koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Zástavba motoru z Favorita do Š100 – 130 (popis nutných úprav)
Rubrika: Motor
Publikovn: 16. bezna 2000

Každý z majitelů škodovky, ať už je to Mbéčko, přes 120ky po 130ky, si posteskne nad tím, jak by to bylo nádherné občas potrápit řidiče s mnohem silnějšími vozy a prohnat všechny ostatní. Proto si řada z nás naše miláčky po motorové stránce všelijak upravuje. Variant je mnoho a vcelku výstižně je popsal můj kolega. Jednou z nich je zvětšení objemu motoru. Zůstaneme-li však při zemi a nebudeme se pouštět do převrtávání bloku motoru a osazování motoru klikovou hřídelí s větším zdvihem, nabízí se řešení: zástavba motoru ze Š136, nebo motoru z Škody Favorit.
Proč právě tyto motory? Protože oba jsou celohliníkové, s osmikanálovou hlavou, s lepšími materiály výstelek, s většími průměry ložisek klikového hřídele, cenově dostupné. Všechny tyto vylepšeniny jsou jako stvořené pro tuning.

Zde je seznam úkonu, které je třeba provést při zástavbě výše uvedených motorů do vozů Š1000 – 130.

Motor Š742.136

U tohoto motoru je jen jediný problém, a to sehnat jej. Jestli se Vám ho podaří někde splašit, tak Vám nic nebrání instalovat jej do vozu.

Poznámka: Trochu jiná je tato možnost po právní stránce kde je tato zástavba podmíněna instalací dalších prvků vozů Š136 (brzdy,řízení). Chipmen

Motor Š781.136

Jak je známo do škodovek typové řady Favorit se montovali tři karburátorové verze třináctistovek. A to 781.135 (43 kW), 781.136 (46 kW) a 781.136X (50kW). Vzájemně se odlišovaly stupněm komprese, časováním ventilů a osazovacími prvky karburátoru. Doporučuji motor 781.136X i když jeho dostupnost je mizerná. Aby jste mohli využívat přednosti těchto motoru, je třeba provést toto:

1. Sací potrubí – protože ve Favoritu je motor uložen pod úhlem 20° kdežto ve Š100 – 130 pod úhlem 30° je nutno vyrobit mezikus, který bude tuto výchylku eliminovat. Jako materiál jsem použil silon pro svou relativně malou hmotnost, dobrou obrobitelnost a navíc bude tento mezikus sloužit jako tepelné odstínění karburátoru. Současně je nutno prodloužit závrtné šrouby upevňující karburátor k sacímu potrubí.
 
Druhá alternativa je zamontování sání z motoru Š742.136, pokud jej seženete.
2. Vodní čerpadlo – součástí favoriťáckého vodního čerpadla je držák motoru. Ten jsem od čerpadla oddělil a čerpadlo zamontoval zpět. Dále je nutno do výtlačné části vřadit přívod chladící kapaliny pro topení.
3. Víko termostatu – je nutno nahradit víkem s termostatem ze starších motorů
4. Zapalování – buď použijete zapalovací soustavu z Favorita (viz. články mých kolegů), nebo zamontujete rozdělovač ze starších typů. V druhém případě bych doporučoval rozdělovač z vozu Š105.
5. Věnec setrvačníku – jelikož má motor z Favorita jiný modul ozubení věnce setrvačníku a s tím související jinou osovou vzdálenost, je nutno věnec vyměnit za věnec z motoru, který byl osazen spojkou s talířovou pružinou průměru 190 mm. Pozor, jiný věnec nelze nalisovat. Starý věnec opatrně sklepejte a nalisujte nový. Nejlépe po mírném zahřátí (200°C). Vlastníte – li setrvačník s věncem ze Š130, lze jej bez problémů namontovat.
 
Poznámka: osová vzdálenost není jiná tj. můžete nechat původní věnec a použít startér z Favorita (s mírnou úpravou startéru). Jinak věnce Š130-Felicia jsou fyzicky záměnné, problém je poté s použitím startéru, zejména při použití startéru s reduktorem je třeba velkých úprav. Nový věnec se vždy nandává za tepla, není třeba ho tam lisovat, sám potom po vychladnutí drží, neochlazovat násilně, např.vodou. Při montáži jiného setrvačníku je problém s vyvážením, protože je celek klikovky a setrvačníku vyvážen.
Chipmen

6. Spojka – je možno použít kompletní spojku s talířovou pružinou průměru 190mm, nebo jen zamontovat lamelu D190 z Š742.
7. Klikový hřídel – u motoru Š742.xx je v klikovém hřídeli zalisováno kuličkové ložisko hnacího hřídele převodovky, protože u motoru z Favorita toto ložisko chybí a je zde jen díra vetší vnitřního průměru kuličkového ložiska, je třeba vyrobit kroužek vymezující tuto diferenci.
8. Výfukové svody – stávající výfukové svody jsou pro montáž sériového výfuku použitelné jen za cenu přizpůsobení přívodních trubek do tlumiče výfuku.
 Pokud budete mít opět štěstí a seženete výfukové svody z motoru Š742.136, máte vyhráno a můžete zamontovat sériový výfuk.
Dalším řešením je zamontování nově vyrobených svodů a příčného tlumiče výfuku. Výhodné je vést svody přímo od hlavy válců samostatně a světvit je až před tlumičem. Tato varianta je vhodná pro zvýšení výkonu motoru. Druhou variantou je světvit nejdříve svod 1. válce se 4. válcem a 2. s 3., pak obě větve vést před tlumič kde se světví v jednu trubku. Tato varianta má příznivý vliv na točivý moment motoru.

Doufám, že jsem Vás tímto výčtem úkonů neodradil od zástavby motoru, protože přidáte-li k tomu pár nenáročných úprav jako je slícování otvoru sacího a výfukového potrubí s otvory v hlavě válcu, vyleštění těchto potrubí, mírné snížení hlavy, odlehčení setrvačníku, zamontování sportovního filtru a laděné výfukové soustavy, budou ostatní řidiči jistě překvapeni jak Vám  Škodovka pěkně pošlape. A o to přece jde, dokázat, že ještě nepatří do starého železa.

Autor lnku: Bill (Jiří Ille)
E-mail: ille.jiri@seznam.cz