Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Převodovky a rychlosti (+ fomulář na on-line přepočet)
Rubrika: Spojka a převodovka
Publikovn: 24. nora 2000
Převodovky se nejdříve montovaly 4 stupňové. Od poloviny roku 1984 se začali montovat i převodovky 5ti stupňové. Původní převodovky byly převzaty z typu Š 100/110 se stálým převodem 4,44. Od roku 1977 byl standardně montován převod 4,22 , který je i dnes nejrozšířenějším stálým převodem. Tento převod je i v 5ti stupňové převodovce typu Š 125. Pro vozy Š130 – 136 se montovali 5ti stupňové převodovky se stálým převodem 3,9. Převod 3,9 je též používán pro vozy typu Š 120LE (ekonomik). Pro vozy Š 120 LS byl ještě homologován převod 4,5 , avšak tento nebyl montován sériově. Stálý převod je rozdílný z několika důvodů. Snížení stálého poměru má za následek: zvýšení maximální rychlosti, snížení spotřeby Zvýšení stálého poměru má za následek: zvýšení akcelerace (viz Š 130LR, Š 130 L/A)
Přehled převodových a stálých poměrů.
Rychlostní stupně | 4 stupňové mimo 120 LE | 120 LE | 5ti stupňové 125L | 5ti stupňové 130-136 |
I. | 3,8 | 3,8 | 3,8 | 3,8 |
II. | 2,12 | 2,12 | 2,12 | 2,12 |
III. | 1,41 | 1,41 | 1,41 | 1,41 |
IV. | 0,96 | 0,93 | 1,08 | 1,08 |
V. | - | - | 0,83 | 0,83 |
R | 3,27 | 3,27 | 3,27 | 3,27 |
Stálý převod | 4,22 | 3,9 | 4,22 | 3,9 |
Nyní si každý může spočítat rychlost při určitých otáčkách.
v=0,06*a*o/(ip*is)
kde:
v – rychlost(km/h)
a – otáčky motoru (1/min)
o – obvod kola(m)
ip – převodový poměr
is – stálý poměr
Příklad pro stálý poměr 4,22, obvod kola 1,885m (165/80R13)
otáčky | I. | II. | III. | IV. | V. |
500 | 4 | 6 | 10 | 12 | 16 |
1000 | 7 | 13 | 19 | 25 | 32 |
1500 | 11 | 19 | 29 | 37 | 48 |
2000 | 14 | 25 | 38 | 50 | 65 |
2500 | 18 | 32 | 48 | 62 | 81 |
3000 | 21 | 38 | 57 | 74 | 97 |
3500 | 25 | 44 | 67 | 87 | 113 |
4000 | 28 | 51 | 76 | 99 | 129 |
4500 | 32 | 57 | 86 | 112 | 145 |
5000 | 35 | 63 | 95 | 124 | 161 |
5500 | 39 | 70 | 105 | 136 | 178 |
6000 | 42 | 76 | 114 | 149 | 194 |
6500 | 46 | 82 | 124 | 161 | 210 |
7000 | 49 | 88 | 133 | 174 | 226 |
7500 | 53 | 95 | 143 | 186 | 242 |
8000 | 56 | 101 | 152 | 199 | 258 |
Volba rychlostního stupně je to, co pálí mnoho z nás a je jedním z hlavních témat bouřlivých diskusí. Všechny motory škoda typové řady 742 mají podobné parametry spotřeby a výkonu. Viz článek CHARAKTERISTIKA MOTORŮ. Nejnižší spotřeba je kolem 2500 otáček za minutu, poté lehce stoupá, pak mírně klesá a od 4500 otáček prudce stoupá. Takto vyjádřená spotřeba je v g/kwh. A v rozmezí 2500 až 4500 otáček se pohybuje od 280 do 320 g/kwh. Všeobecně je pro motor dobré pracovat v otáčkách kolem nejvyššího kroutícího momentu, to je u těchto motorů kolem 3000 otáček za minutu.
Tabulka rychlostí v km/h při 3000 otáčkách a pneu 165/80R13
Rychlostní stupně | 4 stupňové mimo 120 LE | 120 LE | 5ti stupňové 125L | 5ti stupňové 130-136 |
I. | 21 | 23 | 21 | 23 |
II. | 38 | 41 | 38 | 41 |
III. | 57 | 62 | 57 | 62 |
IV. | 84 | 94 | 74 | 81 |
V. | - | - | 97 | 105 |
Stálý převod | 4,22 | 3,9 | 4,22 | 3,9 |
On-line výpočet rychlosti při otáčkách (funkční bohužel jen pro prohlížeče MS IE a pravděpodobně jen verze 4.0 a výše).
Autor lnku: LITR (Tomáš Roud)
E-mail: litr@skoda.panda.cz