koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Montáž druhého motoru topení (do vozu Škoda 100/110)
Rubrika: Elektrika
Publikovn: 5. ledna 2001

Jak jistě všichni víte, tak topení v eRkách a vůbec ve všech škodovkách řady 100/110, není nijak moc výkonné. Použitý systém motoru topení vzadu je možná hezký, ale naprosto neúčelný. Během cesty, kterou proudící vzduch musí urazit, dochází k poměrně velkým ztrátám různými skulinami, takže k přednímu sklu se dostane jen to menší množství vzduchu, než jaké by jsme potřebovali. Což v dnešních zimních dnech je celkem smutná skutečnost a většina škodovkářů jezdi s malým zamlženým průzorem, přičemž ohrožují nejen sebe, ale i všechny ostatní účastníky provozu.

Způsobů jak tento problém odstranit je několik. Poměrně častá je taková úprava, že se dá jiné topení a umístí se dopředu. Tato úprava je sice nadmíru účinná, ale pokud někdo nerad řeže do kastle, tahá další trubky a zmenšuje už takhle malej kufr, jako já, tak se této úpravy radši vzdá a dál jezdi se zamlženým sklem.

Moje úprava není sice tak výkonná, ale zase je časově, finančně a pracně absolutně nenáročná, přičemž problém se zamlžujícím a namrzajícím se sklem, víceméně vyřeší. Princip úpravy je jednoduchý: jestliže jsou ztráty na vedení a vzduch málo fouká, chce to zvýšit množství foukaného vzduchu a foukat ho větší rychlostí. To se dá vyřešit montáží druhého motoru topení a to hned za původní motor.

Co budeme potřebovat:

Mechanická montáž:

Nejdříve zkontrolujeme stav motoru topení, aby jsme po namontovaní nezjistili že nefunguje, nebo je nějakej přidřenej. Motor si zkušebně umístíme hned za původní motor topení a rozměříme si kde budeme vrtat díry a jak budou naohýbané držáky. Po rozměření a označení si míst kde budeme vrtat, motor dáme stranou, ještě jednou se přesvědčíme že to je tak jak chceme a uchopíme vrtačku s příslušným vrtákem. Vyvrtáme všechny (3) díry, očistíme je a zatřeme barvou, aby nám to časem nezačalo rezivět. Mezitím než zaschne barva, tak si vyrobíme držáky. Kdo má plech musí navíc střihat, kdo má pásovinu, tak jen vrtá, řeže a ohýbá. Po naohýbání do správných tvarů držáky povrchově ošetříme – nástřikem, nebo nátěrem. Po zaschnutí barvy držáky namontujeme do auta, ale úplně je nedotahujme. Pak namontujeme silentbloky na motor topeni. Motor na silentblocích namontujeme na připravené držáky a spoje podotahujeme. Teď musíme do sebe napojit vzduchové roury. Vzhledem k jednoduchosti úpravy to uděláme tak, že původní rouru vyndáme a asi 10cm za místem kde končí příruba topení, prostřihneme otvor, tak aby tam vlezla druhá roura (asi tak 3cm) a držela tam. Pak původní rouru dáme na své místo a připojíme rouru od druhého motoru. Tím je mechanická montáž vyřešená.
 
 

Elektrická montáž:

Je několik způsobů zapojení, je to jen na vás, ale pokud nevíte alespoň částečně jak na to, tak si to nechte od někoho udělat, ušetříte si zbytečné zkraty apod.:
 


Jestli pořad ještě někdo neví jak na to, nebo vůbec jak se říká že 1 obrázek vydá za 1000 slov, tak přikládám fotodokumentaci z mého eRka.

Nechť se daří.

Autor lnku: Johny_R (Jan Vaško)
E-mail: johnyr@centrum.cz