Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Brzdové ústrojí (vozidel ŠKODA 105,120,130,135,136,Garde,Rapid)
Rubrika: Brzdy
Publikovn: 21. nora 2000
Kotoučové brzdy dvoupístové a čtyřpístové (přední náprava)
Kotouče pro dvoupístové brzdy jsou montážně záměnné s kotouči použitými na vozech Š100/. Brzdové segmenty je třeba měnit vždy všechny současně a všechny segmenty musí mít stejné číslo (stejný koeficient tření). Brzdové segmenty pro Š100/110 jsou bez úprav použitelné do vozů Š105-Rapid (nanýtovaná příchytka nevadí). Při pískání slyšitelném při brzdění je možné nalepit na nefunkční plochu segmentů speciální fólii (používá se např. na segmenty vozů Š Favorit model 93).
Brzdy | dvoupístové | čtyřpístové |
průměr kotouče | 252,5 mm | 247 mm |
tloušťka kotouče | 9 mm | 9,5 ± 0,2 mm |
maximální přípustné házení funkční plochy | 0,15 mm | 0,15 mm |
výměna kotouče při tloušťce | 7,0 mm | 7,5 mm |
funkční průměr kapalinových válců | 46 mm | 34 mm |
vzdálenost mezi dosedací plochou brzdiče (k patici držáku) a plochou brzdového kotouče (bližší k ose vozu) – závisí na opotřebování kotouče | 18,5 až 18,7 mm | 17,6 (+0 -0,2) mm |
minimální tloušťka segmentů | 2 mm | 2 mm |
obložení segmentů | OS12 | COSID 620 OS 3302 |
Od roku 1994 jsou (podle výrobce brzd ATESO, a.s. Jablonec n. Nisou) pro náhradní díly automobilů Š105-Rapid dodávány soupravy třecích segmentů (i zadních brzdových čelistí) z materiálu, který neobsahuje azbest. Tyto díly jsou záměnné za původní, ale jako celý komplet. Jakákoli kombinace azbestového a bezazbestového třecího obložení a segmentů je – podle výrobce - nepřípustná.
Bubnové brzdy (zadní náprava)
Průměr bubnu v činné ploše je 230 mm, při opravě může být zvětšen na 231 mm. Úchylka souososti ustředění a opracování plochy nesmí překročit 0,1 mm. Maximální přípustné opotřebení je do průměru 232 mm. Do konce roku 1985 bylo použito obložení OS 53-3, od roku 1986 OS 2753. Tloušťka nového obložení (i s čelistí) je 5 mm. Výměna čelistí při opotřebování obložení na tloušťku 1,5 mm (měřeno bez čelisti). Čelisti mají být měněny na obou kolech současně.
časový úsek | typ vozu | průměr hlavního válce | průměr brzdového válečku | těsnící manžeta |
1976 – červenec 1983 | 105, 120, 120LS a GLS | 19 mm 22 mm + pos. |
19 mm 1) | |
říjen 1981 – prosinec 1985 | Rapid, 130 | 19 mm + pos. | 22 mm 2) | ATE |
srpen 1983 – konec výroby | 105, 120, 120LS a GLS | 19 mm + pos. | 19 mm 3) | ATE |
leden 1986 – konec výroby | Rapid, 130 | 19 mm + pos. | 19 mm 3) | ATE |
Na závěr pár obrázků:
Zadní brzda a zakotvení lana ruční brzdy
Přední brzda
Hlavní válec
Řez brzdovým válcem přední a zadní brzdy
Řez posilovačem
Autor lnku: Hubkal (Luďek Hubka)
E-mail: hubkal@centrum.cz