Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Opravy automobilů Škoda105-120-130 (recenze knihy)
Rubrika: Literatura
Publikovn: 20. prosince 2000
Název knihy | Opravy automobilů Škoda105-120-130 |
Autor | Jiří R. Mach |
Formát | A5 |
Počet stran | 232 |
Počet obrázků | 132 |
Vydalo nakladatelství | Grada |
Vydáno v roce | 1997 - první vydání |
Autorizace knihy | Škoda Auto a.s. |
Cena | 160 Kč |
Úvod
Jen málo majitelům vozidel Škoda stačí hlad po informacích uspokojit
příručka k vozu, především tedy pokud jste k staršímu vozu žádnou příručku
nedostali. Hledání další vhodné literatury mají napomoci právě tyto recenze
knih. Popis knihy a informací je proto hodnocen a popisován z hlediska
běžného uživatele vozu.
Obsah knihy
Celá kniha má dva hlavní celky, první popisuje technické provedení
vozu i s opravami. Druhá část neméně důležitá je souhrn informací závada
- příčina - oprava.
První část začíná obecnými informacemi, i když některé zde uváděné
informace nejsou zcela aktuelní. Zajímavá je tabulka intervalů údržby podle
ujetých kilometrů, tedy v podstatě to co je v původní uživatelské příručce
dodané k vozu, tu již teď má ale málokdo. Tabulka utahovacích momentů šroubových
spojů je spíše pro "odborníky". Kapitola dvě obsahuje vše o motoru, tedy
v rámci možností rozsahu knihy, kdo chce sáholdouhé popisy s mnoha dokumentačnímy
obrázky měl by sáhnout spíše po Andrtovi. Ale i tak zde najdete všechny
potřebné informace, od parametrů, přes vyndání, rozmontování, smontování,
diagnostiku, opravy a seřízení. Zhuštění naopak někdy není na problém,
vzhledem k přesné terminologii autora čtenář dobře pochopí podstatu problému.
Nalézt zde lze i schémata na přípravky pro specifické úkony. Některé informace
jako tabulka "otryskování" všech karburátorů, a přehled všech seřizovacích
prvků jsou vcelku unikátní. Seřídit podle návodu karburátor, není žádný
problém.
Spojka, popis, schéma, přípravky, seřízení, snad ani není co dodat,
veškeré běžné infrmace po ruce.
Převodovka, zadní náprava, zde jsem krok po kroku kontroloval postupy
zde popsané (montáž demontáž). Až na drobnosti jsou texty přesné (nutnost
vypouštění oleje z převodovky a problém povolení spoje ramena a vzpěry).
V knize jsem pročetl naprostou většinu pracovních postupů a nelze k nim
mít žádné vážné výhrady - většinou také jejich původní zdroj vychází z
originální dílenské příručky. Brzdy jsou popsány dostatečně, základní úkony
lze podle návodů bez problémů vykonat. U přední nápravy text vhodně
reaguje na obvyklou závadu vozů Š105-136 kterou jsou vůle v řízení. Způsob
kontroly jednotlivých prvků, dále případné výměny, seřízení a opět schémata
pro výrobu přípravků.
Pod karoserii se schová zbytek vozidla, od držáku rezervy, přes stahování
okýnek po hlavní brzdový válec. Na dalších stránkách je rozpitvána elektroinstalace
se zapojením do svazků, bohužel beze schémat. Samozrejmně následována dalšími
elektrickými přístroji - stírače, ostřikovače, světla.
A dostáváme se k druhému celku, který je sice stránkově hodně slabší,
nicméně také nemálo potřebný. Je to v podstatě vybraná a upravená část
starší knihy "Když auto trucuje". Jednoduše je zde popsán systémem závada
- příčina - odstranění. Nejlepší je ukázat si tento systém na příkladu.
" Motor nepracuje v režimu naprázdno
- vypadlý konektror elektromagnetu na karburátoru
- uvolněný elektromagnetický odpojovač trysky volnoběhu
- ucpaná tryska volnoběhu
- chybné seřízení základního nastavení škrtících klapek karburátoru
- chybně seřízený volnoběh"
Na tomto příkladu je jasně vidět jaká koncepce je použita v této druhé
části. Lze tady najít většinu odpovědí na běžné problémy.
Verdikt
Typická kniha staré "školy" najdete zde jak technické informace, tak
postupy oprav demontáží a montáží, tedy vše co český kutil potřebuje.
Jedinou výtku bych měl k nevyužitým (prázdným strankám), pravidla typografie
jsou jasná, nicméně sedm zbytečně prázdných stránek je příliš moc, jistě
se při rozsahu knihy daly využít pro další užitečné informace.
Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz