koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Škoda Octavia RS vs domácí tuning (kdo vyhraje ???)
Rubrika: Ostatní
Publikovn: 14. prosince 2000

To co vidíte na horním obrázku je standardní Škoda Octavia (verze před faceliftem). Ač pro mnohé zřejmě nejatraktivnější škodovka, příznivci tuningu přesto vědí, že ji něco chybí. A protože poslední dobou sílí stesk řidičů po něčem co by mohlo "nakopat zadek" zahraničním autům a udržet tak čest škodovky, rozhodla se Škoda pro radikální krok. Stvořila sportovní verzi Octavie, Octavii RS...

RSko udělá radost všem sportovně založeným řidičům. Na první pohled patrný sportovní kabát (na kterém má lví podíl Škoda Motorsport) podtrhují 16" (doplatkem i 17") litá kola, mohutný přední spoiler nebo zajímavá koncovka výfuku. Jemné křídlo na zádi sice moc respektu na silnici nevzbudí, ale buďme za něj rádi. Lepší než drátem do oka...

Revoluce zavládla i pod kapotou. Sériový motor 1.8T 20V je hned na první poslech silnější a když se zaposloucháte víc, možná uslyšíte oněch 30 koní navíc o které se postaral chip-tuning a další úpravy vedoucí k plné spokojenosti. I sterilní interiér Octavie byl nahrazen sportovním střihem. Vynikající tříramenný volant s airbagem, kožené sportovní sedačky nebo přepracovaný design palubní desky dělají z Octavie skoro závodní kousek.

Provozní vlastnosti jsou potom třešničkou na dortu. Z nuly na 100 km/h vůz zrychlí už za 8 sekund a ručička tachometru se zastavuje až na rychlosti 232 km/h. Max. výkon 132 kW se dostaví při 5.500 ot./min, maximum točivého momentu 235 N.m je k dispozici při velmi příjemném rozsahu 1.950 - 5.000 ot/min.. Spotřeba by přitom neměla při dravé jízdě drasticky překračovat hodnotu deseti litrů, při střízlivém užívaní škodovka slibuje i něco kolem osmi litrů na sto kilometrů.

Ale dosti nadšení. Nejsme tu proto, abychom stavěli RSku pomník. Ikdyž Škoda ještě nestanovila cenu (stanoven je jen čas premiéry : Jaro 2001), zkusme si zaspekulovat na kolik by nás vyšel tuning s jehož pomocí bychom dostali standardní Octavii 1.8T na úroveň RS. Zvolené komponenty a úpravy jsou (podle mě) přijatelným kompromisem mezi maximálním přiblížením se parametrům RSka a zároveň zachováním vlastního "image" vozu. Kdo chce vědět kolik by ho tuning stál, ten ať sedí a čte dál...

Veškeré "součástky" (včetně jejich cen a RS ekvivalentů) jsou uvedeny ve spodní tabulce.

Základem pro úpravu je standardní Octavie (s několika příplatky) ve verzi Elegance, kterou pořídíte za cenu velice blízkou 600.000,-. S takovým vozem už si slušně zajezdíte, ale zážitek z jízdy je na míle vzdálen RSku. Jak tedy udělat z Octavie postrach silnic ???

Začneme zvenku. Octavie sice má ve standardu litá kola, ale ta jsou "malá" a navíc nevypadají dvakrát super. Nakonec jsme se rozhodli obdarovat ji 17" Azev M koly (viz. obrázek). Nákup pneumatik už je na vás, doporučujeme nešetřit na nich. Dalšími položkami, které učiní vaše auto nepřehlédnutelným jsou určitě "plasty". Na mohutný integrovaný přední spoiler RSka sice jen tak něco nemá, ale spoiler od Sportmotoru nevypadá vůbec špatně, nehledě na to, že není ani nejdražší. Pro lepší výsledek z předku můžete ještě dodat modifikovanou masku a je hotovo (viz. obr.).

Se zadní částí už bude trochu víc práce. Pokud to vezmeme od vrchu, máte na výběr mezi menším křídlem od MS Designu (téměř shodné s RS) nebo velkým WRC křídlem (budí respekt). WRC křídlo je pochopitelně o pár tisícovek dražší. Zadní spoiler je, stejně jako v případě RS, jen mírně modifikovaný, ale posune vaše autíčko trochu blíž zemi (na čemž mají ovšem majoritní podíl hlavně sportovní pružiny MAD, které nabízejí až 40 mm snížení. Je na vás kolik si na českých silnicích dovolíte. RS je sníženo o 15 mm). Finálním kusem je ovšem výfuk. Na Renocaru lze (doufám, že ještě pořád) sehnat Remus s průměrem 90 mm za cenu kolem 7.000,- (je to sice výprodej, ale neberte to za ty peníze). Pokud by se někomu úprava zevnějšku nelíbila a chtěl by něco, co více odpovídá jeho představám, navrhuji Lamino servis, kde poslouží i těm nejnáročnějším...

Ale to už máme nos v motoru a usilovně přemýšlíme, kde sehnat pár koníků navíc. V nabídkách úprav figurují tři firmy. Air design, ten zvedne za 25.000,- výkon na 134 kW. U Sportmotoru za 19.000,- pořídíte 132 kW. Cimbu jde trochu výše, ale to se týče jak výkonů, tak peněz. Pro naše účely, tedy postačí chip-tuning od Sportmotoru, který nás rázem dostane na úroveň RS. Nutno dodat, že Sportmotor nabízí i tuning RS motoru, na hodnotu 150 kW, takže je vidět, že možnosti tohoto motoru nejsou nijak drasticky omezené (koneckonců Audi TT by mohlo vyprávět).

Teď už nám auto můžou závidět sousedi, důležité ovšem je, abychom se v něm cítili dobře. Tuning interiéru je samozřejmě věcí subjektivní, přesto jsem se rozhodl přihodit pár tipů. K pohodě vpředu určitě přispějí kožená Recara, nebo pro náročné trochu "tvrdší" skořepiny Konig na kterých, oproti Recaru, ušetříte deset tisíc. Aby výhled nezevšedněl přidáme pár polepů palubní desky, náročnější si mohou udělat i podklad pod přístroje. Jistotu do ruky jistě přidá kvalitní volant. Tady máte na výběr mezi slušným, airbagem oplývajícím, volantem od Air designu nebo si můžete vzít Sparco Lap 5, který sice airbag nemá, ale užijete s ním určitě hodně legrace. Neposedné nohy zklidní pedály z nerez oceli a ... ano nezapomněl jsem :  Zlatý hřeb programu, hi-fi : Tuning hi-fi je jeden z nejtěžších. Pokud se na to necítíte, doporučujeme svěřit se do rukou odborníka (i za cenu, že vás "pumpne" o pár stovek). Pokud nejste vyloženě příznivci "tuningových" značek, dá se za cenu kolem 25.000,- sehnat kompletní řešení od Sony. Kvalitní sestava X-Plod nabízí 3-pásmové 150W repro vpředu, 3-pásmové 240W vzadu, poháněné kvalitním zesilovačem + samozřejmě subwoofer. Řídící funkci obstará rádio s CD. Jakou kombinaci si vyberete je ovšem už jen a jen na vás...

A tím je náš tuning vyřešen. Jak jsme dopadli a kolik to bude stát ??? To se dozvíte v naší tabulce. Obrázky kolem jsou pouze ilustrační, pro línější uživatele, ucelený tuning nabízí např. Air design (viz. obr.) pod názvem Octavia RSi.
 
Název Octavia RS Tuning Dodavatel Cena
Příplatek za část klimatizace - elektronické ovládání při nákupu auta 17.400,-
17" litá kola ??? 5 x lité kolo Azev M Renocar 5 x 4.500,-
Spoiler přední WRC MS Design / Spotmotor Renocar / Sportmotor 8.500,- / 4.500,-
Spoiler zadní ??? Sportmotor Sportmotor 4.000,-
Křídlo ??? MS Design / WRC Renocar / Air design 5.000,- / 14.600,-
Výfuk ??? (vlastní šestiúhelníkového tvaru) Remus 1x90mm Renocar 7.000,-
Pružiny MAD -15 mm až -40 mm Renocar ? 4.800,-
Tuning motoru 132 kW Air design (134 kW) / Sportmotor (132 kW) Air design / Sportmotor 25.000,- / 18.300,-
Polepy palubní desky ano karbon Renocar ? cca 4.500,-
Sedačky ??? (jsou ukrutně podobné příplatkovým Recarům) Recaro (kůže) / Konig (sport) Renocar / mail 2 x 23.100,- / 2 x 19.000,-
Volant tříramenný - sportovní Sparco Lap5 (bez airbagu) Renocar cca 6.500,-
Pedály Nerez ocel s gumovými výčnělky Nerez ocel Simoni racing 900,-
Hi-fi soustava 8 x repro (blíže neupřesněno) Sony X-Plod Sony celkem 22.000,-
Celkem za tuning ??? => všichni 154.400,-

Pozn. : Většina montovaných dílů (spoilery) je i s cenou laku. Některé ceny jsou zaokrouhleny, výsledná cena je počítána s levnějšími alternativami...

Verdikt

Vzhledem k tomu, že cenu RSka nevíme, těžko můžeme vynášet nějaké soudy. Je vidět, že domácí RSko vyjde na nemalých 155.000,-. Když do toho tedy započítáme cenu vozu a necháme škodovce nějakou provizi, cena by neměla drasticky přesáhnout hranici 800.000,-... Uvidíme čím nás na Jaře Škoda překvapí. Myslíte, že zvítězí domácí nebo sériový tuning ???

Doplněk, cena RS je dnes již známa, základní cena činí 669 900,-Kč.

Autor lnku: Favorit4ever (Favorit Forever)
E-mail: favorit.4ever@seznam.cz