koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Úprava chlazení Š110R (na náporové, popis, problémy)
Rubrika: Motor
Publikovn: 22. listopadu 2000

Předně bych chtěl upozornit že jsem "úpravář" amatér a že ani nejsem od "fochu" ( učím se na svém voze ). Takže všechny názory jsou názory fandy-amatéra. Tento článek berte pouze jako návrh řešení včetně mých zkušeností. Pokud jste někdo něco podobného zkoušel, nebo udělal lépe, přivítám názory, nápady i menší kritiku.

U eRek je chlazení vyřešeno chladičem umístěným v motorovém prostoru a průtok vzduchu chladičem je zabezpečen vrtulí hnanou klínovým řemenem od motoru. Chlazení je to bezproblémové, ale. Doslechl jsem se, že když odpojím tuto vrtuli, získam tak 1-1,5 koně. A tak jsem jí prostě odpojil. Neměl jsem sice možnost změřit zvýšený výkon, ale auto mnohem lépe akceleruje. Motor jde více za plynem, rychleji jde do otáček a ručičku otáčkoměru se nestíhá divit kam najednou ještě dovede ukazovat. Kde je tato úprava nejvíce poznat, je při rozjezdu a obvzláště do kopce a při předjíždění. Je to dáno tím, že při změně otáček už motor není brzděn roztáčením vrtule a podle výsledků mu to dávalo asi zabrat. Abych nezapomněl, úprava má i další výhody. Sníží se hluk z motoru a zlepší se startování, obvzlášť v zimě.

Takže auto chytlo druhý dech, ale jak vyřešit chlazení ?

Přemýšlel jsem o těchto řešeních.
1. Místo vrtule hnané z motoru použít elektromotor. Přes rok jsem zkoušel různé provedení vrtulí a elektromotorů. Chlazení fungovalo bezproblému při jízdě ve městě, nebo při krátkých trasách. Jakmile jsem ale jel více jak 90 - 110 ( podle počasí a vrtulí a motorů ), teplota začala stoupat a já musel zpomalit. Což je špatný, máte sice o kobylu navíc ale nemůžete ji využít.  Další zádrhel byl, že se zvýšil odběr proudu ( poslední motor žere 12 A ) a přestala se mi dobíjet baterka ( obvzlášť v noci ) a musel jsem tedy vyměnit alternátor za silnější ( 55 A ) a dát i nové relátko ( z Favorita ). Takhle jsem najezdil cca 1500-2000 kilometrů.

2. Prý existujou elektromagnetický spojky. Vrtule by tak sice byla hnaná z motoru, ale roztáčela by se pouze když je to potřeba ( v létě pořád ! ). Výkon by tedy byl vyšší pouze při studeném motoru. Jediný klad by tedy bylo lepší startování při studeném motoru.

3. Vyhodit stávající chladič a dát místo něj z jiného novějšího auta. Ty jsou dnes hliníkový a mají větší výkon. Tedy při stejném průtoku vzduchu vychladí víc vody. Problém by byl v nutnosti napasování nového chladiče na původní místo tak, aby nepřisával horký vzduch z motorového prostoru   a hlavně chladiče mají "umělotmotné nádoby na vodu", což by jim vadila blízkost výfukovýho potrubí.

4. Vyhodit stávající chladič. V přední masce udělat pořádnou díru, předělat a zmenšit kufr a dát tam náporák s elektromotorem. Vyřešit odvod vzduchu ( Nejčastěji dírama ve výku kufru ). Řešení ideální pokud ti není líto řezat auto a hlavně pokud nepotřebuješ už tak malý kufr.

Já jsem se nakonec rozhodnul pro stávající chladič chlazený elektromotorem s přídavným náporovým chladičem. Chladiče jsem zapojil následovně. Když otevře termostat ( velký okruh ) voda vede potrubím do náporového chladiče pod předním nárazníkem, kde se vychladí, pak jde potrubím zpět do zadu do původního chladiče ( původně přívod vody od termostatu ). Zbytek je původní. Voda z původního chladiče jde do motoru, kde se ohřeje a jde k termostatu, atd. Pokud vodu stíhá vychladit náporák, zadním chladičem voda pouze protéká (bez chlazení ). Pokud ale náporák nestíhá, čidlo teploty v náporáku sepne elektromotor na chladiči v zadu. Voda se pak chladí vepředu náporem a vzadu elektromotorem. Když teplota klesne, elektromotor se odpojí. ( Zatím mam motor připojen pouze na spínač v přístrojovce, abych mohl sledovat nutnost použití elektromotoru. Ale už to čidlo zapojim ). Nutností ještě je vyměnit vodní pumpu za pumpu ze škody 120 ( nejlépe po náběhu pětikvaltů ). Tato vodní pumpa je výkonější a to potřebujeme. S tímto zapojením jsem zatím najezdil přes 1.500 kilometrů za teplot okolí 5 - 25 stupňů. Včetně jízdy ve městě, pomalé jízdy do dlouhého kopce a také úseky 110 - 140 km/h ( Standartní rychlost mimo město ). Elektromotor jsem musel zapnout pouze asi desetkrát ( Delší jízda městem v koloně, stoupání do kopce ) Takže zkušenosti dobrý. Zvědav jsem na zimu a léto. Zima snad problém nebude když dostatečně namícham fridex a léto snad taky ne, protože zatím jezdím bez olejového chladiče ( Standartně v eRku, ale nemohl jsem sehnat nové hadice k připojení ) a ten chci znovu připojit. Akorát ne před původní chladič ( byl by ofukován jen když by byl sepnut elektromotor ) ale někam kde bude ofukován neustále ( Asi pod motor, kde je umístěn u 120 GLS ). Chci totiž docílit, aby elektromotor se zapínal pouze v nejnutnějších případech jako u škodovek 105 a víc.

Vlastní provedení:
Jako náporový chladič jsem použil náporák z Favoritu ( je nutno "ucpat" díru kam byla dřív připojena nádrž s vodou ). Vyříznul jsem spodní část traverzy předního nárazníku ( po délce chladiče ), kudy mi prochází chladič a ze shora jsem vyvrtal dvě díry k přišroubování náporáku. Náporák jsem přichytil tak, že jde šikmo dolů dozadu. Spodní část náporáku je přišroubovaná pomocí úchytů na šrouby krytu nádrže.
 
P1010001.jpg 

(3900 bytes) P1010002.jpg 

(3852 bytes) P1010005.jpg 

(4161 bytes)
Chladič prochází traverzou a je přišroubován šikmo dozadu Připojení hadic k chladiči

Pod spodkem vozu jsem natahal 8 metrů měděné trubky ( pro rozvod topení po baráku ) o průměru 22 mm a použil jsem i kolena a spojky na tyto trubky. Dále jsem potřeboval teplovodní tlakovou hadici o průměru 30mm cca 6 metrů a asi 20 svorek na hadici. Nejdřive jsem si připravil měděné trubky. Měl jsem půjčené všechno nářadí od známého topenáře takže to nebyl problém. Vyměřil jsem délky trubek, nařezal je a přiletoval kolena. Trubky mi vedou ze spodu auta pod spolujezdcem.
 
P1010003.jpg 

(3900 bytes) Pa020120.jpg 

(3852 bytes) Pa020121.jpg(4161 bytes)
Trubky jsou pod spolujezdcem a pak je směruju do středu, kde končí za nápravnicí Konec trubek vzadu 

Jsou přichyceny na třech místech. Pod zadní sedačkou za spolujezdcem je díra na vypouštění vody z topení. Tady jsem přichytil první držák na trubky. Druhý držák na trubky je přichycen pod podlahou spolujezdce. Ze spoda je díra do podlahy, tu jsem projel vrtačkou a vylezl u spolujezdce. Třetí díra v podlaze je za nápravnicí, projel jsem jí taky skrz a vylezl v tunelu. Takže trubky končí vepředu těsně za nápravnicí. Odtud až k chladiči vedu pouze hadice. Na chladič jsou napojeny originál "S" hadice z favoritu a na ty pak napojeny hadice, které jsou připojeny na trubky za nápravnicí. V zadu trubky končí za koncem podlahy, tam jsou kolena pod úhlem 45 stupňů nahoru a cca ještě 20 centimetrů trubky. Odtud vedu hadice, které vylezou v motorovém prostoru ( Tam co normálně vede trubka na přívod vzduchu do topení. To tam nemam ). Tam jsou hadice ukončeny a připojeny na "trubkovou zatáčku" pod ůhlem 90 stupňů ( nasměrování na původní chladič ) Za touto zatáčkou vedou pak hadice jedna k původnímu chladiči a druhá k termostatu ( připojena přes "vracečku" z trubek ).
 
Pa020115.jpg 

(3900 bytes) Pa020114.jpg 

(3900 bytes) Pa020116.jpg 

(3900 bytes)
"Vracečka od termostatu" hadice od termostatu a chladiče "trubková zatáčka" v mot. prostoru
Pa020117.jpg (3900 bytes)
Původní chladič s elektromotorem z Mazdy

Je třeba dát pozor na správné zapojení náporáku. Horká voda musí vstupovat do níže umístěné "díry" ( Tam co je čidlo teploty ) a vystupovat v té co je výš. Jinak by náporák správně nefungoval a ani by se ho asi nepodařilo odvzdušnit. Takto předělat chlazení se mi podařilo ve dvou lidech za dva dny.

Problémy které ještě musim vyřešit
Ve dvou spojích (silná hadice k trubce 22mm ) mi odkapává voda. Podle slov fachmana, stačí trubku v místě spoju namazat hořčicí ( obsahuje kyselinu benzovou a ta hadici naleptá ) a znovu spojit. A pak prý bude spojení perfektní. Ale neměl jsem zatím čas to provést.

Autor lnku: eRman (Roman Schavel)
E-mail: schavel@unicos.cz