Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Crash test Škoda Fabia (bezpečnost vozu dle NCAP)
Rubrika: Ostatní
Publikovn: 6. listopadu 2000
Bezpečnost automobilů se dnes hodnotí podle velmi přísných kritériií. Většina výrobců automobilů se snaží každý nový vůz udělat pokudmožno bezpečnější než ty starší. V módě dnes jsou Airbagy, předpínače, programovatelné upoutání, ovládané opěrky, deformační zóny, abs, řízený podvozek a mnoho dalších aktivních i pasivních prvků bezpečnosti. Nové vozy Škoda jsou mnoha z nich vybavovány, především ve vyšších výbavách. Dnešní článek se bude věnovat výsledkům crash testu Fabie.
Test byl proveden podle NCAP (New Car Assessment Program), tyto testy jsou v současné době asi
nejobjektivnější. Přesné hodnocení je zaručeno standartizací hodnocených údajů u všech vozidel viz stránka.
Testován byl vůz Škoda Fabia 1.4 Classic, při střetu s pevnou překážkou v rychlosti 55 km/h.
Vůz Škoda Fabia získal při čelním a bočním nárazu hodnocení ,
tedy jedno z nejlepších ve své třídě. Ochrana chodců při nárazu již není
tak dobrá a vůz zde získal hodnocení .
Čelní náraz byl hodnocen 12 body (75%), boční náraz 14 body (78%), celkově
vůz dostal 26 bodů (76%).
Zde na obrázku mapa zasažení řidiče při čelním nárazu (vlevo) a bočním
nárazu (vpravo).
Význam barev, zelená bez zranění, žlutá lehké zranění, oranžová střední
zranění, červená těžké zranění.
Na obrázku mapa zasažení spolujezdce při čelním nárazu bez airbagu
(vlevo) s airbagem (vpravo).
Pro porovnání jsem použil tři vozy stejné třídy,
Fiat Punto 1.2
Renault Clio 1.2
Toyota Yaris 1.0
Vůz | hodnocení přední náraz | hodnocení boční náraz | celkové hodnocení |
Škoda Fabia | 12 (75%) | 14 (78%) | 26 (76%) |
Fiat Punto | 11 (69%) | 15 (89%) | 26 (76%) |
Renault Clio | 11 (69%) | 15 (83%) | 26 (76%) |
Toyota Yaris | 13 (81%) | 16 (89%) | 29 (85%) |
Jak je vidět ze srovnání špice třídy je celkem vyrovnaná.
Překlad doprovodného textu (neručím za úplnou přesnost)
Obecně
Vůz je sériově vybaven pouze airbagem pro řidiče, airbag spolujezdce
je volitelný. Airbagy nejsou vypínatelné. Výtky byly směřovány k špatné
činnosti uchycení sedačky, a špatnému značení na kterých místech je možno
sedačku přepravovat.
Čelní náraz
Řidičův airbag pracoval dobře a ochránil hlavu a hrudník. Bezpečnostní
pásy s předpínačem také fungovaly dobře. Nohy řidiče byly dobře chráněny,
možné zranění však mohou způsobit tvrdé konstrukce pod palubní deskou.
Střední zadní, pouze dvoubodový pás může způsobit těžká páteřní a břišní
zranění.
Děti
Je nutno brát vážně riziko airbagu při přepravě dítěte na sedadle spolujezdce.
Málokdo zřejmně porozumí odstranitelnému štítku na předním skle který dle
soudu nedostatečně vysvětluje možnost těžkého zranění, nebo smrti. Škoda
používá zádržné systémy sedaček vyvinuté pro VW a jejich implementace v
tomto vozu nepracovala dobře. Ve skutečnosti čelní náraz do stěny
vyhodil dítě ze sedačky (sedačka Britax Romer Prince pro dítě váhy 9-18kg
s figurínou 18 měsíčního dítěte). Při následujícím testu se zjistilo, že
tento zádržný systém není odsouhlasený pro Fabii. Informace v literatuře
dodané k vozu byly schledány nedostetečnými ohledně informací o možných
následcích použítí (možností použití) dětských sedaček.
Chodci
V tomto směru je Fabia velmi podobná ostatním vozům této velikosti.
Většina plusu při střetu s chodcem vzniká měkou kapotou. Zbylá část automobilu,
tedy především přední část byla velmi tuhá a způsobovala těžká zranění.
Použité materiály
Výsledky testů NCAP Fabia, Clio, Punto, Yaris
"I pres excelentni celkove vysledky crasch testu vozu Fabia, byl vysledek testu detskeho zadrzneho systemu sedacky ISOFIX neuspokojivy.Pri zpetnem odrazu vozidla od bariery doslo k nezadoucímu pohybu figuríny(simulujici l,5 rocni dite,umistene v testovane sedacce.) Prestoze chovani figuriny neni identicke s chovanim cloveka pri skutecne dopravni nehode a pri narazu nebyly zaznamenany zadne kritické hodnoty zvyseneho zatizení figuriny, rozhodla se Skoda Auto, nebot pro nas je bezpecnost nasich zakazniku a jejich deti nejvyšší prioritou, uvedenou detskou sedacku pro vuz Skoda Fabia nenabizet. Zakaznici, kteri si detskou sedacku ISOFIX jiz zakoupili, budou vyzvani, aby kontaktovali sveho autorizovaneho obchodnika za ucelem vymeny uvedene sedacky ISOFIX za detskou sedacku Bobob."
SKODA AUTO a.s.
Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz