Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Upravovat starší auto nebo ne? (aneb názor jednoho čtenáře...)
Rubrika: Ostatní
Publikovn: 28. nora 2000
K tomuto článku mě podnítila velmi živá debata s mým otcem, který je tvrdým zastáncem jízdy ze "staré školy", kdy při 50-ti kilometrové rychlosti hledí před sebe s pohledem vypíjejícím vše pohybující se před trajektorií jeho rakety 105 l a při návrhu „táto kup si autorádio“ mu naskakuje husí kůže. Osobně mě velmi odpuzují lidé, kteří berou automobil jako kus. Kus něčeho co je přemístí z bodu a do bodu b. Vynecháme podnikatele a služební řidiče, a zaměříme se na nás klasické "civilisty", čímž samozřejmě neříkám že řidič z povolání nemá právo "polaskat" svého mazlíčka. :-)
Má tedy cenu upravovat neboli dnes módně tuningovat mladší nebo staré auto?? Prozradím odpověď hned zde na začátku: mladší ano, staré ne! Nyní se to pokusím zdůvodnit, protože vidím ty kyselé obličeje a haldu nevábných mailů v mé schránce… Starý automobil: budu vycházet z vlastních zkušeností, neboť jsem vlastnil sám celkem 3x vůz a celkem 3x byl z výroby Škoda a. s. Starý automobil, při jehož nastartování spadne kus prahu na zem jednoznačně nemá cenu jakkoliv upravovat.Proč? Protože ať je majitel sváděn jakkoliv silnou touhou upravit svojí "rychlou šádovku", nejdříve musí zainvestovat do opravy životně důležitých částí automobilu jako je např. generálka motoru, tlumiče a s tím související nápravy, elektrický rozvod atd. Po konečném propočtu jeden zjistí, že za cenu kdy dal dohromady několik důležitých konstrukčních prvků pro celkovou revitalizaci svého vozu, tak za stejnou cenu by pořídil již nepoškozený vůz o několik let mladšího data..
Co se týče mladšího vozu mohu jednoznačně doporučit: Škoda Favorit rok výroby 92(a to výhradně tento rok). První typ Fáček (88 – 91) byl totiž konstrukčně velmi slabý, ( mimochodem víte že první favorit sjel z pásu už v roce 1984 ???) s životně důležitými chybami, jako bylo např. velmi časté rozosení předních kol, zasekávání automatického sytiče při němž nebylo problém dosáhnou spotřeby 15 – 18 l \ 100km ( 5,2 90 km\h, 6,9 120\h, 7,2 město to jsou parametry normálně fungujícího favorita), a v neposlední ředě to byla špatná plechařina, při které auto po 2 zimách bylo pěkně rozkvetlé.Nejlepší typ favoritů byl v době kdy Wolkswagen vstupoval do naší automobilky, a změnil pouze interiér a částečně design interiéru (r.v. 92). S tím nebudou souhlasit majitelé nových typů (93 – 94), ale málokomu je již známo že nové typy fáček nebyly vůbec určeny pro naší republiku ale pouze pro vývoz do Německa. Problémy s těmito vozy nastávali např. při rozsáhlejším tunningu, kdy vadil řízený katalyzátor, nebo při poruše vstřikování, neboť díly pro tyto motorové části byly vyráběny právě pouze v Německu a k nám dováženy jen velmi skromně a to ještě ne automobilkou ale pouze majiteli větších autoservisů. Nehledě na elektronický omezovač rychlosti…. Z toho vyplývá opravdu to, že nejlepší série byla v roce 92. Sám jsem si ji pořídil a jediný problém byl že při různých úpravách motoru jsem přišel o neřízený katalyzátor, který se montoval od roku 91 sériově. A nakonec dobrá zpráva: tento typ favorita měl sice ještě starý hnědý interiér, ale konstrukčně byl již připraven pro nový černý typ (ať již otvory ve dveřích, úchyty palubky či možností výměny za hladké kliky).
V příštím článku hodlám napsat o výměně právě hnědého interiéru za černý, ale teď už musím fungovat do garáže, přišel mi totiž barevný podlep na budíky tak jdu na to. :-)
Autor lnku: Realife (Bohuslav Šolc)
E-mail: realife@sendme.cz