Autor |
Zpráva |
marficek119
Příspěvky: 15
|
Zátěž alternátoru
Zdravím:-) Potřeboval bych jistou konzultaci a popřípadě radu od autoelektrikáře. Nevíte někdo, zda se nechá alternátor pohánět elektromotorem. Někde jsem se dočetl, že z výkonu motoru dokáže alternátor ubrat výkon okolo 2 KW. Napadlo mě tedy v rámci zvýšení výkonu vozu pohánět alternátor elektromotorem, ale než bych se do něčeho takového pustil, tak musím zjistit, zda je toto reálné a zda bych sehnal vhodný elektromotor. Zajímá mě jaké by elektromotor měl mít otáčky a kolik KW nebo jen Wat by měl mít aby alternátor při zatížení utáhl? Možná to je celé blbost, ale za zeptání nic nedám, třeba už toto někdo řešil... Děkuji za případné reakce. Martin
|
18.2.14, 09:32 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
ventYl
Příspěvky: 6588 Bydliště: Kosice
|
Re: Zátěž alternátoru
nejako som nie celkom pochopil o co tu ide, ale kratka odpoved je: nie
dlha odpoved: alternator elektromotorom mozes pohanat, ale co tym ziskas? elektricka sustava sa tym padom stane ostrovnou prevadzkou bez zdroja energie a (velmi rychlo) sa ti vybije baterka.
_________________ This is Linux land, on silent nights you can hear Windows machines rebooting. (--)))o-») Skoda Rapid 136 r.v.1989 biely OOOO Audi 80 2.3E r.v. 1993 - Vopruz durch Technik [H] Honda HR-V 4x4 r.v. 2000 - mula Skoda 742 Forever Team
|
18.2.14, 09:39 |
|
|
marficek119
Příspěvky: 15
|
Re: Zátěž alternátoru
Díky za odpověď, ale potřebuji nějakou technickou odpověď, která vyvrátí/potvrdí mé úmysly. Potřebuji nějak zjistit, jak silný by měl být ten elektromotor, aby dokázal pohánět alternátor. Otáčky a kolik Wat by měl mít, aby z něho ten motorek byl. Nevím, když je alternátor pod zatížením, tak jak silný by měl být ten motorek, když je altík v klidu, tak jde krásně roztočit rukou, ale pokud je nabuzen a v chodu, tak nevím jaký má na řemenici odpor... Třeba je to celé opravdu blbost, ale s touto myšlenkou si již pohrávám dlouho. Proto bych byl rád, kdyby mě někdo osvětlil tento záměr. Pokud by to bylo reálné, tak samozřejmě nahradím stávající alternátor silnějším, aby pokryl i spotřebu elektromotoru při pohonu altíku. Nikde jsem se však nedočetl to důležité a to je kolik si alternátor vezme z výkonu motoru vozu a to je pro mě stěžejní informace. Proto bych potřeboval v tomto nějakou informaci od odborníka...
|
18.2.14, 10:04 |
|
|
michalkatka
Příspěvky: 19159 Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
|
Re: Zátěž alternátoru
každá premena energie je stratová, keby nie už by tu bolo perpetumobile takže cca aleternátor Favo/Felicia má 55A čo pri 12V čo predstavuje elektrický výkon 660W, teoreticky mechanicky z motora zoberie pri účinnosti 0,85 približne 777W, ak by si to chcel poháňať elektromotorom tak aj ten má určitú účinnosť povedzme tiež 0,85 takže potrebný mechanický výkon je 914W... ani nebudem pokračovať lebo je jasné že je to nezmysel... ( účinnosť som iba hrubo odhadol ) a to som námatkovo vybral ten najslabší alternátor pre Fav/Fel, samozrejme daný výpočet je iba približný pre maximálne zaťaženie...
_________________ Škoda Favorit 135(136)(G)Lx 93 LPG klima červeň
Nie je všetko tak ako vyzerá - rozdiel je v technike...
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=3336
Naposledy upravil michalkatka dne 18.2.14, 10:50, celkově upraveno 1
|
18.2.14, 10:48 |
|
|
MartinK72
Příspěvky: 530
|
Re: Zátěž alternátoru
V autě nemůžeš pohánět alternátor elektromotorem z jednoduchého důvodu - autoalternátor má účinnost 40 - 60%, ten elektromotor by odebíral cca dvojnásobný proud, než by alternátor vyrobil.
|
18.2.14, 10:49 |
|
|
Lamač
Příspěvky: 6337 Bydliště: Snina
|
Re: Zátěž alternátoru
Ako spomínal michalkatka,ak by fungovalo to,čo chceš dosiahnuť,bolo by to perpetum mobile a to sa vraj ešte nepodarilo nikomu vyrobiť.Rozchľastaj to.
_________________ Favo 135L,1990 http://jozo1009.rajce.idnes.cz/favo/ https://www.rajce.idnes.cz/jozo1009/album/favo-klima http://www.sptech.sk/
|
18.2.14, 11:15 |
|
|
marficek119
Příspěvky: 15
|
Re: Zátěž alternátoru
Nejsem v těchto převodech úplně zdatný:-) Jen tedy pro upřesnění položím LAMA dotaz. Takže i kdybych sehnal takovýto elektromotor a měl potřebné W aby dokázal točit s alternátorem, tak by měl daleko větší odběr než sám alternátor může vyrobit, pokud to tedy dobře chápu?. Co, ale nahrazení alternátoru silnějším altíkem? Nebo čím silnější altík, tak tím větší zátěž pro motor vozu? Pokud by tomu bylo tak, tak jsem zase na začátku. Čím Silnější altík tím výkonější elektromotor budu potřebovat. Je to tak správně? Zároveň jsem si pohrával i s myšlenkou, že bych svůj kompresor osadil také 12V motorem a mohl jej napájet z vozu. Problém je ten, že k tomu abych ho uvedl do chodu potřebuji 12V elektromotor co má cca 400W. Ale pravděpodobně to bude ta samá situace, že by alternátor nestíhal dodávat takové množství proudu... S pohonem altíku elektromotorem, je fakt asi blbost (Tuhle myšlenku rozchlastám, děkuji za tip:-)). Autu stejně výkon nezvýším, protože odběr altíku jak jsem zjistil je zanedbatelný. Ale spíše ze zaměřím na ten kompresor.
|
18.2.14, 12:08 |
|
|
MartinK72
Příspěvky: 530
|
Re: Zátěž alternátoru
Čím víc alternátor zatížíš, tím víc on zatěžuje motor. Větší alternátor zatěžuje motor při stejném odběru proudu zhruba stejně. Při maximálním odběru proudu logicky více, než menší altík.
|
18.2.14, 13:12 |
|
|
marficek119
Příspěvky: 15
|
Re: Zátěž alternátoru
A je nějaký vzorec pro výpočet "zátěže" pro motor, nebo jak vypočítat př. maximální odběr elektrospotřebičů v autě je cca 600Wat...kolik je tedy zátěž/odběr výkonu z motoru?
|
18.2.14, 13:21 |
|
|
gokralik
Příspěvky: 11892 Bydliště: Český Těšín
|
Tenhle topic zamknout a dát do zlatého fondu TW! Tohle snad nikdo nemůže myslet vážně.
_________________ Favorit 135GLX, 1992, LPG - Fanouš Forman 136GLX, 1993, LPG - Miloš_
|
18.2.14, 13:27 |
|
|
škodovka
karosář
Příspěvky: 4137 Bydliště: Havirov
|
Re: Zátěž alternátoru
Ach bože, já ti to zkusím vysvětlit na trochu nechutném příkladu a možná, že ti to dojde jak ne tak už fakt nevím.. To máš jakoby ses rozhodl, že budeš pít jen to co vymočíš..jenomže i kdybys vypil opravdu všechno, tak prostě budeš vodu ztrácet v dechu, pocením a podobně (to je ta účinnost) , takže ti nakonec dojde a umřeš. Stejně jako umře ta tvá soustava elektromotor - alternátor. I kdyby byla účinnost 100% (což nikdy nebude) to znamená, že by ses nepotil, nedýchal a podobně tak bys třeba i žil, v tvojem případě by se soustava elektromotor - alternátor točila nekonečně dlouho a jeden živil druhého.. jenomže ty bys z takové soustavy ještě chtěl energii odebírat (ještě bys část vymočil ke stromu), takže bys to stejně zabil. Doufám, že už ti došlo, že vymýšlíš něco, co prostě nejde
_________________ škoda 105S (Blanka)1984 438 000km-kdykoliv kamkoliv... škoda 125L (Bobiš)1988 70 000km-přepych a pohodlí škoda 100L (Šmoulinka)1974 204 000km-tradice a jistota škoda 110R 1977 152tk škoda felicia 1.3MPi 255tk+1.3 MPi Kombi LPG 444tk OctaviaII 1,9tdi 462tk
|
18.2.14, 13:34 |
|
|
MartinK72
Příspěvky: 530
|
Re: Zátěž alternátoru
Musel by jsi znát účinnost alternátoru (u každého je mírně jiná) a mechanické ztráty převodem, aby jsi to mohl přesně vypočítat. Je to učivo z fyziky pro 6.třídu ZŠ. V praxi stačí vědět, že autoalternátor potřebuje zhruba dvakrát silnější zdroj mechanické energie, než je jeho maximální výkon. Teoretický odběr proudu pro 12V spotřebiče s celkovým příkonem 600W je 50A. Z motoru bude tedy v tu chvíli alternátor odebírat 1 - 1,5kW.
|
18.2.14, 13:42 |
|
|
MartinK72
Příspěvky: 530
|
Re:
gokralik píše: Tenhle topic zamknout a dát do zlatého fondu TW! Tohle snad nikdo nemůže myslet vážně. On se jen ptá, ale třeba tento exot to myslel smrtelně vážně: http://diskuse.elektrika.cz/index.php?topic=13610.0
|
18.2.14, 13:50 |
|
|
marficek119
Příspěvky: 15
|
Re: Zátěž alternátoru
Děkuji za reakce, převážně za ty slušné co z člověka nedělají pitomce a něco se z nich dozví. A uživateli gokrálíčku, ten topik si strčte třeba...vy víte kam. A tohle myslím opravdu Vážně:-)
|
18.2.14, 14:25 |
|
|
michalkatka
Příspěvky: 19159 Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
|
Re: Zátěž alternátoru
no do toho... ja mávam občas tiež šialené nápady, ale tento tvoj porušuje jeden z najdôležitejších fyzikálnych zákonov, a to je Zákon zachovania energie, jednoducho to fungovať nemôže, teda pokiaľ nevložíš do systému inú vstupnú energiu ( slnečnú, tepelnú, chemickú, jadrovú.... )
_________________ Škoda Favorit 135(136)(G)Lx 93 LPG klima červeň
Nie je všetko tak ako vyzerá - rozdiel je v technike...
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=3336
|
18.2.14, 14:42 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 61 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
|
|