Škoda TechWeb https://skoda-techweb.cz/forum/ |
|
Jak správně nabíjet akumulátor https://skoda-techweb.cz/forum/viewtopic.php?f=9&t=28510 |
Stránka 1 z 3 |
Autor: | gokralik [ 6.1.12, 14:16 ] |
Předmět příspěvku: | Jak správně nabíjet akumulátor |
Máme doma dvě nabíječky, jednu samodomo a druhou kupovanou. Ta samodomo nabíjí tak, že proud zůstává konstantní, napětí roste. U kupované je jen jeden budík (proudu) a ten s postupem nabíjení klesá (usuzuju, že napětí bude asi konstantní). Co je pro akumulátor lepší? Páč děda si skálopevně stojí za tou samodomo (konstantní proud, napětí roste). Ale mě se to moc nelíbí, páč co jsem teď vzal "nabitou" baterii a otevřel zátky, chybí tam dost vody, co se před nabíjením dolévala. |
Autor: | Veteranista [ 6.1.12, 14:27 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak správně nabíjet akumulátor |
To napětí není konstatní, se zmenšujícím se proudem napětí roste, takže čím je aku více nabitá, tím má větší napětí a téma ohledně nabíječek tu před časem řešil Deekey, tak se zkus tam podívat, třeba Ti to pomůže |
Autor: | Veteranista [ 6.1.12, 14:28 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak správně nabíjet akumulátor |
Tady to je viewtopic.php?f=9&t=24292 |
Autor: | breta1 [ 6.1.12, 14:39 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak správně nabíjet akumulátor |
Odpověď není jednoduchá, ale stručně. 1. V autě je alternátor, je to zdroj napětí cca 14V a ten je natvrdo připojen k baterce. Podle stupně vybití baterky je nabíjecí proud po nastartování různý, při dosti vybité baterce (a zvýšených otáčkách motoru) teče do baterky až jmenovitý proud alternátoru (podle typu třeba 50A i více). Proud se postupem času zmenšuje, a je-li baterka nabitá (cca 14V), je proud malý a je možné trvale při napětí 14V tímto proudem udržovat bez poškození baterky. Tento způsob nabíjení je vůči baterce dosti nešetrný, ale v autě se používá. Bohužel při napětí 14V nelze nikdy dosáhnout 100% nabití baterky. 2. Nabíječka samodomo s konstantním proudem je ideální řešení. Tam je ale potřeba hlídat dosažení konečného napětí cca 16,5V a poté baterku odpojit, protože další nabíjení již nepřispívá k většímu nabití, baterka už má 100% a dále se již pouze rozkládá voda na kyslík a vodu a voda ubývá. 3. Inteligentní nabíječky jsou kombinací výše uvedeného, nedovolí zbytečné přebíjení, po nabití udržují malým proudem baterku v udržovacím režimu nebo se úplně odpojí. |
Autor: | MartinK72 [ 6.1.12, 15:32 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak správně nabíjet akumulátor |
Ano, přesně tak. Sám mám doma v garáži nabíječku, která nejprve nabíjí konstantním proudem a po nabití aku, kdy napětí dosáhne asi 16,8V, se přepne na cca 13,8V a toto napětí udržuje, dokud jí někdo neodpojí. V práci máme nabíjecí booster, lidem tím dobíjíme akumulátory proudem až 30A, tedy napěťově, protože čas jsou peníze... Ale je to prasárna, no. |
Autor: | gokralik [ 6.1.12, 15:44 ] |
Předmět příspěvku: | |
breta1: No paráda, tohle jsem potřeboval vědět. Páč děda to právě nechává nabíjet i když voltmetr ukazuje 18-20V. Tím se odpařuje voda z baterky a po nabíjení ji můžu znovu nalít. Ta automatická snad pracuje dobře, nabíjel jsem s ní kdysi a nikdy nebyl problém. S tou samodomo to jezdilo tak 3-4 dny v pohodě a pak už se jí přestávalo chtít (asi málo elektrolytu). |
Autor: | ferrari [ 6.1.12, 16:16 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak správně nabíjet akumulátor |
No však ale málo elektrolytu hádam okom vidíš, nie? Oko predsa vidí...teda, pokiaľ nemáš bezúdržbovú baterku, no. Aj ja mám tu automatickú, z Kauflandu za 300 Skk a spokojnosť. |
Autor: | gokralik [ 6.1.12, 16:19 ] |
Předmět příspěvku: | |
No jasně, však jsem právě vodu dolíval jak divý, když se to nabíjelo na té samodomo. Tak je třeba si hlídat volty. |
Autor: | varok [ 6.1.12, 16:52 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak správně nabíjet akumulátor |
Nabíječek je hodně druhů. Už to tady kluci popsali. Já mám doma taky samodomo, kterou kdysy vyráběl tatík. je to upravený PC zdroj, lze nastavovat nabíjecí proud. Nábíjím s ní a v pohodě. je to typ, že se zvyšuje při nabíjení akumulátoru napětí a zmenšuje se proud. Nejdříve to nastavím asi kolem 4A a postupně se to snižuje. Hlídám měřákem napětí, na nabíječce je jen Ampermetr. Až vyleze napětí na zhruba 16,5V plus mínus a drží asi hodinu, tak je akumulátor nabitý. Odpojím nabíječku, akumulátor nechám doplynovat, potom zašroubuji zátky a hotovo. Nabíjení až na 20V? To bych asi nedělal, pokud nechceš vidět rozervanou baterii a mít vymalováno kyselinou sírovou. |
Autor: | Capricorn [ 7.1.12, 09:51 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak správně nabíjet akumulátor |
Prima že si založil tohle téma gokraliku zrovna se potřebuju na něco zeptat... Musel jsem narychlo koupit novou baterku jelikož ta moje mě po 7 letech vypekla. Tady u nás měli jen technologii Ca-Ca o kterých vím že potřebují vyšší napětí dobíjecí soustavy 14,4 - 14,7 V což můj Favík nesplňuje (dobíjí mezi 13,90 -14,25 V). Horší ale je že s autem teď moc nejezdím (mám služební) a tak se chci zeptat jestli můžu baterku Ca-Ca případně dobíjet nabíječkou s charakteristikou W (podle mě asi ano ale raději se zeptám). Přemýšlel jsem že bych asi instaloval "tuningovou diodu" ale nemám s ní zkušenosti tak nevím jestli to pomůže. A ještě když máte akumulátor s centrálním odplynováním, ale zátky jsou přesto přístupný tak má smysl je při nabíjení odšroubovávat? V DP Felicia jsem četl že se zátky mají při nabíjení nechat zašroubený. |
Autor: | john simple [ 7.1.12, 09:58 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak správně nabíjet akumulátor |
a to jde nabít až na 20V ?? dyt to musí mezítím vyvařit elektrolyt. taky mám homemade nabíječku, s pořádným trafem, nastavím proud na desetinu kapacity aku a ten během nabíjení klesá. Napětí samozřejmě roste, až je aku nabitý. taky je dobré hustoměrem zkontrolovat jednotlivé články, pokud to aku umožnuje |
Autor: | MartinK72 [ 7.1.12, 10:57 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak správně nabíjet akumulátor |
@Capricorn 1. Ca-Ca akumulátor lze dobíjet nabíječem s charakteristikou W. 2. Křemíková dioda 5A se připojí mezi svorku D+ alternátoru a kablík regulátoru, katodou (označený vývod) k regulátoru. Napětí se zvýší o 0,6 - 0,7V. 3. Povolovat zátky je doporučeno, nutné to není. |
Autor: | Capricorn [ 7.1.12, 11:03 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak správně nabíjet akumulátor |
Díky Martine. |
Autor: | gokralik [ 7.1.12, 12:57 ] |
Předmět příspěvku: | |
Já mám tu Ca-Ca (asi, jestli to je něco takového) už dva roky, první rok jsem měl obyč altík, co tak nějak dobíjel, pak mě vypekl, 80km jsem jel s rozsvícenou kontrolkou dobíjení (ubrousil se jeden uhlík regulátoru). Pak jsem altík zrepasoval (origo diodový můstek, origo regulátor, ložiska, přesoustružené sběrné kroužky) a teď s tím jezdím druhý rok bez externího dobíjení akumulátoru. Tak horké to nebude. |
Autor: | Capricorn [ 7.1.12, 13:12 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak správně nabíjet akumulátor |
To bude ono Kalcimu-Kalcium tj. vápník jak na kladné tak záporné desce. Já koupil tuto 55 Ah 460A za 1290 Kč... http://www.fastintegration.cz/autodily- ... -farax.php Co jsem našel tak je to výroba Exide prodávaná pod privátní značkou. Já si taky myslím že by to snad nemělo být tak strašný a vydržet by měla bez větších problému. Díval jsem se tady do FAQ a Kristensen tam píše že Ca-Ca hazí i do stodvacítek a Favoritů a běží bezproblému i 6 let. Ale jestli se mi bude chtít tak aspoň zkusím tu diodu. |
Stránka 1 z 3 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |