breta1
Příspěvky: 327
|
Re: zapojení denního svícení
Pokusím se do toho vnést trochu jasno. Jsou v podstatě dva typy světel pro denní svícení, jedny mají uvnitř "automat", který pozná že se točí motor (potažmo že funguje alternátor), druhé automat nemají. Automat nereaguje na změnu napětí, které se zvýší po nastartování, jak se mylně traduje, ale na zvlnění napětí, které je na baterce od alternátoru (toho se využívá např. na STK při měření emisí, kdy se z bateky bere toto zvlnění pro určení otáček motoru). Protože z přiložených návodů se obyčejně prd dozvíme, doporučuji světla vyzkoušet na stole se zdrojem 12V nebo akumulátorem 12V. Černý bývá téměř vždy mínus (kostra). Zkusíme připojit (třeba červený) na plus. Pokud se světla rozsvítí a po chvíli zhasnou, je tam automat, pokud svítí stále, automat nemá. Kdo si chce pohrát a ověřit funkci automatu, může do plusového přívodu do série zapojit malé střídavé napětí z trafa (stačí i 0,5V), já jsem to zkoušel s vývody pro smyčku trafopájky, pokud je trafopájka zapnutá, vyrábí přídavné zvlnění do napájecího napětí asi 0,5V a světla svítí, pokud trafopálku vypneme, zvlnění zmizí a světla po několika sekundách zhasnou. U těchto světel tedy nemusíme hledat napětí "po klíčku", označované jako 15, ale můžeme světla (přes pojistku) zapojit přímo na plus akumulátoru. Doporučuji ale změřit odběr těchto světel ve vypnutém stavu- já jsem měl u svých 6mA na jedno světlo, takže celkem 12mA, což mi přišlo dost a tak jsem je stejně nakonec připojil "po klíčku", čímž ovšem je funkce automatu zachována. Třetím drátem se ovládá zapnutí/vypnutí, takže se dává na parkovačky. Když je na drátě 0V, světla svítí, když +12V, světla nesvítí. U některých světel je možné řídit tímto drátem i jas, takže když ten drát např. nezapojíme, světla svítí menším jasem.
|