Škoda TechWeb https://skoda-techweb.cz/forum/ |
|
Automatické rozsvěcení světel https://skoda-techweb.cz/forum/viewtopic.php?f=9&t=6405 |
Stránka 1 z 7 |
Autor: | Martin [ 11.9.07, 08:54 ] |
Předmět příspěvku: | Automatické rozsvěcení světel |
Takže po žádosti na e-mailu jsem nakreslil konečné schéma na automat světel. Jelikož jsem si již nepamatoval hodnoty součástek, tak jsem ho i rovnou postavil a vyzkoušel. Lze použít i tyristor, já jsem našel jen triak. Tady je několik fotek, jak se mi ho povedlo nacpat do krabičky od relátka. Potom ho ještě zalepím tavnou pistolí. Není to vůbec profesionální, leč pro tento účel naprosto dostačující řešení. Nemá cenu to nijak popisovat, již jsem toho o tom napsal dost. Martin píše: Tak schéma je tady (EDIT schéma je špatně, chybí tranzistor): Po kliknutí se zvětší Schéma jsem poskládal z několika návodů a myslím, že je to nejlepší automat při zachování jednoduchosti zapojení. Pár výhod: - světla se rozsvítí až po nastartování a době asi 2s - spínač reaguje na dobíjení a ne na tlak oleje - po vypadnutí dobíjení zůstanou světla rozsvícená - nejsou potřeba 2 relátka pro tlumený a parkovačky - jednoduché zapojení Všechny hodnoty součástek berte jako orientační, moc na tom nezáleží. Tyristor lze použít jakýkoliv (1A by měl stačit), může být místo něj i triak. Dioda (P600M) také není podmínkou, může být i jiná "ze šuplíku", alespoň 5A. Relé je možno použít stejný typ jako je na tlumený, nebo na vyhřívání zadního skla. Funkce je myslím jasná: po nastartování začne alternátor dobíjet a zhasne kontrolka dobíjení, na vstupu označeném jako "dobíjení" se objeví napětí asi 14V a začne se přes odpor nabíjet kondenzátor. Až dosáhne určitého napětí, tak se otevře tyristor a sepne relátko. Pokud náhodou vypadne dobíjení (nízké otáčky) tyristor zůstane sepnutý a světla svítí, dokud se nevypne zapalování -> alternátor přestane dobíjet a kondenzátor se přes diodu vybije, takže obvod je připraven na další spuštění. Trimrem se samozřejmě nastavuje prodleva od nastarování po spuštění světel (asi 2-5s). Součástky jsem pospojoval systémem vrabčího hnízda. Připojení do elektroinstalace automobilu: nejlepší je si sehnat oba čtyřpinové konektory - samec a samice - udělat jakousi prodlužku a vyvést z ní potřebné tři vodiče 1,2,3. Nebo je možno se napíchnout přímo na dráty buď na straně vypínače světel, nebo až za svorkovnici. 1 - přívod proudu pro světla, 2 - obrysovky + parkovačky, 3 - tlumený + dálkový svorku "od poj. č 2" zapojit nahoru na jištěnou stranu na 2. pojistku svorku "dobíjení" zapojit na kontrolku dobíjení (k tomu se moc dobře hodí tohle http://www.gme.cz/index.php?action=deta ... pict=&jaz= a nemusí se fikat kábel) Myslím, že je to celkem jasný návod, ale pokud někdo nebude vědět rady tak ať napíše. To co sem stavěl asi nebylo úplně podle tohodle schématu, ale snad to bude fungovat. Možná bude potřeba ještě za kondenzátor dodělat dělič, aby se kondenzátor nabil alespoň na 5V a pak to teprve sepnul. Teď budu jedno stavět, tak pak dám vědět. *** Před ten tyristor se musí dát ještě tranzistor, teď se mi to nechce překreslovat, ale kdyby to chtěl někdo stavět, tak ať napíše a ještě bych to nakreslil. http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=2061 http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=4492 |
Autor: | Nepér [ 11.9.07, 11:28 ] |
Předmět příspěvku: | |
Opravdu by to bez toho tranzistoru nešlo? |
Autor: | Martin [ 11.9.07, 17:34 ] |
Předmět příspěvku: | |
Ne, přes odpor 100kOhm se ten tyristor neotevře a jelikož odebírá proud i když ještě není otevřen, nabíjení kondenzátoru se zastaví. Zkoušel jsem to a když jsem snížil odpor na hodnotu při které se tyristor otevřel, zase to bylo téměř ihned. |
Autor: | Martin [ 24.10.07, 21:15 ] |
Předmět příspěvku: | |
Díky Ukažto zmizely všechny fotky, takže jsem je přemístil na nově vznikající web www.sob.xf.cz. |
Autor: | deekay [ 2.11.07, 23:22 ] |
Předmět příspěvku: | |
Postavene, odskusane, plne funkcne akurat odporucam ako pise Martin nastavit si tu prodlevu trimerom, tych 120K je privela inak super dik za schemu edit: dnes som si to potenciometrom trochu skusal nastavit a mne vyhovuje 40Kohmov co je cca 2s |
Autor: | Martin [ 4.11.07, 09:51 ] |
Předmět příspěvku: | |
Jo, těch 120k odpovídá asi 15s, já to mám nastavené asi na 5s. |
Autor: | Matthes [ 11.11.07, 15:35 ] |
Předmět příspěvku: | |
Mladezi, muzu ta SPDS napajet primo z druhe pojistky nebo musim tahnout novy kabel? Je to jen 42W a nic moc pridanyho jinak nemam ... zadny vykonny audio |
Autor: | Martin [ 11.11.07, 17:01 ] |
Předmět příspěvku: | |
Myslím, že můžeš. |
Autor: | Matthes [ 11.11.07, 17:11 ] |
Předmět příspěvku: | |
Martin píše: Myslím, že můžeš. Ok zkusim diky A jelikoz to mam na SPDS ... tak musim mit dalsi rozpinaci relatko na odepinani tohoto systemu pokud zapnu normalni svetla ... Tak doufam ze to bude fachat kdyz budu prerusovat zem do obvodu ... |
Autor: | deekay [ 11.11.07, 22:48 ] |
Předmět příspěvku: | |
pridavam nazornu demonstraciu v praxi http://www.youtube.com/watch?v=jg9uzHmWpSw pripominam ze automat neovplyvnuje funkciu spinacov, ktore su stale funkcne a svetla sa daju hocikedy zapnut pomocou nich |
Autor: | Vít [ 11.11.07, 22:50 ] |
Předmět příspěvku: | |
proč to neaktivuje podsvícení přístrojů? |
Autor: | deekay [ 11.11.07, 22:52 ] |
Předmět příspěvku: | |
Vít Široký píše: proč to neaktivuje podsvícení přístrojů? aktivuje len to je zle na videu vidno, aktivuje to aj podsvietenie gombikov, len tie jaksi este viseli vymontovane na kablikoch je to zapojene ako premostenie tych gombikovych spinacov, takze to co zapnes spinacom, to iste sa zapne aj tymto automatom |
Stránka 1 z 7 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |