Repase karburátoru a úprava pro provoz na LPG
Autor |
Zpráva |
Martin
Příspěvky: 3694 Bydliště: Vysočina
|
Repase karburátoru a úprava pro provoz na LPG
Pokusím se popsat úskalí těchto úkonů a jak jsem to dělal já.
Prvně je třeba vybrat vhodný karburátor, Ferrari již dříve vyzkoumal, že nejvhodnější je EDSR120, takže máme ulehčenou práci s testováním různých typů. Pro LPG by byl ještě vhodnější SEDR130, Š1203 či T613, rozhodující jsou co největší difuzory. Karburátor je třeba rozebrat do posledního šroubku. Na povolení šroubů klapek je nejlepší velký ostrý šroubovák, karburátor položit na zem a celou vahou těla se opřít o šroubovák a povolit. Je dobré si zajistit klapky proti otevření, jinak ujede šroubovák a udělá rýhu do difuzoru. Potom se vyklepnou zespodu vyklepnou rozprašovače.
Je třeba zkontrolovat rovinnost obou ploch, případně nechat srovnat. U EDSR a spodní strany je třeba dát pozor, aby se neodfrézoval nálitek na šroub volnoběhu. Víko je také třeba vybrat rovné, lze i srovnat prohnuté (mechanicky, na fréze nelze), ovšem výsledek nemusí být použitelný.
Při úpravě pro LPG: nyní je třeba co nejvíce zvětšit difuzory, nejvíce však o 2mm na průměru, potom to již není bezpečné. Já jsem to dělal tak, že jsem postupně odpiloval v jednom místě 1mm, proti 1mm a potom o 90° vedle 1mm a naproti 1mm a potom po celém obvodu. Takto nehrozí, že by byla díra při postupném pilování nesouosá s původní a došlo k propilování některé přepážky. Z rozprašovačů lze odstranit vyztužovací přepážku. Zároveň jsem odpiloval závit ve víku pro upevnění filtrboxu, viz foto.
Potom je třeba karburátor řádně vyčistit, nejlépe techničákem a profoukat všechny kanálky. Trysky jsem osadil jako EDSR120LS. Na nastavovací šrouby a injektor je třeba dát nové O-kroužky (ma injektoru je stejný jako na šroubu bohatosti), pod injektor a pod šroub u pumpičky patří skleněná kulička! Pozor ma sytič, existovaly asi čtyři druhy pro EDSR, poslední je téměř shodný se SEDR, ten jsem použil (na konci označení C). Je třeba ale zvětšit otvor ve víku a v těle karburátoru z 5 či 6mm na 7mm. S tímto sytičem by měly být nejsnadnější studené starty. Při monáži pumpičky je třeba před dotažením šroubů otevřít první komoru naplno, aby táhlo membránu předeplnulo (membránu samozřejmně také novou). Veškeré šroubky utahovat velmi s citem (sytič, pumpička, víko i celý karburátor), jinak dojde ke zkroucení přírub, jde o velmi měkkou slitinu! Základní nastavení - menší šroub bohatosti povolit 5x po 180° od utažení, větší volnoběhu o 4x 180°.
Nastavení klapek - (šrouby klapek zaklepnout zvrchu důlčíkem, jinak hrozí uvolnění a nasátí do motoru) stačí si šuplerou (pro ostatní posuvkou) označit na klapkách 3mm od kraje a na tuto rysku přiložit úchylkoměr, nastavit na nulu a šroubem otevřít o 0,1mm až 0,12mm, raději 0,1mm.
Nastavení hladiny - mezi víko !s těsněním! a plovák vložit kulatinu 10mm a jazýček se musí přesně dotýkat kuličky, nesmí ji ovšem zatlačovat dovnitř.
Mechanické otvírání druhé komory - doporučuji na LPG, nedoporučuji na benzín - otvor po podtlakové membráně zaslepit, já jsem vyříznul závit M4 a zašrouboval šroub s fibrovou podložkou. Doraz upravit viz foto, mezera má být o nějakou desetinu volnější než váleček na ovládání osy druhé komory. Doplnít o šroub M3.
Jízda - větší difuzory jsou znát na chování motoru v nejvyšších otáčkách, motor jde lépe za plynem a lze vytočit na vyšší otáčky.
Zvětšené difuzory:
Porovnání upravený EDSR120 s SEDR myslím 105:
Odstraněna přepážka z rozprašovačů a závit ve víku:
Nastavení otevření klapek:
Upravená zarážka pro otvírání druhé komory:
Celkový pohled:
_________________ ŠKODA 125L LPG, r.v. 1988 béžová
ŠKODA 125L LPG, r.v. 198? červená
|
25.7.08, 16:48 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
Martin
Příspěvky: 3694 Bydliště: Vysočina
|
Zdroje:
http://skoda-virt.cz/cz/clanky/motor/18 ... u-pro-lpg/
http://www.2002.borec.cz/index8.htm
http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=398
Pokud není něco jasné, tak se ptejte, psal jsem to možná dost stručně, ale kdo trochu ví, snad pochopí a kdo neví, ať se do toho raději nepouští.
Jo, a díky Thobiashovi za poskytnutí dostatku náhradních dílů.
_________________ ŠKODA 125L LPG, r.v. 1988 béžová
ŠKODA 125L LPG, r.v. 198? červená
|
25.7.08, 21:45 |
|
|
bosator
Příspěvky: 317 Bydliště: Čáslav
|
Povedený a užitečný článek. Také jsem odzkoušel pár úprav na těchto karburátorech a jestli můžu doplnit něco ze svých poznatků. Ještě bych např. ty zvětšené difuzory vyleštil, např. silichronem. Jinak já vrtal pouze 1 komoru z 20 na 22 mm,nebylo třeba pracně demontovat klapky. Nejvhodnější karburátory jsou určitě SEDR 130, nebo EDSR 120LS, u nich není třeba difuzory zvětšovat mají 22mm na 1. komoře. Nevím, jak zdárně ti funguje to mechanické ovládání 2. komory, ale mě se to nikdy nepovedlo doladit tak, aby to fungovalo, bezproblémově a spolehlivě. nakonec jsem upravil podtlakové ovládaní, zvětšil díru ve vzdušníku regulace membrány na 2 mm u 1.komory a upravil zarážku otvíraní 2. komory. Výsledkem je že se 2. komora otvírá při cca 10° otevřeni komory 1. a při výrazně nižším podlaku (od nižších otáček) než původně. Dále mám vyřešené mechanické uzavřeni 2 komory, pro povoz na benzin. Při mechanickém, nebo předčastném otevření 2. komory se benzín nestačí dostatečně rozprášit a prostě to jede na benzín mnohem hůř. Pak bych ještě doporučil rozprašovač plynu se 2-ma difuzory nebo oválnou dírou, aby díra v rozprašovači byla co nejvíce v zákrytu (lepší větší) s nejširším místem difuzoru. Ještě to chce zrušit termostat v sání- pouze studený vzduch, zapalovaní z Favorita, komprese 10:1 a především výborný motor a pak je tato snaha skutečně efektivní a můžu ji doporučit.
|
25.7.08, 23:05 |
|
|
slovacek.milos
Mistr mechanik
Příspěvky: 16256 Bydliště: Strážnice
|
sem tam jsem narazil na škodovku kdy odvětrávání kliky bylo zapojeno na směšovač a přívod LPG na filtr na trubku odvětrávání kliky, škodovečka jela v pohodě majitel si nestěžoval, je to závislé od vzduchového filtru pokud už je méně průchodný tak to fachá jak popisuju miloš
|
26.7.08, 07:02 |
|
|
Viky
Pan Kapitán
Příspěvky: 12127 Bydliště: Tynec n.L.
|
slovacek.milos píše: sem tam jsem narazil na škodovku kdy odvětrávání kliky bylo zapojeno na směšovač a přívod LPG na filtr na trubku odvětrávání kliky, škodovečka jela v pohodě majitel si nestěžoval, je to závislé od vzduchového filtru pokud už je méně průchodný tak to fachá jak popisuju miloš
Taky uz mne napadlo ze bych dal difuzor pryc, ale pripojit to k odvetrani, to je genialni! Asi to zkusim.
_________________ Forman 1994 Million Edition "Frankie" Rapid 120/1985 "Eda" - BAZ 120R Škoda 742 Forever Team -
Cvokárium: Youtube Instagram
|
26.7.08, 07:17 |
|
|
michalkatka
Příspěvky: 19159 Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
|
ja som už videl rôzne zapojenia pri LPG, napr tá hadička čo mala ísť na veko (vzduch pre voľnobeh zo sania) nebola na veku, ale na rozdeľovač, veko mal 136kové bez toho nátrubku.. ostatné už ani neviem, ale znamenalo to že podtlakovka v rozdeľovači sa po naštartovaní natiahhla na plno a vlastne nešla...
_________________ Škoda Favorit 135(136)(G)Lx 93 LPG klima červeň
Nie je všetko tak ako vyzerá - rozdiel je v technike...
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=3336
|
26.7.08, 09:50 |
|
|
ventYl
Příspěvky: 6585 Bydliště: Kosice
|
hned jak prve ma zarazilo... stycne plochy vika a telesa karburatora su UPLNE HLADKE... ci to uz bolo zrovnavane, alebo co? Moje oba karburatory tam mali kolom dokola kadejake presadenia, ktore vykusli viditelne drazky do tesnenia.
_________________ This is Linux land, on silent nights you can hear Windows machines rebooting. (--)))o-») Skoda Rapid 136 r.v.1989 biely OOOO Audi 80 2.3E r.v. 1993 - Vopruz durch Technik [H] Honda HR-V 4x4 r.v. 2000 - mula Skoda 742 Forever Team
|
26.7.08, 10:12 |
|
|
Martin
Příspěvky: 3694 Bydliště: Vysočina
|
bosator píše: ... Také jsem odzkoušel pár úprav na těchto karburátorech a jestli můžu doplnit něco ze svých poznatků...
Ty difuzory jsem vzal smirkem pod vodou asi 600, vyleštit by to určitě šlo, ale tolik se mi s tím dělat nechtělo. Použil jsem EDSR120, ale zvětšil jsem i první komoru z 22mm na 24mm, určitě to není na škodu. Mechanické oládání zatím testuji, chce to se s tím naučit jezdit a zatím se mi to jeví dobře, na benzín samozřejmně nelze hned zadupnout pedál na podlahu, jinak se to zadusí. Ten rozprašovač se pokusím sehnat, dobrý nápad. Všechny další úpravy také doporučuji, kromě snížené hlavy již vše mám.
_________________ ŠKODA 125L LPG, r.v. 1988 béžová
ŠKODA 125L LPG, r.v. 198? červená
|
26.7.08, 10:19 |
|
|
Martin
Příspěvky: 3694 Bydliště: Vysočina
|
ventYl píše: hned jak prve ma zarazilo... stycne plochy vika a telesa karburatora su UPLNE HLADKE... ci to uz bolo zrovnavane, alebo co? Moje oba karburatory tam mali kolom dokola kadejake presadenia, ktore vykusli viditelne drazky do tesnenia.
Ty jsou jen na víku, z těla vystupují jen rozprašovače a ty lze vyklepnout.
_________________ ŠKODA 125L LPG, r.v. 1988 béžová
ŠKODA 125L LPG, r.v. 198? červená
|
26.7.08, 10:21 |
|
|
florisimo
Příspěvky: 220
|
Re: Repase karburátoru a úprava pro provoz na LPG
a co napsat nějaký zkušenosti z provozu, jak se zlepšila pružnost motoru, výkon a spotřeba?
_________________ Škoda forman 135,5LS r.v.92 pohon LPG
|
28.7.08, 09:43 |
|
|
JeeRKa-JRK
Příspěvky: 143 Bydliště: GPS : 49°55'52.60"N; 17°53'17.74"E
|
Re: Repase karburátoru a úprava pro provoz na LPG
florisimo píše: a co napsat nějaký zkušenosti z provozu, jak se zlepšila pružnost motoru, výkon a spotřeba? Martin píše: Jízda - větší difuzory jsou znát na chování motoru v nejvyšších otáčkách, motor jde lépe za plynem a lze vytočit na vyšší otáčky.
_________________ modrý RAPID 135, LPG, 1989 - v garáži
Má máma má tmavě hnědou š120L.1981
červená Š 120L,1988,import z Belgie - Moje první auto. Odpočívej v pokoji kámo
|
28.7.08, 10:08 |
|
|
florisimo
Příspěvky: 220
|
Re: Repase karburátoru a úprava pro provoz na LPG
co se stane, když zruším vyhřívání sacího potrubí na plyn? Zkoušeli jste to už někdo, nebo to mám vyzkoušet jako první?
_________________ Škoda forman 135,5LS r.v.92 pohon LPG
|
28.7.08, 18:45 |
|
|
Carlos
Mistr mechanik
Příspěvky: 8621 Bydliště: Praha 13
|
Re: Repase karburátoru a úprava pro provoz na LPG
florisimo píše: co se stane, když zruším vyhřívání sacího potrubí na plyn? Zkoušeli jste to už někdo, nebo to mám vyzkoušet jako první?
Někdo tu psal že to se má okamžitě zahodit když jezdíš na plyn.
_________________ Liga za čisté silnice: pumpičkářům pumpičkou přes koule Škoda 105S -> 135S Konec již brzy Škoda 105L Začátek snad již brzy
|
28.7.08, 18:55 |
|
|
Martin
Příspěvky: 3694 Bydliště: Vysočina
|
Jak jsem psal, motor je trochu živější, lze jej lépe vytočit na vysoké otáčky a asi i maximální otáčky se zvednuly.
Vyhřívání vyhoď, to je odzkoušené a osvědčené, postup viz příspěvek v jiném vláknu.
Martin píše: Nejlepší je samozřejmně jezdit na co nekchladnější vzduch, protože obsahuje ve stejném objemu více kyslíku než teplý. Pro SEDR soudruzi vymysleli tuto blbost, protože potřebovali dostat dolů emise a to se jim dařilo jen při přesném poměru mísení vzduchu a benzínu, tak dali na sání tenhle termostat, který udržoval teplotu konstantní. Nasazuje se to jen na zimu, pokud nejsou problémy, tak ani na zimu ne, kdo má LPG, ten ať to zruší úplně. Nejlepší je termostat úplně vykuchat (stačí rozlousknout ten kryt a povolit 2x samořez) a tu díru zaslepit gumou, bývala na těch plechových. Jezdit bez celého je také blbost, protože se nasává teplý vzduch od motoru a ne studený odzadu.
_________________ ŠKODA 125L LPG, r.v. 1988 béžová
ŠKODA 125L LPG, r.v. 198? červená
|
28.7.08, 20:02 |
|
|
florisimo
Příspěvky: 220
|
Martin píše: Jak jsem psal, motor je trochu živější, lze jej lépe vytočit na vysoké otáčky a asi i maximální otáčky se zvednuly. Vyhřívání vyhoď, to je odzkoušené a osvědčené, postup viz příspěvek v jiném vláknu. Martin píše: Nejlepší je samozřejmně jezdit na co nekchladnější vzduch, protože obsahuje ve stejném objemu více kyslíku než teplý. Pro SEDR soudruzi vymysleli tuto blbost, protože potřebovali dostat dolů emise a to se jim dařilo jen při přesném poměru mísení vzduchu a benzínu, tak dali na sání tenhle termostat, který udržoval teplotu konstantní. Nasazuje se to jen na zimu, pokud nejsou problémy, tak ani na zimu ne, kdo má LPG, ten ať to zruší úplně. Nejlepší je termostat úplně vykuchat (stačí rozlousknout ten kryt a povolit 2x samořez) a tu díru zaslepit gumou, bývala na těch plechových. Jezdit bez celého je také blbost, protože se nasává teplý vzduch od motoru a ne studený odzadu.
Tak ja to zruším. Díval jsem se že budu potřebovat na propojení hadic hadicovou spojku nebo jak to nazvat. Od termostatu vede hadice vnitřní průměr 15 a to se musí rozdvojit na hadici k radiátoru topení taky průměr 15 a na automatický sytič průměr 12. Takže potřebuju nějaký takový "Tčko" kterým ty hadice pospojuju a voda poteče mimo sání. Kde se dá taková věc koupit? Je to vlastně příslušenství k hadicím. Kde se prodávají hadice?
_________________ Škoda forman 135,5LS r.v.92 pohon LPG
|
28.7.08, 20:27 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 61 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
|
|