Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Měření zdrojů světla (ztmavené světla, modré nástavce a další)
Rubrika: Světla
Publikovn: 27. bezna 2000
Napsal jsem již pár kontroverzních článků s tématikou úprav světel a změn zdrojů světla apod. Články se setkaly s velkým ohlasem, a to jak pozitivním (souhlasným) tak negativním (nesouhlasným). Jedná se o články např. o instalaci silnějších žárovek H4 (160/100W), nebo článek o ztmavování zadních světel. U těchto článků jsem občas operoval s údaji dle odhadu, proto jsem se rozhodl provést určitá měření, která by potvrdila, či vyvrátila určitá tvrzení.
Měření bylo prováděno Luxmetrem s platným "ocejchováním" metrologickou zkušebnou. Měření byla prováděna při teplotě 15st.C +/- 1st.C. Světelné zdroje byly napájeny externím stabilizovaným zrojem dodávajícím napětí 14V / 20A. Napětí bylo měřeno při zatížení žárovkami a nekleslo pod 13,8 V. Při samotném měření byla hodnota okolního osvětlení 2-4 Lx, což při měření hodnot řádově ve stovkách Lx, činí přípustnou odchylku. Přesnost měření přístroje je podle rozsahu (použitého čidla) 3 nebo 5%. Při měření bylo použito fixačních pomůcek pro světlomet i měřící sondu. Měření bylo pro větši přesnost prováděno několikrát z jiných vzdáleností a konečná hodnota byla vypočítávána statistickým průměrem. Luxmetr samozřejmně měří světelnou intenzitu, takže pokud je dále v textu operováno s výrazy světelného toku jedná se o přepočítané hodnoty na lumeny.
Samotné měření zahrnovalo čtyři podčásti:
Měření bylo prováděno ze vzdálenosti 0 cm-50 cm od krytu použity nové
žárovky a nová zadní skupinová svítilna.Při měření ztmaveného krytu byl
použit starší kryt (cca 5 let) a nastřikán dvojitou vrstvou ztmavovacího
spreje MOTIP, černá barva.
Nejdříve jsem změřil světelný tok při použití staršiho neobarveného
krytu (stejné stáří), světelný tok dosahoval intenzity 92% něž u
nového skupinového zadního světlometu - měřeno obrysové a brzdové světlo,
průměr. Za základ, tedy 100% bude bráno staré světlo, aby bylo možno správně
posoudit světelné ztráty.
Bylo prováděno vždy dvojí měření ze vzdálenosti 0/10/20/30/40/50 cm
u každého světla, výsledné hodnoty byly zprůměrovány, porovnány, vyčíslen
rozdíl, převeden na procenta a sumarizován.
Výsledná světelná ztráta na černo ztmaveného krytu je 57%.
Tento
údaj je jistě alarmující při myšlence na jakou vzdálenost jsou asi
tak vidět takto upravené zadní světla, především pak ještě při zhoršených
viditelnostních podmínkách. Poznámka údaj o ztrátě 57% je platný pro obrysová
světla, ztráta na brzdových světlech (21W) je menší, 46%. Předpokládaná
přesnost měření je 5%.
Měření bylo prováděno za použití nových žárovek H4 standartního příkonu
60/55W. Měření bylo uskutečněno s tvarovým světlometem typu M3 (Škoda 130),
světlomet byl při měření fixován.
Měření bylo prováděno ze vzdáleností 3 a 5 metrů ve stejném úhlu a
výšce. Výsledná měření byla porovnána, vyčísleny rozdíly v procentech a
rozdíly byly zprůměrovány.
Výsledná světelná ztráta při použití modrých nástavců je 21%.
Poznámka při tluměných světlech, při dálkových světlech je to o 2% méně.
Je to více než jsem očekával, ale výrazně méně něž někteří tvrdili. Tedy
při teoretickém nepovoleném použití žárovek H4 (100/80W) a těchto nástavců,
je světelný tok ještě stále vyšší než při použití žárovek H4 o standartním
příkonu. Předpokládaná přesnost měření je 5%.
Žárovka, příkon | Naměřeno tlumené | Naměřeno dálkové |
H4 60/55W | 100% | 100% |
Elta 100/80W | 147% | 125% |
Elta 160/100W | 208% | 163% |
Osram 60/55W +30% | 122% | 118% |
Hodnoty jsou zprůměrovány z rozdílů vždy ve všech vzdálenostních kategoriích.
Předpokládaná přesnost měření je 3% u standartních žárovek a 5% u žárovek
100W nebo 160W(jiný rozsah).
Pro zajímavost kolega Pavel Tatar zkoušel taktéž normální žárovku a
žárovku Philips AllWeather na spektrometru, je zajímavé, že mají téměř
schodný diagram...
Když už jsem neměl co na práci, tak jsem zkusil jen pro zajímavost na starém světlometu (předním) ztmavení a měřil jeho útlum. Opět jsem použil ztmavovací sprej Motip černé barvy, nanesl jsem jednu vrstvu. Měřeno se standartní žárovkou H4, ztráta světelného toku při použití tlumených světel činila 37%. Při nandání do vozidla nebylo možno s těmito světly jet, měl jsem dojem, že jedu na obrysová světla*.
*Poznámka subjektivní pocit autora.
Závěry lze v tomto případě udělat jednoduše a objektivně, ztmavování zadních světel, případně jiných světel nelze doporučit, skutečně hrozí zvýšené nebezpečí srážky za snížené viditelnosti. Modré nástavce také nelze doporučit, pokud už někdo chce vybočovat z řady a nemá na originální zástavbu xenonů, ať si pořídí spíše přímo "modré" žárovky H4, myslím, že cenově i co do spolehlivosti je to lepší řešení. Nakonec je však také třeba vzpomenout na zákony, které určují, že není možno používat žárovky s vyšším příkonem než 60/55W, dále, že musí svítit bílým světlem, a že nelze zadní světla ztmavovat ...
Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz