10.09, 14:43
Profil ICQ
Dřevák na focení, neumí ostřit
Uživatelský avatar

Příspěvky: 27222
Bydliště: Netolice největší prdel v republice
Příspěvek 
ještě jeden dotaz když bych jí z něčeho kuchnul je nějak značená ? nebo v čem by se mohla nacházet ?

_________________
Passat 96kw
Golf III 1,9 tdi 66kw + bosch 764 => cca 95kw
Felda 1.3BMM combi LPG


26.10.09, 14:54
Profil ICQ

Příspěvky: 327
Příspěvek 
Třeba v PC zdroji - je tam buď usměrňovací můstek nebo 4 tyto diody, ve starých monitorech, TV....


26.10.09, 15:16
Profil
Pspvek Reklama

   
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odpovědět na téma   [ Příspěvků: 154 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Český překlad – phpBB.cz