Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Repase alternátoru (rozebrání, vyčistění, výměna ložisek, smontování)
Rubrika: Elektrika
Publikovn: 27. ervence 2000
Celý postup je jednoduchý, nejdříve sundáme řemenici a ventilátor
(takové to lopatkové kolo). Dále se vyšroubují tři šroubky co drží těleso pohromadě,
jsou většinou velmi utažené. Opatrně alternátor rozpůlíme tak, aby
v zadní půlce zůstal rotor a statorové vinutí.
Připraveným háčkem a pojistkami z kousků drátu se opatrně zajistí uhlíky
proti vysunutí a vyndá se rotor. Pak se vyšroubuje držák s diodami, sundají
se matičky co jsou vzadu. Odpájí ze vnitř jeden drátek co vede z kontaktu
v pouzdře na držák s diodami. Vyndá se statorový vinutí i s držákem diod.
Pak vezmete "obal" alternátoru a ten už můžete vymýt v Arvě. Rotor stačí
jen otřít. Statorové vinutí s diodami se opatrně vymyje v technickém benzínu.
Když už je alternátor rozebraný doporučuji vyměnit ložiska a přebrousit
sběrací kroužky rotoru. Ložisko v předním víku je přinýtované nýty 4x16
přes takovou plechovou příložku. Zadní ložisko je namáhané míň, je potřeba
ho stahnout vhodným stahovákem z osičky rotoru.
Zpětná montáž se provádí následovně: Do předního víka se vloží
ložisko a na něj se nanýtuje příložka. Na osičku rotoru se opatrně nalisuje
zadní ložisko. Očištěné statorové vinutí i s držákem diod vložíme
do zadního víka a přiletujeme drátek k fastonu, z venku nasadíme na svorníky
podložky a přišroubujeme matky. Do držáků vložíme pružinky s uhlíky a zajistíme
je proti vysunutí drátěnými pojistkami. Do misky pro ložisko zadního víka
vložíme pružnou podložku a vložíme rotor. Nasadíme opatrně přední víko
a celek lehce stahneme šrouby. Dotahujte stejnoměrně, aby se nezkřížil
rotor a nedrhl o statorové plechy. Pokud se rotor volně otáčí, vysuneme
pojistky které přidržovaly uhlíky. Na osičku navlékneme distanční kroužek,
do drážky nasadíme pero a navlékneme ventilátor s řemenicí, nasadíme pérovou
podložku a celek dotahneme maticí. Zkusíme zda se rotor protáčí lehce a
zda nedrhne ventilátor o přední víko. Tím je montáž alternátoru dokončena,
zbývá jen konečná montáž do vozu.
Typy ložisek:
Přední větší | 6303-2RS |
Zadní menší | 6201-2RS |
Složitost rozebrání alternatoru je možné rozeznat ze schématického obrázku
jeho složení.
Autor lnku: Charlie (Karel Baláč)
E-mail: charliex@volny.cz