Škoda TechWeb
https://skoda-techweb.cz/forum/

Zátěž alternátoru
https://skoda-techweb.cz/forum/viewtopic.php?f=9&t=32715
Stránka 1 z 3

Autor:  marficek119 [ 18.2.14, 09:32 ]
Předmět příspěvku:  Zátěž alternátoru

Zdravím:-)
Potřeboval bych jistou konzultaci a popřípadě radu od autoelektrikáře.
Nevíte někdo, zda se nechá alternátor pohánět elektromotorem. Někde jsem se dočetl, že z výkonu motoru dokáže alternátor ubrat výkon okolo 2 KW. Napadlo mě tedy v rámci zvýšení výkonu vozu pohánět alternátor elektromotorem, ale než bych se do něčeho takového pustil, tak musím zjistit, zda je toto reálné a zda bych sehnal vhodný elektromotor. Zajímá mě jaké by elektromotor měl mít otáčky a kolik KW nebo jen Wat by měl mít aby alternátor při zatížení utáhl?
Možná to je celé blbost, ale za zeptání nic nedám, třeba už toto někdo řešil...
Děkuji za případné reakce. Martin

Autor:  ventYl [ 18.2.14, 09:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zátěž alternátoru

nejako som nie celkom pochopil o co tu ide, ale kratka odpoved je: nie

dlha odpoved: alternator elektromotorom mozes pohanat, ale co tym ziskas? elektricka sustava sa tym padom stane ostrovnou prevadzkou bez zdroja energie a (velmi rychlo) sa ti vybije baterka.

Autor:  marficek119 [ 18.2.14, 10:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zátěž alternátoru

Díky za odpověď, ale potřebuji nějakou technickou odpověď, která vyvrátí/potvrdí mé úmysly.
Potřebuji nějak zjistit, jak silný by měl být ten elektromotor, aby dokázal pohánět alternátor. Otáčky a kolik Wat by měl mít, aby z něho ten motorek byl. Nevím, když je alternátor pod zatížením, tak jak silný by měl být ten motorek, když je altík v klidu, tak jde krásně roztočit rukou, ale pokud je nabuzen a v chodu, tak nevím jaký má na řemenici odpor...
Třeba je to celé opravdu blbost, ale s touto myšlenkou si již pohrávám dlouho. Proto bych byl rád, kdyby mě někdo osvětlil tento záměr. Pokud by to bylo reálné, tak samozřejmě nahradím stávající alternátor silnějším, aby pokryl i spotřebu elektromotoru při pohonu altíku.
Nikde jsem se však nedočetl to důležité a to je kolik si alternátor vezme z výkonu motoru vozu a to je pro mě stěžejní informace. Proto bych potřeboval v tomto nějakou informaci od odborníka...

Autor:  michalkatka [ 18.2.14, 10:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zátěž alternátoru

každá premena energie je stratová, keby nie už by tu bolo perpetumobile :)

takže cca aleternátor Favo/Felicia má 55A čo pri 12V čo predstavuje elektrický výkon 660W, teoreticky mechanicky z motora zoberie pri účinnosti 0,85 približne 777W, ak by si to chcel poháňať elektromotorom tak aj ten má určitú účinnosť povedzme tiež 0,85 takže potrebný mechanický výkon je 914W... ani nebudem pokračovať lebo je jasné že je to nezmysel... ( účinnosť som iba hrubo odhadol )

a to som námatkovo vybral ten najslabší alternátor pre Fav/Fel, samozrejme daný výpočet je iba približný pre maximálne zaťaženie...

Autor:  MartinK72 [ 18.2.14, 10:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zátěž alternátoru

V autě nemůžeš pohánět alternátor elektromotorem z jednoduchého důvodu - autoalternátor má účinnost 40 - 60%, ten elektromotor by odebíral cca dvojnásobný proud, než by alternátor vyrobil.

Autor:  Lamač [ 18.2.14, 11:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zátěž alternátoru

Ako spomínal michalkatka,ak by fungovalo to,čo chceš dosiahnuť,bolo by to perpetum mobile a to sa vraj ešte nepodarilo nikomu vyrobiť.Rozchľastaj to.

Autor:  marficek119 [ 18.2.14, 12:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zátěž alternátoru

Nejsem v těchto převodech úplně zdatný:-) Jen tedy pro upřesnění položím LAMA dotaz. Takže i kdybych sehnal takovýto elektromotor a měl potřebné W aby dokázal točit s alternátorem, tak by měl daleko větší odběr než sám alternátor může vyrobit, pokud to tedy dobře chápu?. Co, ale nahrazení alternátoru silnějším altíkem? Nebo čím silnější altík, tak tím větší zátěž pro motor vozu? Pokud by tomu bylo tak, tak jsem zase na začátku. Čím Silnější altík tím výkonější elektromotor budu potřebovat. Je to tak správně?
Zároveň jsem si pohrával i s myšlenkou, že bych svůj kompresor osadil také 12V motorem a mohl jej napájet z vozu. Problém je ten, že k tomu abych ho uvedl do chodu potřebuji 12V elektromotor co má cca 400W. Ale pravděpodobně to bude ta samá situace, že by alternátor nestíhal dodávat takové množství proudu...
S pohonem altíku elektromotorem, je fakt asi blbost (Tuhle myšlenku rozchlastám, děkuji za tip:-)). Autu stejně výkon nezvýším, protože odběr altíku jak jsem zjistil je zanedbatelný. Ale spíše ze zaměřím na ten kompresor.

Autor:  MartinK72 [ 18.2.14, 13:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zátěž alternátoru

Čím víc alternátor zatížíš, tím víc on zatěžuje motor. Větší alternátor zatěžuje motor při stejném odběru proudu zhruba stejně. Při maximálním odběru proudu logicky více, než menší altík.

Autor:  marficek119 [ 18.2.14, 13:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zátěž alternátoru

A je nějaký vzorec pro výpočet "zátěže" pro motor, nebo jak vypočítat př. maximální odběr elektrospotřebičů v autě je cca 600Wat...kolik je tedy zátěž/odběr výkonu z motoru?

Autor:  gokralik [ 18.2.14, 13:27 ]
Předmět příspěvku: 

Tenhle topic zamknout a dát do zlatého fondu TW! :D Tohle snad nikdo nemůže myslet vážně.

Autor:  škodovka [ 18.2.14, 13:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zátěž alternátoru

Ach bože, já ti to zkusím vysvětlit na trochu nechutném příkladu a možná, že ti to dojde jak ne tak už fakt nevím..

To máš jakoby ses rozhodl, že budeš pít jen to co vymočíš..jenomže i kdybys vypil opravdu všechno, tak prostě budeš vodu ztrácet v dechu, pocením a podobně (to je ta účinnost) , takže ti nakonec dojde a umřeš. Stejně jako umře ta tvá soustava elektromotor - alternátor.

I kdyby byla účinnost 100% (což nikdy nebude) to znamená, že by ses nepotil, nedýchal a podobně tak bys třeba i žil, v tvojem případě by se soustava elektromotor - alternátor točila nekonečně dlouho a jeden živil druhého.. jenomže ty bys z takové soustavy ještě chtěl energii odebírat (ještě bys část vymočil ke stromu), takže bys to stejně zabil.

Doufám, že už ti došlo, že vymýšlíš něco, co prostě nejde :D

Autor:  MartinK72 [ 18.2.14, 13:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zátěž alternátoru

Musel by jsi znát účinnost alternátoru (u každého je mírně jiná) a mechanické ztráty převodem, aby jsi to mohl přesně vypočítat. Je to učivo z fyziky pro 6.třídu ZŠ.
V praxi stačí vědět, že autoalternátor potřebuje zhruba dvakrát silnější zdroj mechanické energie, než je jeho maximální výkon.
Teoretický odběr proudu pro 12V spotřebiče s celkovým příkonem 600W je 50A. Z motoru bude tedy v tu chvíli alternátor odebírat 1 - 1,5kW.

Autor:  MartinK72 [ 18.2.14, 13:50 ]
Předmět příspěvku:  Re:

gokralik píše:
Tenhle topic zamknout a dát do zlatého fondu TW! :D Tohle snad nikdo nemůže myslet vážně.

On se jen ptá, ale třeba tento exot to myslel smrtelně vážně:
http://diskuse.elektrika.cz/index.php?topic=13610.0

Autor:  marficek119 [ 18.2.14, 14:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zátěž alternátoru

Děkuji za reakce, převážně za ty slušné co z člověka nedělají pitomce a něco se z nich dozví.
A uživateli gokrálíčku, ten topik si strčte třeba...vy víte kam. A tohle myslím opravdu Vážně:-)

Autor:  michalkatka [ 18.2.14, 14:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zátěž alternátoru

no do toho...

ja mávam občas tiež šialené nápady, ale tento tvoj porušuje jeden z najdôležitejších fyzikálnych zákonov, a to je Zákon zachovania energie, jednoducho to fungovať nemôže, teda pokiaľ nevložíš do systému inú vstupnú energiu ( slnečnú, tepelnú, chemickú, jadrovú.... :oops: )

Stránka 1 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/