Škoda TechWeb
https://skoda-techweb.cz/forum/

felda altík 55 vs 70A
https://skoda-techweb.cz/forum/viewtopic.php?f=9&t=34181
Stránka 1 z 6

Autor:  škodovka [ 29.12.15, 13:17 ]
Předmět příspěvku:  felda altík 55 vs 70A

Už se to tu sice řešilo s ohledem na rozdíly asi 20x, ale já bych to potřeboval probrat z trochu jiného konce :)

Mám takovou specifickou situaci a tou je můj přestárlý děda, který už moc nemůže chodit a tak jezdí autem i velice krátké trasy, například do obchodu atd.. to znamená 90% tras má do 2km vzdálenosti, někdy i míň a auto se samozřejmě nestíhá dobíjet, což je logické..takže průměrně co 10-14 dnů je třeba vyhodit baterku a odnést ji na nabíječku.
No a moje otázka zní jestli by to se 70A altíkem bylo lepší (teď má 55A). Je mi jasné, že se to na tak krátkých trasách nebude stíhat dobíjet tak jako tak, ale kdyby to ten interval na vytahování baterky z auta o pár dní prodloužilo by bylo fajn...

Taky jsem ještě pro snížení odběru přemýšlel, že bych nahodil redukovaný starter, protože tam má ještě ten klasický velký..

Autor:  21lucas [ 29.12.15, 13:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: felda altík 55 vs 70A

taky to vezmu z jineho konce - co treba solarni nabijecku ? aby to udrzovalo baterku stale nabitou ?

Autor:  varok [ 29.12.15, 13:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: felda altík 55 vs 70A

Rozdíl tak jemný je, alespoň co jsem pozoroval já, když jsem měl chvíli altík 70A v mém fáčku. Nečekej ale žádné zázraky, to co popisuješ jsou prostě extrémy. Startér tam určitě dej ten menší redukovaný, má asi poloviční odběr. Nechci se dotknout tvého dědy, ale měl by jsi ho trošku přeučit na šetření energie. Taky bych dal na tohle popojíždění SPDS, nezdá se to, ale ušetří fakt hodně energie. Jakou tam má baterii? jak starou a jakou kapacitu? Dobré ukostření a silové spoje dělá taky hodně.

Autor:  škodovka [ 29.12.15, 13:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: felda altík 55 vs 70A

Tu solární nabíječku nevidím na sídlišti moc reálně..každá odlišnost přitahuje pozornost kominíků nenosících štěstí.. :sick: ale jinak to není špatný nápad..

Extrém to je..však právě proto to řeším.. :-/ Auto dobíjí předpisově, baterka je cca 2,5 roku stará 44Ah..
Děda energií šetřit umí, nepouští větráky a ptákoviny..jediné co zapne jsou světla, to holt musí..jenže tohle je prostě moc malá vzdálenost no..ono by pomohlo kdyby se s tím jednou týdně projel někam dál ať se to nabije a byl by klid..jenže pro důchodce co obrací každou korunu je to další výdaj no..
SPDS se mi moc nelíbí, ale možná, že by to něco pomohlo..jen je otázka o kolik..

Autor:  varok [ 29.12.15, 13:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: felda altík 55 vs 70A

Dám ti příklad: Klasické světla mívají vzadu žárovky 5W. Jsou dvě, to už máš 10W. V předu máš žárovky 55W, zase krát dvě. To už je 110W a celkově kolem 120W. Jestli je dobíjení kolem 14V, to máš nějakých 8,5A z dobíjecí soustavy fuč. Když dáš SPDS, které mají odhadem 3W jedno, to je 6W obě. U SPDS nemají být zapnuté zadní světla, takže zase úspora. To je zlomek toho, co by muselo padnout na klasické světla. Jestli tedy tvůj děda umí šetřit energií, tak v pohodě, nevěděl jsem. Jen mu zkus navrhnout, aby vždycky až dojede zpátky k baráku, aby nechal motor ještě chvíli běžet bez zapnutých světel. Stačí třeba minutku, dvě. Nepomůže to prodloužit dobu pohotovosti o týden, ale třeba jeden, dva dny.

Další problém je, nevybíjí mu tu baterii něco?

Autor:  Kluci z Paky [ 29.12.15, 13:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: felda altík 55 vs 70A

Udělej dědovi opožděného Ježíška a kup mu baterku určitě silnější, třeba nějakou 62 Ah. Startér s reduktorem tam dej, to je fajn. Denní svícení by také pomohlo, to je prostě fakt. A kdyby byla možnost nějakého mírného kopečku, určitě bych 1.3 startoval přes kvalt....

Autor:  21lucas [ 29.12.15, 13:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: felda altík 55 vs 70A

zapomel si na obrysovky, kontrolky, palubku a podsviceni vypinacu
ses cca na 160W

Autor:  varok [ 29.12.15, 13:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: felda altík 55 vs 70A

21lucas: Né, to jsem nepsal schválně, protože to musí být spuštěné pořád. Tedy vlastně ty obrysovky nee. Ale to je navíc jen 10W, to už je fuk.

Navíc já bych taky spíše šáhnul po silnější baterii, alespoň 55Ah.

Autor:  21lucas [ 29.12.15, 14:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: felda altík 55 vs 70A

no jo jenze dennima svetlama tohle vse odpadne a ve finale kvalitni LED DRL jsou cca 10W vs 160

nezapomen ze po zapnuti svetel se ti zapne i podsviceni palubky a to mas kolik?? 8 zarovek + v kazdem vypinaci + v topeni = 16 ?? x 1,2W

Autor:  varok [ 29.12.15, 14:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: felda altík 55 vs 70A

Jo, aha. Už jsem to pochopil. Neuvědomil jsem si, že když jsou zapnuté SPDS, že nesvítí ani to co jsi psal, tedy komplet celá přístrojovka. Tak to se omlouvám, moje chyba.
Ale už i to co jsem psal předtím, tedy 120 versus 10W je hrozný rozdíl, který se u dobíjení pozná.

Další věc je ten starý typ startéru. Mám zkušenosti, že se točí dost rychle jen při dobré, nabité baterce. Čím více se potom baterie vybijí, tím pomaleji točí a od určité hranice netočí vůbec. U těch malinkých redukovaných to točí do poslední chvíle. Sice je to na jednu stranu nevýhoda, protože člověk jede až nadoraz a nepozná, že je baterie už na hraně, ale zase na druhou stranu alespoň člověk upotřebí co nejvíce energie.

Autor:  Kluci z Paky [ 29.12.15, 14:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: felda altík 55 vs 70A

Taky by pomohly ofuky oken,kdy mohou byt permanentne trochu pootevrena okna a pote se to tolik nepoti a neni potreba tolik ventilator...

Autor:  škodovka [ 29.12.15, 19:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: felda altík 55 vs 70A

Jo ono když se nad tím člověk zamyslí tak ty světla žerou docela dost.. o těch SPDS s dědkem promluvím, ale nevím jestli jim bude nakloněn je dost konzervativní :-D

Každopádně teda altík nahodím 70 a až seženu funkční kotvu do starteru, tak i redukovaný startér.
Co se týče větší baterky, tak ta by sice dobu mezi nabíjeními prodloužila, ale zase se víc pronese do schodů, takže si nejsem jist jestli je to nejlepší nápad :D možná až odejde stávající (což v tomhle režimu bude asi dost brzo) nad tím pouvažuju.

Toto je prostě to zkurvené bydlení v bytě..bydlet někde na baráčku, tak může být imrvere vytažená prodlužka, udržovačka k tomu a nebylo by co řešit...

Autor:  Martin91 [ 29.12.15, 21:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: felda altík 55 vs 70A

Hoši ještě doplním ty světla, žárovky jsou v zadním světle u feldy celkem 2ks co svítí je tam myslím 5W a 10W no a ještě osvit SPZ no mooc Watů.
:wink:

Autor:  varok [ 30.12.15, 10:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: felda altík 55 vs 70A

Aha, no to jsem taky zapomněl, to osvětlení SPZ. Ale ty dvoje zadní světla? :shock:

Autor:  Šemik [ 30.12.15, 16:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: felda altík 55 vs 70A

Felda má vzadu v každém světle dvě 5W vlákna pro obrysovky.

Dobíjení předpisově znamená co? Tipuji to tak, že 14V to nedosáhne nikdy, navíc děda to určitě moc netočí tak se to furt poflakuje kolem 13V.. 70A Magneton alternátorem si příliš nepomůžeš, je to prakticky uplně stejnej krám jak 55A.

Dej buď nějaký rozumný (70A Bosch z Fabie 1.4MPi), já ho ve feldě měl, pod 14V tam není nikdy ani na volnoběh se světly a podobný režim to zvládá bez problémů a externího dobíjení, i s větrákem.
Pokud do toho nechceš investovat tak bych u stávající alternátoru dotáhl a zajistil nulový můstek a jednoduše pomocí tuning diody udělal, aby altík co tam bude dobíjel aspoň 15V. Je to sice prasárna svym způsobem, ale když vůz využíván na 2km trasy tak je to jedno a aspoň nějaký efekt bych si od toho sliboval :)

Stránka 1 z 6 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/