Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Octavia model 2001 (facelift neboli omlazení úspěšného modelu)
Rubrika: Technická data
Publikovn: 28. srpna 2000
Konečně je to tady, byl představen nový "facelift" vozu Škoda Octavia
model 2001.
Změny které nastaly vezmeme postupně. Vnější vzhled vozu se změnil
zásahem do předního a zadního nárazníku, mřížky a nových předních i zadních
světlometů. Přední světlomety dostaly čirou optiku a u zadních světlometů
byla použita "briliantová" technologie a neonovým efektem.V novém provedení
je možno dostat zadní stěrač i pro verzi sedan.
Optimalizace tvaru nových prvků karoserie snížila součinitel odporu
vzduchu Cx na 0,30. Velmi výrazné jsou větrací otvory v předním nárazníku,
ty se značně zvětšili a neujdou tak zraku na první pohled. Nově byly také
pojaty boční lišty chránící dvěře proti před drobnými poškozeními. Vnější
kliky jsou mimo verze Classic lakovány v barvě vozu. Nového designu také
dosáhly kryty kol a elektronová kola.
Jednou z větších změn je pak slovní značení typů výbav, místo doteď
používaných zkratek LX, GLX, SLX budou u modelu 2001 použity názvy Classic,
Ambiente, Elegance. Přičemž verze Classic bude nejjednodušší a nejlevnější
a verze Elegance s největší výbavou a nejdražší. Toto označení můžete na
voze najít nad předním bočním blikačem.
Motorová nabídka také dostala změn nyní je k dispozici pro různé verze
Octavie dvanáct motorů s výkonem od 44 po 132kW.
Pro připomenutí zde je jejich výčet:
Objem motoru | Typ motoru | Výkon kW / k / Nm | Max rychlost /zrychlení na 100 | Pro verze |
1.4 | zážehový | 44 kW / 60 k | pouze pro verze Classic | |
1.4 | zážehový | 55 kW / 75 k / 126 Nm | 171 kmh / 15,3 s | Classic, Ambiente |
1.6 | zážehový | 55 kW / 75 k / 135 Nm | 172 kmh / 14,8 s | Classic, Ambiente |
1.6 | zážehový | 74 kW / 101 k | 190 kmh / 12,3 s | Ambiente, Elegance |
1.6 | zážehový | 75 kW / 102 k /148 Nm | 190 kmh / 11,8 s | Classic, Ambiente, Elegance |
2.0 | zážehový | 85 kW / 115 k / 170 Nm | 198 kmh / 10,8 s | Ambiente, Elegance |
1.8 | zážehový, přeplňovaný | 110 kW / 150 k / 210 Nm | 219 kmh / 8,4 s | Elegance, LaK |
1.8 | zážehový, přeplňovaný | 132 kW / 180 k / 235 Nm | 232 kmh / 8,0 s | RS |
1.9 SDI | vznětový | 50 kW / 68 k /133 Nm | ||
1.9 TDI | vznětový, přeplňovaný | 66 kW / 90 k / 210 Nm | 182 kmh / 13,2 s | Classic, Ambiente, Elegance |
1.9 TDI | vznětový, přeplňovaný | 74 kW / 101 k / 240 Nm | 4x4 | |
1.9 TDI | vznětový, přeplňovaný | 81 kW / 110 k / 235 Nm | 191 kmh / 11,1 s | Ambiente, Elegance, LaK |
Motory dnes podle požadavků legislativy splňují různé emisní normy až po EU4, naftové motory pak EU3. V případě benzinových motorů je pak ve vozidle použita speciální palubní diagnostika EOBD - European On board Diagnose.
Jedním z často připomínaných nedostatků byl malý prostor pro cestující na zadních sedadlech, to se s novým typem mírně změní, prostor pro cestující vzadu byl zvětšen o 22 mm. Tohoto zvětšení bylo dosaženo díky přepracování zadních sedadel, nijak se to neprojevilo na objemu zavazadlového prostoru, ten zůstává stejný. Zadní sedadla jsou také už i v nejjednodušší verzi (Classic) dělená 2:1 a umožňují tak lépe využivat prostor při přepravě větších nákladů.
Souběžně se světovým trendem i mladoboleslavská automobilka se snaží zvyšovat bezpečnost svých vozů. Nový model má zesílenou přední část a zasílené střední boční (B) sloupky. Zadní prostřední sedadlo lze vybavit tříbodovým bezpečnostním pásem a třetí opěrkou. Přední dveře jsou vybaveny osvětlením vozovky, případně odrazkou zviditelňující otevřené dveře. Novinkou je také automatický přerušovač dodávky paliva v případě havárie. Ostatní prvky jsou vpodstatě stejné jako u předchozího modelového typu (ABS, EDS, ESP, boční airbagy) akorát se u některých modelů změnilo vybavení z doplňkového na standartní.
Z přehledu výbav krátký výpis: Základní verze vozu Škoda Octavia nese nové označení Classic. Jeho výbava obsahuje např. airbag řidiče s přitahovači předních bezpečnostních pásů a posilovač řízení. Nově má světlomety s čirou optikou, přehlednější grafické řešení palubních přístrojů, bezpečnostní odrazky ve dveřích a nově řešené nastavitelné a sklopné opěrky hlavy na předních i zadních sedadlech. Dále nabízí také asymetricky dělené zadní sedadlo nebo novou odkládací síťku v zavazadlovém prostoru limuzíny, umístěnou bočně za pravým podběhem, a nově řešenou lištu s osvětlením SPZ na víku zavazadlového prostoru. Užitečné detaily, jako výškově nastavitelné sedadlo řidiče s plynulou regulací, výškově i podélně nastavitelný volant, upevňovací body pro dvě dětské bezpečnostní sedačky systému ISOFIX, příprava pro montáž radiopřijímače nebo osvětlení zavazadlového prostoru tu byly i dříve, právě tak jako roletový kryt zavazadlového prostoru u verze kombi nebo v něm umístěná dvanáctivoltová zásuvka. Novinkou standardních výbav je pylový a protipachový filtr v systému větrání.
Model Ambiente má ve srovnání s verzí Classic navíc výstražné světlo pro nezapnutý pás řidiče a multifunkční ukazatel - palubní počítač, který zobrazuje mimo jiné vnější teplotu, průměrnou rychlost, průměrnou spotřebu aj. Navíc je tu centrální zamykání, mlhovky integrované v světlometech, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zrcátka v barvě vozu, zeleně tónovaná skla, boční ochranné lišty a kliky dveří v barvě vozu.
Škoda Octavia ve verzi Elegance je navíc vybavena airbagem spolujezdce, koly z lehkých slitin s novým designem, výškově nastavitelným sedadlem i pro spolujezdce, uzamykatelnou odkládací přihrádkou s osvětlením, elektrickým ovládáním předních a zadních oken, čelním sklem se šedým pruhem v horní části, loketními opěrkami vpředu i vzadu a také klimatizací. Sériově se dodává i příprava pro montáž radiopřijímače s anténou a osmi reproduktory.
Tyto standartní výbavy je pak možno dále obohatit o řadu dalších prvků, jako např. xenonové světlomety, dešťový senzor pro stěrače, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla, interiér v kůži atd.
Nově také vypadají přístroje a změnilo se i rozmístění kontrolních světel. Jako nadstandartní se montuje například kontrolka hladiny náplně ostřikovačů, nebo kontrola funkčnosti žárovek. Myslím že daleko výstižnější je však tento obrázek.
Vzhledem k značnému rozšíření elektroniky ve vozidle byl zaveden systém CAN-Bus který zmenšuje potřeby na nároky na kabeláž. Systém komunikuje po sériové sběrnici takže jedna tato jednotka ve dveřích dokáže uspořit klidně i 10 kabelů, které by jinak do dvěři museli vést. Navzájem takto může být propojeno až devět jednotek. V nové Octavii jsou takto na CAN-Bus zapojeny například jednotky ABS, ASR a ESP, klimatizace, tempomat, atd. samozřejmně dle výbavy.
Mechanicky u podvozku nedošlo k žádným převratným změnám, koncepce byla zachována Octavia tedy stále nemá nezávislé zavěšení všech kol. Změnou však prošla "elektronická" část podvozku. Mechanický omezovač brzdného tlaku zadních brzd byl nahrazen elektronickým, který je daleko pružnější. Elektronickým systémům vozidla však kraluje ESP - elektronický stabilizační program, ten neustále porovnává směr, udávaný volantem askutečný směr vozidla a při rozchodu těchto hodnot automaticky pomocí přibržďování jednotlivých kol, nebo ubráním plynu koriguje dráhu vozidla. K běžnému nadstandartu pak již patří protikluzový brzdný systém ABS a protikluzový systém při rozjíždění ASR.
Za zmínku také stojí prodloužené servisní intervaly.U vybraných typů motorů se servisní interval prodlužuje z 15000 kmna 30000 km, u některých naftových motorů potom až na 50000 km. Časový limitmezi prohlídkami je stanoven maximálně na dva roky. Na lak je poskytována tříletá záruka, na karoserii desetiletá. Záruka mobility platí po celou dobu životnosti vozu.
Použity firemní materiály Škoda Auto a.s.
Všechny fotografie nového modelu Octavie si můžete prohlédnout ve fotogalerii Octavia, snímky 44-68.
Nově byl představen také model Škoda Octavia RS, ten si však zaslouží
vlastní článek, který vyjde v nejbližší době.
Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz