Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Technický slovník (víte co znamená ABS, EDS, ESP ... ?)
Rubrika: Ostatní
Publikovn: 1. prosince 2000
Dnešní automobily jsou již přímo nabity všemožnými systémy a elektronikou a často ani řidiči pořádně nevědí co vlastně ve svém voze mají. Proto se zde budu krátce zabývat systémy pomocnými řidiči, ty dnes nalezneme ve všech moderních automobilech. Článek je zaměřen především na vozy Škoda tedy Felicie, Fabie, Octavie.
ABS (Anti Block System)
Česky antiblokovací, nebo protiblokovací systém. Je již delší dobu používaný systém, dříve především na dražších vozech vyšších tříd, v dnešní době již dostupný u nižších tříd. Hlavní funkcí ABS je udržet vozidlo ovladatelné i při maximálním brždění. Technicky je systém řešen tak, že na každém kole je snímač otáčení a v případě, že kolo se náhle zastaví, nebo má blízko k zastavení, elektronická jednotka vydá přikaz mechanické jednotce a ta na chvíli uvolní tlak v brzdě tohoto kola. Jakmile se kolo začne odvalovat znovu jednotka tlak v soustavě zvýší. Toto se děje mnohokrát za sekundu.Tento proces se obvykle projevuje "pulzováním" brzdového pedálu. Přední kola jsou regulována každé zvlášť, zadní obvykle dohromady. Hlavní nevýhodou systému ABS je prodloužení brzdné dráhy za ideálních podmínek (suchá asfaltová, nebo betonová vozovka). ABS ve vozech Škoda není vypínatelné. Důležité je znát vlastnosti Vašeho vozu a myslet na to že i při intenzivním brždění je možné vozidlo řídit a překážce se vyhnout.
AIRBAG
Systém který rozhodně může zvýšit pravděpodobnost přežití v případě autonehody. V případě prudkého zpomalení vozu se v setinách vteřiny nafouknou vaky před řidičem, případně spolujezdcem, nebo i na bocích sedadel*, které ochrání horní část těla prudkého nárazu. Airbag se opět po pár vteřinách sám vyfoukne.
*Záleží na výbavě konkrétního vozu.
Na obrázku je postupný stav funkce AIRBAGu v časové linii od nárazu. Obrázek ze serveru auto.cz.
Airbagy v naprosté většině případů zachrání život. Bohužel zde je jisté procento kdy naopak airbag dokoná dílo zkázy. Především načasování je počítané pro člověka připoutaného bezpečnostním pásem, většinou ještě ve spolupráci s předpínačem pásů. Při nepoužití pásů se airbag nafoukne v nevhodném okamžiku. Dalším úskalím je pokud na místě spolujezdce sedí menší osoba nebo dítě, zde není účinnost airbagu také ideální.
Po technické stránce se systém skládá z ovládací jednotky umístěné na středním tunelu a jednotlivých akčních členů, ve volantu, před spolujezdcem (na obrázku) a uvnitř vnějších stran předních sedaček.
Na obrázku jednotka AIRBAGu Škody Octavia pro spolujezdce, jinak schovaná pod palubní deskou.
ASR (Antriebs Schlumpf Regelung)
Jinak také regulátor prokluzu kol. Je v podstatě systém opačný k ABS. ASR hlídá poháněná kola při akceleraci a pokud se začnou ztrácet adhezi (protáčejí se) sníží výkon motoru tak aby se kola neprotáčela. ASR lze vypnout pro sportovní, nebo jiné účely. Součástí systému ASR je také systém MSR, jinak také regulátor vlečného momentu. Tento systém pomáhá stabilizovat vůz při zablokování hnacích kol. MSR v tomto případě zasahuje do managementu motoru a ovlivňuje točivý moment motoru, tím se přeruší zablokování kol. Tento systém najde uplatnění například při podřazování na mokré vozovce.
Automatický senzor stěračů
K absolutnímu pohodlí řidiče přispívá dnes i taková drobnost jako je automatické zapínání stěračů v případě potřeby. Samotný senzor je schován v držáku vnitřního zrcátka. Citlivost senzoru se dá řídit.
CAN-BUS (Control Area Network)
Jeden z doplňků, který řidič nepotřebuje znát. Tento systém pouze zjednodušuje vzájemnou komunikaci mezi jednotlivými systémy vozidla. Podobný systém se stal v podstatě nutností, nahrazuje totiž značné mnozštví kabeláže, které by bylo jinak nutné instalovat do vozidla. Zároveň tento systém také zjednodušuje diagnostiku jednotlivých akčních členů. CAN-BUS je tedy sběrnice, která propojuje jednotlivé řídící systémy.
EDS (Elektronische DifferentialSperre)
Elektronický uzávěr diferenciálu. Funkcí diferenciálu je rozdělení hnacích sil na hnaná kola tak aby bylo možno zatáčet a byl respektována tedy různá dráha jednotlivých kol. Vedlejším produktem diferenciálu je při prokluzu kol, například na mokré, nebo zasněžené vozovce, přenos síly pouze na jedno z poháněných kol, na to které má menší odpor. EDS se stará o to aby diferenciál plnil svou funkci, a přitom aby docházelo při akceleraci k rovnoměrnému rozdělení hnané síly. EDS v případě rozdílu otáček hnaných kol, odpovídajících prokluzu, protáčející se kolo přibrzdí.
ESP (Electronic Stability Programme)
Elektronický stabilizační program. Je nejvyšším systémem řízení jízdních procesů, který je možný ve vozech Škoda potkat. Tento systém integruje ABS a ASR. Systém monituruje řadu senzorů a při kritických situacích stabilizuje vůz. Senzory rozpoznají zda hrozí nebezpečí vybočení vozidla vlivem odstředivé síly a vhodným přibržděním jednotlivých kol drží vůz ve zvolené stopě. ESP lze tlačítkem vyřadit z provozu.
Tempomat
Zařízení, které po zapnutí automaticky udržuje zvolenou rychlost tj. podle potřeby přidává nebo ubírá plyn. Ideální zařízení především pro delší cesty po kvalitních silnicích (místy u nás dálnice). Tempomat dokáže ušetřit lehce benzín, především vyrovnaností chodu motoru, kterou řidičova noha často opomíjí. Zařízení lze obvykle nejen zapnout a vypnout ale i ručně přidávat a ubírat předvolenou rychlost. Zařízení se automaticky vypíná při zásahu řidiče, např brždění.
Trip computer
Aneb palubní počítač, informační jednotka, která podává řidiči dodatečné informace. Podle typu a úrovně nabízí palubní počítače různé informace. Můžete například zjistit vnější teplotu, okamžitou spotřebu paliva, průměrnou spotřebu, ujeté kilometry, průměrnou rychlost, dojezd na palivo v nádrži (Octavie).
Obrázek palubního počítače, vůz Felicia.
Xenony
Xenonové světlomety jsou jistým přínosem pro bezpečnost provozu. Xenonové výbojky fungují místo žárovky H4 a obstaravají světlo tlumených světlometů. Firmou Škoda je udáván cca dvaapůlkrát větší světelný výkon než u standartních světlometů, přitom spotřeba je o 35% nižší. Světlo má navíc přirozenou denní barvu. K standartu u těchto světel patří užitečný doplněk dynamické regulace nastavení výšky.
Xenonová světla jsou v základní výbavě Octavie LaK (model 2001) u modelu Octavie Elegance je možné světlomety objednat za příplatek. Pro starší automobily není možné tyto světlomety instalovat tj. Felicie a starší.
Na obrázku světlomet Octavia LaK odleva dálkové světlo a obrysové, uprostřed xenonová výbojka tlumeného světla, vpravo mlhové světlo.
Znázornění rozdílu osvětlení vozovky normálním a xenonovým světlometem.
Dnešní módou je napodobování světla xenonových světlometů použítím různých "modrých" žárovek. Tyto žárovky však nemají žádné přínosy k bezpečnosti provozu, tak jako originální světlomety.
Bezpečnost
Bohužel ani všechna tato technika a elektronika neposune možnosti vašeho vozidla za horizont, a vaše schopnosti tím spíše. Proto věřte, že žádné elektronické zařízení ani systém nezmenší reakční dobu a dráhu za tuto dobu projetou ... A nikdy vás neuchrání před následky, proto se prosím snažte jezdit tak aby tyto vymoženosti a především Airbagy nemuseli asistovat často.
Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz