|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 15 ] |
|
Autor |
Zpráva |
wordy
Příspěvky: 337 Bydliště: Kolárovo
|
LED Diody
Ahoj ludia.Chcem montovať diody do palubovky,a ktomu mám otázku.Odpor sa dáva na -oól,alebo na +?Ja som chcel dávat odpor 470 ohmov,ale v obchode mi povedaly aby som dal 510 ohmovú!Ktorá bude lepsia!Za odpoveď Ďakujem
|
23.1.07, 12:36 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
Kachnis
Moderátor
Příspěvky: 10557 Bydliště: Strupčice-Chomutovsko
|
Re: LED Diody
ahoj, zalezi na diode, na barve, vis? treba cerveny LEDky maj ubytek cca 2,1V takze si musis odpor spocitat podle diody. vychazej z napeti treba kolem 13 V, takze Ti dam priklad jak to delam ja...vim ze Neper treba nebude souhlasit, sam si rozmysli jesli si z toho neco vezmes.. mas cervenou LEDku ,ubytek 2,1 V a pocitas R= (13-2,1) /0,013 a to je odpor k jedny diode.. treba modry LEDky maj ubytek kolem cca 3-3,5 V a 95% diod snese proud 20mA, ja volim 13, osvedcilo se mi to..ono to pak kolem tyhle hodnoty kolisa diodu nespalis... Odpor si davej kam se ti hodi, je to jedno...
_________________ 742 8ti modelů,2 Rapidy, Feliciaq, TAZ 1500, škoda ForMan,Felicia Š 742 Forever Team, htp never team,Zakladajici clen Klubu ostrych motoru Kdyz do sveta,tak s litinou.. http://kachnis.techsajt.cz
|
23.1.07, 13:58 |
|
|
Martin
Příspěvky: 3694 Bydliště: Vysočina
|
Jestli dáš 470, nebo 510, tak to je skoro stejný. Já jsem k červeným dával i 1k. Kdybych tam dal 470, tak by to strašně oslňovalo. Taky záleží, jestli tam dáš supersvítivý, nebo normální LED. Nejlepší je koupit odpory třeba 470, 560, 820 a 1k a zkoušet, při kterým tě to neoslňuje. Jestli dáš odpor na + nebo - je fuk.
_________________ ŠKODA 125L LPG, r.v. 1988 béžová
ŠKODA 125L LPG, r.v. 198? červená
|
23.1.07, 14:11 |
|
|
Nepér
Příspěvky: 7662 Bydliště: Praha východ
|
Souhlasím, prahové napětí záleží na barvě, červená má asi 1.8V, modrá kolem 3V. Je to většinou uvedeno v katalogu, stejně jako proud, který bývá 20mA. Já to počítám jako (14-Uled)/0,020 a pak zaokrouhlím na nejbližší vyšší v řadě. Když to svítí moc, dám ještě vetší. Jinak na tom, jestli dáš odpor na + nebo na - je úplně jedno jedno, já dokonce dávám jeden odpor s poloviční hodnotou na + a druhej na - , ono se mi to tam nějak líp vlezlo a při těch zhruba 0.2W ztrátového výkonu to aspoň míň hřeje, ale říkám, je to fuk, 0.25W je ale pro tyhle malý odpory maximum. A do palubky se mi osvědčily AutoLED, vono to má větší vyzařovací úhel, normální 5 mm LED mi neprosvítila celou kontrolku (Fa má takový ty široký).
Vypadá to takhle http://www.hebeiltd.com.cn/old/LedAuto2.jpg
a je v tom několik LED, třeba 4, pak to má i větší proud a napětí, viz. nějakej katalog.
Má to sice 4 nožičky, ale dvě jsou vždycky spojený.
_________________ "Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"
|
23.1.07, 14:39 |
|
|
jizíček
Příspěvky: 926 Bydliště: Malé Březno,Most
|
hele.. a jde treba spojit 5 diod k sobe spocitat na to jeden odpor...??
_________________ Favorit 135 BMM r.v. 94 - odhlašený
VW Golf III combi, 1.9 tdi, r.v. 97
Škoda 742 Forever Team
|
23.1.07, 16:41 |
|
|
Martin
Příspěvky: 3694 Bydliště: Vysočina
|
Šlo by to, pokud bude svítit vždy jen jedna nebo všechny, tak to jde. Ale pro kontrolky to není použitelný.
_________________ ŠKODA 125L LPG, r.v. 1988 béžová
ŠKODA 125L LPG, r.v. 198? červená
|
23.1.07, 17:07 |
|
|
jizíček
Příspěvky: 926 Bydliště: Malé Březno,Most
|
mno jasne ... myslel jsem aby svitili vsechny ... s kamosem by jsme totiz chteli udelat diodový zadek na 1000 MB (svetla,brzdy,blinkry) .. nevim, treba 5 diod do kruhu svetla... nemohli by jste mi dat nevod jak to spocitat ..
_________________ Favorit 135 BMM r.v. 94 - odhlašený
VW Golf III combi, 1.9 tdi, r.v. 97
Škoda 742 Forever Team
|
23.1.07, 18:57 |
|
|
Bukaj
Příspěvky: 4747 Bydliště: Černíky
|
jizíček píše: mno jasne ... myslel jsem aby svitili vsechny ... s kamosem by jsme totiz chteli udelat diodový zadek na 1000 MB (svetla,brzdy,blinkry) .. nevim, treba 5 diod do kruhu svetla... nemohli by jste mi dat nevod jak to spocitat ..
No, když je dáš do série, tak ani nepotřebuješ odpor - podle toho, na kolik V jsou - třeba ty červené, co jsou na 2,2V, když jich dáš šest - 6x2,2=13,2V.
Otázkou je, jak moc jim budou vadit výkyvy - napěťové špičky a minima..., ale to už Ti zajisté rádi vysvětlí elektrotechnici...
(Co, Nepére, Kachnisi, Kybergregu, ...)
_________________ Å 130 L 86 - cestovní limuzína Levandulka 1000 MBG De Luxe 67 - v renovaci Felda Combi GLXi - 1,3 MPi 97 - k užitku tátovi 130LPG 130L 86 - denní vůz 1000MB MB 69, 1.8.68 Ať mi nikdo neříká, že něco nejde... Škoda 742 Forever Team
|
23.1.07, 19:04 |
|
|
Martin
Příspěvky: 3694 Bydliště: Vysočina
|
Jsou dva druhy zapojení sériové a paralelní. Ukážu to na příkladu, kdy LED má 2V a 0,02A. Sériově zapojíš 5LED - tzn 5x2V=10V. Napětí v autě asi 13V, tzn 13V-10V=3V na odporu. Proud bude 0,02A a odpor tedy R=U/I - 3V/0,02A=150ohm a P=UxI - 3V x 0,02A = 0,06W - stačí obyčejný odpor 150ohm.
Při paralelním zapojení máš napětí na LED 2V a proud podle LED např. 5x 0,02A = 0,1A. Napětí na odporu 13V-2V=11V a R= 11/0,1=110 ohm a P=1,1W. Tzn výkonový rezistor min 1,5W a 110ohm. No nevím jestli to pochopíš, kdyžtak napiš parametry LED a já ti to spočítám.
_________________ ŠKODA 125L LPG, r.v. 1988 béžová
ŠKODA 125L LPG, r.v. 198? červená
|
23.1.07, 19:07 |
|
|
jizíček
Příspěvky: 926 Bydliště: Malé Březno,Most
|
jo jasny .. ja tomu rozumín ... taky jsem tohle měl ve škole (minulej rok) ... ale nebyl jsem si jistej zda-li to tak jde s tím seriovým zapojením ... diky moc ...
_________________ Favorit 135 BMM r.v. 94 - odhlašený
VW Golf III combi, 1.9 tdi, r.v. 97
Škoda 742 Forever Team
|
23.1.07, 21:09 |
|
|
Kachnis
Moderátor
Příspěvky: 10557 Bydliště: Strupčice-Chomutovsko
|
no ja davam taky LEDky do serie Neper to vidi jinak, to uz parkrat psal, ale ja v tom problem nevidim...
_________________ 742 8ti modelů,2 Rapidy, Feliciaq, TAZ 1500, škoda ForMan,Felicia Š 742 Forever Team, htp never team,Zakladajici clen Klubu ostrych motoru Kdyz do sveta,tak s litinou.. http://kachnis.techsajt.cz
|
23.1.07, 21:50 |
|
|
Nepér
Příspěvky: 7662 Bydliště: Praha východ
|
kachnis píše: no ja davam taky LEDky do serie Neper to vidi jinak, to uz parkrat psal, ale ja v tom problem nevidim... Ale jo, to děláš správně...
Je třeba si uvědomit, že LED potřebuje napájení stabilním proudem okolo 20mA, nějaký napětí na ní už je věc druhá...
Takže zapojení, kdy všemi LED teče stejný proud je právě zapojení do série.
Ideálního zdroje proudu se dosáhne při nekonečném napětí naprázdno a nekonečném vnitřním odporu zdroje.
Jenže my máme zdroj 12V, že... takže nemůžeme mít ani nekonečný odpor hihi
No, takže jak to uděláme
Zapojíme na 12V jednu LEDku a odpor budeme muset dát trošku míň než nekonečno, asi tak 500 Ohmů no...
Jenže co když potřebujeme těch diod víc, to je třeba dávat ke každé diodě odpor za 40 haléřů zvlášť? Kdo se s tím má pájet
Odpověď zní: Teoreticky je to nejlepší z hlediska stabilizace proudu, ALE na odporech je celkem velké napětí (asi 10V no...), takže se na nich ztrácí poměrně dost výkonu, takže máme sice diodu s příkonem 60 mW, ale na odporu se ztratí 200 mW hihi .
Navíc kdo se s tím má zase pájet žejo, navíc ty odpory jsou strašně drahý, protože čína je daleko...
Řešení: zapojit do série co nejvíc diod tak, aby zbyla nějaká rezerva nepětí (třeba 4 diody po 2 voltech =8V, to by šlo, ale 4 diody po třech voltech=12V, to už ne). Takže zhruba 3V rezerva (do 12V-minimální napětí) by mohla stačit. No, takže máme 3 ultra modrý tuningový hyper LED diody v sérii, všechny po 3V => 9V, proud je všemi stejný, 20mA. No, teď vyjdeme z toho, že v autě je 14V, ať máme rezervu... takže 14-9=5V na odporu, teče jím 20 mA, 5/0,02 = 250 Ohmů, tuším, že nejbližší vyšší v řadě je 270.
Tak, teď máme 3 LED, všemi teče stejný proud, takže všechny svítí stejně, kdo by je chtěl zkusit zapojit paralelně s jedním společným odporem a mít na něm 11V a 60mA, vyjde mu asi 180 Ohmů, ALE žádná dioda není úplně stejná, takže je na nich sice stejné napětí, ale proud se rozdělí podle prahových napětí jednotlivých diod (které je u každé trošililinku jiné) a nemusely by svítit stejně. V praxi to sice funguje, nic se nespálí (no, akorát 0,7W na odporu), ale když máme smůlu na diody, nemusí být výsledek uspokojivý.
V případě potřeby většího počtu diod, než tři použijeme takovýchto sériových bloků (odpor-dioda-dioda-dioda) víc a zapojíme je každý na 12V. Nevýhodou může být možnost použití počtu, který je celistvým násobkem tří ale i to se dá obelhat, akorát se musí dopočítat další odpor, pro 2ks diod, tedy pro větší napětí na předřadném odporu.
Kua, sem se zase rozepsal, zejtra ( dneska) píšu zkouškovej test z měření a na diody se mě určitě ptát nebudou...
_________________ "Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"
|
24.1.07, 00:19 |
|
|
Nepér
Příspěvky: 7662 Bydliště: Praha východ
|
Zkouška za 3, z potřebných 35ti bodů jsem měl 35,5b
_________________ "Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"
|
24.1.07, 23:25 |
|
|
deekay
Voditelj brodice
Příspěvky: 9782 Bydliště: Bratislava / Nové Zámky
|
Nepér píše: Zkouška za 3, z potřebných 35ti bodů jsem měl 35,5b
tak sa robia skusky ja 25 a potreboval som 42, mozno keby som nezmeskal prvu cast skusky za 20
_________________ - Favorit 137GRx r.v. 1990, biely, posledné analógové auto - Volvo V40 2.0T, r.v. 2002 http://www.danokrnac.sk/
|
24.1.07, 23:30 |
|
|
Kachnis
Moderátor
Příspěvky: 10557 Bydliště: Strupčice-Chomutovsko
|
jizíček píše: mno jasne ... myslel jsem aby svitili vsechny ... s kamosem by jsme totiz chteli udelat diodový zadek na 1000 MB (svetla,brzdy,blinkry) .. nevim, treba 5 diod do kruhu svetla... nemohli by jste mi dat nevod jak to spocitat ..
jiriku, tak se s tim kamosem podivejte do jeho vektry a vemte si vzor ma tam diod jak nasrano a ma je zapojeny od profíka
_________________ 742 8ti modelů,2 Rapidy, Feliciaq, TAZ 1500, škoda ForMan,Felicia Š 742 Forever Team, htp never team,Zakladajici clen Klubu ostrych motoru Kdyz do sveta,tak s litinou.. http://kachnis.techsajt.cz
|
25.1.07, 00:17 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
|
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 15 ] |
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 50 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
|
|