Autor |
Zpráva |
gabriel
|
Vyveď to do mot. priestoru k smerovkám bočným vľavo a zvlášť vpravo, pozor na správne zapojenie ! podľa schémy , pretože poistky poletia hneď do luftu
|
24.1.06, 22:04 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
Marty
|
Smerovky a napajanie
Pokial ma central vlastnu poistku, tak napajanie patri na vyvod 15 (skrutka s maticou z ktorej ide hruby kabel vpravo hore pri poistkach vedla radu rele). Pripajanim na radio a pod. si koledujes o problemy ked primrzne a central si vezme pri otvarani v spicke aj 15A. Zem patri na spolocny kostriaci bod pod volantom (po odstarneni spodneho krytu volantu uvidis skrutku z ktorej je hnedym kablom uzemnena palubka aj radio). Smerovky cez rele alebo diody na konektor vedla lavej nohy vodica - podrobnosti v druhej teme. Tlacit kable do motoroveho priestoru a lepit ich tam na draty = koledovat si o hasenie auta niekde v poli a o privolanie odtahovky... V ziadnom pripade NELETOVAT a nepouzivat cin, pouzivat vyhradne lisovacie konektory a NIKDY nepouzivat samorezne odbocovacie konektory na prudovo zatazene vodice !!!
|
25.1.06, 23:41 |
|
|
Matomoto1
Příspěvky: 2
|
Re: Smerovky a napajanie
Marty píše: Pokial ma central vlastnu poistku, tak napajanie patri na vyvod 15 (skrutka s maticou z ktorej ide hruby kabel vpravo hore pri poistkach vedla radu rele). Pripajanim na radio a pod. si koledujes o problemy ked primrzne a central si vezme pri otvarani v spicke aj 15A. Zem patri na spolocny kostriaci bod pod volantom (po odstarneni spodneho krytu volantu uvidis skrutku z ktorej je hnedym kablom uzemnena palubka aj radio). Smerovky cez rele alebo diody na konektor vedla lavej nohy vodica - podrobnosti v druhej teme. Tlacit kable do motoroveho priestoru a lepit ich tam na draty = koledovat si o hasenie auta niekde v poli a o privolanie odtahovky... V ziadnom pripade NELETOVAT a nepouzivat cin, pouzivat vyhradne lisovacie konektory a NIKDY nepouzivat samorezne odbocovacie konektory na prudovo zatazene vodice !!!
Proc myslis ze v ziadnom prip. neletovat?? Pytal som sa v autoriz. serv. ve skode, a oni prave letuju ... Myslim ze pokud je spoj naletovany kvalitne (a neprepalis cin), je to dokonce bezp. a v kazdom prip. spolahl. ako lisovany. Ani pri zlych povet. podm. a korozi tam nevznika prechod. odpor, jak se klidne muze stat u lis. spoju. Pokud jde o tep. odolnost, cin se topi pri tepl. kolem 230-250 stup. (ak si dobre pamatam), takze toho bych se taky nebal - takovu tepl. ma u auta snad jen vyfuk. potrubi ... Navyse jsem par kret byl svedkem lisovani konektoru - kdyz e lahko prestipnout cely vodic (i s konektorem), nebo co je horsi - jen nastipnout, a kdyz si to nevsimnes, drzi to jen silou vule ...
Origo z vyroby sa letuju dokonce start. kabely (tie kvalitnejsie), a tam tecu ine prudy ... Ale pokud mas ine skus. , rad sa poucim
|
17.2.07, 13:48 |
|
|
Jiří Čech
Moderátor
Příspěvky: 933
|
Re: Smerovky a napajanie
Marty píše: Pokial ma central vlastnu poistku, tak napajanie patri na vyvod 15 (skrutka s maticou z ktorej ide hruby kabel vpravo hore pri poistkach vedla radu rele). Pripajanim na radio a pod. si koledujes o problemy ked primrzne a central si vezme pri otvarani v spicke aj 15A. Zem patri na spolocny kostriaci bod pod volantom (po odstarneni spodneho krytu volantu uvidis skrutku z ktorej je hnedym kablom uzemnena palubka aj radio). Smerovky cez rele alebo diody na konektor vedla lavej nohy vodica - podrobnosti v druhej teme. Tlacit kable do motoroveho priestoru a lepit ich tam na draty = koledovat si o hasenie auta niekde v poli a o privolanie odtahovky... V ziadnom pripade NELETOVAT a nepouzivat cin, pouzivat vyhradne lisovacie konektory a NIKDY nepouzivat samorezne odbocovacie konektory na prudovo zatazene vodice !!!
Konektor je možné letovat, ale skutečně letovat, ne to jenom cínem posoplit. Cín musí dobře zatéct, také ho tam nesmí být moc, konektor je nutné před cínováním trochu stisknout na vodič. Vodič i konektor musí být čictý, ne zoxidovaný, na něj pak cín nechytí a vytvoří se přechodový odpor. Ohledně samořezných konektorů souhlasím, proud chce pořádný dotyk a případně i styčnou plochu, kterou tyto konektůrky nejsou schopné zajistit.
_________________ J.
|
17.2.07, 13:57 |
|
|
Šemik
Příspěvky: 15104 Bydliště: Praha
|
Taky myslím. Zamačkávat kabel do konektoru mohli třeba ve fabrice, tam na to měli vhodné automaty, ale my si to tam můžem zamačknout tak kombinačkama Ten drát tam nedrží, vypadává, začne tam být přechoďák. Pájený spoj je mnohem lepší, není přechoďák, vodič je mechanicky fixován, prostě je to bez starostí. Pájení používám ne veškerou elektriku kterou kdekoliv dělám a naprosto bez problémů /tedy pokud se neudělá studeňák/. Vodiče prostě pájet v každém případě
_________________ ŠKODA 742 FOREVER TEAM
|
17.2.07, 13:58 |
|
|
Jiří Čech
Moderátor
Příspěvky: 933
|
Ještě bych dodal, že zamačkávat konektory lze i v polních podmínkách docela profesionálně, vhodných konektorových kleští je na trhu dost. Každopádně ale nedoporučuji cínovat konce vodičů pod šroubek, pokud jimi teče větší proud. Vždycky se tam vytvoří nějaký přechodový odpor tím, že se cín stisknutím částečně rozdrtí. Pak podle Ohmova zákona není složité spočítat ztrátový výkon, na tak malé ploše pouhých 10 W udělá docela slušnou teplotu, při které cín změkne až úplně vyteče a je po spoji. Zapájené očko je ale něco zcela jiného, cín není mechanicky namáhán a spoj drží velmi dobře (používejte také pružné podložky proti uvolnění spoje).
_________________ J.
|
17.2.07, 14:07 |
|
|
Matomoto1
Příspěvky: 2
|
Jiří Čech píše: Ještě bych dodal, že zamačkávat konektory lze i v polních podmínkách docela profesionálně, vhodných konektorových kleští je na trhu dost. Každopádně ale nedoporučuji cínovat konce vodičů pod šroubek, pokud jimi teče větší proud. Vždycky se tam vytvoří nějaký přechodový odpor tím, že se cín stisknutím částečně rozdrtí. Pak podle Ohmova zákona není složité spočítat ztrátový výkon, na tak malé ploše pouhých 10 W udělá docela slušnou teplotu, při které cín změkne až úplně vyteče a je po spoji. Zapájené očko je ale něco zcela jiného, cín není mechanicky namáhán a spoj drží velmi dobře (používejte také pružné podložky proti uvolnění spoje).
Ja osobne teda pod skrutky neletuju, ale nymyslim ze by pocinovany vodic mohol delat problemy. Kdyz cin neni prepaleny(to je podminka), je pomerne lehce stlacitelny, takze pokud skrutku poradne (primerene) dotahnes nemelo by to delat problemy.
Jeste pred par lety jsem cinoval vse, a nebyli niokdy problemy ani v rozvodech 220V (spis u starych 220V rozvodu vznikal prech. odpor oxidaci medi (skrutky se pak hrali)...ň
Ale jinak s tebou suhlasim ....
|
17.2.07, 14:25 |
|
|
Šemik
Příspěvky: 15104 Bydliště: Praha
|
A ono to s těmi speciálními kleštěmi jde? Já nějaké takové kleště na zamačkávání fastonů mám, ale ani já, tak nikdo komu jsem je pučil ten drát do fastonu nedokázal uspokojivě zamačknout, drželo to tam jen tak, řekněme na čestné slovo... Ale možná jsou ty kleště kleště nějaký šmejd.
Jinak je taky dobré, třeba při spoji ke kostře použít korunovou podložku. (třeba u kostry zadních světel Š742)
_________________ ŠKODA 742 FOREVER TEAM
|
17.2.07, 14:27 |
|
|
Jiří Čech
Moderátor
Příspěvky: 933
|
Jistě že jde, ale nemyslím takové ty placaté kleště z různých konektorových sad - s těmi si tak maximálně vypíchneš oko, dobré kleště stojí okolo 700 Kč. Když s nimi konektor zamáčknu, tak kablík drží docela fest. Na běžné konektory a koncovky potřebuješ troje kleště, protože existuje několik druhů zakončení a podle nich přiřadíš správné kleště. Nebo si sežeň kleště s výměnnými čelistmi, také jsem je kdesi viděl.
_________________ J.
|
17.2.07, 14:58 |
|
|
Šemik
Příspěvky: 15104 Bydliště: Praha
|
Raději zůstanu u toho pájení... Přijde mi to méně náročné a více spolehlivé:wink:
_________________ ŠKODA 742 FOREVER TEAM
|
17.2.07, 16:40 |
|
|
Matthes
Hliník navždy.
Příspěvky: 17651 Bydliště: Praha západ
|
Tak tata ma konektorovaci kleste a nemuzu si je vynachvalit Cinovani je pro me minulost. Kleste staly asi litr (sluzebni ... ). Ale musis mit i spravny konektory, ktery maj v tom plastovym konci este plechovej valecek. Pak to drzi jak zidovska vira Pokud pouzijes ty konektrory ze sady o ktery mluvi Jirka Cechu, tak to vubec nedrzi ani s temahle klestema
_________________ Zbrane zabijeji!
Liga za čisté silnice: pumpičkářům pumpičkou přes koule.
|
17.2.07, 17:11 |
|
|
ventYl
Příspěvky: 6588 Bydliště: Kosice
|
Matomoto1 píše: Jiří Čech píše: Ještě bych dodal, že zamačkávat konektory lze i v polních podmínkách docela profesionálně, vhodných konektorových kleští je na trhu dost. Každopádně ale nedoporučuji cínovat konce vodičů pod šroubek, pokud jimi teče větší proud. Vždycky se tam vytvoří nějaký přechodový odpor tím, že se cín stisknutím částečně rozdrtí. Pak podle Ohmova zákona není složité spočítat ztrátový výkon, na tak malé ploše pouhých 10 W udělá docela slušnou teplotu, při které cín změkne až úplně vyteče a je po spoji. Zapájené očko je ale něco zcela jiného, cín není mechanicky namáhán a spoj drží velmi dobře (používejte také pružné podložky proti uvolnění spoje). Ja osobne teda pod skrutky neletuju, ale nymyslim ze by pocinovany vodic mohol delat problemy. Kdyz cin neni prepaleny(to je podminka), je pomerne lehce stlacitelny, takze pokud skrutku poradne (primerene) dotahnes nemelo by to delat problemy. Jeste pred par lety jsem cinoval vse, a nebyli niokdy problemy ani v rozvodech 220V (spis u starych 220V rozvodu vznikal prech. odpor oxidaci medi (skrutky se pak hrali)...ň Ale jinak s tebou suhlasim ....
stare rozvody 220V nie su snad nikde v CSR a viac smerom na vychod vyrabane z medi, ale vsetky su z hlinika... a u hlinika tie spoje odchadzaju preto, ze hlinik ma schopnost tiect za studena, takze sa proste dlhym stlacenim v spoji deformuje.
_________________ This is Linux land, on silent nights you can hear Windows machines rebooting. (--)))o-») Skoda Rapid 136 r.v.1989 biely OOOO Audi 80 2.3E r.v. 1993 - Vopruz durch Technik [H] Honda HR-V 4x4 r.v. 2000 - mula Skoda 742 Forever Team
|
17.2.07, 17:27 |
|
|
Matthes
Hliník navždy.
Příspěvky: 17651 Bydliště: Praha západ
|
ventYl píše: Matomoto1 píše: Jiří Čech píše: Ještě bych dodal, že zamačkávat konektory lze i v polních podmínkách docela profesionálně, vhodných konektorových kleští je na trhu dost. Každopádně ale nedoporučuji cínovat konce vodičů pod šroubek, pokud jimi teče větší proud. Vždycky se tam vytvoří nějaký přechodový odpor tím, že se cín stisknutím částečně rozdrtí. Pak podle Ohmova zákona není složité spočítat ztrátový výkon, na tak malé ploše pouhých 10 W udělá docela slušnou teplotu, při které cín změkne až úplně vyteče a je po spoji. Zapájené očko je ale něco zcela jiného, cín není mechanicky namáhán a spoj drží velmi dobře (používejte také pružné podložky proti uvolnění spoje). Ja osobne teda pod skrutky neletuju, ale nymyslim ze by pocinovany vodic mohol delat problemy. Kdyz cin neni prepaleny(to je podminka), je pomerne lehce stlacitelny, takze pokud skrutku poradne (primerene) dotahnes nemelo by to delat problemy. Jeste pred par lety jsem cinoval vse, a nebyli niokdy problemy ani v rozvodech 220V (spis u starych 220V rozvodu vznikal prech. odpor oxidaci medi (skrutky se pak hrali)...ň Ale jinak s tebou suhlasim .... stare rozvody 220V nie su snad nikde v CSR a viac smerom na vychod vyrabane z medi, ale vsetky su z hlinika... a u hlinika tie spoje odchadzaju preto, ze hlinik ma schopnost tiect za studena, takze sa proste dlhym stlacenim v spoji deformuje.
Vo hliniku mi ani nemluv - sem videl eletriku v panelaku, taky hlinikovy draty, jeeeeeeeezis, nikdy vic ...
_________________ Zbrane zabijeji!
Liga za čisté silnice: pumpičkářům pumpičkou přes koule.
|
17.2.07, 19:08 |
|
|
Jiří Čech
Moderátor
Příspěvky: 933
|
Cín také oxiduje. Tak pozor na to. Pracoval jsem docela dlouho ve výrobě ovládacích skříní, kde byly stovky šroubovaných spolů s pocínovanými vodiči, po několika měsících až letech bylo nutné všechny spoje dotáhnout, jinak začínaly problémy. Výkonové vedení se nikdy necínovalo, dávala se očka, do kterých se pájely vodiče, ale to už nebyl problém. Nakonec se přešlo na lisování dutinkových koncovek a od té doby byl klid. Hliník - osvědčilo se dotahování šroubů následujícím způsobem: nejprve dotáhnout silou ruky co to dá, pak povolit a opět utáhnout. Když si to vyzkoušíte, zjistíte zajímavou věc - pokud použijete ještě nepoužitý vodič, hliník se při dotahování neustále smačkává, prostě materiál stále teče. Jakmile se ale uvolní tlak, tečení přestane a materiál tak nějak ztvrdne, následující dotažení je jakoby se dotahovala kalená ocel, prostě doraz a víc to nejde. Takový spoj vydrží docela dlouho funkční. Zkoušel jsem to pak i na tvrdé měděné vodiče a výsledek byl podobný, akorát ne tak výrazně znatelný.
_________________ J.
|
17.2.07, 19:22 |
|
|
Jiří Čech
Moderátor
Příspěvky: 933
|
No, staří frajeři to s hliníkem dělají tak, že použijí speciální tavidlo a na konce připájejí očka a mají jednou pro vždy klid. Pokud vás zajímá, proč hliník a ne měď - jednoduchá odpověď: z Maďarska byl docela velký dostatek hliníku, ale SSSR se s mědí moc nerozdávalo a ze západu to nešlo, nebyly valuty. No, už je to dávno pryč, ale paneláků máme pořád jako blech...
_________________ J.
|
17.2.07, 19:25 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 50 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
|
|