Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Montáž druhého motoru topení (do vozu Škoda 100/110)
Rubrika: Elektrika
Publikovn: 5. ledna 2001
Jak jistě všichni víte, tak topení v eRkách a vůbec ve všech škodovkách řady 100/110, není nijak moc výkonné. Použitý systém motoru topení vzadu je možná hezký, ale naprosto neúčelný. Během cesty, kterou proudící vzduch musí urazit, dochází k poměrně velkým ztrátám různými skulinami, takže k přednímu sklu se dostane jen to menší množství vzduchu, než jaké by jsme potřebovali. Což v dnešních zimních dnech je celkem smutná skutečnost a většina škodovkářů jezdi s malým zamlženým průzorem, přičemž ohrožují nejen sebe, ale i všechny ostatní účastníky provozu.
Způsobů jak tento problém odstranit je několik. Poměrně častá je taková úprava, že se dá jiné topení a umístí se dopředu. Tato úprava je sice nadmíru účinná, ale pokud někdo nerad řeže do kastle, tahá další trubky a zmenšuje už takhle malej kufr, jako já, tak se této úpravy radši vzdá a dál jezdi se zamlženým sklem.
Moje úprava není sice tak výkonná, ale zase je časově, finančně a pracně absolutně nenáročná, přičemž problém se zamlžujícím a namrzajícím se sklem, víceméně vyřeší. Princip úpravy je jednoduchý: jestliže jsou ztráty na vedení a vzduch málo fouká, chce to zvýšit množství foukaného vzduchu a foukat ho větší rychlostí. To se dá vyřešit montáží druhého motoru topení a to hned za původní motor.
Co budeme potřebovat:
Mechanická montáž:
Nejdříve zkontrolujeme stav motoru topení, aby jsme po namontovaní nezjistili
že nefunguje, nebo je nějakej přidřenej. Motor si zkušebně umístíme hned
za původní motor topení a rozměříme si kde budeme vrtat díry a jak budou
naohýbané držáky. Po rozměření a označení si míst kde budeme vrtat, motor
dáme stranou, ještě jednou se přesvědčíme že to je tak jak chceme a uchopíme
vrtačku s příslušným vrtákem. Vyvrtáme všechny (3) díry, očistíme
je a zatřeme barvou, aby nám to časem nezačalo rezivět. Mezitím než zaschne
barva, tak si vyrobíme držáky. Kdo má plech musí navíc střihat, kdo má
pásovinu, tak jen vrtá, řeže a ohýbá. Po naohýbání do správných tvarů držáky
povrchově ošetříme – nástřikem, nebo
nátěrem. Po zaschnutí barvy držáky namontujeme do auta, ale úplně je nedotahujme.
Pak namontujeme silentbloky na motor topeni. Motor na silentblocích namontujeme
na připravené držáky a spoje podotahujeme. Teď musíme do sebe napojit vzduchové
roury. Vzhledem k jednoduchosti úpravy to uděláme tak, že původní rouru
vyndáme a asi 10cm za místem kde končí příruba topení, prostřihneme otvor,
tak aby tam vlezla druhá roura (asi tak 3cm) a držela tam. Pak původní
rouru dáme na své místo a připojíme rouru
od druhého motoru. Tím je mechanická montáž vyřešená.
Elektrická montáž:
Je několik způsobů zapojení, je to jen na vás, ale pokud nevíte alespoň
částečně jak na to, tak si to nechte od někoho udělat, ušetříte si zbytečné
zkraty apod.:
Jestli pořad ještě někdo neví jak na
to, nebo vůbec jak se říká že 1 obrázek vydá za 1000 slov, tak přikládám
fotodokumentaci z mého eRka.
Nechť se daří.
Autor lnku: Johny_R (Jan Vaško)
E-mail: johnyr@centrum.cz