|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 13 ] |
|
základy elektrotechniky prosím poučte mne!
Autor |
Zpráva |
škodař
Příspěvky: 4693 Bydliště: Rokytnice u Přerova
|
základy elektrotechniky prosím poučte mne!
s elektronikou si moc nerozumým mněl bych tu pár základních otázek:
1)jak si spočítám podle barevných proužků velikost odporu?
2)jak spočítám velikost odporů pro ledku pro napajení 12ti volty?
3)ak spočítám jaký odpor maj diody zapojený za sebou a jakej odpor k nim přidat kdybych to chtěl napájet třeba z usbvýstupu na koplu atd.
prosímvám o nějaké vzorečky nebo něco takovýho a prosím i s vysvětlivkama jsme totální amatér umím akorát pájet
moc děkuji předem za každej příspěvek co by mi aspoŇ trošku pomohl!
_________________ Seat toledo 1.9 TDI 1996 Seat toledo 1.9 TDI 1998 T4 1.9 MTDI 1995 Long spotřebák Včelař
Sháním vyjetý a vyfritovaný olej!
|
18.1.08, 21:07 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
fatal
rejpal
Příspěvky: 18277
|
1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Barevné_značení_elektronických_součástek
2) http://cs.wikipedia.org/wiki/Rezistor (I = U/R, tedy R = U/I, např. pro zelenou led a při 5mA - R = (12 - 1,4) / 0.005)
3) http://cs.wikipedia.org/wiki/LED_dioda
Diody nemají odpor, ale úbytek napětí, zmíněná zelená led např. cca 1.4V (wiki uvádí 1.7V, nevím, co je pravda). takže z USB rozsvítíš maximálně tři ledky (dle wiki dvě) v sériovém zapojení, odpor pro 5mA pak bude R = (5 - N*Ud) / 0.005 (kde N je počet diod v sérii a Ud je úbytek napětí na diodě).
Naposledy upravil fatal dne 18.1.08, 21:17, celkově upraveno 2
|
18.1.08, 21:09 |
|
|
Šemik
Příspěvky: 15104 Bydliště: Praha
|
Ad 2) Ledka snese cca 20mA, a při 12V R = U/I,
R = 12/0.020 = 600ohm.
Ale protože 12V je napětí jmenovité, a 20mA proud maximální, tak pro LEDku v autě používej odpor 1000ohm, 1200ohm a výše.. To pak při 14V a odporu 1k přes LEDku poteče 14mA
_________________ ŠKODA 742 FOREVER TEAM
|
18.1.08, 21:14 |
|
|
fatal
rejpal
Příspěvky: 18277
|
Šemik píše: ...Ledka snese cca 20mA...
To je u klasických led uváděný maximální proud, u lepších LED bývá maximální proud nižší. Obvykle bohatě stačí čtvrtina maximálního proudu, LED svítí dost a životnost je téměř nekonečná.
|
18.1.08, 21:20 |
|
|
big.jedla
Příspěvky: 445 Bydliště: Rychvald
|
Šemik píše: Ad 2) Ledka snese cca 20mA, a při 12V R = U/I, R = 12/0.020 = 600ohm. Ale protože 12V je napětí jmenovité, a 20mA proud maximální, tak pro LEDku v autě používej odpor 1000ohm, 1200ohm a výše.. To pak při 14V a odporu 1k přes LEDku poteče 14mA
no já tam ještě započítávám napětí na té LEDce
R=Una odporu/Iodporem
napětí na odporu je napětí zdroje mínus napětí na LED (kirchoffův zákon)
proud je proud diodou protože máme seriové zapojení (proud diodou = proud odporem)
takže:
R=(Unapájecí-Uled)/Ipožadovaný
Unapájecí je napětí pro které ten odpor počítáme
Uled je napětí na LEDce v propustném směru - z katalogu pro daný typ diody
Ipožadovaný je z katalogu proud tekoucí diodou
v autě pro červenou led -> R=(12-2)/0,02=500ohm
pro extrémní případ kdyby bylo v napájecí soustavě 15V: R=(15-2)/0,02=650ohm
Pro LEDky tedy do auta používám z řady odpor R=570ohm a nikdy jsem neměl problém.
ad 3 v USB máš 5V a jedna LED má otevírací napětí asi 2V takže za sebou (sériově) můžeš zapojit max 2
pak do vzorce dosadíš R=(5-2-2)/0,02=50ohm
|
18.1.08, 21:25 |
|
|
cyz
Příspěvky: 3262 Bydliště: Uherské Hradiště (Kunovice)
|
Ještě jedna maličkost - odpory na autě nepočítejte na 12V ale na 14,7V je to jistější
|
18.1.08, 21:59 |
|
|
škodař
Příspěvky: 4693 Bydliště: Rokytnice u Přerova
|
takže zatím díky hoši neska už mi to nějak nemyslí pokusím se to zítra nějka nastudovat
_________________ Seat toledo 1.9 TDI 1996 Seat toledo 1.9 TDI 1998 T4 1.9 MTDI 1995 Long spotřebák Včelař
Sháním vyjetý a vyfritovaný olej!
|
18.1.08, 22:05 |
|
|
ventYl
Příspěvky: 6590 Bydliště: Kosice
|
Sir George Simon Ohm sa teraz obracia v hrobe, alebo tam rovno moze robit ventilator :)))
LED diody MAJU OHMICKY ODPOR, aj ked nie je linearny. Co nema odpor, nemoze vyvolat ubytok napatia, cize I=U/R plati aj tu a teraz, akurat sa tato rovnica transformuje na LDR 1. radu (alebo nejaku podobnu ohavnost), pretoze samotny prechodovy odpor PN prechodu je funkciou svorkoveho napatia.
_________________ This is Linux land, on silent nights you can hear Windows machines rebooting. (--)))o-») Skoda Rapid 136 r.v.1989 biely OOOO Audi 80 2.3E r.v. 1993 - Vopruz durch Technik [H] Honda HR-V 4x4 r.v. 2000 - mula Skoda 742 Forever Team
|
18.1.08, 22:11 |
|
|
fatal
rejpal
Příspěvky: 18277
|
ventYl píše: Sir George Simon Ohm sa teraz obracia v hrobe, alebo tam rovno moze robit ventilator ))
Neobrací, neboj se. Sir totiž pochopil, že v rámci této diskuse nemá smysl probírat VA charakteristiku LE diody a počítat požadovaný odpor s pomocí VA grafu nebo nelineární rovnice, ale postačí zjednodušeně říci, že LED nemá odpor a má úbytek napětí.
|
19.1.08, 11:12 |
|
|
ales
Příspěvky: 52 Bydliště: Břeclav
|
Trochu odbočím od výpočtů odporů.Já jsem pro osvětlení diodami použil stabilizátor napětí (myslím 35/6V) dal za něj 3 diody do série a už asi dva roky nemám problém
_________________ š.felicie 1,3MPI 97 combi
dřív š.125L 1989
|
20.1.08, 19:29 |
|
|
Martin
Příspěvky: 3694 Bydliště: Vysočina
|
To děláš chybu, LED má velice malý dynamický odpor, tudíž při nepatrné změně napětí začne protékat velmi velký proud a diodu zničíš. Diodu je třeba budit nejlépe proudovým a né napěťovým zdrojem. Toho dosáhneš, když do série s ní zařadíš rezistor.
_________________ ŠKODA 125L LPG, r.v. 1988 béžová
ŠKODA 125L LPG, r.v. 198? červená
|
20.1.08, 21:03 |
|
|
cyz
Příspěvky: 3262 Bydliště: Uherské Hradiště (Kunovice)
|
tak stabilizátor je docela spolehlivý ale nejspolehlivější je spočítat odpor na jmenovitý proud diody jak říká Martin. Proto říkám počítat na 14,7V což je mezní napětí v síti auta, napětí může jít skokově i hodně přes 14 ale víc než 14,7 je poruchový stav, takže pokud ty diody shoří tak to dobře indikuje tuhle závadu - 12V žárovky můžou vydržet klidně i 20V takže na 120ce se nic moc nestane ale kdyby se to stalo na jiném autě počínaje Fávo BMM tak je to průser. Při podpětí ty diody svítí, akorát o dost míň.
|
21.1.08, 01:43 |
|
|
Martin
Příspěvky: 3694 Bydliště: Vysočina
|
Nejideálnější by bylo dát stabilizátor napětí na 9V a potom odpor, měl bys jistotu stejné svítivosti při všech režimech auta.
_________________ ŠKODA 125L LPG, r.v. 1988 béžová
ŠKODA 125L LPG, r.v. 198? červená
|
21.1.08, 08:18 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
|
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 13 ] |
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 67 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
|
|