Autor |
Zpráva |
Vít
Hluchoň
Příspěvky: 11873
|
Dawid130 píše: nebo já nevim. ... já bych věděl
|
12.6.08, 08:22 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
pepa_u
Příspěvky: 30
|
bitmap píše: Necetl jsem cele vlakno, tak snad nebudu mlatit lonskou slamu Na jednu stranu mas pravdu, ze pri plne otevrene klapce ma motor v teto oblasti nizsi ztraty, potazmo vyssi volumetrickou ucinnost, ale to se automaticky nerovna vyssi celkove ucinnosti, nebo nizsi spotrebe. To by platilo jen v pripade, kdy bys mel deaktivovane veskere zpusoby obohaceni smesi, ktere se postupne aktivuji pri zrychlovani na plny plyn. Kdysi se auta s karburatorem na ekorallye upravovala tak, ze se vyradila z cinnosti akceleracni pumpicka,cela 2. komora, pripadne u Favo karburatoru i obohacovac castecneho zatizeni a jezdilo se stylem "plnej dokud to tahne, pak chcipnout motor, nechat setrvacnosti dojet na nejakou rozumnou rychlost, nakopnout, zas pri plnem plynu zrychlit a tak porad dokola". Pri normalnim provozu plny plyn znamena, ze chci vyuzit plny potencial motoru, takze je zadouci mit smes v ramci moznosti co nejbohatsi, aby motor vyprodukoval co nejvic tociveho momentu, byt za cenu nizsi ucinnosti vyuziti paliva. Takze v obycejnem aute je ucelne davat plny plyn jen kdyz chces rychle zrychlit, nejnizsi spotreby dosahnes tak jak tu uz popsal nekdo predemnou.
Tohle je velmi zajimavy komentar. Ta akceleracni pumpicka zacina pracovat najednou a nebo postupne? Tj. zacina se "vyrabet" stale bohatejsi smes treba v posledni 1/4 chodu plyn. pedalu nebo az treba, kdyz je plyn na podlaze? A jak je to u elektronikou rizeneho motoru?
Jestli se nepletu, tak vlastne pri ekorallye spolehaji na to, ze maji tu blaznivou klapku v sani otevrenou uplne a zaroven chudou smes. V "normalnim" aute by teda mohla existovat poloha pedalu, kdy je klapka uz celkem otevrena (tudiz nizsi ztraty v sani), ale jeste se nedodava prilis obohacena smes.
Bitmape, diky za tenhle prispevek. Je k veci.
|
13.6.08, 11:28 |
|
|
pepa_u
Příspěvky: 30
|
bitmap píše: Vít píše: ono si stačí vzít auto s palubním počítačem co umí ukázat okamžitou spotřebu a je jasno... jinak úsporná (kolem 4litrů uplně v pohodě) fabie 1.4TDI si na rozjezdu na plnej kotel vezme co trubkou proteče a na počítači až 99.9 na sto, o hromádce sazí za autem není potřeba vyprávět. U naftaku je ale trochu jina situace, tam plati za jakychkoli podminek, ze min plynu = nizsi spotreba, zatimco u benzinaku to tak vzdy byt nemusi, viz to co jsem psal na minule strance.
Proc je to u naftaku takhle? Kvuli vstrikovani? Ridi se tam vykon pouze mnozstvim paliva, ktere se vstrikne do valcu?
|
13.6.08, 11:33 |
|
|
bitmap
Příspěvky: 658
|
pepa_u píše: Proc je to u naftaku takhle? Kvuli vstrikovani? Ridi se tam vykon pouze mnozstvim paliva, ktere se vstrikne do valcu?
Presne tak, u chrochtadel mas ve valci porad relativne podobne mnozstvi vzduchu a co tam vstriknes, to tam shori, takze spotreba je zavisla pouze na tize nohy ridice. Vic plynu = vic nafty = vyssi spotreba a naopak. Je to sice mozna az trestuhodne zjednoduseny pohled, ale nam to snad staci
Akceleracni pumpicka ti strika uz od volnobezne polohy klapky v zavislosti na tom jak prudce sespalnes plyn. Ona je tam hlavne proto, aby ti pri prudkem pridani plynu v nizkych otackach ten motor nezdechnul, ale obohaceni smesi pri potrebe zrychleni nez nastoupi 2. komora taky neni od veci.
U strikacek nevim uplne presne jak to je, ale predpokladam, ze podle otacek a zmeny polohy klapky ti tam ridici jednotla podle predem dane mapy necha vstrikovac otevreny o chvili dyl, aby dosahla toho spravneho pomeru benzinu a vzduchu pro co nejvyssi vykon bez ohledu na ucinnost spalovani.
|
13.6.08, 13:16 |
|
|
patrik-hp
Příspěvky: 3257 Bydliště: Brandýs nad Labem
|
Já ti už nemám co říct..... Asi ti nerozumim Na tebe jedině Bitmap.....ten je naladěnej na tvojí vlnu... Každopádně víš kdo ještě používá zdravej selskej rozum,Japonci...Ty neserou už tolik jednotek do aut jako Evropani....Což je co?....Logický pro spolehlivost,která se u aut předpokládá....
P.S..Sežeň si auto s palubnim počítačem a pak něco koumej .Není nic jednoduššího než-li se koukat jak reagujou cifry spotřeby na úhel natočení škrtící klapky v závislosti na otáčkách motoru a rychlostí vozidla,kterou motor musí překonávat...Kup to a pak tu napiš....A jestli budeš mít celkovou spotřebu 7l...při tom tvym ježdění,tak věř,že při plynulym cca o 0,5 l menší....A jestli chceš telefon na borce co jezdí eko rally od Škoda Auto tak ti dám telefon...Schválně co ti poví
|
13.6.08, 19:56 |
|
|
Jarda S.
Dřevák na focení, neumí ostřit
Příspěvky: 27227 Bydliště: Netolice největší prdel v republice
|
myslíš toho co jezdí za cca 3 litry ?
_________________ Nissan Navara D40 Passat 96kw Felda 1.3BMM combi LPG ve stavu klinické smrti čeká na konec
|
13.6.08, 19:58 |
|
|
bitmap
Příspěvky: 658
|
Jeezismaria, zas ten selskej rozum
Kdyz uz ho teda tolik pouzivas, tak bys mohl rozlisovat teoretickou a praktickou cast mych dristu tady.
Jak uz jsem napsal predtim, v realnem svete dosahnes nejnizsi spotreby tak jak tu kazdy do umoru omila, ale teoreticky - za v praxi nesmyslnych podminek - u benzinoveho motoru s klapkou znamena vic plynu vyssi ucinnost plneni a v dusledku nizsi spotrebu.
|
13.6.08, 20:31 |
|
|
Dawid130
Příspěvky: 9049
|
bitmap píše: J u benzinoveho motoru s klapkou znamena vic plynu vyssi ucinnost plneni a v dusledku nizsi spotrebu.
možná jen teoreticky jinak je to hovadina.... a nedokážu si takové ježděni představit. http://www.youtube.com/watch?v=rKtaQCs8 ... re=related asi tak by to pak vpadalo..... Navrhuji tohle tema uzavřít s pepou se nikdo nedomluví.
|
13.6.08, 20:59 |
|
|
bitmap
Příspěvky: 658
|
Ono to funguje i v praxi, ale predpoklad nesmyslnych podminek musi byt dodrzen
|
13.6.08, 21:07 |
|
|
patrik-hp
Příspěvky: 3257 Bydliště: Brandýs nad Labem
|
|
13.6.08, 21:12 |
|
|
bitmap
Příspěvky: 658
|
Co si kolego predstavujes predstavujes pod "rychlosti plneni"? A co s tim ma co delat teplota vzduchu? patrik-hp píše: A zaplať Pán Bůh, že na teorii se nezakládá praxe.
Tenhle je opravdu dobrej
Ja se vubec divim, ze vsechny automobilky misto vyhazovani miliard za vyvoj a zamestnavani tisicu TEORETICKY vzdelanych lidi, nepostavi jeden domek velikosti prumerne trafostanice a dovnitr neposadi jednoho selsky rozumneho patrika-hp. Ten by jim drbajic se jednou rukou za uchem produkoval same uzasne, na prvni pokus funkcni designy a vsichni by byli stastni az na veky. Pod tihou zde vsnesenych argumentu je mi taktez zahadou, ze se uz davno nezrusily vsechny vysoke skoly a vsechna vedecka skripta se nepouzila na vyrobu tepla pro panelaky plne automechaniku se selskym rozumem, vzdyt to jsou vsechno jen same teoreticke nesmysly, ktere nemaji s realitou ani zbla spolecneho
|
13.6.08, 21:22 |
|
|
patrik-hp
Příspěvky: 3257 Bydliště: Brandýs nad Labem
|
|
13.6.08, 22:04 |
|
|
bitmap
Příspěvky: 658
|
To mi prosim ukaz kde pisu o ucinnosti plneni v zavislosti na otackach, to by me opravdu zajimalo, protoze ja si nejsem vedom, ze bych to kamkoli psal.
Za konstruktera te rozhodne nepovazuju, to by ses musel projevovat trosku jinou uroven teoretickych znalosti a jejich aplikace, a nemel bys potrebu vyrabet offtopic prispevky a urazet ostatni.
Kde bydlis je mi jedno, co delas za praci je mi taky jedno, dokonce te ani s nikym neporovnavam, ale i kdyby, rozhodne nepotrebuju, aby jsi mi k tomu udelil svoje ctene svoleni
Ja se tu jen snazim o nejakou diskusi, neco vysvetlit, ale ty sem vzdy jen prilitnes se svym selskym rozumem (c), bezpredmetnymi urazkami, a misto abys predlozil nejake rozumne argumenty, ktere by ty moje vyvratily, tak tu pises jen blbosti bez nejake zjevne souvislosti s tematem nebo predchozimi prispevky.
Pokud tedy nehodlas dal nejak vecne diskutovat, tak se prosim zdrz dalsiho postovani v tomto tematu a bez sve frustraci ulevovat nekam jinam. Dekovat ti nebudu.
|
13.6.08, 22:18 |
|
|
Kristensen
Příspěvky: 6765 Bydliště: Česká Třebová
|
Tady je ale veselo
_________________ JM AUTO-MOTO
Tak jsem všechno prodal a koupil jsem si ojetou P306 a XJ 900 Div
|
14.6.08, 05:36 |
|
|
pepa_u
Příspěvky: 30
|
bitmap píše: To mi prosim ukaz kde pisu o ucinnosti plneni v zavislosti na otackach, to by me opravdu zajimalo, protoze ja si nejsem vedom, ze bych to kamkoli psal. Za konstruktera te rozhodne nepovazuju, to by ses musel projevovat trosku jinou uroven teoretickych znalosti a jejich aplikace, a nemel bys potrebu vyrabet offtopic prispevky a urazet ostatni. Kde bydlis je mi jedno, co delas za praci je mi taky jedno, dokonce te ani s nikym neporovnavam, ale i kdyby, rozhodne nepotrebuju, aby jsi mi k tomu udelil svoje ctene svoleni Ja se tu jen snazim o nejakou diskusi, neco vysvetlit, ale ty sem vzdy jen prilitnes se svym selskym rozumem (c), bezpredmetnymi urazkami, a misto abys predlozil nejake rozumne argumenty, ktere by ty moje vyvratily, tak tu pises jen blbosti bez nejake zjevne souvislosti s tematem nebo predchozimi prispevky. Pokud tedy nehodlas dal nejak vecne diskutovat, tak se prosim zdrz dalsiho postovani v tomto tematu a bez sve frustraci ulevovat nekam jinam. Dekovat ti nebudu.
Bitmape, souhlasim s tim, co tady pises na adresu jistych kolegu. Chtel jsem se taky vic ozvat, ale pak jsem si to rozmyslel, protoze to nema cenu. Ztrata casu. Kasli na to, radeji bych debatoval o motorech.
S tim dieslem je to vlastne jasne, ale na hned mi to nedoslo. Koriguj, jestli se pletu: kdyby u dieslu byla klapka, tak se valce nenaplni na plny tlak (treba atmosfericky, dejme tomu) a tudiz nebude dost vzduchu ke kompresi, tudiz se dost nezahreje a nafta nechytne. Taky to vlastne indikuje, proc TDI ma jeste lepsi parametry nez treba SDI (nebo jak se to jmenuje u VW). Kdyz se pouzije turbo, tak se valec naplni vetsim tlakem, smes se vice zahreje pri kompresi a, to je otazka, horeni probehne pri vyssi teplote (?) => vyssi ucinnost? I kdyz je to akorat vyssi teplota pri vzniceni, co?
U toho benzinu, klapky atd. Mozna ta uspora neni az tak teoreticka. Nicmene, ta akceleracni pumpicka funguje jenom, kdyz se prudce zmeni poloha plynoveho pedalu?
V tom, nekterymi zavrhovanem, clanku od J.Cecha se pise:
S ohledem na odebíraný výkon (úhel sešlápnutí plynového pedálu) se v při malém sešlápnutí používá směs bohatší, od asi 15-20% plynule přejde na chudou (v režimu částečného zatížení je zapotřebí dosáhnout co největší hospodárnosti) a mezi 85-90% se opět plně obohatí. Tohle umí zařídit většina karburátorů a mechanických vstřikovacích zařízení, v poslední době se od maximálního obohacování při plném výkonu upouštělo z důvodu zmenšení množství emisí, obohacování se ponechávalo jen u sportovních verzí (proto byl rozdíl ve výkonu škodovek řady Š 742, „užovky“ měly asi o 5% větší výkon než mají „emka“) . Motory s katalyzátory mají režim řízení směsi odlišný, převládá stechiometrická směs z důvodu splnění emisních norem. Zde je vše řízeno počítačem, každý typ motoru je vyladěn na motorové brzdě a získané optimální hodnoty jsou uloženy do paměti, podle které se vstřikování a zapalování řídí.
a pak jeste:
Největší účinnosti a tedy nejmenší spotřeby se dosáhneme, pokud budeme udržovat motor v optimálních otáčkách a pokud možno s plně sešlápnutým akcelerátorem (vyřadit obohacovací systém karburátoru pro plný výkon, jinak si moc nepomůžeme). V běžném provozu téměř nerealizovatelné, lze se tomu přiblížit způsobem jízdy známou z Ekonomy Rallye – rozjet na určitou rychlost odvislou od optimálních otáček motoru, vyřadit, nechat jet na neutrál, při poklesu pod určitou hranici opět zařadit, akcelerovat, dosáhnout určité rychlosti, vyřadit atd.
Je to mozna ponekud vytrzeno ze souvislosti, ale ne moc. Nicmene, rekl bych ze informacim J. Cecha se da docela verit, protoze se evidentne v motorech dost dobre vyzna (nekdo kdo napise 5. dilu clanku o motorech srozumitelnou formou, ma evidentne vyborny prehled o veci).
Zajimave jsou ty poznamky, ktere padly i tady, o optimalnich otackach motoru, kdy je i max kroutici moment. To nase auto, ma max kroutak na 4400 rpm a max otactky cca 6000. Prijde mi, ze u tohohle konkretniho stroje (2.5l boxer) bych asi nizke spotreby nedosahl Mozna se pletu.
|
15.6.08, 00:42 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 34 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
|
|