Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Jak budeme jezdit bez olova ? (vozidla která mohou jezdit na "bezolovo", aditiva, úpravy)
Rubrika: Motor
Publikovn: 20. listopadu 2000
Mnoho majitelů starších vozidel Škoda zajímá zda zrovna jejich vozidlo může jezdit na bezolovnatý benzin. Situace s benzíny na trhu současná a budoucí je známa takže tu rozebírat snad nemusím. Za zájmovou skupinu jsem v tomto případě vybral vozidla Š1000MB - Š 136, starších vozidel je tak málo, že nemá smysl se o nich zmiňovat a u všech novějších benzinových vozidel (Favorit a dále) je možný a u většiny nutný provoz na bezolovnaté palivo.
Jako první jsem si vyžádal stanovisko výrobce tj. Škoda a.a.s., ti mě odkázali na oficiální informaci na jejich stránkách,
Použití bezolovnatého paliva u starších vozidel ŠKODA
V souvislosti s připravovaným postupným zákazem distribuce olovnatého benzínu ve státech EU i v dalších zemích, uvádíme rozlišení vozů ŠKODA dle povoleného druhu paliva.
1.motory vozů Škoda s pohonem zadní nápravy, vyráběné do roku 1989(končily typem Š 136), byly konstruovány na olovnatý benzín. U těchto typů motorů je při trvalém používání bezolovnatého benzínu nutno palivo upravovat přidáváním vhodných aditiv. Výrobci aditiv jsou nositeli záruky za spolehlivou funkci motoru při aplikaci jejich přípravků.
Mezi vozidly s pohonem zadní nápravy tvoří vyjímku:
a) vozy Škoda s pohonem zadní nápravy, vybavené motory typu 135,
které mohou používat jak olovnatý, tak i bezolovnatý benzín.( Ukončení
výroby v roce 1989).
b) vozy Škoda s pohonem zadní nápravy, vybavené motory typu 135
BENDIX, v nichž musí být používán výhradně bezolovnatý benzín.(Ukončení
výroby v roce 1989).
2. Všechna vozidla Škoda s pohonem přední nápravy s motory Š 781.135, 781.136, t.j. typy ŠKODA Favorit, Forman, Pick-up jsou způsobilá trvale používat bezolovnatý benzín.(Výroba těchto vozů byla zahájena v roce 1988)
Z uvedené informace vyplývá, že podle výrobce neexistují vozy Š742.136 které mohou být provozovány bez úprav na bezolovnatý benzin. V tomto bodě jsem začal zkoumat dostupnou literaturu, zde jsou výtažky týkající se tohoto tématu:
Aby jezdily i v roce 2000, autor M.R.Cedrych
" Od května 1987 zavedl výrobce číslování motoru novým způsobem.
Nálitek příruby je rozšířen a číslo je ve dvou řádcích. V prvním řádku
je sedmimístné pořadové výrobní číslo motoru ukončené hvězdičkou, v druhém
řádku je třemi číslicemi udán typ motoru (105, 120, 130, 135, 136). Je-li
za tímto číslem uvedena číslice "8", znamená to, že u motoru je upravena
hlava válců (ze šedé litiny) pro použití bezolovnatého benzínu. U Š 135
se identifikační kód "8" neuvádí, tento typ je uzpůsoben pro trvalé používání
bezolovnatého benzinu.
U vozů s motory Š742.136 je kód vyznačen jen v případě, že hlava
válců má ventilová sedla z materialu, který dovoluje provoz i na bezolovnatý
benzin. Pokud u typu Š742.136 kód vyznačen není, jennutné užívat benzin
olovnatý."
Údržba a opravy automobilů Škoda, autor J.Andrt
"Motory vozů Škoda jsou identifikovány identfikačním kódem, který
je na rozšířené přirubě vodního čerpadla pod číslem motoru (viz. obr.).
Je-li uveden (na motoru Škoda 135 L, 135 GL a Rapid 135 se neuvádí), je
hlava válců motoru upravena pro spalování benzinu bezolovnathéo a v tom
případě není třeba plnit nádrž benzinem olovnatým."
1 číslo motoru
2 typ motoru, např. 120, 130, 136
3 identifikační kód 8, u motorů 135 se neuvádí a nádrž lze plnittrvale
benzinem bezolovnatým
Z uvedených informací vyplývá, že podle autorů existují vozy Š742.136 které mohou být provozovány bez úprav na bezolovnatý benzin. K tomuto názoru se osobně kloním í já, protože jejich existence je potvrzená.
Možnosti jak dále řešit problém paliva je více, nejjednodušší to je u vozidel s oktanovým požadavkem 90, zde bude přímo u stanic náhrada dnešního benzinu speciál s přísadou draslíku, který zde nahrazuje olovo. U vozidel s vyšším oktanovým požadavkem (95) kde není možno použít bezolovnatý benzin, jsou dvě možnosti, motor nechat upravit, nebo používat aditiva.
Aditiva
Nejznámějším aditivem je asi běžně dostupný Benadit. Jedno balení
je na 40 litrů paliva a stojí cca 20 Kč. Tedy prodraží 1l benzinu o 50
haléřů a nutnost další starosti.
Úprava
Úprava motoru spočívá v záměně sedel všech 8 ventilů za jiná, pro bližší informace jsem kontaktoval firmu, která tyto úpravy dělá. Úprava je středně náročná, trvá cca tři až čtyři dny (samozřejmně že to nedělají celou dobu, to je doba od předání do předání) a cena u této firmy je 2500 Kč.
Ekonomická kalkulace, vezmeme li v úvahu cenu úpravy a rozdíl ceny benzínu bez a s aditivy tak musíte najet nejméně 70000 km aby se úprava zaplatila (počítáno s průměrnou spotřebou 7l na 100km). Každý se tedy musí rozhodnout sám jestli je výhodné do starého vozu investovat takovou částku. Je možné, že v případě jiné firmy může být cena nižší, ale odhadem pouze v řádu stokorun.
Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz