Prehlad poziadavkov na motorovy olej urcenych vyrobcom autaŠkoda 1000MBVyrobcom uvadzane poziadavky na olej: SAE 40, SAE 30, SAE 20W/20, SAE 10W
Interval vymeny: 5000km alebo 1 rok
Škoda 100/110Vyrobcom uvadzane poziadavky na olej: SAE 40, SAE 30, SAE 20W/20, SAE 10W
Interval vymeny: 5000km alebo 1 rok
Škoda 105/120 do 07/1984 (s obtokovou filtraciou oleja)Vyrobcom uvadzane poziadavky na olej: SAE 50, SAE 40, SAE 30, SAE 20W/20, SAE 10W
Interval vymeny: 5000km alebo 1 rok
Škoda 105/120/130 od 08/1984 (s plnoprietokovou filtraciou oleja)Vyrobcom uvadzane poziadavky na olej: SAE 50, SAE 40, SAE 30, SAE 20W/20, SAE 10W
Interval vymeny: 10000km alebo 1 rok
Škoda FavoritSpecifikace motorového oleje pro vozidla s pevnými servisními intervaly (QG0)Vyrobcom uvadzane poziadavky na olej: API SF/SG, CCMC-G2/G4, VW 501.01, VW 500.00
Vyrobca neodporuca pouzivanie olejov so specifikaciou SAE pod 10W.
Interval vymeny: 15 000km alebo 1 rok
Škoda FeliciaSpecifikace motorového oleje pro vozidla s pevnými servisními intervaly (QG0)Benzinove (zazihove) motory: VW 500.00, VW 501.01, VW 502.00
Naftove (vznetove) motory: VW 505.00
Interval vymeny: 15 000km (benzin) / 7500km (diesel) alebo 1 rok
Škoda Octavia ISpecifikace motorového oleje pro vozidla s pevnými servisními intervaly (QG0, QG2)Benzinove (zazihove) motory: VW 501.01, VW 502.00, VW 504.00
Naftove (vznetove) motory: VW 505.01 (bez DPF), VW 507.00 (s DPF)
Interval vymeny: 15 000km alebo 1 rok
Specifikace motorového oleje pro vozidla s proměnlivými servisními intervaly (QG1)Benzinove (zazihove) motory: VW 503.00, VW 504.00
Naftove (vznetove) motory: VW 506.01 (bez DPF), VW 507.00
Škoda Fabia ISpecifikace motorového oleje pro vozidla s pevnými servisními intervaly (QG0, QG2)Benzinove (zazihove) motory: VW 501.01, VW 502.00, VW 504.00
Naftove (vznetove) motory: VW 505.01 (pre PD), VW 505.00, VW 507.00
Interval vymeny: 15 000km alebo 1 rok
Specifikace motorového oleje pro vozidla s proměnlivými servisními intervaly (QG1)Benzinove (zazihove) motory: VW 504.00, VW 503.00
Naftove (vznetove) motory: VW 507.00, VW 506.01
Škoda Superb ISpecifikace motorového oleje pro vozidla s pevnými servisními intervaly (QG2)Benzinove (zazihove) motory: VW 501.01 VW 502.00 VW 504.00
Naftove (vznetove) motory: VW 505.00 (nie PD, bez DPF), VW 505.01 (bez DPF), VW 507.00 (nie PD)
Interval vymeny: 15 000km alebo 1 rok
Specifikace motorového oleje pro vozidla s proměnlivými servisními intervaly (QG1)Benzinove (zazihove) motory: VW 503.00, VW 504.00
Naftove (vznetove) motory: VW 506.01 (bez DPF), VW 507.00
Motorove oleje odporucane uzivatelmi foraŠkoda 1000MB, 100/110, 105/120 do 07/1984 (s obtokovou filtraciou oleja)API SF, SAE 15W40
Trysk Stabil M7ADX 15W/40Škoda 105/120/130 od 08/1984 (s plnoprietokovou filtraciou oleja)API SG, SAE 10W40, SAE 15W40
Mogul Felicia 15W/40Škoda FavoritMogul Felicia 15W/40Škoda FeliciaMogul Extreme 10W/40Popri kladeni dorazu na kvalitu motoroveho oleja sa obcas pozabuda tiez na nemenej dolezity prvok mazacej sustavy motoru a tym je olejovy filter. S kazdou vymenou oleja sa meni aj olejovy filter, ktory okrem hlavnej ulohy ktorou je
zachytavanie necistot z oleja musi plnit aj dalsie nemenej dolezite funkcie. V prvom rade musi filter obsahovat
obtokovy (pretlakovy) ventil ktory v pripade nadmerneho zanesenia filtracneho materialu filtra prepusta motorovy olej a tym zabranuje poklesu mazacieho tlaku. Dalsou nutnou sucastou je
ventil spatny, ktory zabranuje stekaniu oleja z mazacich kanalov po zastaveni motoru a tym skracuje cas potrebny na dopravu oleja na mazacie miesta po starte.
Odporucani vyrobcovia olejovych filtrov s kvalitnymi vlastnostami (nielen filtracnymi) su: MANN, ...
Najcastejsie otazky spojene s vymenou olejaAky olej mam pouzit do svojho auta?V zasade plati ze treba pouzivat olej splnujuci poziadavky dane vyrobcom auta. Druhe pravidlo vymeny oleja je - najlepsie je pouzit olej rovnaky aky bol v motore pred vymenou (zhodny olej od rovnakeho vyrobcu).
Co mam robit v pripade, ak neviem aky olej bol v motore pred vymenou?Pouzit olej splnujuci poziadavky vyrobcu, pripadne niektory z vyssie uvedenych odporucanych olejov. Toto je zavisle hlavne na celkovom stave motoru (cistota, opotrebenie) a zmyslanom buducom vyuzivani auta.
Mam v skrini olej XY, mozem ho pouzit do svojho auta?Olej nieje drahsi ako motor auta, preto v pripade ze nesplnuje (alebo nieje uvedena) specifikaciu vyrobcu neodporucam pouzit olej do auta.
Co znamena norma SAE?Jedna sa o charakteristiku viskozitnych vlastnosti olejov podle Society of Automotive Engineers (SAE). Pre klasifikaciu olejov pouziva 6 zimnych tried oznacenych xxW a 5 letnych tried oznacenych cislom.(Zimne 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W; Letne 20, 30, 40, 50, 60; Cize napriklad 10W40 - 10W zimna + 40 letna). Obecne plati cim vyssie je dane cislo tym je olej pri rovnakej teplote hustejsi.
Co znamena norma API?(American Petroleum Institute) Norma rozdeluje oleje do dvoch hlavnych skupin (benzinove, naftove) a tie nasledne deli podla vykonnostnych parametrov - oxidacnej stabilite, antikorozivnej ochrane, tvorbe usad a kalov, ochrane proti opotrebeniu,... Oznacenie API ma tvar Sx/Cy kde x je trieda pre benzinove motory a y trieda pre naftove motory. Obecne plati cim vyssie pismeno abecedy tym je olej lepsi z pohladu API normy.
Mozem pouzit olej s novsimi specifikaciami?Vzhladom na neustaly vyvoj motorovych olejov a poziadavkov na ne sa postupom casu menia normy olejov dodavane predajcami. Tak isto sa meni aj sposob pouzivania automobilov (jazdenie na kratsie trasy, viac startov, celorocne pouzivanie atd.) a z toho plynuce naroky na motorovy olej. Vhodnost pouzitia oleja vyssej specifikacie je velmi individualna a zavisla v prvom rade na stave motoru - jeho cistote a opotrebeniu. Vseobecne sa neodporuca razovy prechod na olej novsej specifikacie o viac ako jeden stupen (tj napr z API SE na SL moze sposobit problem) z jednoducheho dovodu - oleje novsej specifikacie obsahuju ine aditiva sposobujuce rozklad usadenin v mazacom okruhu (a z toho vyplyvajuce riziko upchania mazacich kanalov uvolnenymi usadami). Pri nutnosti prechodu na novsiu spoecifikaciu sa odporuca skratit interval medzi vymenami a prechadzat na novsi olej vzdy o stupen lepsi ako predchodzi. Tak isto prechod na 'mensiu' viskozitnu specifikaciu (SAE 15W40 na 10W40 moze sposobit problem) moze sposobovat problem s mazacim tlakom sustavy, kedy vole sposobene vyrobnymi toleranciami a opotrebenim vyzaduju olej s vyssou viskozitou pre zachovanie ucinnosti mazania.
Zdroje informacii o olejoch a ich vlastnostiach- http://www.petroleum.cz/vyrobky/oleje-motorove-specifikace.aspx