koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Nádrž Š105-136 (popis, demontáž, montáž)
Rubrika: Karosérie
Publikovn: 10. ledna 2001

Nádrž u vozů Škoda 105-136 se nachází z důvodu bezpečnosti v prostoru pod zadnímy sedačkami. Tento prostor je k tomuto účelu používán u všech vozidel, je to proto, že při autonehodách je tento prostor nejméně zasažen. U starších vozidel byla bohužel nádrž umístěna pod předním zavazadlovým prostorem tedy v deformační zóně. Nádrž má kapacitu 38l, novější provedení tj. po roce 83 má kapacitu 37l.
Nádrž je ocelová, ve spodní části formovaná tak aby zde mohla procházet převodovka, která v podstatě rozděluje nádrž na dvě stejné poloviny. Obě "poloviny" jsou spojeny hadicí. V pravé části je napojena přívodní trubka, je zde také propojení odvzdušnění. Plovák je v pravé polovině horní přední části. Ve spodní části má nádrž vypouštěcí šrouby.


Co se vypouštěcích šroubů týká, záleží na roku výroby, v roce 1985 byl odstraněn pravý vypouštěcí šroub, v roce 1987 byl odstraněn i levý.
Nádrž je v přední části držena záseky v karoserii, v zadní části pak dvěma šrouby, v horní části má gumové pásy aby nedocházelo k tření, případně vibracím a zvukům..
Celý systém prošel několikrát inovací, v roce 1980 došlo k změně odvzdušňování nádrže, začly být odvzdušňovány obě poloviny. V roce 1981 přibyl ventil zamezující úniku paliva při převrácení vozu, ventil je jednoduchý kuličkový (na obrázku nad textem). K další změně došlo v roce 83, tvar nádrže byl změněn pro novou pětistupňovou převodovku, dále již naposled byl změněn systém odvzdušnění, v tomto roce bylo změněno tvarově i hrdlo nádrže. Mimochodem trubka od hrdla k nádrži je rozdílná pro kyvadlovou a vlečenou nápravu.

Poznámka jako náhradní díl lze dostat i nádrž plastovou, tak jako je tomu u všech novějších vozidel.
Z konstrukčního uspořádání také vychází jedna provozní závada, přetékání paliva z jedné poloviny do druhé je pomalejší než plnění ze stojanu, proto i když už pistole vypne, nemusí být nádrž nutně plná, stačí chvilku počkat až palivo přeteče a znovu doplnit do plné. Z tohoto systému vychází také nepřesné zobrazování palivoměru, především v zatáčkách, kdy se palivo přelévá z jedné poloviny do druhé. Proto výrobce zavedl od roku 83 brzděnou ručku palivoměru, která reaguje na výkyvy se zpomalením.

Palivoměr

Palivoměr je přístupný pod pravou sedačkou (případně pod zadní nedělenou sedačkou-Rapid). Zvrchu je dvěma šrouby přidělán kryt. Pod krytem je pěti šrouby přidělán samotný palivoměr. Palivoměr je těsněn gumovým těšněním. Jeho vyndání je věcí cviku - kdo měl někdy ježka v kleci má již potřebný cvik. Při vyndavání je nutno dát pozor aby drát držící plovák nebyl při vyndavání deformován. K palivoměru jsou připojeny tři kabely, jejich zpětné nandání je jednoduché na palivoměru jsou u konektorů tečky přislušné barvy.  Žlutá a modrá jsou palivoměr, červená je kontrolka nouzové zásoby paliva, mimo to je palivoměr ukostřen pod jedním šroubem. Palivoměr funguje na principu odporového drátu, plovák jezdí běžcem po tomto drátu. Kontrolka nouzové zásoby paliva se rozsvěcí při zhruba 5l paliva. V úplné nouzi je možno při zamrznutí víčka nádrže tudy dolít benzín.

Pro jistotu schemanastavení plováku.

Občasnou závadou je, že při skoro prázdné, nebo úplně plné nádrži, ručička palivoměru skočí pod nulu (tj. do pozice jako když je vypnuté zapalovaní). Je to dáno tím, že ručka palivoměru se dostane mimo dráhu odporového drátu, v tomto případě stačí na jedné straně patřičně drát posunout.
 

Demontáž nádrže
Samotná demontáž nádrže není nijak nářočná, ovšem nutná demontáž dalších součástí která je nutná pro její vyndání je velice náročná. Musí se vypustit chladicí okruh. spojkový okruh, rozpojit táhlo převodovky, plyn, sytič, posilovač ...   Pro demontáž je potřeba pod vozidlem značný prostor, buď musí být na nájezdech, nebo na "díře".
Začneme tedy popořadě, v motorovém prostoru uvolníme plynové lanko, sytičové lanko, včetně uvolnění bovdenů a dále hadici podtlaku. Pod nádrží demontujeme její kryt, odpojíme okruh spojky(vypustíme z něj brzdovou kapalinu). Vypustíme nádrž, odpojíme hadice. Demontujeme spojovací hadici mezi polovinami nádrže. Odpojíme táhlo řazení, a hned vedle náhon rychloměru. Odpojíme lanovody ruční brzdy (na vahadle) a vytáhneme pod vůz. Vypustíme chladící kapalinu a vyndáme trubky vedoucí pod nádrží. Pod zadním sedadlem odpojíme kabely od palivoměru. Převodovku podepřeme heverem a demontujeme spoj příčky a karoserie.
Heverem snížíme převodovku a povolíme upevňovací šrouby nádrže, vhodnou manipulací lze nádrž vyndat. Vhodnější je samozřejmně situace kdy je převodovka ven z vozu, to však představuje mnoho další práce. Montáž je obráceným postupem demontáže.

POZOR v nádrži i po vypuštění zůstane vždy nějaký zbytek paliva, pozor při vyndavání.

Nádrž v podstatě nelze svařovat i když je benzin vypuštěn, uvnitř zůstávají výpary, které jsou také výbušné.

V současné době lze koupit již i plastelíně podobné speciální hmoty na zalepení děr v nádrži (Fuel Tanks Repair). Jestli je tento způsob opravy vhodný však nedokážu posoudit.

Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz