koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Zadní mlhovka (pro vozy Škoda 105 - Rapid)
Rubrika: Světla
Publikovn: 22. jna 1999

Nejdříve něco ze zákonů: od 1.10.1997 musí mít každé motorové vozidlo (M1) minimálně jedno zadní světlo do mlhy - tak praví zákon 102/95. Pokud máte tedy jednu mlhovku musíte ji mít namontovánu na levé straně vozidla (na té co je řidič), maximální počet mlhových světel je 2, ty potom musí být umístěny vzhledem k ose vozidla. V zákoně je také uvedeno pár rozměrů pro instalaci:

-Minimální výška od vozovky je 250 mm.
-Maximální výška od vozovky je  1000 mm.
-Vzdálenost od brzdového světla min. 100 mm.
-X značí souměrnost umístění mlhových světel vzhledem k středu vozidla.

Vyhláška 99 řiká, že přední a zadní světla do mlhy smí řidič užít jen za lhy, sněžení nebo hustého deště (výklad policistů: značně snížená viditelnost -50metrů). Zadní i přední mlhovky za dobré viditelnosti především v noci oslňují, takže se nedivte, až na vás budou protijedoucí řidiči blikat dálkovými a mimo jiné za neoprávněné použití mlhovek dávají poldové pokutu tak kolem 200 kč.
Dalším bodem je, že zadní mlhová světla musí být zabezpečena tak, aby šla zapnout pouze s tlumenými, dálkovými, nebo předními mlhovkami. Dále uvedené schéma zapojení toto respektuje.

A teď trochu praxe:
 Zde je elektrické zapojení zadního mlhového světla, schálené škoda aas.

Varianta A je pro vozidla Š105S, 105L, 120, 120L, 120LS a varianta B je pro vozy Š105GL a 120GLS.
1. Spínač světlometů do mlhy
2. Kontrolní svítílna (oranžová)
3. Koncové světlo do mlhy
5. Spínací relé
10. K pojistce 5 nebo 6
11. K pojistce 1
Minimální průřež vodiče C je 0,75mm2. Pokud chcete zapojit dvě mlhová světla tak druhé zapojte paralelně k prvnímu.



Vozidla vyrobená od roku 1985 včetně musela být vybavena alespoň jedním mlhovým světlem (zadním).To znamená, že všechny vozidla typu M jsou již z výroby opatřena mlhovkou na levé straně vozidla, pouze modely GLS a RAPID mají standartně montované dvě mlhovky. Škodovky typu M mají v zadním čele předvrtané otvory pro přidělání mlhových světlometů, neumysťujte je jinam ! Starší škodovky typu L (do roku 84) tyto otvory nemají, stačí je vyměřit, dle tabulky s předepsanými rozměry uvedené o něco výše a vyvrtat. Elektrické zapojení je výše, kabel je nejlepší táhnout cestou, kde jsou taženy ostatní kabely do motorového prostoru- u motoru u pravého nosníku, pod sedačkou do kabiny a pod kobercem u středového nosníku dopředu. Mlhové světlo musí mít v zorném poli řidiče (na přistrojovce) kontrolní svítilnu oranžové barvy- novější přistrojovky už ji mají jen bývá nezapojena. U vozidel typu M jsou zadní mlhovky již zapojeny s vyjímkou modelu 105S, přístrojová deska je vybavena oranžovou kontrolkou pro toto světlo, vypínač těchto světel je zamontován u klasické palubní desky vlevo od vypínače světel a u GLSkové palubní desky v společném otočném přepínači předních i zadních mlhových světel.

U nás jsou nejčastěji k dostání mlhovky PAL (naše), nebo WESEM (polské) a stojí do 100 Kč, používají se do nich žárovky 12V 21W stejné jako do směrových světel, nebo brzdových světel. Sada jako je vlevo na obrázku stojí kolem 150-200 Kč.

Poznámka: Mlhová světla nejsou vhodná k použití jako třetí brzdové světlo !!!!!! Pár lidí se ptalo proč ?  Mlhové světlo je homologované jako mlhové a brzdové jako brzdové tudíž jsou nezáměné a vzhledem k rozdílné vyzařovací charakteristice se ani nikdy zaměňovat nesmějí. (Turek)

Poznámka 2: Pokud máte instalováno závěsné zařízení, musí být kabel vyveden i na něj (vývod č.2).



U typů Š Favorit až Octavia jsou zadní mlhová světla součástí zadní skupinové svítilny a vše je již plně instalováno. Jedinou podomácku opravitlenou závadou je zde výměna nefunkční žárovky. Blíže budou tato světla popsána v samostatných blocích o zadních skupinových svítilnách.
 

Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz