Škoda TechWeb
https://skoda-techweb.cz/forum/

Automatické rozsvícení světel
https://skoda-techweb.cz/forum/viewtopic.php?f=9&t=4492
Stránka 1 z 1

Autor:  Dave_Pv [ 18.4.07, 15:33 ]
Předmět příspěvku:  Automatické rozsvícení světel

Pořád mi to vrtá hlavou, tak mi s tím poraďte, nebo mě toho zbavte 8)

Takže, napadlo mě: Co kdybych vzal jednoduché relé, zapojil ho na spínačku (aby seplo po otočení klíčku) a spojované kontakty na relátku napojil na přívodní kabel elektriky ke spínačům světla (ten by byl pořád zaplý).

PS. parkovačky by se nějak vyřešily :wink:

Doufám, že jsem to popsal srozumitelně :oops: Myslíte že by to takhle nešlo?? Hlavně mě neukamenujte - jen chci vědět názor :?:

Autor:  wordy [ 18.4.07, 15:53 ]
Předmět příspěvku: 

Tu si precítaj!!!
http://www.chrudim2000.cz/tuning/elektr ... vetel.html

Autor:  Dave_Pv [ 18.4.07, 16:10 ]
Předmět příspěvku: 

Takže to nějak půjde vykutit :lol: Díky

A na jaký drát to mám napojit u 120-ky? :oops:

Autor:  Martin [ 18.4.07, 16:37 ]
Předmět příspěvku: 

U 120 je od vypínače světel taková 4-pinová svorkovnice. Pokud si seženeš samce i samici, tak uděláš takovou spojku a tu potom jednoduše namontuješ do auta. Přímé napojení na kontrolku dobíjení bych moc nedoporučoval (neříkám, že to nefunguje), raději udělej něco takového:

http://www.peugeot605.info/old_web/svetla.html
http://paja-trb.unas.cz/elektronika/kon ... vetla.html

Já jsem to dělal takto:

Martin píše:
Tak schéma je tady:

Obrázek
Po kliknutí se zvětší

Schéma jsem poskládal z několika návodů a myslím, že je to nejlepší automat při zachování jednoduchosti zapojení.
Pár výhod:
- světla se rozsvítí až po nastartování a době asi 2s
- spínač reaguje na dobíjení a ne na tlak oleje
- po vypadnutí dobíjení zůstanou světla rozsvícená
- nejsou potřeba 2 relátka pro tlumený a parkovačky
- jednoduché zapojení

Všechny hodnoty součástek berte jako orientační, moc na tom nezáleží. Tyristor lze použít jakýkoliv (1A by měl stačit), může být místo něj i triak. Dioda (P600M) také není podmínkou, může být i jiná "ze šuplíku", alespoň 5A. Relé je možno použít stejný typ jako je na tlumený, nebo na vyhřívání zadního skla.

Funkce je myslím jasná: po nastartování začne alternátor dobíjet a zhasne kontrolka dobíjení, na vstupu označeném jako "dobíjení" se objeví napětí asi 14V a začne se přes odpor nabíjet kondenzátor. Až dosáhne určitého napětí, tak se otevře tyristor a sepne relátko. Pokud náhodou vypadne dobíjení (nízké otáčky) tyristor zůstane sepnutý a světla svítí, dokud se nevypne zapalování -> alternátor přestane dobíjet a kondenzátor se přes diodu vybije, takže obvod je připraven na další spuštění. Trimrem se samozřejmě nastavuje prodleva od nastarování po spuštění světel (asi 2-5s).

Součástky jsem pospojoval systémem vrabčího hnízda.

Připojení do elektroinstalace automobilu: nejlepší je si sehnat oba čtyřpinové konektory - samec a samice - udělat jakousi prodlužku a vyvést z ní potřebné tři vodiče 1,2,3. Nebo je možno se napíchnout přímo na dráty buď na straně vypínače světel, nebo až za svorkovnici. 1 - přívod proudu pro světla, 2 - obrysovky + parkovačky, 3 - tlumený + dálkový

svorku "od poj. č 2" zapojit nahoru na jištěnou stranu na 2. pojistku
svorku "dobíjení" zapojit na kontrolku dobíjení (k tomu se moc dobře hodí tohle http://www.gme.cz/index.php?action=deta ... pict=&jaz= a nemusí se fikat kábel)

Myslím, že je to celkem jasný návod, ale pokud někdo nebude vědět rady tak ať napíše.

To co sem stavěl asi nebylo úplně podle tohodle schématu, ale snad to bude fungovat. Možná bude potřeba ještě za kondenzátor dodělat dělič, aby se kondenzátor nabil alespoň na 5V a pak to teprve sepnul. Teď budu jedno stavět, tak pak dám vědět.

*** Před ten tyristor se musí dát ještě tranzistor, teď se mi to nechce překreslovat, ale kdyby to chtěl někdo stavět, tak ať napíše a ještě bych to nakreslil.


Takto postavený automat je velmi jednoduchý a přitom blbuvzdorný.

Autor:  Drak [ 18.4.07, 18:33 ]
Předmět příspěvku: 

Jenom přes relé bych to nedával, rožly by se světla hned po zapnutí klíčku a při startování by baterka dostala pěknou forsáž.

Autor:  Martin [ 18.4.07, 20:13 ]
Předmět příspěvku: 

No oni to dávají na kontrolku dobíjení, takže se to rožne až začne altík dobíjet. Stejně je ale lepší tam dát ještě to zpoždění, jinak když to jenom chytne a hned chcípne, tak bliknou světla a zbytečně to cucá baterku. Navíc relátko odebírá vcelku velký proud a je lepší to zapojit přes ten tyristor nebo tranzistor.

Autor:  wordy [ 18.4.07, 20:42 ]
Předmět příspěvku: 

Unás co predávajú v obchodoch,kazdy sa zapája na dobíjanie!!!!!!!!!!!!

Je tu potom otázka!Vyrobca nevie kolko zere relé?Ale vedia.Ja to mám uz celú zimu,a bezproblémov!!!!!!!

Autor:  deekay [ 18.4.07, 20:45 ]
Předmět příspěvku: 

wordy píše:
Unás co predávajú v obchodoch,kazdy sa zapája na dobíjanie!!!!!!!!!!!!

Je tu potom otázka!Vyrobca nevie kolko zere relé?Ale vedia.Ja to mám uz celú zimu,a bezproblémov!!!!!!!


no za prve: relatko je zopnute len pri nastartovanom motore.
za druhe: muselo by byt taaaaaaaaaaaaaketo velke aby ti vybilo baterku :D
za tretie: zerie dost v porovnani s prudmi v polovodicovych prepinacoch. kapis?

Autor:  Martin [ 18.4.07, 20:52 ]
Předmět příspěvku: 

wordy píše:
Unás co predávajú v obchodoch,kazdy sa zapája na dobíjanie!!!!!!!!!!!!

Je tu potom otázka!Vyrobca nevie kolko zere relé?Ale vedia.Ja to mám uz celú zimu,a bezproblémov!!!!!!!


Origo spínač jsem ještě neviděl, ale předpokládám, že tam nějaké posílení tranzistorem nebo tyristorem je. Samozřejmě, že se zapojují na dobíjení, ale nezatěžují alternátor. Navíc záleží u jakého auta. Třeba u Š120 bych se toho tolik nebál, ale třeba u Favoritu se alternátor nabudí jen přes kontrolku, a když ho zatížíš ještě relátkem, tak by mohl být problém.

Já jsem nepsal, že to nefunguje, ale že bych tam to posílení pro jistotu dal.

Autor:  deekay [ 18.4.07, 20:55 ]
Předmět příspěvku: 

Martin píše:
wordy píše:
Unás co predávajú v obchodoch,kazdy sa zapája na dobíjanie!!!!!!!!!!!!

Je tu potom otázka!Vyrobca nevie kolko zere relé?Ale vedia.Ja to mám uz celú zimu,a bezproblémov!!!!!!!


Origo spínač jsem ještě neviděl, ale předpokládám, že tam nějaké posílení tranzistorem nebo tyristorem je. Samozřejmě, že se zapojují na dobíjení, ale nezatěžují alternátor. Navíc záleží u jakého auta. Třeba u Š120 bych se toho tolik nebál, ale třeba u Favoritu se alternátor nabudí jen přes kontrolku, a když ho zatížíš ještě relátkem, tak by mohl být problém.

Já jsem nepsal, že to nefunguje, ale že bych tam to posílení pro jistotu dal.


to akoze kontrolka je do serie z budiacim okruhom? :shock:

Autor:  Martin [ 18.4.07, 21:08 ]
Předmět příspěvku: 

Ano, napájení regulátoru je při stojícím nebo nenabuzeném alternátoru jen přes kontrolku. Když už se rozběhne, tak se objeví napětí i na pomocném usměrňovači a regulátor je napájen z něj (kontrolka zhasne). Pokud je odpojená, nemusí se alternátor vůbec nabudit (záleží na zbytkovém magnetismu rotoru). U Š742 je k regulátoru přivedeno ještě napětí po zapnutí zapalování, takže kontrolka není důležitá a dobíjení funguje i bez ní.

Autor:  Drak [ 19.4.07, 05:50 ]
Předmět příspěvku: 

Martin píše:
No oni to dávají na kontrolku dobíjení, takže se to rožne až začne altík dobíjet. Stejně je ale lepší tam dát ještě to zpoždění, jinak když to jenom chytne a hned chcípne, tak bliknou světla a zbytečně to cucá baterku. Navíc relátko odebírá vcelku velký proud a je lepší to zapojit přes ten tyristor nebo tranzistor.


Já sem to myslel na ten původní příspěvek, že to chtěl napojit přímo od klíčku. Originál automat má podobný zapojení jako nahoře, akorát má eště jeden obvod na kontrolku mazání a je na výběr, k čemu se to připojí a některý mají dva spínané výstupy (třeba Š 120 - parkovačky a potkávací zvlášť), nebo jeden výstup (Favorit, filda, kde se při zaplých potkávačkách rozpojí obvod i obrysovkama) nebo se to řeší přes silnější diodu zapojenou k parkovačkám.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/