Vyhledat témata bez odpovědí | Zobrazit aktivní témata Právě je 21.9.24, 03:52



Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
 Výroba tempomatu 
Autor Zpráva
Příspěvek Výroba tempomatu
Ahoj,

zase mě napadl jeden úlet. :) Přemýšlel jsem o výrobě tempomatu do Fáčka (BMM). Jsem sice elektrikář, ale pro silnoproud, proto zase tolik nerozumím elektronice.
Myslím, že vyrobit tempomat by zase až takový problém nebyl. Rychlost by se dala snímat z otáčkoměru (protože tachometr je mechanickej. Při změně rychlosti se mění i otáčky, takže je koneckonců jedno, odkud beru signál), což by bylo napojené na řídící obvod, který by ovládal škrtící klapku. Hlavně by mě ale zajímalo, jestli by šel servomotor, co nastavuje volnoběh, použít i pro běžný provoz? Tzn. jestli má natolik dlouhý chod, že zvládne otevřít klapku naplno? Pak by se dal výstup napojit na něj.
Spínačem uvnitř auta bych vstup do servomotoru od ECU odpojil a zapojil na něj výstup z obvodu tempomatu. Ten by reagoval na změnu napětí (na otáčkoměru) změnou polohy motoru, tímpádem by udržoval rychlost.
V hlavě už přibližné schema mám, jen opravdu nevím, jestli by to vážně fungovalo. Jak jsem psal, jsem jen silnoproudař :cry:

Snad jsem to nenapsal moc složitě :) Myslíte někdo, že by něco podobného bylo proveditelné...?

Díky


25.4.06, 22:52
Pspvek Reklama

   
Uživatelský avatar

Příspěvky: 5194
Bydliště: Pééétržka a Horne Saliby
Příspěvek 
ECU si polohu skrtiacej klapky (privery) kontoluje spolu s kyslikovou sondou, otackami apod.
Ak by sa z toho ''nescvokla'' uplne, tak sa prepne do nudzoveho rezimu, co asi neocenis...

Jednoduchsie sa mi vidi asi navrhnut si vlastnu ECU aj s tempomatom :cD. Alebo naprikad vlozenie motora z fabie 1.4-8ventil s celou elektronikou a tempomatom.

Poliaci na ich Fiatku 126 mali nieco ako mechanicky tempomat (spotrebomat), co bola vlastne jemna zarazka na pedal akceleratora. Takze si vedel kde je idealne zosliapnuty pedal vzhladom na spotrebu. Problem je, ze sem-tam mozes ist dokopca, kde sa motor zacne dusit )

Nevie niekto, ci existuje tempomat aj na auto bez elektonicky snimanej polohy plynoveho pedalu?

_________________
Forman 135Le
Volvo 855 TDI
0949126151


26.4.06, 19:40
Profil
Příspěvek 
ja sem uvazoval o nejakym tempomatu do 120Ls a napadlo me dat na lanko od pedalu elmagnet a jeho civka by byla napajena podle otacek motoru jak pises ty... co ty na to?? ja nemam takovou trpelivost, abych do toho sel a sem taky silnoproudar :)


26.4.06, 20:33
Příspěvek 
kwiko: Tak kdybych současně s tím vždycky odpojil i čidlo, co snímá pro ECU polohu serva, tak by ECU o ničem "nevěděla", hm? :) Dávat nový motor se mi ale rozhodně nece :) A ten mechanický "tempomat" - přesně jak píšeš, stačí trošku kopec, a auto zpomalí, popř. z kopce to zase zrychlí. Mně šlo o to, aby si auto samo drželo rychlost.
kachnis: To je docela dobrý, elmagnet mě nenapadl. Přemýšlel jsem o přídavném servu na klapku, jeho polohu bych snímal potenciometrem, stejně tak bych snímal i polohu plynu a přes tranzistor ovládal to servo. Takhle, jak píšeš, by to možná taky šlo, a hlavně by to bylo mnohem jednodušší. Teď jde o to sehnat elmagnet s dostatečně dlouhým chodem, aby byl dost silnej (přetáhnul pružinu na klapce, resp. u Tebe na karburátoru) a aby vydržel dlouhodobější provoz. Napadá Tě něco, odkud ho vzít...?


27.4.06, 07:36
Příspěvek 
no jedinej silnej elmagnet, o kterym vim je civka od starteru, ale ta je trochu velka. Netusim, kolik mas mista ve svym aute, ae me by se tam mozna vela, ale je to takovy brutalni reseni, lepsi by bylo navinout si svuj elmagnet z lakovanyho dratu nebo i z obycejnyho( kdybych takhle nevidel namotany svareci trafo,nikdy bych to nenapsal :) )..jinak bliz sem se tim jeste nezabejval a servo bych ja urcite nedval, pac s tim neumima nerozumim tomu :)


28.4.06, 12:55
Pan Kapitán
Uživatelský avatar

Příspěvky: 12111
Bydliště: Tynec n.L.
Příspěvek 
kachnis píše:
no jedinej silnej elmagnet, o kterym vim je civka od starteru, ale ta je trochu velka. Netusim, kolik mas mista ve svym aute, ae me by se tam mozna vela, ale je to takovy brutalni reseni, lepsi by bylo navinout si svuj elmagnet z lakovanyho dratu nebo i z obycejnyho( kdybych takhle nevidel namotany svareci trafo,nikdy bych to nenapsal :) )..jinak bliz sem se tim jeste nezabejval a servo bych ja urcite nedval, pac s tim neumima nerozumim tomu :)


Panove klid, pouzijte modelarsky servo, da se ridit pulzne-sirkovou modulaci (PWM).

_________________
Forman 1994 Million Edition "Frankie"
Rapid 120/1985 "Eda" - BAZ 120R
Škoda 742 Forever TeamObrázek

Cvokárium: Youtube Instagram


28.4.06, 14:06
Profil ICQ YIM
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7662
Bydliště: Praha východ
Příspěvek 
Cosi jsem našel
http://www.autotopcentrum.cz/FullScr.ph ... node=AP-xx

_________________
"Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"


28.4.06, 16:02
Profil ICQ
Příspěvek 
Nepér: Ty jo, to je ale docela pálka, když si vezmeš, jak je to jednoduchý... 7tis. se mi za to rozhodně dávat nece :(
Viky: A Ty můžeš sehnat takovej servomotor? Myslíš, že by to utáhnul?
Kachnis: Zase ale myslím, že u servomotoru to můžeš regulovat citlivějš, než u elmagnetu. :?


28.4.06, 21:53
Příspěvek 
no servo bude urcite citlivejsi to mas pravdu...mozna se jednou dokopu a necio vymyslim :), ale s elmagnetem :) jesli neco vymyslis, nezapomen se podelit ...


29.4.06, 15:43
Příspěvek 
Jj. Na papíře mám nějaký schémátko, co jsem si nakreslil, ale nevím, jestli to bude fungovat :) Chtělo by to skouknout od někoho, kdo rozumí slaboproudu. Kdyžtak se pokusím dnes přemluvit, překreslím to v PC a hodím to sem ;)
Jinak když vymyslím něco novýho, určo to sem hodím.


29.4.06, 15:56
Příspěvek 
Tak, nakreslil jsem si schémátko, je to na mým webu: http://javorsky.wz.cz/tempomat_schema.gif
Popis:

Je to asi docela složitý - je to schéma přestavby plynu na elektronickej.
Na plyn by byly zapojený dva potenciometry, proti sobě (tzn. v klidové poloze pedálu je jeden naplno a druhý dole, to samé obráceně). Stejně jsou další dva na škrtící klapce, která je spojená se servomotorkem.
Takže plyn je v klidu, motor běží na volnoběh. Sešlápnu pedál, na horním "plynovým" potenciometru se zvětší napětí, přes horní potenťák na klapce (která je ve stejné poloze, takže potenťák nemá žádný odpor) jde do tranzistorů, který přivedou napětí na servo. To pohne natočí klapku, takže se zvýší otáčky motoru. Současně s pohybem klapky se ale zvětší odpor na horním potenciometru, takže se sníží napětí na tranzistorech, zavřou se a servo se zastaví. Plyn tedy držím ve stejné poloze, otáčky jsou zvýšené a drží na jedné hodnotě.
Úplně stejně je to zapojené, když plyn zase uberu - na dolní větvi jsou taky dva potenciometry a dva tranzistory, který pouštěj napětí do serva obráceně, tímpádem se klapka zase přivírá.

Tohle schéma je jen zapojení elektronickýho plynu. Vůbec nevím, jestli by to fungovalo :) Jak jsem říkal, slaboproudu moc nerozumím.
Kdybych do toho chtěl zapojit ten tempomat, stiskem tlačítka uvnitř auta bych odpojil potenciometry na plynu a přepojil to na obvod, kterej by reguloval napětí podle otáčkoměru (tam se mění vlastně napětí podle otáček). Dalším stiskem toho tlačítka, nebo sešlápnutím jakýhokoliv pedálu, bych to přepojil zpět na ovládání potenciometrama na plynu.

Doufám, že je to aspoň trošku srozumitelné :) Byl bych moc rád, kdyby se k tomu vyjádřil někdo, kdo by tomu rozuměl aspoň trošku víc než já...

Díky :)


29.4.06, 16:36
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7662
Bydliště: Praha východ
Příspěvek 
Musel jsem si domyslet kolektory a emitory těch tranzistorů (snad jsou všechny NPN a kolektory horních jsou na+ a emitory dolních na-), ale v zásadě by to fungovalo, možná by to chtělo ješte nejaký odpory před ty první potenciometry, kdyby byla náhodou jejich poloha taková, že by v součtu (dolní plynu+dolní klapky) dali málo ohmů, aby nebylo na bázích dolních tranzistorů plné napájecí napětí.
Jak by bylo rychlé to servo?

_________________
"Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"


29.4.06, 17:13
Profil ICQ
Příspěvek 
Jéé, no vidíš, na osazení těch tranzistorů jsem úplně zapomněl :)
A nešel by před ty tranzistory dát nějakej stabilizátor nebo zenerovka?
Myslím, že čím rychlejší by to servo bylo, tím líp - motor by reagoval rychleji a taky by se omezilo nebezpečí, že při rychlejším delším sešlápnutí plynu by se na ty tranzistory dostalo větší napětí, jak jsi psal.


29.4.06, 19:26
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7662
Bydliště: Praha východ
Příspěvek 
Servo se ale řídí takhle, http://robotika.cz/guide/servo/cs, ale to už chce nějakou řídící elektroniku...

_________________
"Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"


29.4.06, 23:11
Profil ICQ
Příspěvek 
Na tý stránce o robotice je spíš už řízení serva pro použití v robotech. Myslím, že kdyby se to servo (nebo elektromotor) v tempomatu řídilo jen těma tranzistorama, fungovat to taky bude, ne? ;)


1.5.06, 13:03
Pspvek Reklama

   
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odpovědět na téma   [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Český překlad – phpBB.cz