Vyhledat témata bez odpovědí | Zobrazit aktivní témata Právě je 15.11.24, 15:40



Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 91 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Další
 Pežoťáci zas vymejšlí ptákoviny ... 
Autor Zpráva
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3262
Bydliště: Uherské Hradiště (Kunovice)
Příspěvek 
Já jsem startoval vždycky veze spojky, ale v Avii když jsem byl nucený jezdit jenom s jednou baterkou tak jsem si zvyknul startovat se spojkou...teď jak kdy (i v tom osobáku ji většinou mačkám). Nicméně to co vymysleli ti žabožrouti - příjde mi to jako pěkná blbost, teoreticky možná dostávají záhul ale co je to ve srovnání s jedním rozjezdem?


1.12.07, 11:54
Profil ICQ
Pspvek Reklama

   

Příspěvky: 121
Bydliště: Zlín
Příspěvek 
Ono to pažitkové nevymýšlejí... diskuze na tohle téma už jede na spoustě motoristických webů... jsou jen jedni z mnoha...

Ale jinak vždy se spojkou. Nikdy jinak... :)


1.12.07, 15:19
Profil ICQ

Příspěvky: 250
Příspěvek 
to je to samý s rostlačováním OHC ček řemenem...... Podle mě, dyš tam nebude sedět kokot.... a nechá to pomaloučku šoupnout přez spojku, tak se nemuže nic stát.... protože starter zrovna tak rostáčí klikovou hřídel.... Ale je jen o to, že někdo ten cit nemá a tím se to stává potencionálně nebezpečné....


1.12.07, 15:55
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3262
Bydliště: Uherské Hradiště (Kunovice)
Příspěvek 
Ales M píše:
to je to samý s rostlačováním OHC ček řemenem...... Podle mě, dyš tam nebude sedět kokot.... a nechá to pomaloučku šoupnout přez spojku, tak se nemuže nic stát.... protože starter zrovna tak rostáčí klikovou hřídel.... Ale je jen o to, že někdo ten cit nemá a tím se to stává potencionálně nebezpečné....


Jak říkáš - 3x jsme roztahovali Octávku TDi a nikdy se nic nestalo. (kámoš, vůl, pokaždé vyjel nádrž do sucha :D:D)


1.12.07, 16:02
Profil ICQ
rejpal

Příspěvky: 18265
Příspěvek 
cyz píše:
... příjde mi to jako pěkná blbost, teoreticky možná dostávají záhul ale co je to ve srovnání s jedním rozjezdem?


Z té pažoutí diskuse jsem pochopil, že jim jde o axiální ložiska. Nejsem si jistý, jak jsou tato ložiska v různých motorech mazána, ale u škodovky jsou dle mého názoru mazána olejem který je tlačen do hlavních ložisek kliky olejovým čerpadlem. Pokud jsou před startováním suchá a ty sešlápneš spojku, dostanou určitě zabrat mnohonásobně více, než při sešlápnutí spojky nastartovaného a promazaného motoru...

Co se týče zátěže pro startér navíc, kterou dle některých představuje převodovka, zeptám se vás: Zkoušeli jste někdy ručně otáčet motorem a ručně otáčet osou převodovky?


2.12.07, 09:40
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 4693
Bydliště: Rokytnice u Přerova
Příspěvek 
ventYl píše:
so spojkou, vzdy a vsetko, okrem Jawy Pionier ;)
pionýr se dobře startuje ze spojkou :lol: jde to lehči ta převodovka má asik velkej odpor :lol:

_________________
Seat toledo 1.9 TDI 1996
Seat toledo 1.9 TDI 1998
T4 1.9 MTDI 1995 Long spotřebák
Včelař

Sháním vyjetý a vyfritovaný olej!


2.12.07, 11:17
Profil ICQ
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6585
Bydliště: Kosice
Příspěvek 
fatal píše:
cyz píše:
... příjde mi to jako pěkná blbost, teoreticky možná dostávají záhul ale co je to ve srovnání s jedním rozjezdem?


Z té pažoutí diskuse jsem pochopil, že jim jde o axiální ložiska. Nejsem si jistý, jak jsou tato ložiska v různých motorech mazána, ale u škodovky jsou dle mého názoru mazána olejem který je tlačen do hlavních ložisek kliky olejovým čerpadlem. Pokud jsou před startováním suchá a ty sešlápneš spojku, dostanou určitě zabrat mnohonásobně více, než při sešlápnutí spojky nastartovaného a promazaného motoru...

Co se týče zátěže pro startér navíc, kterou dle některých představuje převodovka, zeptám se vás: Zkoušeli jste někdy ručně otáčet motorem a ručně otáčet osou převodovky?


bohate staci, aby som po nastartovani studeneho motora teraz v zime hodil neutral a pustil spojku a na sytic mi znatelne poklesnu otacky, cize na tom nieco bude ;) skusal si ty niekedy rucne otacat osou prevodovky pri -20 st. C?

okrem toho, podla fyzikalnych zakonov vzlinania tekutiny, pokial tie axialne loziska nie su vylozene vydrate, tak by sa v nich iste minimalne mnozstvo mazadla malo udrzat, ale to s istotou tvrdit nemozem, pretoze si nepamatam, ktore lozisko v Skodovackom motore riesi axialne sily (neviem, ci to nahodou nemaju na starosti len nejake kruzky?)

_________________
This is Linux land, on silent nights you can hear Windows machines rebooting.
(--)))o-») Skoda Rapid 136 r.v.1989 biely
OOOO Audi 80 2.3E r.v. 1993 - Vopruz durch Technik
[H] Honda HR-V 4x4 r.v. 2000 - mula
Skoda 742 Forever Team


2.12.07, 13:20
Profil Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 784
Bydliště: Chrudimsko
Příspěvek 
Startuju zásadně všechno se spojkou, třeba fiesta teď v zimě po puštění spojky a zařazené neutrálu má chvilku tendenci jet dopředu.
U toho fava se nemusí ten pedál mačkat až na podlahu aby se zapnul sytiš, stačí jen lehce a je slyšet jak si zacvaká karbec.

_________________
Forman Glxi r.v.93 karbec 43Kw lpg
Obrázek
Ford Fiesta r.v.91 37kw


2.12.07, 17:18
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 19159
Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
Příspěvek 
FerdikF píše:
U toho fava se nemusí ten pedál mačkat až na podlahu aby se zapnul sytiš, stačí jen lehce a je slyšet jak si zacvaká karbec.


nie je to treba ale ak je chladnejšie tak je to lepšie pre štart, nakoľko akceleračná pumpička mu strekne trocha paliva pred štartom...

_________________
Škoda Favorit 135(136)(G)Lx 93 LPG klima červeň
Nie je všetko tak ako vyzerá - rozdiel je v technike...
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=3336


2.12.07, 20:05
Profil
rejpal

Příspěvky: 18265
Příspěvek 
ventYl píše:
bohate staci, aby som po nastartovani studeneho motora teraz v zime hodil neutral a pustil spojku a na sytic mi znatelne poklesnu otacky, cize na tom nieco bude ;) skusal si ty niekedy rucne otacat osou prevodovky pri -20 st. C?

okrem toho, podla fyzikalnych zakonov vzlinania tekutiny, pokial tie axialne loziska nie su vylozene vydrate, tak by sa v nich iste minimalne mnozstvo mazadla malo udrzat, ale to s istotou tvrdit nemozem, pretoze si nepamatam, ktore lozisko v Skodovackom motore riesi axialne sily (neviem, ci to nahodou nemaju na starosti len nejake kruzky?)


Ano, v zimě po uvolnění spojky poklesnou otáčky, ale to nemění nic na tom, že odpor převodovky je vůči odporu motoru zanedbatelný. Pokud by byl například srovnatelný, motor by možná i zdechl... A nezapomínej, že startér točí motorem pomaleji, takže odpor převodovky je nižší, ale zároveň odpor nepromazaného motoru je vyšší. Zkoušel jsem otáčet převodovkou zhruba při 20˚C, nemyslím si, že by to šlo při -20˚C o moc hůř. Tys to zkoušel při jaké teplotě?

Samozřejmě nejsou před startem axiální ložiska suchá, ale určitě nejsou tak promazaná, jako za běhu motoru. Kdyby stačila jen troška oleje, nebyla by hlavní ložiska klikovky mazána tlakem. Na válcích také zůstane film oleje a i přesto jsem se dočetl, že start je pro písty, válce a kroužky největší záhul. Ve škodováckých motorech jsou axiální síly řešeny kroužky, což je důvod navíc netrápit je...


2.12.07, 20:13
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky
Hliník navždy.
Uživatelský avatar

Příspěvky: 17651
Bydliště: Praha západ
Příspěvek 
Videl nekdy nekdo na skodovce vydrany ty axialni krouzky? :D (na olej lepci nez M6AD)

_________________
Zbrane zabijeji!

Liga za čisté silnice: pumpičkářům pumpičkou přes koule.


2.12.07, 20:24
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky
Dřevák na focení, neumí ostřit
Uživatelský avatar

Příspěvky: 27227
Bydliště: Netolice největší prdel v republice
Příspěvek 
škodař píše:
ventYl píše:
so spojkou, vzdy a vsetko, okrem Jawy Pionier ;)
pionýr se dobře startuje ze spojkou :lol: jde to lehči ta převodovka má asik velkej odpor :lol:


jj :lol: :lol: akorát startér mi nějak nereaguje asik mám slabou baterku

_________________
Nissan Navara D40
Passat 96kw
Felda 1.3BMM combi LPG ve stavu klinické smrti čeká na konec :(


2.12.07, 20:30
Profil ICQ

Příspěvky: 3060
Bydliště: Olomouc
Příspěvek 
fatal píše:
Ano, v zimě po uvolnění spojky poklesnou otáčky, ale to nemění nic na tom, že odpor převodovky je vůči odporu motoru zanedbatelný. Pokud by byl například srovnatelný, motor by možná i zdechl... A nezapomínej, že startér točí motorem pomaleji, takže odpor převodovky je nižší, ale zároveň odpor nepromazaného motoru je vyšší. Zkoušel jsem otáčet převodovkou zhruba při 20˚C, nemyslím si, že by to šlo při -20˚C o moc hůř. Tys to zkoušel při jaké teplotě?

Samozřejmě nejsou před startem axiální ložiska suchá, ale určitě nejsou tak promazaná, jako za běhu motoru. Kdyby stačila jen troška oleje, nebyla by hlavní ložiska klikovky mazána tlakem. Na válcích také zůstane film oleje a i přesto jsem se dočetl, že start je pro písty, válce a kroužky největší záhul. Ve škodováckých motorech jsou axiální síly řešeny kroužky, což je důvod navíc netrápit je...


To, co píšeš sou jenom doměnky opřený o výklad pána, kterej u rýsovacího prkna něco spočítal a snaží se to uvádět do praxe, aby byl slavnej, jinak je to zhola nesmysl. Axiální i jiný ložiska nezůstanou u pravidelně používanýho motoru nikdy suchý a s prvním otočením motoru je uvedeno do chodu i olejový čerpadlo, takže zhruba 3-4 otočka a je promazanej celej motor. Axiály jsou snad ve všech motorech co znám řešený přítlačnýma opěrkama a jinak než tlakem prostě motor mazat nejde, protože vlivem odstředivých, dostředivých a jiných sil by olej z ložisek vytekl, takže se tam musí zase dopravit tlakem. Samozřejmě u motorů, který nemají předmazávání nejde zabezpečit optimální promazání v průběhu startu, ale po 3-4 otočce je promazání snesitelný a když si srovnám odpor převodovky při 20°C a -20°C, tak je to sakra rozdíl a starší diesel ti prostě bez spojky nedosáhne takových otáček, aby spolehlivě chytl a po pár pokusech ti tak možná zhoří bateriák vlivem neskutečnýho proudu, kterej potřebuje startér. Zatím sem nikdy neviděl nějaký znatelnější opotřebení axiálů, při přetěsňování van to vždy měřím a není vyjímka, že motor se stavem 300.000 má axiální vůli v okolo 0,25mm, přičemž ve výrobě se skládají zhruba (podle typu) na hodnotu 0,10mm a tolerance je 0,30mm a motor kolikrát pracuje i při hodnotě 0,50mm.

_________________
Už tu nejsem, s fórem mi vlezte na hrb. Co jsem měl rozřešeno dořeště prosím přes drak@drakk.eu


2.12.07, 20:51
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6585
Bydliště: Kosice
Příspěvek 
fatal píše:
ventYl píše:
bohate staci, aby som po nastartovani studeneho motora teraz v zime hodil neutral a pustil spojku a na sytic mi znatelne poklesnu otacky, cize na tom nieco bude ;) skusal si ty niekedy rucne otacat osou prevodovky pri -20 st. C?

okrem toho, podla fyzikalnych zakonov vzlinania tekutiny, pokial tie axialne loziska nie su vylozene vydrate, tak by sa v nich iste minimalne mnozstvo mazadla malo udrzat, ale to s istotou tvrdit nemozem, pretoze si nepamatam, ktore lozisko v Skodovackom motore riesi axialne sily (neviem, ci to nahodou nemaju na starosti len nejake kruzky?)


Ano, v zimě po uvolnění spojky poklesnou otáčky, ale to nemění nic na tom, že odpor převodovky je vůči odporu motoru zanedbatelný. Pokud by byl například srovnatelný, motor by možná i zdechl... A nezapomínej, že startér točí motorem pomaleji, takže odpor převodovky je nižší, ale zároveň odpor nepromazaného motoru je vyšší. Zkoušel jsem otáčet převodovkou zhruba při 20˚C, nemyslím si, že by to šlo při -20˚C o moc hůř. Tys to zkoušel při jaké teplotě?

Samozřejmě nejsou před startem axiální ložiska suchá, ale určitě nejsou tak promazaná, jako za běhu motoru. Kdyby stačila jen troška oleje, nebyla by hlavní ložiska klikovky mazána tlakem. Na válcích také zůstane film oleje a i přesto jsem se dočetl, že start je pro písty, válce a kroužky největší záhul. Ve škodováckých motorech jsou axiální síly řešeny kroužky, což je důvod navíc netrápit je...


Ano, starter to toci na odost nizsich otackach, to je sice pravda, ale tiez je pravda, ze napriklad taky bezny starter ma tusim od 1,2 do 2 kW vykonu, kdezto motor 135 pri volnobeznych otackach ma okolo 18 - 20 kW (aj keby sme brali stav, ze nie je zohriaty a ma polovicu, je to stale 5x viac) a ta prevodovka ho znatelne brzdi.

Neviem, cim mazes prevodovku, ale povedal by som, ze beznu prevodovku, ktora bola par rokov pouzivana, pri -20 st. C volnou rukou bez nejakeho nastroja rukou ani nepretocis (kazdopadne to mozem vyskusat, na zahrade mi jedna prevodovka z 1203jky lezi, staci pockat na prihodne pocasie).

Ked si to vezmes statisticky, ze by pri suchom starte bol pre ten axialny kruzok 100x vacsi zahul prenos sily, ako pri beznej jazde, tak je to stale jedno, pretoze pri beznej jazde v meste spojku vymacknes urcite aspon 100x (kazda jedna krizovatka = automaticky ~5 vyslapnuti spojky, pri brzdeni motorom ~8). Okrem toho, zotrvacna sila zotrvacnika pri roztocenom motore posobi nie len radialne, ale aj axialne, cize vsetky snahy hybat klukou mimo momentu jeho hybnosti sa snazi tlmit (na tomto principe funguje napriklad aj gyroskop).

_________________
This is Linux land, on silent nights you can hear Windows machines rebooting.
(--)))o-») Skoda Rapid 136 r.v.1989 biely
OOOO Audi 80 2.3E r.v. 1993 - Vopruz durch Technik
[H] Honda HR-V 4x4 r.v. 2000 - mula
Skoda 742 Forever Team


2.12.07, 21:03
Profil Zobrazit autorovy stránky
rejpal

Příspěvky: 18265
Příspěvek 
Drak píše:
To, co píšeš sou jenom doměnky opřený o výklad pána, kterej u rýsovacího prkna něco spočítal a snaží se to uvádět do praxe, aby byl slavnej, jinak je to zhola nesmysl. Axiální i jiný ložiska nezůstanou u pravidelně používanýho motoru nikdy suchý a s prvním otočením motoru je uvedeno do chodu i olejový čerpadlo, takže zhruba 3-4 otočka a je promazanej celej motor. Axiály jsou snad ve všech motorech co znám řešený přítlačnýma opěrkama a jinak než tlakem prostě motor mazat nejde, protože vlivem odstředivých, dostředivých a jiných sil by olej z ložisek vytekl, takže se tam musí zase dopravit tlakem. Samozřejmě u motorů, který nemají předmazávání nejde zabezpečit optimální promazání v průběhu startu, ale po 3-4 otočce je promazání snesitelný a když si srovnám odpor převodovky při 20°C a -20°C, tak je to sakra rozdíl a starší diesel ti prostě bez spojky nedosáhne takových otáček, aby spolehlivě chytl a po pár pokusech ti tak možná zhoří bateriák vlivem neskutečnýho proudu, kterej potřebuje startér. Zatím sem nikdy neviděl nějaký znatelnější opotřebení axiálů, při přetěsňování van to vždy měřím a není vyjímka, že motor se stavem 300.000 má axiální vůli v okolo 0,25mm, přičemž ve výrobě se skládají zhruba (podle typu) na hodnotu 0,10mm a tolerance je 0,30mm a motor kolikrát pracuje i při hodnotě 0,50mm.


O výklad pána, který něco spočítal se opravdu neopírám. Nenapsal jsem, že je axiální ložisko suché, snad uznáš, že je rozdíl mezi studenou vrstvou oleje a teplým proudícím olejem. Ty 3-4 otáčky jsou dobrý vtip. Hodně záleží na motoru a oleji, ale rozhodně 3-4 otáčky nestačí. Aby nešlo jen o nějaký výklad nějakého pána - momentálně mi zhasne kontrolka oleje až po nejméně 2s, což při otáčkách na sytič (nad 1500) odpovídá minimálně 50 otáčkám.

Jak moc se zvětší odpor převodovky při -20˚C v porovnání s odporem při teplotě 20˚C? Zvětší se natolik, že musíš otáčet osu převodovky pákou?

S diesely zkušenosti nemám, ale určitě kladou startéru větší odpor než benzíňáky. Teď mi vysvětli pár maličkostí, které z tvého příspěvku nechápu:
1) kde se v převodovce bere takový odpor, že je tak velkou přítěží při otáčení naftovým motorem?
2) jak může něco shořet vlivem startování bez zmáčknuté spojky, když musí být vše dostatečně dimenzované i pro případ "startu" se zařazenou rychlostí?
3) Kolik A je ten "neskutečný proud"? O kolik A více je to ve srovnání se "skutečným proudem"?

Možná vydrží axiální kroužky i 500 tisíc, ale to podle mého názoru nemá s opotřebením vlivem startů s/bez spojky nic společného. Stále zastávám názor, že odpor převodovky je vůči odporu motoru zanedbatelný, mám to opravdu ověřeno jen při 20˚C, kdy jsem osu převodovky otočil normálně rukou bez použití jakéhokoliv nástroje, ale motor jsem musel protáčet golou a jen po kouskách, protože jsem půlotáčku najednou prostě neutáhl.


2.12.07, 21:27
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky
Pspvek Reklama

   
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odpovědět na téma   [ Příspěvků: 91 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 37 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Český překlad – phpBB.cz