koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Brzdové ústrojí (vozidel ŠKODA 105,120,130,135,136,Garde,Rapid)
Rubrika: Brzdy
Publikovn: 21. nora 2000

Kotoučové brzdy dvoupístové a čtyřpístové (přední náprava)

Kotouče pro dvoupístové brzdy jsou montážně záměnné s kotouči použitými na vozech Š100/. Brzdové segmenty je třeba měnit vždy všechny současně a všechny segmenty musí mít stejné číslo (stejný koeficient tření). Brzdové segmenty pro Š100/110 jsou bez úprav použitelné do vozů Š105-Rapid (nanýtovaná příchytka nevadí). Při pískání slyšitelném při brzdění je možné nalepit na nefunkční plochu segmentů speciální fólii (používá se např. na segmenty vozů Š Favorit model 93).

Brzdy dvoupístové čtyřpístové
průměr kotouče 252,5 mm 247 mm
tloušťka kotouče 9 mm 9,5 ± 0,2 mm
maximální přípustné házení funkční plochy 0,15 mm 0,15 mm
výměna kotouče při tloušťce 7,0 mm 7,5 mm
funkční průměr kapalinových válců 46 mm 34 mm
vzdálenost mezi dosedací plochou brzdiče (k patici držáku) a plochou brzdového kotouče (bližší k ose vozu) – závisí na opotřebování kotouče 18,5 až 18,7 mm 17,6 (+0 -0,2) mm
minimální tloušťka segmentů 2 mm 2 mm
obložení segmentů OS12 COSID 620

OS 3302

Od roku 1994 jsou (podle výrobce brzd ATESO, a.s. Jablonec n. Nisou) pro náhradní díly automobilů Š105-Rapid dodávány soupravy třecích segmentů (i zadních brzdových čelistí) z materiálu, který neobsahuje azbest. Tyto díly jsou záměnné za původní, ale jako celý komplet. Jakákoli kombinace azbestového a bezazbestového třecího obložení a segmentů je – podle výrobce - nepřípustná.

Bubnové brzdy (zadní náprava)

Průměr bubnu v činné ploše je 230 mm, při opravě může být zvětšen na 231 mm. Úchylka souososti ustředění a opracování plochy nesmí překročit 0,1 mm. Maximální přípustné opotřebení je do průměru 232 mm. Do konce roku 1985 bylo použito obložení OS 53-3, od roku 1986 OS 2753. Tloušťka nového obložení (i s čelistí) je 5 mm. Výměna čelistí při opotřebování obložení na tloušťku 1,5 mm (měřeno bez čelisti). Čelisti mají být měněny na obou kolech současně.

časový úsek typ vozu průměr hlavního válce průměr brzdového válečku těsnící manžeta
1976 – červenec 1983 105, 120, 120LS a GLS 19 mm

22 mm + pos.

19 mm  1)  
říjen 1981 – prosinec 1985 Rapid, 130 19 mm + pos. 22 mm 2) ATE
srpen 1983 – konec výroby 105, 120, 120LS a GLS 19 mm + pos. 19 mm 3) ATE
leden 1986 – konec výroby Rapid, 130 19 mm + pos. 19 mm 3) ATE

1) objednací číslo 110-595031
2) objednací číslo 114-595030
3) objednací číslo 113-595030
Brzdovými válečky obj. č. 113-595030 je možné nahradit brzdové válečky obj. č. 110-595031, opačně to však není možné.

Na závěr pár obrázků:
Zadní brzda a zakotvení lana ruční brzdy
Přední brzda
Hlavní válec
Řez brzdovým válcem přední a zadní brzdy
Řez posilovačem

Autor lnku: Hubkal (Luďek Hubka)
E-mail: hubkal@centrum.cz