koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Centrální zamykání (dodatečná montáž do starších vozidel)
Rubrika: Elektrika
Publikovn: 19. ledna 2001

Standartní výbavou novějších vozidel je mnoho doplňků a výbavy, která zjednodušuje, nebo ulehčuje potřebám motoristů. Jedním z těchto doplňků je jistě i centrální zamykání. Celá funkce centrálního zamykání spočívá v reakci na podnět kdy automatika zamkne, nebo odemkne podle povelu všechny dveře. Je několik možností jak centrální zamykání ovládat, základní je ovládání zámkem. Tedy pokud u řidiče nebo spolujezdce zamknete nebo odemknete dveře, všechny ostatní dveře udělají to samé, to platí jak pro užití klíčku tak pro vnitřní ovládání. Pokud má sada i ovládání pátých dvěří, je zde možnost ovládat zámky i odtud (záleží na typu sady a zapojení). Druhou možností je dálkové ovládání, opět záleží na typu sady kterou použijete, centrály potom reagují na dálkový povel klíčenky. Poslední běžnou možností je, že jednotku centrálů ovládá přímo autoalarm, který je většinou už s DO. Nebo je jednotka integrální přímo v alarmu. Tolik asi základní možnosti. Podle mého osobního soudu nejlepší volbou je alarm s DO s připojenou jednotkou centrálů.
Teď k praktické stránce různé sady je možno doinstalovat téměř do libovolného vozu, tedy i do starších vozů Škoda. Sady jsou vetšinou pro určité typy vozů tedy pro dvoudvéřové, čtyřdveřové, případně pětidveřové. Liší se počtem "serv" tedy jednotek které fyzicky zamykají a odemykají jednotlivé zámky. Pro eRko, Garde a Rapida tedy stačí pouze dvou "servové" sady. Bohužel u vozidel s motorem vzadu a tedy zavazadlovým prostorem vpředu nelze kufr napojit na servo, už z toho důvodu že zde žádný zámek není.
Co tedy potřebujeme pro úspěšnou instalaci zařízení do vozu (uvažován např. škoda 120)  ? Jednotku centrálního zamykání, dvě přední serva, dvě zadní serva, sadu kabeláže, montážní materiál, nářadí, vrtačku. Montáž je samozřejmně možná i svépomocí, rozhodně není nijak složitá tak aby to průměrně zdatný technik nezvládl.

Na obrázku dveřní servo zadní, včetně dodávaného univerzálního montážního přípravku.

Montáž má několik základních bodů:

Teď si jednotlivé body projdeme podrobněji, k upevnění serv je potřeba samozřejmně odkrytovat všechny dveře. Připravíme si dodávaný montážní materiál, což jsou vetšinou univerzální plechy kterými se přidělá servo k dveřím. Umístění serva musí respektovat hlavní problém a tím je rovnoběžnost s ovládanou osou, což je v našem případě naznačeno na dalším obrázku.

Na obrázku je schematické znázornění připojení a rovnoběžnosti serva s ovládaným táhlem.

Propojení táhla serva s táhlem zámku v praxi.

Pokusíme se tedy maximálně vyjít vstříc požadavku rovnoběžnosti s ovládaným táhlem, dále vyzkoušíme táhlo a spojku dodávané spolu se servem. Zapojení spojky vidíme na horním obrázku. Podle potřeby zkrátíme táhlo. Provrtáme dveře a připevníme servo. Pozor aby servo nevadilo oknu při stažení. Při spojování táhel je dobré mít obě ve stejné poloze, tj. pokud jsou dveře odemčené mít servo také v poloze odemčeno. V našem případě přijdou pětidrátová serva do předních dveří a dvoudrátová do zadních. Rozdíl mezi těmito servy je v tom, že pětidrátová serva mohou vydávat povely (mají dorazy) zatímco serva dvoudrátová do zadních dveří ne. V praxi se tedy manipulace se zámkem zadních dveří nijak na ostatních neprojeví (pokud zamknu nebo odemknu zadní dveře ostatní zůstanou v původním stavu).

Zde jsou dvě nepříliš inspirativní fotky, vlevo je servo lehce z osy, vpravo je dost nešikovně upevněno.

Dále k druhému bodu, starší vozy Škoda nemají žádnou přípravu pro istalaci čehokoliv do dveří, hlavním problémem tedy je vedení kabeláže do prostoru dveří. Novější vozy např. Favorit zde mají použitý "husí krk", bohužel jeho monáž do starších vozů není možná, není zde dost místa. Nejjednodušším možným řešením je tedy provrtat proti sobě dostatečně velké díry do sloupků a dvěří. Proto aby nedocházelo k prodírání kabelů o ostré hrany dáme do děr patřičné průchodky. Tudy se pak dají pohodlně táhnout i další kabely k reproduktorům, el. oknům, vyhř zrcátkům apod. s tím je vhodné do budoucnosti počítat a průchodky(díry) udělat větší.

Na obrázku protažení kabeláže do dveří.

Třetím bodem je instalace jednotky, která řídí serva, její umístění je víceméně dáno kabeláží, většinou je příhodné místo někde pod přístrojovou deskou. Obvyklý způsob připevnění je na samořezné šroubky. A dostáváme se k čtvrtému bodu a tím je kabeláž. Kabeláž dodávaná v sadě je většinou univerzální, je tedy možné, že některé kabely budou kratší, jiné zase budou delší než je třeba. Nejčastějším problémem je to že sady jsou připraveny pro vozidla, která kabeláž vedou u prahu, nikoliv jako starší škody u středového tunelu. To však není příliš na překážku. Kabeláž mimo to, že se připojuje k servům a jednotce má ještě připojení k zemi a 12V. Zemnící očko můžeme s klidem přidělat pod nejbližší šroub do karoserie, samozřejmně nezapomeneme vějířovou podložku. Před připojením plusu, odpojíme akumulátor. Zařízení by mělo být stále pod napětím, pokud není v kabeláži pojistka, připojíme zařízení přes pojistku ve vozidle, obvykle první. Po připojení
zkusíme jednou zamknout a odemknout, pokud "centrály" nereagují na odemykání a zamykání klíčkem vyzkoušíme zda jsou všechny konektory zapojeny a zařízení má napájení. Pozn. funkci lze zkoušet pouze při zavřených dveřích řidiče, protože ty mají pojistku proti "zabouchnutí" a nedovolí se zamknout pokud jsou otevřené, to blokuje funkci serva. Pokud všechno jde, bude závada nejspíš v jednom špatně nastaveném předním servu, jedná se o to, že přední servo má uvnitř spodní a horní doraz a jeden z nich zřejmně nefunguje, vhodným malým posunutím táhla serva oproti táhlu zámku můžeme dosáhnout funkce obou dorazů na servu. U některých typů jednotek může "závada" být i na druhém servu, než kterým se snažíme ovládat systém, ten totiž vyhodnocuje změnu, a když nemá signál z druhého serva nedokáže ji vyhodnotit.
Tolik asi popis instalace. Teď něco málo k provozu. Serva a vlastně celý systém jsou bezúdržbové. Pokud jsou problémy je to většinou prodřený kabel, vypadlý konektor, nebo závada v zámku. Právě u starších vozů Škoda je problém s mechanikou zámků, ta má nadměrný odpor a servo jí prostě "neutáhne". Tento případ nastává zvláště v zimě, v okamžiku kdy je zámek zamrzlý, je možné i poškození serva, nebo plastových koncovek táhla (už jsem viděl jak je servo normálně roztrhlo). Proto je vhodné při instalaci serva udělat i údržbu zámku, zabere to sice chvilku času, ale jistě se to vyplatí, kompletní vyčistění a promazání zámku je ideálním počinem. Jednotka samotná je stále napojena na akumulátor a má několika mA spotřebu, i když je to velice zanedbatelný proud, při delším odstavení (několik měsíců, sezóna) je vhodné její odpojení.

Malá poznámka na závěr, na trhu jsou bežně k dostání sady s homologací pro starší vozidla, jejich instalace je tedy "bez právních problémů", někteří výrobci však upožorňují, že montáž mimo servis není kryta zárukou. I když jsem se v celém článku nezmínil o výrobci těchto "centrálů" profesionál jistě pozná o kterou firmu se jedná, vzhledem k tomu, že se však dá již v současné době na trhu nalézt srovnatelná konkurence (s kterou bohužel nemám zkušenosti, proto to zaměření článku) myslím že bude nejlepší, když si vybere čtenář sám. Pokud se rozhodne pro montáž svépomocí, ví již co vše potřebuje pro instalaci a jistě si z článku dokáže udělat i obrázek jak náročná instalace je.

Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz